Oxy/Fenta Cold Turkey mijn verhaal

Lunaathjuh

Newbie
Ik zal mij allereerst even voorstellen en alvast mijn excuses voor het lange verhaal..

Ik ben Lunaathje* , ben begin dertig en ben verslaafd geraakt door medisch gebruik aan opiaten.
Ik gebruikte al jaren oxy zo nodig op recept en dat ging altijd prima.. nam meestal maar de helft van 5mg omdat ik snel beroerd werd van dat spul.
Doordat ik er meer lichamelijke problemen bij kreeg werd de drang naar het onderdrukken van de pijn groter. Ik ging er nog steeds goed mee om alleen iemand uit mijn omgeving dacht dat ik problematisch gebruikte en met één telefoontje naar mijn huisarts werd mijn recept volledig stopgezet en begon de strijd om medicatie.
Door chronische ernstige pijnklachten ben ik jaren daarvoor verwezen naar de pijnpoli omdat ik graag iets anders wilde waar ik geen last van kreeg mentaal. Ik haatte dat gevoel. Maar omdat ik allergisch ben voor pcm en geen nsaids mag bleef er niet veel over en werd het afgesloten met de boodschap aan mijn huisarts dat zij mij dit langdurig moest blijven voorschrijven.
Tja en toen werd het mij dus ineens afgenomen zonder enige reden want ik nam zo weinig, vroeg om de paar maanden maar om een herhaalrecept. :(
Dat was het begin van het einde achteraf ( begin 2023) toen ik op zoek ging op de zwarte markt.
Om een lang verhaal kort te maken. Het heeft mijn leven verwoest. Ik heb mijn leven verwoest. Ik heb dingen gedaan die ik verafschuwde aan anderen alles om maar aan die troep te kunnen komen.
Inmiddels heb ik ook al een lange tijd een recept via de verslavingszorg. Omdat ik tussentijds ook nog met een ernstige dodelijke aandoening te maken kreeg( wil het niet te persoonlijk maken uit angst voor herkenning) ging mijn dosering door de extra pijn van de behandelingen nog meer omhoog.
Uiteindelijk zat ik op 220mg oxy en 50ug fenta pd vorig jaar zomer. In een stabielere periode zijn we toen gaan afbouwen naar 55 kort en 90 lang en de pleister eraf. Waarvan de lw nu nog de helft is.
Ik las al heel lang mee op dit forum. Als er anderen waren die van plan waren om te gaan stoppen of er Cold Turkey in gingen. Hier heb ik veel moed uit gehaald, zeker gezien er nog iemand van een hoge dosering ineens stopte "piet" geloof ik.
Want naast mijn voorschrift zorgde ik nog wel voor extra pleisters. Kortom ik rommelde nogal wat af maar de oxy nam ik niet allemaal meer zelf in.
Sinds begin dit jaar voelde ik een hele sterke drang om ineens te gaan stoppen. Gewoon omdat ik het zo beu ben dat mijn hele leven om medicatie draait. De afhankelijkheid van mijn arts en begeleidster en nooit durven te zeggen waar het echt op staat uit angst dat mijn recept word gestopt.
Maar zeker ook omdat ik allang zo tolerant ben dat ik kan slikken wat ik wil maar het voor mijn pijn niets meer doet en ik de nadelen wel ervaar. Iedere ochtend zo ziek als een hond zijn van de afkickverschijnselen.
Het was stoppen of een einde aan mijn leven maken.
Op medisch gebied is er niets veranderd en ik moet deze week weer naar het ziekenhuis waarbij de kans aanwezig is dat ik een recidief van die ernstige ziekte heb.
Maar ik kon voor mezelf geen enkele reden meer bedenken om hier nog langer mee door te gaan.
Afgelopen dinsdag ben ik in een keer gestopt. Ben de eerste dagen en voornamelijk de eerste nacht en dag goed ziek geweest. Daarna begon ik langzamerhand op te knappen. Emoties komen weer naar buiten. Daardoor heb ik veel paniekaanvallen gehad en dan werden de afkickverschijnselen ook erger dus ik heb mij erg proberen te focussen op ademhalingsoefeningen.
Ik heb enkel loperamide beperkt geslikt en die smerige grapefruitsap erbij gedronken. Kan je vertellen dat dat op een maag die al overstuur was geen succes was. En een shitload aan ibuprofen maar ja je moet wat.
Het is nu alweer zondag! Ik ben voornamelijk nog erg moe en snel overprikkeld van licht en geluid en heb een vrij kort lontje. Slapen is een drama maar ik heb vannacht voor het eerst droog doorgebracht en vanochtend voelde ik mij voor het eerst niet meer zo trillerig warm/koud en misselijk.
De grootste strijd is achter de rug maar nu komt het echte werk. Ik ben vooral bang voor als ik ondragelijke pijn krijgt want wat dan? Mijn recept loopt nog een tijd door met een wekelijkse afbouw. De medicatie gaat rechtstreeks naar familie want ik wil niet in de verleiding komen. Wat ik met die voorraad uiteindelijk ga doen weet ik nog niet.
Het is een lang verhaal geworden maar het leek mij belangrijk voor anderen om te weten dat het kan. Geloof me als ik het kan, kan iedereen dit!
Ik was eerder na een periode van 9 maanden 50mg instant per dag ineens gestopt maar toen speelde er geen mentale afhankelijkheid en ik wist toen niet eens dat ineens stoppen je zo ziek kon maken. Heb daar toen geen enkel probleem mee gehad.
En dank aan de mensen hier die hun ervaringen deelden en de mensen die daarop hebben gereageerd zoals "zandman". Jullie weten het niet , maar jullie hebben mijn leven gered waarvoor eeuwig mijn dank. Voornamelijk daarom wilde ik hier postten.

