Paddo kweek

TB-303

Experimenterende gebruiker
Je kunt gewoon de kraan openzetten om de zooi te soaken hoor.
Als je alles de zak indoet gewoon een klein laagje water onderin hebben en dan is het prima!

TB-303

Kon het niet laten om deze 3 toch even samen op de foto te zetten.. :)

Langleve de Mushbag!

Tigg

Belezen gebruiker
Ik heb kort geleden ook een kweekset voor mexicaanse paddo's aangeschaft. Er beginnen nu wat paddoestoelen te groeien. Maar het viel me net op dat er aan de zijkant van de bak onder de voedingsstoffen ook paddo's groeien. Deze zitten een paar centimeter diep en ze groeien niet omhoog. Ik heb de kweekset nu in de doos gezet waarin hij is opgestuurd zodat de zijkanten van de set geen (of in ieder geval erg weinig) licht krijgen.

Gaan ze nog omhoog groeien? Zo nee, wat moet ik ermee doen als ik ga oogsten?

(Helaas geen foto's, ik heb geen camera hiero)

KoxBox

Badass junkie
Het beste is aluminiumfolie rond de bak te doen voor je ze hem in de zak zet, zo komt er helemaal geen licht aan de zijkanten. Je kan ze proberen eruit te halen met een pincet als je gaat oogsten, ze zullen waarschijnlijk niet omhoog komen.

Dag allen,

Ik heb een jolige paddenstoelenbende, ik denk dat ie binnenkort geoogst kan worden. Spannend, mijn eerste growkit. :wink:
Ik heb zojuist, door maar wat te doen, een enkele grote knoeper geplukt. Hij staat helemaal blauw, en er zit ook een soort blauwe 'smurrie' van binnen.. Hij is redelijk gebarsten en onaantrekkelijk om te zien. Ik lees hier en daar dat blauw goed is, namelijk psilocybine enzo, maar het zal toch geen neerslag zijn. Ik geef toe niet heel steriel gewerkt te hebben.
Ook vroeg ik mij af of het consumeren met steel en al gaat. Waar zit de werkzame stof exact?

Vooruit, daarstraks wat aangerommeld. De steeltjes een beetje afgebroken/'geknipt' met nagel. In de kit zelf zitten nog enkele stompjes en hele kleine stoeltjes, daar heb ik nu water overheen gedaan om 4 uur te weken. Ik ben zeer benieuwd of ze dit alles overleven. :')

Hier mijn oogst:

Ik laat ze drogen in dat kartonnen doosje, en heb er nog wat wc-papier in gedaan. Ik ben in het weekend weg en laat ze op mijn bed in de zon liggen. Zal dat de paddenstoelen een beetje ten goede komen?

Hulde!

KoxBox

Badass junkie
Je moet de paddestoelen er uit draaien niet afbreken... Want door paddestoelenresten en kleintjes er in te laten raakt je box gecontamineerd.
Ik zou ze niet in de zon leggen, gewoon op kamertemperatuur en je moet elke dag/ om de 2 dagen het papier verversen anders rotten ze.

spacewoman

Ik heb wat hulp nodig met mijn paddestoelen ,er zitten 3groten in maar wat moet ik nu verder doen de rest is nog klein wanneer moet ik gaan oogsten?hoe kan ik op dit forum een foto plaatsen zodat jullie ze kunnen beoordelen?

spacewoman

Ik heb zojuist de bak verplaatst want het wordt rond de 30graden hier in de huiskamer..
Dus staan ze nu boven en net keek ik weer en waren de steeltjes aan de onderkant van de hoeden een beetje blauwig ze zien er niet meer zo schattig uit...
Hoort dat zo?
Liefs

KoxBox

Badass junkie
spacewoman zei:
Ik heb zojuist de bak verplaatst want het wordt rond de 30graden hier in de huiskamer..
Dus staan ze nu boven en net keek ik weer en waren de steeltjes aan de onderkant van de hoeden een beetje blauwig ze zien er niet meer zo schattig uit...
Hoort dat zo?
Liefs

Niets mis mee...

spacewoman

Ik ga vanavond een emmer halen droogkorrels en kippengaas.
En daarop gaat me hele oogst liggen drogen.
Ik dacht toen ze net begonnen te groeien dat ik ze gemakkelijk zou kunnen eten niet zeuren maar eten motto..
Maar naargelang ze groeien vind ik ze ranzig worden hoe ga ik dat in me mond stoppen en rustig wegkauwen..
Niet zeuren wijf kop houden en eten.
en dat ga ik doen..

