Methylfendidaat (ook verslavend)

Herkent iemand dit?

Sinds ik 2x 10 mg methylfenidaat gebruik, heb ik nul zin meer in sporten, minder zin in spelletje met de kids ’s avonds (doe het dan wel). Ik voel me vlakker, moe en wat onrustig. Overdag verdoofd het. Uren vliegen voorbij, niet bewust. Soms productief maar soms ook juist niet… Soort speed zonder euforie.

Overweeg om te stoppen, want zonder red ik me ook prima. Verleiding iedere dag om toch weer te nemen. Slecht slapen, dat ook terwijl ik laatste 2e pilletje rond 15u neem.

Ik had het lang niet gebruikt maar omdat mijn enige twee dealers opgepakt zijn heb ik behoefte aan iets voor extra jus in het
leven. Bij gebrek aan beter dit middel op recept. Sporadisch half xtc pilletje in verleden gaf mij een soort reset, dat ik aantal weken daarna weer dingen ging aanpakken / zin had in e.e.a.

Hoe ervaren jullie dit? Kan ik maar beter stoppen wat mijn gevoel en ratio zegt?

ljuv

DF-koningin
Ik herken dit zelf niet, maar ik heb niet al te lang methyl geslikt omdat de bijwerkingen te heftig waren. Maar ik hoor dit wel vaker… ook bij mannen. Sws aangeven bij je behandelaar want er zijn andere hulpmiddelen en dit is t niet waard. Succes❤️

_shikantaza

Badass junkie
Herkent iemand dit?

Sinds ik 2x 10 mg methylfenidaat gebruik, heb ik nul zin meer in sporten, minder zin in spelletje met de kids ’s avonds (doe het dan wel). Ik voel me vlakker, moe en wat onrustig. Overdag verdoofd het. Uren vliegen voorbij, niet bewust. Soms productief maar soms ook juist niet… Soort speed zonder euforie.

Overweeg om te stoppen, want zonder red ik me ook prima. Verleiding iedere dag om toch weer te nemen. Slecht slapen, dat ook terwijl ik laatste 2e pilletje rond 15u neem.

Ik had het lang niet gebruikt maar omdat mijn enige twee dealers opgepakt zijn heb ik behoefte aan iets voor extra jus in het
leven. Bij gebrek aan beter dit middel op recept. Sporadisch half xtc pilletje in verleden gaf mij een soort reset, dat ik aantal weken daarna weer dingen ging aanpakken / zin had in e.e.a.

Hoe ervaren jullie dit? Kan ik maar beter stoppen wat mijn gevoel en ratio zegt?
Ik lees toch met name nadelige effecten terug in je post. Waarom zou je er mee doorgaan?

Damius

Bewuste gebruiker
leven. Bij gebrek aan beter dit middel op recept.
Methfyldenidaat heeft niet als doelstelling om 'extra jus' in het leven te geven. Het heeft als doel om mensen die ernstige klachten rondom adhd ervaren een zetje in de rug te geven om structuur, rust en regelmaat terug te vinden. Dit werkt lang niet voor iedereen. En gelukkig heeft lang niet iedereen het nodig. Klinkt alsof je veel bezig bent met hoe de drugs jou laat voelen. Dat belemmert feitelijk om jou bij je eigen gevoel te laten komen. Leg dit spul eens weg en bekijk een paar maanden lang hoe je je dan echt, nuchter, voelt. Trek daarna opnieuw je conclusies en bekijk dan wat je logische vervolgstappen vindt.

Kordie

DF-koning
Een ex collega van me had er ook veel last van. Was een soort rush cq bubbel waar hij in zat en moeizaam uit kwam.
Hij is er vanaf gekomen. Volgens mij vrij makkelijk ook.

Knulletje

Experimenterende gebruiker
Als extra jus je doel is, dan toch iets anders proberen zo lijkt het. Al kan adhd medicatie er zeker wel voor zorgen dat de jus stabiel aangenaam blijft, is mijn ervaring althans..
Ook belangrijk is het de juiste dosis te vinden en niet te veel aan te klooien in de zin van ophogen, minderen, en weer opnieuw etc.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Herkent iemand dit?

Als je je zonder ook prima redt, waarom is het je dan voorgeschreven?

Doe je aan meditatie? Geeft diepte en kleur terug aan het leven, mits je het grondig genoeg doet.

LifeIsAlmostGreatAgain

Bewuste gebruiker
Ik ervaar juist volledig het tegenovergestelde.

Toen ik 1,5 jaar eindelijk begon met medicatie voor mijn adhd is er zoveel veranderd in positieve zin.

Het duurde zo'n 2,5 maand tot ik volledig was ingesteld, tweemaal daags langwerkend Concerta 36mg.

Wel moet ik zeggen dat ik een paar keer vervangende medicatie heb gekregen omdat Concerta regelmatig niet leverbaar was, op die medicatie ging ik heel slecht.

Nu betaal ik gewoon zelf mijn Concerta, zo'n 125 euro per maand.

Zeker in de instelfase voelde het stiekem wat recreatief. Ik voelde duidelijk de effecten, in de vorm van tintelende vingers en hyperfocus.