Liefs Lunaatje

De Zandman

DF-koning
Ja, het gaat over!
Dit houd ik mezelf ook weer voor, nu ik in de afbouw van methadon zit.
Nou had ik niet zo een hoge dosis van die meth, 20 mg toen ik begon, maar tering wat kan je beroerd worden van dat spul ook al bouw je langzaam af, zie topic elders.
@Lunaathjuh , houd vol! Je bent al een heel stuk op de goede weg dus het zou extra zonde zijn als je terugvalt!
Het wordt vanzelf minder en als je ervan af bent, dan ben je weer vrij!
Dat is een heerlijk gevoel, let maar eens op!
Geldt ook voor mij....

Lunaathjuh

Newbie
Ja, het gaat over!
Dit houd ik mezelf ook weer voor, nu ik in de afbouw van methadon zit.
Nou had ik niet zo een hoge dosis van die meth, 20 mg toen ik begon, maar tering wat kan je beroerd worden van dat spul ook al bouw je langzaam af, zie topic elders.
@Lunaathjuh , houd vol! Je bent al een heel stuk op de goede weg dus het zou extra zonde zijn als je terugvalt!
Het wordt vanzelf minder en als je ervan af bent, dan ben je weer vrij!
Dat is een heerlijk gevoel, let maar eens op!
Geldt ook voor mij....
@De Zandman , ik las eerder al dat je daar nu mee aan het worstelen bent en de rugpijn.. mij is het ook aangeboden en dan 3 maal daags voor een stabielere pijnlevel maar ik wilde echt eerst proberen zelf ervan af te komen, dit is immers mijn eerste serieuze poging. Want wat ik over meth las manman precies waar jij nu doorheen gaat dat dat nog veel zwaarder is in afbouw door de lange halfwaardetijd etc. Dus daardoor was ik ook al gewaarschuwd en door veel te lezen elders.
Tot nu toe heb ik geen cravings ben dolblij dat ik lichamelijk nu niet meer afhankelijk ben dus volhouden zal ik. Hoop dat jij ook van die meth af kan komen en de tramadol evt voldoende is. Sterkte!

De Zandman

DF-koning
Dank je!
Maar ik ga er wel doorheen komen.
Ik heb voor hetere vuren gestaan.
Met name de benzo's afkick.
Dat was verschrikkelijk. Veel erger, dan dit.
Dat zou ik geen tweede keer doen..

Laatst bewerkt:

Lunaathjuh

Newbie
Inmiddels is het alweer de achtste dag.
Gister rond het middaguur heb ik wel even wat traantjes gelaten, van hoop, ongeloof en blijdschap maar ook door alles wat nu naar bovenkomt. De reden waarom het zover heeft moeten komen en de onmacht / frustraties daarover.
Hoeveel er in het begin stadium mis is gegaan. Toen ik nog makkelijk kon worden geholpen en de gevolgen nog niet zo verwoestend waren geweest.
Maar in die zin heeft terug kijken geen zin. Het verleden kan je niet meer veranderen. In het hier en nu kan ik dat wel.

Ik heb in mijn jong volwassen leven heel wat therapieën gehad waarvan de laatste de zwaarste was en mij echt heeft geholpen. Die vaardigheden zet ik nu weer in. Dat was mijn levenswijze geworden voordat alles zo mis ging.

Chronische ptss blijft maar zolang ik triggers uit de weg ga of daar bij in zet wat ik heb aangeleerd kan ik daarmee leven.
Het leven heeft altijd uitdagingen en ( hele) zware momenten maar zolang er nog hoop is en een beetje licht aan het eind van de tunnel komt ik er wel.

