Positieve speekseltest, negatieve bloedtest —> wat nu?

Praelyk

Newbie
Een paar weken geleden ben ik betrokken geweest bij een aanrijding. Gelukkig geen gevolgen, maar de politie heeft toen een blaastest en speekseltest bij ons beiden afgenomen.
Bij de speekseltest zou gebleken hebben dat ik coke gebruikt zou hebben. Dit vond ik al erg vreemd, omdat ik niks gebruikt had in de maanden daarvoor. Tijdens het verhoor heb ik ook ontkent dat ik iets gebruikt zou hebben…
Daarna 24 uur rijverbod gekregen en mijn rijbewijs gewoon terug.
Ik heb de uitslag van het bloedonderzoek terug en hieruit bleek dat ze niks gevonden hebben.
Nu snap ik dat ik voor justitie en de verzekering niet meer zoveel hoef te vrezen, maar ik ben meer bang voor het cbr.
Kan het zijn dat het cbr alsnog mijn rijbewijs inneemt en onderzoek gaat opleggen voor drugsgebruik? Of gebeurt dit alleen na een positief bloedonderzoek?

HierEnDaarEenFuifje

Wijs gebruiker
Een paar weken geleden ben ik betrokken geweest bij een aanrijding. Gelukkig geen gevolgen, maar de politie heeft toen een blaastest en speekseltest bij ons beiden afgenomen.
Bij de speekseltest zou gebleken hebben dat ik coke gebruikt zou hebben. Dit vond ik al erg vreemd, omdat ik niks gebruikt had in de maanden daarvoor. Tijdens het verhoor heb ik ook ontkent dat ik iets gebruikt zou hebben…
Ik heb de uitslag van het bloedonderzoek terug en hieruit bleek dat ze niks gevonden hebben.
Nu snap ik dat ik voor justitie en de verzekering niet meer zoveel hoef te vrezen, maar ik ben meer bang voor het cbr.
Kan het zijn dat het cbr alsnog mijn rijbewijs inneemt en onderzoek gaat opleggen voor drugsgebruik? Of gebeurt dit alleen na een positief bloedonderzoek?

Jouw zaak zal worden geseponeerd en het CBR zal geen melding hierover ontvangen. Je reed immers niet onder invloed.

CuriousExplorer

DF-koning
Vonden ze niks bij het bloedonderzoek, of vonden ze te weinig?

Heb dat ook meegemaakt, speekseltest op cocaïne positief
( hier in BE is dat standaard maand rijbewijs kwijt), maar speekselanaylyse in het labo toonde aan dat ik onder de strafrechterlijke grens zat.
(Grens is 10ng/ml, ik zat op 4ng/ml)

Had ook al weken geen drugs genomen.

Praelyk

Newbie
Vonden ze niks bij het bloedonderzoek, of vonden ze te weinig?

Heb dat ook meegemaakt, speekseltest op cocaïne positief
( hier in BE is dat standaard maand rijbewijs kwijt), maar speekselanaylyse in het labo toonde aan dat ik onder de strafrechterlijke grens zat.
(Grens is 10ng/ml, ik zat op 4ng/ml)

Had ook al weken geen drugs genomen.
Ik heb sowieso het vermoeden dat ze alcohol gevonden hebben in mijn bloed, want volgens de agent blaaste ik een PA. Dat zou tussen de 0,2 en 0,5 promille moeten zijn. Maar in Nederland krijg je helaas alleen te horen dat je niet boven bepaalde grenswaarden bent uitgekomen. Blijft dus erg merkwaardig waarom de speekseltest dan toch aansloeg...

HierEnDaarEenFuifje

Wijs gebruiker
Ik heb sowieso het vermoeden dat ze alcohol gevonden hebben in mijn bloed, want volgens de agent blaaste ik een PA. Dat zou tussen de 0,2 en 0,5 promille moeten zijn. Maar in Nederland krijg je helaas alleen te horen dat je niet boven bepaalde grenswaarden bent uitgekomen. Blijft dus erg merkwaardig waarom de speekseltest dan toch aansloeg...