KoxBox

Badass junkie
Maak er thee van... En geloof me droog zijn ze 10 keer zo ranzig als vers dus daar zal het zeker niet aan liggen :wink:
En ik zou ze gewoon in een kartonnen doos leggen met een dikke laag keukenrol/wc papier er onder en er boven, elke dag verversen en ze zullen in no time droog zijn. En niet vergeten 30gram vers = 3gram droog. Welke soort is het?

spacewoman

De soort die bijna iedereen haalt,de hawaiaanse de sterkere daar verkopen ze geen kweeksets van.
Dus heb ik de psilocybe cubensis,je kan ze ook vers vermalen in een mixer en door een glas vruchtensap roeren,dan blijft de werking optimaal.
Met google kan je alles vinden,heb wel gelezen dat als je ze op keukenpapier laat drogen dat ze minder lang houdbaar zijn als speciaal gedroogd.ik wil ze wel minstens 1jaar bewaren.
Ga niet wekelijks eten want dan hebben ze ook geen effect meer.

KoxBox

Badass junkie
spacewoman zei:
Met google kan je alles vinden,heb wel gelezen dat als je ze op keukenpapier laat drogen dat ze minder lang houdbaar zijn als speciaal gedroogd.ik wil ze wel minstens 1jaar bewaren.
Ga niet wekelijks eten want dan hebben ze ook geen effect meer.

:rolleyes: Maakt geen ene zak uit hoe je ze droogd ze blijven sowieso langer dan een jaar goed.
En dat je een Psilocybe Cubensis set hebt zo ver was ik al maar welke soort; colombiaanse, equadoriaanse, mexicaanse, cambodiaanse... Want de porties kunnen al eens verschillen dus vandaar.

M299

Newbie
Het drogen gaat veel makkelijker dan ik dacht. Na mijn eerste oogst had ik ze nog tussen 2 lagen keukenpapier op m'n pc gelegd zodat er constant warme, droge lucht langs opstijgt. Dat werkte al prima en na twee dagen waren ze droog.
Nu bij m'n 3e oogst heb ik ze gewoon op 1 vel keukenrol voor het open raam gelegd. 1,5 dag nu en kurkdroog. Maar het is nu natuurlijk ook wel heel warm weer :sunglasses:
Zullen zien of er nog een 4e oogst in zit. De grond is al behoorlijk opgebruikt maar het begint al weer goed te schimmelen aan het oppervlak.

Na de tentamens maar eens uittesten met wat vruchtensap, kijken of ze dan een beetje binnen te houden zijn. (heb ik nogal moeite mee :rolleyes: )

Hey hey,

Moet toch echt zeggen dat ik van mening ben dat het beste is gewoon een lekker bakkie thee te maken van verse paddoos.
Smaak is dan zeker niet ranzig, geen suiker erbij wil je het toch zoeter hebben dan zijn zoetjes of zoetstof nog wel een optie.
Het smaakt iets romiger dan een gewoon bakkie thee maar verder ook niet vind ik.
Nou succes ermee!!!

:wave:

KoxBox

Badass junkie
Twisted & Ktje zei:
Hey hey,

Moet toch echt zeggen dat ik van mening ben dat het beste is gewoon een lekker bakkie thee te maken van verse paddoos.
Smaak is dan zeker niet ranzig, geen suiker erbij wil je het toch zoeter hebben dan zijn zoetjes of zoetstof nog wel een optie.
Het smaakt iets romiger dan een gewoon bakkie thee maar verder ook niet vind ik.
Nou succes ermee!!!

