peyote en san pedro kweek

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Zo.. nieuw topic. Ben onlangs gestart met wat zaadjes kweken.
- lophophora decipiencs (c.a. 100 zaden)
- trichocereus pachanoi (c.a. 100 verschillende soorten zaden)

De decipiencs komt van een smartshop en zitten in een zaadbak met wat williamsii zaadjes bij die ik kreeg van een andere winkel waar ik een paar planten had gekocht.
20220422_150130.jpg

Verder heb ik via san pedro mastery heel wat verschillende soorten san pedro zaden gekocht. Heb geen groene vingers, wel bruine.. heb de youtube filmpjes van san pedro mastery gevolgd, potgrond met perliet gesteriliseerd. Helaas toch overal de meest aggressieve vorm van schimmel in de bakken gekregen.. mja uhh.. heb de boel bijna dagelijks met 3% waterstofperoxide gesproeid en zie t nu niet meer terug.
20220422_150217.jpg

Heb ook al een bak van kozijn getikt dus dat was niet slim.. en zaadjes deels begraven onder de grond.. maar ach.. pech, zie t wel weer.. na de opzet ziet er als volgt uit
20220422_152953.jpg

Luchtroostertjes afgedekt met micropore tape, zodat er wel lucht doorgelaten wordt maar geen "fungus gnats" rouwvliegjes doorlaten.

Hierzo de video die mij o.a. heeft geïnspireerd hiermee te starten:

Zaadjes komen zo binnen.. PAE is een afkorting voor "Pachanoi Riels x Pachanoi Cerdanyola-A1" zijn met de hand bestoven dus je hebt een beetje een idee welke planten met elkaar gekruist zijn. Mn voorkeur gaat uit naar soorten waar weinig tot geen stekels aan zitten.
20220422_153809.jpg

Verder zijn er ook nog c.a. 200 zaden onderweg uit de USA van misplant ofzo, enorme zak van een vent die verkoper.. enorm onbeschoft.. is dat ik al had betaald ga ik niet nog een x wat kopen. Echter heb ik daar "scopulicola" san pedro gekocht.. speciale soort. Echinopsis/Trichocereus scopulicola.. stekeloos ding.

Laatst bewerkt:

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Dat ziet er goed uit en zijn er niet weinig zeg.
Nee dat klopt.. zal ook een deel verliezen, aangezien het niet makkelijk is om de boel in leven te houden.. maja ik ga mn best doen. Verder zit ik gewoon ook na te denken, voor me oude dag, ter afwisseling met paddestoelen.. gewoon puur natuur. Zal wel een jaar of 15 duren .. als ik ze al in leven hou. En ja.. als we dan toch wat kweken, pakken we t gelijk wat groter aan. Lampje erbij voor als de zon niet schijnt20220422_155234.jpg

Laatst bewerkt:

Geneesmiddel

Wijs gebruiker
Zal wel een jaar of 15 duren
Die San Pedro kunnens sneller gaan dan je denkt hoor. Maar ik geef je gelijk, heb zelf nog nooit mescaline gedaan maar het schijnt een hele fijne stof te zijn. Leuk om te trippen van iets waar je zo veel aandacht in hebt gestopt

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Die San Pedro kunnens sneller gaan dan je denkt hoor. Maar ik geef je gelijk, heb zelf nog nooit mescaline gedaan maar het schijnt een hele fijne stof te zijn. Leuk om te trippen van iets waar je zo veel aandacht in hebt gestopt
Ik heb de tijd, verder hou ik me wel bezig met paddestoelen, alhoewel ik daar ook véél meer voor aan het kweken ben dan ik ooit op kan (zeker met de tuin "bedden" die ik heb aangelegd) Maar dat maakt niet uit, is hobby. De "ik" is de bron van alle verdeeldheid in de wereld.. en die ego wil ik de nek omdraaien.. en daarvoor wil ik inderdaad monterlijke trips voor plannen. Onlangs betrapte ik mezelf nog op mn aggressiviteit.. de zelfintresse zie t terug in m'n vooroordelen.. m'n opmerkingen..

En psychedelica hebben de potentie om je kijk op de wereld te veranderen.. en ja.. mescaline heeft een enorme lange werking en hoop dat het me met de tojd een flinke beuk voor m'n kano verkoopt.

