Mijn vader heeft het aantal maanden geleden aan mij gevraagd..
We zaten in de auto: Mijn vader achter het stuur, mijn moeder in de passagier stoel en ik achterin.
Ik vertelde hen dat ik zaterdag een feest heb, en toen vroeg hij of ik ooit een pilletje heb gebruikt. (gesprek was natuurlijk uitgebreider maar ik vertel ff in het kort).
We hebben nooit over drugs gehad, dus ik wist niet goed hoe mijn ouders hierop zouden reageren. Ik zie mijn ouders ook niet vaak meer dus ik had ook niet zo zin om te liegen. Dus ik antwoordde met "Ja, ik heb het wel es geprobeerd ja.." Waarop mijn vader meteen zei: "Nou, dat is dom." En mijn moeder begon toen ook meteen te bemoeien enzo.
Mijn vader ook weer blablabla.
Ja.. ik had dus geen zin om uit te leggen, waarom. Ik had zelfs geen hoop meer dat het gesprek nog positief zou aflopen. Dus toen mijn pa vroeg hoevaak ik het had gedaan had ik besloten om toch het gesprek af te sluiten met een kleine leugen voor eigen bestwil... dat het maar 1x was en daarna nooit meer.
Mijn vader begrijpt dat ik nog jong ben en dingen wil uitproberen maar hij zei dat ik met mijn leven aan het spelen was.
Nu, als ik mijn ouders weer zie, vraagt mijn pa mij wel es wanneer ik naar een festival ga. (Heel irritant, want ik weet meteen waar het gesprek naar toe leidt). Hij is gewoon heel lief en zorgzaam eigenlijk.
Ook als ik het huis verlaat om naar een feest te gaan, roept hij mij dan terug en geeft hij mij advies dat ik niet moet gaan gebruiken en zo. Hij bedoelt het hartstikke goed, maar ik voel me zo naar dat ik toch weer moet gaan liegen.
Ik heb een jonger broertje, en hij is nu 14. Ik merk dat ik best veel invloed op hem heb. Hij doet dingen / vindt dingen leuk die ik ook leuk vind. (Muziek, Games, Lichamelijke oefeningen, etc..). Hij en ik zijn ook best wel close, en we hebben altijd van die kleine geheimpjes die we ook niet aan onze ouders vertellen.
Door het gesprek met mijn ouders over drugs, ben ik gaan denken... Tuurlijk wil ik niet dat mijn broertje nu/later drugs gaat gebruiken..

Dat vind ik gewoon.. raar. Mijn kleine broertje...

Aan de andere kant.. als hij later ouder wordt en daar ooit interesse in heeft, heb ik het liefst dat hij het mij gewoon verteld. Dan zou ik op hem kunnen letten en evt. tips/advies kunnen geven. Van do's en don'ts. (Niet dat ik onwijs veel erover weet over alle drugs, maar zou wel info op kunnen zoeken).
Mocht hij te ver gaan dan zou ik hem dus eruit kunnen helpen. OF BETER: Voorkomen dat het te ver gaat!
Dus.. ik heb het mijn broertje verteld dat ik wel es dingen heb gebruikt. En hij heeft ook ernaar gevraagd, en ik heb hem mijn ervaringen verteld.
.. Ik heb hem gewaarschuwd voor de gevaren, en die gevaren uiteraard EXTRA overdreven gemaakt.

Bijvoorbeeld dat als hij voor zijn 18ste drugs gaat gebruiken dat het zeer schadelijk voor zijn hersenen zijn omdat ze nog in de groei zijn. En dat hij nooit slimmer wordt enzo.

En dat hij het beste zo lang mogelijk kan uitstellen.
De fouten die ik maak, leert hij er van.
Misschien vinden jullie het fout, dat ik het mijn minderjarige broertje verteld heb.. ik heb echt getwijfeld.. ik wil gewoon dat hij over dit onderwerp, open met mij erover kan hebben.
En dat ik er voor hem ben.