Grote kans dat er dan tijdens het bloedonderzoek niets meer werd aangetroffen. Dit gezien de tijd die er tussen het blazen bij de auto en het bloedonderzoek hebben gezeten en de verwerking van alcohol door je lichaam. Inderaad jammer dat je alleen krijgt te horen dat je onder de grenswaarden zat en niet precies hoeveel, want dat is wel leuk om te weten. Krijg je alleen te horen als je erboven zat en je op het matje mag komen...

GABA-B Bonanza

Bewuste gebruiker
Geen zorgen maken, niets aan het handje.

Neo-Shulginist

Badass junkie
De speekseltesten zijn een voorselectiemiddel wat niet rechtstreeks test of, en hoeveel van, een bepaalde drug aanwezig is. De tests zijn best wel gevoelig en kunnen daardoor ook vals-positief uitslaan. Daarom is ook de bloedtest nodig om uitsluitsel te geven.

In jouw geval is dus gebleken dat de speekseltest vals-positief was, waardoor de zaak geseponeerd dient te worden wegens gebrek aan bewijs.

Newbieeee

Newbie
Hallo iedereen,

Ik ben mijn rijbewijs 1 jaar kwijt geweest door wiet gebruik en ben nu weer bezig om opnieuw het rijbewijs aan te vragen.

Afspraak bij de psychiater heb ik gehad, nu wacht ik op 't lab formulier om een afspraak te maken om mijn bloed te testen op Thc-Cooh, de afbreekstoffen van thc. Dat blijkt beduidend langer zichtbaar te zijn. Nu ben ik al 5 maanden gestopt met blowen, maar wel in het weekend van 19 november een voorgedraaide gerookt en het weekend van 26 november samen met m'n vriendin een kleine gram opgerookt. Daarna niks meer! Ik wil graag op 22 december een afspraak inplannen voor 't bloed prikken. Als ik het Google moet ik wel goed zitten, wat denken jullie?

Alvast bedankt voor de reacties.

Groetjes nieuweling

_shikantaza

Badass junkie
Nu ben ik al 5 maanden gestopt met blowen, maar wel in het weekend van 19 november een voorgedraaide gerookt en het weekend van 26 november samen met m'n vriendin een kleine gram opgerookt. Daarna niks meer!
Dus je bent 3 weken gestopt met blowen? Sorry, mijn bullshit detector 🚨 ging heel hard af :grin:

Neo-Shulginist

Badass junkie
Hallo iedereen,

Ik ben mijn rijbewijs 1 jaar kwijt geweest door wiet gebruik en ben nu weer bezig om opnieuw het rijbewijs aan te vragen.

Afspraak bij de psychiater heb ik gehad, nu wacht ik op 't lab formulier om een afspraak te maken om mijn bloed te testen op Thc-Cooh, de afbreekstoffen van thc. Dat blijkt beduidend langer zichtbaar te zijn. Nu ben ik al 5 maanden gestopt met blowen, maar wel in het weekend van 19 november een voorgedraaide gerookt en het weekend van 26 november samen met m'n vriendin een kleine gram opgerookt. Daarna niks meer! Ik wil graag op 22 december een afspraak inplannen voor 't bloed prikken. Als ik het Google moet ik wel goed zitten, wat denken jullie?

Alvast bedankt voor de reacties.

Groetjes nieuweling
Als ze bloed testen en niet je urine dan zal het denk ik wel goed komen. Cannabis kan soms 6 weken tot 3 maanden lang aangetoond worden, maar dat is voornamelijk bij veelvuldig dagelijks gebruik voor een langere tijd. Dus ik denk dat je met die 4 weken na een gram wel safe zit. Dan moet je natuurlijk wel gestopt blijven tot de test.

Bovenaan