:wave:

Je mag er gerust gewoon suiker bij doen ook, dat suiker de trip vermindert is een fabeltje... :wink:

b12_sf

Newbie
Ik heb me in een smartshop in maastricht een growbox gekocht. Staat een website bij van growbox.org. Maar als ik daar kijk zie ik dat de paddo's allemaal lang en smal zijn, de mijne groeien tot een 4-5cm en beginnen dan dik te worden. 1.5tot 2cm diameter onderaan(kopjes nog niet eens de helft) maar groeien niet meer verder in de hoogte. Is dit normaal?

De eerste kopjes zijn vorige vrijdag uitgekomen, een stuk of 10 nu al een 40-50 maar gegroepeerd vooral in de 4 hoeken, in het midden van de box staan er amper nu komen er dagelijks bij maar ze zetten zich onder de grotere(+/-12st), gaat dit hun groei niet verhinderen(ivm licht enzo)? Dit omdat ze niet meer in de hoogte groeien. Wil wel foto's posten maar pc wil ni meewerken als ik de foto's verklein.

Ik heb afgelopen zaterdag mijn kweeksetje gekocht, en bij het lezen van de handleiding kwam ik tot de ontdekking dat er een constante temperatuur van ca. 23 graden moet zijn.. Mezelf niet erg goed geinformeerd vantevoren dus.. Kweeksetje een aantal uren in de koelkast gezet, en steeds weer een aantal uurtjes erin en eruit.. S'nachts gewoon op mijn kamer laten staan.Aangezien de weerberichten best goed nieuws voorspelden, maandag dan toch uiteindelijk de zak maar gevuld met 200 ml kraanwater, en de bak erin gezet. Bij gebrek aan paperclips de bovenkant van de zak dichtgeplakt op 2 plaatsen met plakband. De bak staat momenteel op mijn vensterbank, met het gordijn tussen de bak en het raam, constante temperatuur is 22-24 graden.

Het advies van de handleiding was na de 3de dag 2 gaten ter grootte van een euro in de zak te knippen aan weerszijden, op dit forum las ik echter dat dit onzin is, dus na een dag heb ik de gaten dichtgeplakt. De zak is continue best goed beslagen met condens, de bak zelf ziet er ook erg beslagen uit. Het enige waar ik me zorgen over maak, zijn de witte pluisjes die op het oppervlak zijn onstaan op sommige plekken.. Kan dit heel erg veel kwaad ?

KoxBox

Badass junkie
Witte pluisjes zijn goed dat is het mycelium... Maareum ik betwijfel je tactiek van ze op je vensterbank te zetten want ze mogen niet in direct zonlicht staan wat bij jou waarschijnlijk wel het geval is... Boven op de koelkast is eigenlijk de beste plek omdat er een constante stijgende warme lucht van de achterkant naar boven komt, en daar krijgt hij genoeg licht.

Dat van het directe zonlicht heb ik gelezen in de handleiding, vandaar dat er ook een gordijn tussen zit, wat voldoende verduistert.., de kant die tegen het gordijn aanstaat, wordt dan weer weer lekker warm, wat voldoende condens oplevert. Daar heb ik dan wel weer goed over nagedacht :wink:

KoxBox

Badass junkie
Ok, dan zwijg ik :grin:. Succes zou ik zo zeggen, en inderdaad die gaten in de zak laat je beter achterwege want de luchtfilter die er op zit zorgt voor voldoende verse lucht.

En plaats van tijd tot tijd eens een fototje!

Tigg

Belezen gebruiker
Ik heb een paar mushbags (rogge) en wat sporenoplossing besteld. Ik zit me nu af te vragen, als de mushbags gekoloniseerd zijn, kan ik dan gewoon de paddo's in de mushbag kweken? Ik heb hier gelezen dat je er gewoon vochtig vermiculiet overheen kan gooien. Maar hoe maak ik dit dan weer vochtig na de eerste flush? Kan je mushbags ook soaken?