DOPE AMINE

Newbie
Ik heb 7 jaar geleden San Pedro in Indonesië gezaait en nu is het toch al een aardig grote cactus geworden. Ongeveer 35cm dus daar zal je niet teveel van voelen.

Hoe hoog moet die cactus zijn om sterke effecten te krijgen?
Ik las dat het 20 jaar zou duren, klopt dit?

Peyote overleeft niet op Indonesië, te droog denk ik...

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Ik heb 7 jaar geleden San Pedro in Indonesië gezaait en nu is het toch al een aardig grote cactus geworden. Ongeveer 35cm dus daar zal je niet teveel van voelen.

Hoe hoog moet die cactus zijn om sterke effecten te krijgen?
Ik las dat het 20 jaar zou duren, klopt dit?

Peyote overleeft niet op Indonesië, te droog denk ik...
Begreep dat oudere examplaren vooral mescaline bevatten.. verder schijnen san pedro op een gegeven moment wel 15cm per jaar te groeien.. dus ja, geduld maar. Hoe lang.. geem idee, 20 jaar zal me niet verbazen.

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Hier verder goed nieuws.. begin april echinopsis scopulicola zaadjes besteld bij misplant (onbeschofte verkoper, dat moet ik er wel bij zeggen), zaadjes kwamen niet door i.v.m papierwerk wat de verkoper niet in orde had. Na 1,5 maand opnieuw pakketje verstuurd dit maal zaden verstopt in stiften. beetje vreemde gang van zaken.. maargoed pakket is langs de douane. afijn.. betreft 200 zaden van deze combi: Dr G Scopulicola x MP Scopulicola $18/100

Pure scopulicola zaden dus..is een cactus zonder stekels, hele bijzonder soort. Hopelijk komt het pakketje eerdaags binnen.

JC86

Newbie
Dit zijn mijn San Pedro’s ik heb begrepen dat het tijd is om ze te gaan verpotten. Mijn vraag is hoe doe ik dit?

Bijlagen

• E96A18A5-3FC3-4502-938A-266C5AD7ABE6.jpeg
    E96A18A5-3FC3-4502-938A-266C5AD7ABE6.jpeg
    223,3 KB · Weergaven: 7

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Dit zijn mijn San Pedro’s ik heb begrepen dat het tijd is om ze te gaan verpotten. Mijn vraag is hoe doe ik dit?
San Pedro mastery heeft inderdaad wel goede video's over dit soort topics. In principe is het verpotten niet gek moeilijk.

Wat wel erg belangrijk is, is dat je een goede vochtdoorlatende grond gebruikt. Ofwel, je zal iets aan je grond toe moeten voegen. Voor San Pedro's is het vaak vrij simpel een 50/50 mix met perliet.
Zelf gebruik ik pokon cactusgrond en een random merk perliet. De verhouding 50% van elk in volume. Dus gewoon een bekertje pakken, scheppen en 1 op 1 mengen.

Zo'n grondmix is nodig om de grond op tijd te laten uitdrogen. Doe je dit niet en je geeft net teveel water, heb je snel kans op rot. Nou kunnen Pedro's hier beter tegen dan de meeste cactussen. Maar voor andere cacti gebruik ik een veel meer anorganische grondmix. Dan moet je denken aan 15-20% cactusgrond en de rest perliet/bims/of andere steenachtige materialen.

Wat ik laatst op de harde manier geleerd heb, is dat het soms goed kan zijn om je planten even te laten helen van het ontpotten voor je ze weer in de grond steekt. Nu zal dit bij jonge San Pedro's minder belangrijk zijn. Maar mocht je ooit oudere Peyote's gaan verpotten zou ik ze twee weken laten drogen tussen het uit de pot halen en in de grond steken. Dan hebben de wortels tijd om te helen en krijgt rot geen kans.

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Helaas is m'n telefoon gesneuveld, maar ze zijn alweer een stukje gegroeid. Wel waren ze erg uitgedroogd en zag wat schimmel na 3 weken te zijn verwaarloost, dus heb ze net weer even gesprayd met peroxide en gedompeld in water.

Bovenaan