methylfenidaat

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Hey DF

Ik vroeg me eigenlijk af hoe methylfenidaat ( stof in ritalin) inwerkt op ons systeem? Het lijkt op een amfetamine , maar toch is dat het niet?

Informatie is welkom :)

gandwarf777

Belezen gebruiker
Simpel gezegd:

Methylfenidaat remt de heropname van dopamine en noradrenaline.

Amfetamines remmen de heropname van dopamine en noradrenaline maar zorgen ook dat er o/a meer dopamine vrijkomt.

ik slik nu een tijdje ritalin ik heb geen adhd of add, ik slik er 2 per dag (10mg)
ik merk dat ik er heel erg opgepept door word, wel een soort speed effect, mijn psychiater zegt dat het voor mensen zonder ad(h)d een amfetamine is.

Jmths

Badass junkie
Tripreporter
Ik noem methylfenidaat altijd gehandicapte amfetamine, beetje kort door de bocht maar het vat het wel mooi samen.

Methylfenidaat heeft namelijk de structuur van amfetamine met een piperdine ('peper') molecuul aan de staart vast geplakt waardoor deze qua werking 'verzwakt' werkt.

Bij consumptie van amfetamine wordt het signaal door gegeven aan de hersenen dat er zowel dopamine los moet worden gelaten in de synapsen als dat de heropname van dopamine uit de synapse geblokkeerd moet worden.

Bij methylfenidaat wordt enkel het signaal doorgegeven dat de heropname van dopamine uit de synapse geblokkeerd moet worden (bij methylfenidaat wordt er eigenlijk ook nog steeds extra dopamine losgelaten in de synapse maar deze hoeveelheden zijn verwaarloosbaar dus om het verhaal niet te ingewikkeld te maken kun je dat beter weg laten).

Waar dit op neer komt is dat amfetamine ongeveer 2x zo potent is, 5mg amfetamine geeft dus ongeveer hetzelfde effect als 10mg methylfenidaat.
Maar wat nog een veel groter verschil is is dat methylfenidaat een stuk minder misbruikgevoelig is, dit omdat alleen de heropname geblokkeerd wordt maar niet de afgifte. Om dit concreet te maken, vanaf ongeveer 40mg (afhankelijk van je lichaamgewicht) wordt het effect van methylfenidaat niet meer sterker waar het effect van amfetamine dit wel doet.
Als je meer dan +/- 40mg methylfenidaat neemt verleng je enkel de duratie van het effect van de methylfenidaat, je kunt er dan ook niet half zo 'strak' op staan als amfetamine.

PS: bij lage hoeveelheden worden de meeste mensen er rustiger van omdat dit er voor zorgt dat de aandacht minder verspringt wat veel mensen als zeer rustgevend ervaren, het verhaal wordt echter altijd de wereld in geholpen dat dit alleen voor mensen met ADHD opgaat om het voorschrijven te rechtvaardigen.

Als je nog verdere vragen hebt moet je het maar laten weten. :)

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
JMThomas zei:
Ik noem methylfenidaat altijd gehandicapte amfetamine, beetje kort door de bocht maar het vat het wel mooi samen.
Hahaha mooi vergelijk. Maargoed amfetamine heeft een stuk meer recreatieve potentie dan methypfenidaat door de redenen die je beschrijft.

theholyganja

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Nou klopt wel inderdaad. Ik heb adhd en dit goedje helpt wel om me te laten concentreren tijdens mijn examens.

Fool

Badass junkie
Ik heb geen ADHD en ik kan mij ook beter concentreren met stimulanten op, niet zo vreemd toch? :P

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Fool zei:
Ik heb geen ADHD en ik kan mij ook beter concentreren met stimulanten op, niet zo vreemd toch? :P
Idd. En dan komt de psycholoog op mijn stage nog aan met 'we kunnen hem ook gewoon proefmedicatie geven en dan zien we vanzelf of het werkt of niet'..... Zucht.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
ZERO- zei:
Fool zei:
Idd. En dan komt de psycholoog op mijn stage nog aan met 'we kunnen hem ook gewoon proefmedicatie geven en dan zien we vanzelf of het werkt of niet'..... Zucht.
Een psycholoog mag toch helemaal geen medicatie voorschrijven? Maar zucht inderdaad. Ik kan me ook beter concentreren met ritalin op en wordt ook rustiger van valium, betekent gelukkig niet dat ik ook meteen iets heb.

gandwarf777

Belezen gebruiker
Ik heb welleens 40mg methylfenidaat genomen. Ik was toch wel aardig gestimuleerd(hartslag 120 bpm, erg sociaal, geen honger etc.).

Bovenaan