Nu merk ik al heel lang niet dat er iets veranderd in mijn lichaam na het innemen. Dit uiteraard door de opgebouwde spiegel.

Ik ben productiever, heb (tot op zekere hoogte) rust in mijn hoofd en heb mijn hardnekkige coke verslaving eindelijk de kop in weten te drukken.

Ben jij wel goed ingesteld?

Tweemaal 10mg is niet veel, en de rebound van Methylfenidaat is een beetje wat jij beschrijft.

Heb je ook echt, adhd? En zit je nog in instelfase?

Ik gok dat als de dosering beter word ingesteld, je de positieve effecten zou kunnen ervaren.

Indien dat niet het geval is, dan is Methylfenidaat niet de juiste medicatie voor jou.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ja trouwens.

Als de negatieve effecten de goede overheersen (als ik het zo zie is dat het geval) dan is het logisch en rationeel om te stoppen. Als je gevoel dat dan ook nog zegt:

Simpel: stoppen.

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Bupropion is het enige ADHD medicijn waarbij ik baat had, geen stimulerende meuk.
Bupropion is toch ook stimulerend? Voor zover ik weet werkt het op de catecholamines (noradrenaline en dopamine) en heel licht op serotonine. Qua chemische structuur lijkt het ook op amfetamine.

Bij methylfenidaat had ik zelf ook last van onrust en een sterk reboundeffect. Met lisdex heb ik dat gelukkig een stuk minder. Deze week wel verhoogd naar 50 mg, want 30 mg deed praktisch niks. Slapen lijkt alleen nu nóg lastiger, zelfs ruim 12 uur na inname, maar volgens mijn verslavingsarts komt dat niet door de lisdex. Herkent iemand dat?

Mocht lisdex ook niet het gewenste effect geven, dan is Bupropion voor mij de volgende stap. Mocht Bupropion het ook niet zijn wat ik zoek, dan is het toch maar ermee leren leven denk ik... Dus voor de TS zou ik zeggen, schrijf de voor en nadelen op en weeg dat af. Meer nadelen dan dus niet meer nemen... :shrugman:

Knulletje

Experimenterende gebruiker
Bij methylfenidaat had ik zelf ook last van onrust en een sterk reboundeffect. Met lisdex heb ik dat gelukkig een stuk minder. Deze week wel verhoogd naar 50 mg, want 30 mg deed praktisch niks. Slapen lijkt alleen nu nóg lastiger, zelfs ruim 12 uur na inname, maar volgens mijn verslavingsarts komt dat niet door de lisdex. Herkent iemand dat?
Wellicht behoor jij tot de doelgroep waarbij het medicijn wat langer (na)werkt? 14 uur is niet uitzonderlijk heb ik al vaker gelezen.
Ik heb hier zelf geen last van behalve als ik het medicijn later dan 1500 uur neem en ik rond 2200 uur de slaap wil vatten.
Zoals je wellicht vast al weet is de werking en bijeffecten wel echt bij een ieder verschillend.
Voor de zekerheid wijs ik je wel even op de mogelijkheid de eigen bijdrage voor dit medicijn terug te vragen, via terubetaalregeling.nl. Scheelt je weer een paar centen!

Zanza

DF-koning
Deze week wel verhoogd naar 50 mg, want 30 mg deed praktisch niks. Slapen lijkt alleen nu nóg lastiger, zelfs ruim 12 uur na inname, maar volgens mijn verslavingsarts komt dat niet door de lisdex. Herkent iemand dat?
Ik vraag me vooral af waarom er van 30 naar 50 is gegaan meteen? Misschien is 40 nu juist wel een werkende optie?

Ik had met 20 weinig werking en met 30 weer te veel bijwerkingen (slaap verstoring oa) en ben toen ook helemaal gestopt. Met methyl heb ik dezelfde ervaring als jij en bupropion heb ik heel lang geleden gebruikt. Was wel effectief en werkte stemmingverhogend, maar ook daarop sliep ik slecht. Dus bottomline was geen medicatie.

je moeder

Wijs gebruiker
Bupropion is toch ook stimulerend?
Ja dat wel maar je merkt het niet echt. In mn mond merk ik het wel dat het daar wat strakker staat.
Ik gebruik het als antidepressiva trouwens.
Bij methylfenidaat had ik zelf ook last van onrust en een sterk reboundeffect. Met lisdex heb ik dat gelukkig een stuk minder.
Ben jij van ritalin gelijk naar lisdex gegaan, en hebt gewone dex dus overgeslagen?