KoxBox

Badass junkie
Ja je kan ze gewoon in de zak kweken. Je kan het ook gebruiken als broed en verschillende kweeksets ermee maken. Het is inderdaad het beste om vochtig (lees: niet nat!!) vermiculiet er overheen te strooien, een niet te dikke laag!! Na de flush gewoon water over verstuiven zodat het weer vochtig is, een mushbag kan je niet soaken. Succes!

En voor de rest gelden de zelfde regels als bij de sets, vochtigheidsgraad hoog houden, temperatuur stabiel houden op een 24° dat is het zo wat.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Ook ik had een vraagje over mijn eerste growbox ( de standaart cubensis van azarius/growbox).

Nu kweek ik ze onder mijn bed, in een klein terrarium met lampje erboven.
Met de lamp aan is de tempratuur zo'n 24-27 graden, wat iets te warm is.

Zonder de lamp is de temp. 20-22, te koud dus. Nu laat ik de lamp ook niet heel de tijd branden ivm. evt. brandgevaar dus de temp. schommelt eigenlijk heel de dag tussen de 20-27 graden.

Ik snap dat dit de snelheid van de groei niet meezit, maar mijn vraag dus:

Als je paddo's langzamer groeien, heb je dan uiteindelijk minder opbrengst aangezien de voeding eerder op is aangezien de langzaam groeiende paddo's wel voeding gebruiken om te blijven leven?

Tigg

Belezen gebruiker
Het antwoord op de je vraag weet ik niet. Maar er zijn twee simpele oplossingen, je kan namelijk gewoon zonder de lamp kweken (20-22 graden is niet optimaal maar wel warm genoeg).

Wat je ook kan doen is de lamp vervangen voor een andere met een lager wattage. Deze lamp is dat minder fel en levert minder warmte af. Dit lijkt mij de beste optie, aangezien je dan dichter bij de optimale temperatuur zit.

Wat ik persoonlijk denk is dat het voor de opbrengst weinig uitmaakt of je 20 of 24 graden kweektemperatuur hebt. Het zal iets langer duren, maar ik denk dat de grootte van de oogst niet erg veel zal veranderen.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Tigg zei:
Het antwoord op de je vraag weet ik niet. Maar er zijn twee simpele oplossingen, je kan namelijk gewoon zonder de lamp kweken (20-22 graden is niet optimaal maar wel warm genoeg).

Wat je ook kan doen is de lamp vervangen voor een andere met een lager wattage. Deze lamp is dat minder fel en levert minder warmte af. Dit lijkt mij de beste optie, aangezien je dan dichter bij de optimale temperatuur zit.

Wat ik persoonlijk denk is dat het voor de opbrengst weinig uitmaakt of je 20 of 24 graden kweektemperatuur hebt. Het zal iets langer duren, maar ik denk dat de grootte van de oogst niet erg veel zal veranderen.

Ik kan geen lamp gebruiken die heel de tijd aan kan staan, ivm brand gevaar. Staat namelijk redelijk dicht onder m'n matras, wel in terrarium maar toch, veiligheid eerst.

En qua oogst : Ik zie het zo voor me, een organisme heeft een bepaalde hoeveelheid energie nodig om te bestaan, te leven. Wil datzelfde organisme groeien, heeft het meer energie nodig bovenop de 'basis energie'. Dus zouden de langzame groeiers in totaal meer energie hebben opgeslokt? Of redeneer ik nu totaal verkeerd?

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Oke, nu is er het volgende 'probleem?' verschenen:

Het musculium begint een beetje geel te worden, een oude pep geel zegmaar.
Nu is dit natuurlijk geen goed teken, maar het musculium bovenin de bak ( waar de paddo's zouden beginnen te groeien) is nog steeds mooi wit. Dus alleen de zijkanten van de bak zijn 'besmet'.

Heb foto's proberen te maken maar door de zak en condens zie je het niet echt goed.

Is dit meervoorkomend? Zo ja, is dit echt besmetting oid?

