Vanuit persoonlijke interesse, dus niet vanuit medicijnen. Daarnaast ook omdat ik een hekel aan misselijkheid en braken heb, maar toch met bepaalde opiaten, dissociatieven en psychedelica zonder misselijkheid wil experimenteren. Als ik die kan elimineren met een middel doe ik dat graag en ga daar ver in: ik heb zonder recept domperidon en ondansetron (zelfs ampullen!) en als ik ervoor kies ook haloperidol, olanzapine, metoclopramide etc. Een beetje kennis om die verschillende middelen succesvol toe te passen is gewenst.
Wellicht was de tijd tussen inname van de domperidon en oxycodon niet optimaal.
Het feit dat bij de fysiologie van misselijkheid en braken verschillende hersendelen en veel verschillende receptoren (5-HT3, D2, H1, ACh, NK-1, CB-1 en DOR) betrokken zijn, maakt het een lastig onderwerp. Het blijft een kwestie van uitproberen: bij de een helpt iets en bij de ander niet. Het is belangrijk om het mechaniek en daarmee de oorzaak achter de misselijkheid uit te zoeken, zodat op de juiste receptor aangegrepen kan worden. Misselijkheid en braken door opiaten wordt door twee mechanismen veroorzaakt:
- prikkeling van de chemoreceptor trigger zone (CTZ) die reageert op bepaalde potentieel giftige stoffen in het bloed;
- prikkeling van het evenwichtsorgaan wat samengaat met duizeligheid.
In de CTZ spelen vooral D2 en 5-HT3 receptoren een rol; in het evenwichtsorgaan vooral H1 en ACh.
Bij misselijkheid en braken door opiaten valt de eerste keus op domperidon of metoclopramide.
Metoclopramide heeft een prokinetische werking - het versnelt dus de lediging van de maag - en blokkeert vooral de dopamine- (D2) en in mindere mate de serotoninereceptor (5-HT3). Het kan de bloedhersenbarrière passeren en daardoor
extrapyramidale bijwerkingen veroorzaken. Dosering is 10 mg 3 dd, hoewel hogere doseringen bij onvoldoende effect overwogen kunnen worden.
Domperidon heeft ook een prokinetisch effect, blokkeert tevens dopamine maar geen serotonine. Omdat het de bloedhersenbarrière niet passeert geeft het minder kans op extrapyramidale bijwerkingen. Dosering is 10-20 mg 3-4 dd.
Voordeel van metoclopramide is dat het op meerdere receptoren aangrijp en daardoor wellicht effectiever is, het voordeel van domperidon is de verminderde kans op extrapyramidale stoornissen.
Alternatieven op het bovenstaande zijn antipsychotica die wegens de kans op nare bijwerkingen beter vermeden kunnen worden:
Haloperidol blokkeert vooral dopamine en daarnaast acetylcholine.
Olanzapine en
levomepromazine blokkeren dopamine, acetylcholine, serotonine-2 en histamine.
Het probleem is dat bovenstaande middelen een interactie (kunnen) hebben met escitalopram of overige SSRI`s. Wanneer je geen co-medicatie slikt, heb je meer keuzevrijheid.
Je zou scopolamine (blokkeert acetylcholine) kunnen proberen om prikkeling vanuit het evenwichtsoorgaan tegen te gaan als je ook duizelig bent en wellicht dat cinnarizine (blokkeert histamine-1) ook werkt. Cinnarizine lijkt echter geen standaardmiddel bij opiaten, dat is cyclizine (blokkeert histamine-1) eerder. Middelen die zowel acetylcholine als histamine blokkeren zouden ook werkzaam kunnen zijn: difenhydramine.