Gister die stemming dan ook omgebogen in iets positiefs. Enorm genoten van muziek, van voelen, écht voelen en niet met die continue waas in je hoofd rond lopen. Leven van inname naar inname en van week naar week. Uitrekenen of je het nog wel red en zo niet daar actie op ondernemen. Altijd en eeuwig bezig met die rotzooi.
Ik heb tijd over nu hihi. En die besteed ik goed. In huis en met mijn dierbaren want sociaal contact vind ik ook weer veel fijner.

Ik vroeg mij af of iemand ( jij misschien @De Zandman ? ), weet hoe het zit met tolerantieverlies.
Wat ik lees in stukken van verslavingszorg is dat het te vergelijken is met bruin. 20% verlies per dag en met een week is die level weer terug bij normaal. Ook de receptoren schijnen veel sneller te herstellen dan wat men voorheen dacht ( aldus Amerikaanse onderzoeken en daar lopen ze natuurlijk flink voorop).

Maar dit is dus theoretisch vanuit artsen ik ben benieuwd naar ervaringen uit de praktijk.

Heel verleidelijk is het natuurlijk, om morgen met een pilletje van 10mg kortwerkend dat te onderzoeken maar dat laat ik wel uit mijn hoofd.

Wat het voor mij wel enorm lastig maakt is dat familie die ook nog eens zeer dichtbij woont ook oxy slikt en pleisters heeft. Ik word er dus sowieso nog mee geconfronteerd en ik heb toegang tot die woning. Als ik zou willen zou ik het binnen een minuut in handen kunnen hebben. Voor nu maak ik mij daar geen zorgen om en heb mij voorgenomen, mocht ik rare gedachten krijgen dat ik direct de sleutel daar in de brievenbus gooi. En ik zou meer grenzen moeten aangeven wat betreft het onderwerp want het is best vervelend steeds aan te horen wat iemand neemt of vervangt.. maar vind dat lastig.

De Zandman

DF-koning
Tolerantieverlies ging bij mij wat langzamer dan na een week te verdwijnen.
Daarvoor heb ik enkele weken nodig.
Een drie tot 4 weken, dan is het merkbaar
Ik denk dat dit tolerantieverlies bij iedereen anders is. Ieder lichaam werkt anders.

Lunaathjuh

Newbie
Ok ik vond het al een sterk verhaal en natuurlijk allemaal wetenschappelijk en geschreven door medici die het vast niet uit eigen ervaring hebben.
Voor nu is het verder ook niet belangrijk maar in de toekomst evt wel omdat bij mij toch het risico erin zit dat ik kortdurend er na bestralingen eventueel weer aan moet. Daardoor heeft het ook nog zolang geduurd door die complicaties.

De Zandman

DF-koning
Probeer beter iets anders, dan die oxcycodon zou ik zeggen. Maar ik ben geen arts natuurlijk.
Die oxcycodon zal een tijdje goed werken. Maar na enige tijd werkt de dosis niet meer, en zul je moeten verhogen.
En dan weer na enige tijd moet je weer verhogen.
Na enige tijd....enz enz.
En dan moet je er weer vanaf en dan zijn de rapen gaar!
Dat wordt een vervelende tijd.
Hierover staat het forum vol....
Beter iets anders!

Lunaathjuh

Newbie
Ik weet het.. heb het aan den lijve mogen ondervinden . Zou het( en alle aanverwanten) ook zo lang mogelijk weigeren. Feit is wel dat bestralingen zorgen voor interne verbranding van slijmvliezen en dat ondragelijke pijn veroorzaakt als je dat 30x ondergaat 😥 heb altijd een hoge pijngrens gehad en wil geen enkele pijnstiller voor de oorspronkelijke klachten meer waar ik het voor heb gekregen. Dan maar op bed en niets meer kunnen maar deze ellende wil ik niet meer meemaken. Ook zo'n fase gaat weer voorbij.
Denk dat ik dat gesprek al op tijd aan moet gaan met mijn behandelaar zodat ze weten dat dat echt een last resort is/ dat ze voor het zover is kunnen kijken naar minder schadelijke opties..

De Zandman

DF-koning
Heel verstandig!
Zoals ik al zei, het Forum staat vol met crash & burn verhalen over dat goedje en ook ikzelf heb aan den lijve mogen ondervinden hoe het is als je van de oxcycodon af moet geraken.

Patrick a.k.a Spaceface

Bewuste gebruiker
Zal proberen van beide zo ver mogelijk vandaan te blijven. Pijn is niet fijn, 'hersendood'/verdoofd door het leven gaan is naar mijn idee nog slechter. Weet dat het makkelijk gezegd is, maar als even kan probeer dan drugs te gebruiken voor inzichten/energy/trippen. Jezelf verdoven met pammetjes en opiaten kan heel snel heel fout gaan. Heeft letterlijk invloed op je op zenuwstelsel, hartslag, ademhaling en dergelijke.
Als je veel pijn en ongemak ervaart is het misschien goed om juist juist mind even helemaal van drugs af te zetten. Probeer eerst weer beter te voelen, en goed idee te krijgen hoe goed je je eigenlijk voelt zonder paar maanden.