JJJ

Bewuste gebruiker
Beetje gelig hoeft niks te zijn, vaak kleurt mycelium door afvalstoffen ('mycelium piss') onderin ook wat geel. Als je niks geks hebt gedaan zou het ok moeten zijn. Verder, temperatuur is niet zó belangrijk, boven de 20 graden groeien ze gewoon prima, iets daar onder ook wel hoewel het wat trager kan gaan als het wat kouder is.

Tigg

Belezen gebruiker
PepTalk zei:
Ik kan geen lamp gebruiken die heel de tijd aan kan staan, ivm brand gevaar. Staat namelijk redelijk dicht onder m'n matras, wel in terrarium maar toch, veiligheid eerst.

En qua oogst : Ik zie het zo voor me, een organisme heeft een bepaalde hoeveelheid energie nodig om te bestaan, te leven. Wil datzelfde organisme groeien, heeft het meer energie nodig bovenop de 'basis energie'. Dus zouden de langzame groeiers in totaal meer energie hebben opgeslokt? Of redeneer ik nu totaal verkeerd?

Als je de lamp (zelfs niet een kleinere lamp) de hele tijd aan wil laten staan (allen overdag is voldoende trouwens) dan denk ik dat je hem net zo goed niet kan gebruiken. Ik weet niet hoe goed de temperatuurschommelingen zijn. Ik heb zelf met een kweeksetje met een temperatuur tussen de 19-22 graden een redelijke oogst (ongeveer 400g vers in totaal) gekregen.

Je hebt gelijk dat een organisme energie gebruikt om te blijven leven, maar ik denk dat dit niet zo veel is dat het een significant verschil voor je gaat maken. Het zou best kunnen dat je onder optimale omstandigheden wat meer kan oogsten. Maar als beginnende kweker ben je vaak al blij dat je uberhaupt paddo's hebt. Dan maakt 10% meer niet zo veel uit toch?

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Nee klopt, maar weet/wist niet hoe snel ze zouden groeien ed.
En ik zal zeker blij zijn al ik alleen de eerste pins al zie :grin:

Afwachten, afwachten.....

neejmow

Newbie
Hey DF'ers,

Ik lees aardig wat paddokweek ervaring in deze topic, dus hopelijk dat iemand mijn vraag hier kan beantwoorden:

Ik woon op een niet zo'n heel groot kamertje (16m2) waar ik ook slaap, eet, achter computer zit, trip etc :) maar wil heel graag paddo's kweken (laatste keren dat ik tripte op paddo's waren ze nog legaal :hearteyes: ) . Nu is mijn vraag: als ik zo'n hele complete growkit met zak en alles eraan omheen op mijn kamer zet op een plank, komt er dan ook een bepaalde geur in de kamer van de growbox? en is er ook kans dat er iets van condens/water uit de zak komt? of is het echt afgesloten geurloos extra spektakel wat je in je allround kamertje neerzet?

Beetje noob vraagjes maar op paddokweek gebied ben ik een leek :confused:

Thanks voor je antwoord!

Tigg

Belezen gebruiker
Ik zit in een vergelijkbare (studentenkamer) situatie als jij. Ik ruik niks van mijn kweeksetjes.
Er lekt waarschijnlijk wel een kleine hoeveelheid lucht uit de kweeksetjes, maar dit is niet voldoende om het te ruiken.

Het enige moment waarop je ze wel ruikt is tijdens en na het oogsten, dan ruiken ze wel lekker vind ik, en die geur is al snel weer weg.

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Je ruikt idd niet echt iets. Wel als je echt met je neus dichtbij komt, maar dit is ook geen geur dat buren gaan klagen oid.

Er lekt ( als het goed is) niets uit je zak.

KoxBox

Badass junkie
Als je ze droogt in een kleine kamer (lees: op de verwarming) dan ruikt het toch echt wel naar paddestoel :). Maar de kweekset ruik je niet en zelf al zou je het ruiken, veel maakt het niet uit want het is niet zoiets als een wiet geur die iedereen herkent ofzo...

Bovenaan