Paddosporen

diplomat

Newbie
Hela

Ik heb voor de eerste keer een setje gehaald om paddo's te kweken. De winkelier raadde me aan om de paddenstoelen te plukken voor hun hoed openging. Nu was er 's ochtends nog niets aan de hand, tot ik 's avonds terugkwam en de hoed wijd open zag staan.

Ik heb al een en ander hierover opgezocht. Maar vind geen concreet antwoord op mijn probleem. Namelijk zijn de geoogste (en geopende) paddo's bruikbaar voor consumptie?

En hoe zit het nu met mijn volgende oogst? Er zijn weer nieuwe paddenstoelen aan het groeien. Zullen deze eetbaar zijn?

Groeten, & alvast bedankt :grin:

KoxBox

Badass junkie
Ben je nu echt serieus :confused:

Sorry hoor maar dit is echt een van de achterlijkste posts die ik gelezen heb. En al zeker omdat je zogezegd "gezocht" hebt naar antwoorden.

Nee, het is helemaal niet erg dat de paddenstoelen hun hoed geopend hebben. Logisch dat je die nog mag opeten.
Zonder nieuwe paddenstoelen heb je toch geen volgende oogst... Dus is het nogal LOGISCH dat er nieuwe groeien, en dat die ook eetbaar zullen zijn.

Ik hoop wel voor jou dat je de bak opnieuw gesoaked hebt na je eerste oogst, maar ik betwijfel het.

Goed bezig, echt! Volgens mij had je voor je kweekset nog nooit een paddo gezien.

JJJ

Bewuste gebruiker
KoxBox zei:
Zonder nieuwe paddenstoelen heb je toch geen volgende oogst... Dus is het nogal LOGISCH dat er nieuwe groeien, en dat die ook eetbaar zullen zijn.
Dat is ook weer onzin hoor, volgende flushes komen gewoon uit hetzelfde mycelium, niet uit de sporen van de flush daarvoor.

Inderdaad zijn losgelaten sporen geen enkel probleem. Ze geven de paddenstoelen en het substraat een donker kleurtje, maar ze zijn absoluut niet schadelijk.

KoxBox

Badass junkie
JJJ zei:
KoxBox zei:
Dat is ook weer onzin hoor, volgende flushes komen gewoon uit hetzelfde mycelium, niet uit de sporen van de flush daarvoor.

Inderdaad zijn losgelaten sporen geen enkel probleem. Ze geven de paddenstoelen en het substraat een donker kleurtje, maar ze zijn absoluut niet schadelijk.
Huh :confused: Je begrijpt me verkeerd, als er geen paddenstoelen naar boven komen heb je toch gewoon geen oogst... Je hebt pas een oogst als je iets kan oogsten.

JJJ

Bewuste gebruiker
Haha ja, ik had het helemaal verkeerd gelezen. :grin: :rolleyes: Sorry.

Maar ik vond je reactie wel een beetje onterecht aanvallend op hem. Hij heeft een oprechte vraag en stelt die duidelijk, dat zou toch op zich prima moeten zijn. Iedereen zou toch dingen moeten kunnen vragen hier :) .

phy

Bewuste gebruiker
JJJ zei:
Haha ja, ik had het helemaal verkeerd gelezen. :grin: :rolleyes: Sorry.

Maar ik vond je reactie wel een beetje onterecht aanvallend op hem. Hij heeft een oprechte vraag en stelt die duidelijk, dat zou toch op zich prima moeten zijn. Iedereen zou toch dingen moeten kunnen vragen hier :) .

een simpel zoekopdrachtje en een klein beetje verdiepen had hem ook het antwoord gegeven. Maar ik stel zelf ook wel eens domme vragen.

hopelijk verdiept onze diplomat zich beter in de dosering van een trip. :rolleyes:

zelf pluk ik ze altijd als de hoed is opengegaan. Ik probeer ook te wachten tot er zo veel mogelijk paddestoelen uit zijn gegroeid. Als je eenmaal plukt, dan moet je ze nl allemaal plukken en alles meteen klaarzetten voor de volgende flush.

en ALLE paddestoeltjes zijn gewoon eetbaar en zitten bomvol met het tripstofje.
behalve als je er champignons naast zet, tenminste

KoxBox

Badass junkie
phy zei:
een simpel zoekopdrachtje en een klein beetje verdiepen had hem ook het antwoord gegeven. Maar ik stel zelf ook wel eens domme vragen.

hopelijk verdiept onze diplomat zich beter in de dosering van een trip. :rolleyes:
Dit dus
phy zei:
zelf pluk ik ze altijd als de hoed is opengegaan. Ik probeer ook te wachten tot er zo veel mogelijk paddestoelen uit zijn gegroeid. Als je eenmaal plukt, dan moet je ze nl allemaal plukken en alles meteen klaarzetten voor de volgende flush.
Het is inderdaad verstandig om te wachten tot zoveel mogelijk paddenstoelen hun hoed hebben geopend, dan is je oogst ook het grootst. Je moet wel in de buurt blijven en ieder half uur/uur eens een kijkje nemen want op een uur tijd kan de eerste die zijn hoed geopend had al sporen spuwen.

Maar als je merkt dat er maar een drietal paddenstoelen hun hoed hebben geopend en de rest nog geen tekenen vertonen dat ze dat rap gaan doen, kan je die geopende al plukken en de rest nog even laten staan. Wel goed je handen ontsmetten/wassen als je dit doet en het risico op contaminatie verhoogt wel aanzienlijk.

phy zei:
en ALLE paddestoeltjes zijn gewoon eetbaar en zitten bomvol met het tripstofje.
behalve als je er champignons naast zet, tenminste
True. Maar pas op met "aborts", paddenstoelen die na ongeveer 5cm stoppen met groeien want de concentratie van tripstoffen is zeer groot. Als je 3g "aborts" zou eten, zal je niet weten wat je overkomt.

@Diplomat: Ik snap je keuze van topicnaam ook niet zo goed.

Bovenaan