DownUnder

Experimenterende gebruiker
Nou, hier zit ik dan... alweer aan de Oxy en dit keer ongekend hoge dosering, Was het vroeger rond de 100mg - 150mg maximaal per dag, zit ik nu op 400mg per dag. Echter helaas nu noodgedwongen Cold Turkey aan het afkicken sinds gisterenmiddag, want toen had ik mijn laatste van 60mg ingenomen, maar ik zit hier nu dus al zwaar met afkickverschijnselen... dit door mijn leverancier die het blijkbaar nodig vond om gewoon lekker een paar dagen geleden offline te gaan, terwijl hij tijdens mijn laatste gesprek met hem afgelopen dinsdag, wist dat ik nieuwe voorraad nodig had, was alles goed zou het mij brengen... niet dus. Zijn profiel geeft aan dat hij voor een paar dagen dus offline is. Dit doet hij wel vaker maar had dan altijd gelukkig voorraad genoeg. Hoe dan ook, nu dus zwaar aan het afkicken en ik zou niet weten wat het met mij gaat doen, want ben wel eens van een lagere dosering gaan afkicken, namelijk 50mg en dat was al geen pretje. Ik weet niet wat ik moet doen, ben al een keer naar een kliniek geweest en dat was voor mij na 3 weken niet meer vol te houden. Zal ik morgenmiddag contact moeten opnemen met mijn huisarts? Maar ja, die geeft mij echt niets.. ik weet dus niet wat te doen. Pffff... iemand ook wel eens zo'n dealer gehad? Ik zelf vind dat ze een soort van zorgplicht moeten hebben, ze kunnen dit toch niet zomaar doen. Nu ga ik dus cold turkey afkicken van 400mg. Ben benieuwd wat mij te wachten staat... of zal het ongeveer hetzelfde zijn als die 50mg?? Ik heb echt totaal geen idee.

_shikantaza

Badass junkie
Nou, hier zit ik dan... alweer aan de Oxy en dit keer ongekend hoge dosering, Was het vroeger rond de 100mg - 150mg maximaal per dag, zit ik nu op 400mg per dag. Echter helaas nu noodgedwongen Cold Turkey aan het afkicken sinds gisterenmiddag, want toen had ik mijn laatste van 60mg ingenomen, maar ik zit hier nu dus al zwaar met afkickverschijnselen... dit door mijn leverancier die het blijkbaar nodig vond om gewoon lekker een paar dagen geleden offline te gaan, terwijl hij tijdens mijn laatste gesprek met hem afgelopen dinsdag, wist dat ik nieuwe voorraad nodig had, was alles goed zou het mij brengen... niet dus. Zijn profiel geeft aan dat hij voor een paar dagen dus offline is. Dit doet hij wel vaker maar had dan altijd gelukkig voorraad genoeg. Hoe dan ook, nu dus zwaar aan het afkicken en ik zou niet weten wat het met mij gaat doen, want ben wel eens van een lagere dosering gaan afkicken, namelijk 50mg en dat was al geen pretje. Ik weet niet wat ik moet doen, ben al een keer naar een kliniek geweest en dat was voor mij na 3 weken niet meer vol te houden. Zal ik morgenmiddag contact moeten opnemen met mijn huisarts? Maar ja, die geeft mij echt niets.. ik weet dus niet wat te doen. Pffff... iemand ook wel eens zo'n dealer gehad? Ik zelf vind dat ze een soort van zorgplicht moeten hebben, ze kunnen dit toch niet zomaar doen. Nu ga ik dus cold turkey afkicken van 400mg. Ben benieuwd wat mij te wachten staat... of zal het ongeveer hetzelfde zijn als die 50mg?? Ik heb echt totaal geen idee.
Vraag om hulp. Bel je huisarts, ga opnieuw in behandeling.

Lunaathjuh

Newbie
Ik heb in een soort gelijke situatie de hap gebeld omdat het mij in het weekend overviel toen. Ze hebben toen tm maandag 100mg per dag voorgeschreven toen ik aangaf ct te zijn gestopt maar het niet uithield maar ik betwijfel of ze wel goed doorhadden dat het zelfmedicatie was..
Die maandag naar de huisarts. Zette de dosis meteen op 60mg en om de 3 dagen toen naar beneden. Tja dat heb ik nooit gered.
Vandaar dat het verhaal nog ff doorgaat wat in mijn topic post kan lezen.
Maar we zijn bijna een week verder hoe is het met je?

Bovenaan