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Wellicht behoor jij tot de doelgroep waarbij het medicijn wat langer (na)werkt? 14 uur is niet uitzonderlijk heb ik al vaker gelezen.
Hoop het niet maar ja heb ik ook al vaker gelezen. Bedankt voor je tip over die terugbetaalregeling trouwens 🙏
Ik vraag me vooral af waarom er van 30 naar 50 is gegaan meteen? Misschien is 40 nu juist wel een werkende optie?
Omdat ik zelf al 3 dagen een dubbele dosis had genomen (60mg) en dat leek wel te werken. Maar werkte alleen de eerste twee dagen naar wens want ik slaap er dus nóg slechter op en omdat Lisdex dus vroeg genomen moet worden kan ik ook niet later uit bed als ik pas heel laat in slaap ben gevallen. Dus eerste nacht na lisdex bijna 3 uur slaap, die dag erop bijna 4uur. Dus was de derde dag echt doodmoe ondanks dus de Lisdex. Desondanks sliep ik die macht toch maar 4uur. Ik heb daarom de 4de dag niks genomen en die nacht gelukkig +- 5uur slaap gepakt, wat hoger is dan mijn gemiddelde, over de afgelopen jaar.
Ik neig toch naar gewoon Dex denk ik maar voor ik mijn mening ga doordrammen volg ik eerst maar braaf wat hun voorstellen. Ik ken Mezelf namelijk onderhand lol...
Ben jij van ritalin gelijk naar lisdex gegaan, en hebt gewone dex dus overgeslagen?
Klopt inderdaad. Ik denk omdat het misbruikpotentieel hoger ligt bij dex en aangezien ik twee keer in detox heb gezeten (Hero, Benzo, Spice) snap ik dit wel. Al heb ik nooit problemen gehad met stims want middelen als speed, mdma, enkele cathinonen en pyro's heb ik altijd wel thuis gehad en kon ik altijd zo laten voor weken/maanden voor ik het weer eens pakte.

Maargoed vanaf morgen dus 50mg Lisdex proberen. Ga het om 07:00uur nemen om te zien of ik normaal kan slapen (voor mij doen) 🙏

DonkeyGonz

Bewuste gebruiker
Bupropion is toch ook stimulerend? Voor zover ik weet werkt het op de catecholamines (noradrenaline en dopamine) en heel licht op serotonine. Qua chemische structuur lijkt het ook op amfetamine.

Mocht lisdex ook niet het gewenste effect geven, dan is Bupropion voor mij de volgende stap. Mocht Bupropion het ook niet zijn wat ik zoek, dan is het toch maar ermee leren leven denk ik... Dus voor de TS zou ik zeggen, schrijf de voor en nadelen op en weeg dat af. Meer nadelen dan dus niet meer nemen... :shrugman:
Herken dat enigzins wel, verder opende het voor mij ook een deur om meer actief te zijn en zo makkelijker in slaap kwam eind van de dag.
Pakte de lisdex destijds om een uur of 06:00/07:00.
Is het wat voor je om dagelijks proberen te wandelen/fietsen? Bepaald stappen doel te halen? Mede wat inspanning kan best helpen gemakkelijker in slaap te komen.
Ik kreeg de Lisdex op 20mg destijds.
Heb concerta op 54mg op recept, gebruik het nu niet. Maar viel daarvan veel beter in slaap.

MDMAutist

Bewuste gebruiker
Herkent iemand dit?

De werkingsduur is kort. Daarom kak je savonds zo in. Je zou dan nog een derde kunnen nemen.
Om de 3 a 4 uur.
Maar van Methylfenidaat word je lichamelijk rustig. Het is ook alleen goedgekeurd voor kinderen zeggen ze. Ideaal dat drukke kinderen overdag gefocust zijn op school en savonds inkakken.
Ik vind het zelf een opgefokt kutmiddel.
En sporten skip ik ook sneller.

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Herken dat enigzins wel, verder opende het voor mij ook een deur om meer actief te zijn en zo makkelijker in slaap kwam eind van de dag.
Pakte de lisdex destijds om een uur of 06:00/07:00.
Is het wat voor je om dagelijks proberen te wandelen/fietsen? Bepaald stappen doel te halen? Mede wat inspanning kan best helpen gemakkelijker in slaap te komen.
Ik kreeg de Lisdex op 20mg destijds.
Heb concerta op 54mg op recept, gebruik het nu niet. Maar viel daarvan veel beter in slaap.
Ja misschien moet ik het gewoon niet later nemen dan 0700uur inderdaad. Alleen door het vaak slecht slapen wil ik eigenlijk ook niet een wekker zetten aangezien ik elke uurtje slaap wel kan gebruiken. Wat dat betreft ook ergens lastig dat het zo lang werkt. Heeft zeker voordelen maar je snapt me vast.
Lopen doe ik nu zo goed als om de dag maar een stappen doel is misschien wel een goed streven ja.

Sinds gister op 50mg lisdex en moet zeggen dat ik gister wel een goede dag had. Redelijk veel gedaan in huis en tuin en zonder dat ik het doorhad lekker bezig geweest Maar maar Maar daar komt tie weer.. ik keek om 0230uur nóg naar het plafon. Voelde prima, zat niet te piekeren en lag verder redelijk lekker wel maar klaaaaarwakker.. sliep na een kop warme melk ergens rond 03:30 en werd vanmorgen weer rond 0730 wakker. Direct genomen maar vandaag deed het weer erg weinig. Zal wel door het korte slapen komen weer.

Ik hou me maar vast dat per week het gemiddelde slaaptijd stijgt. Dus wie weet wordt het nog wel beter maar duurt het bij mij wat langer. Zal natuurlijk nooit echt perfect worden maar daar heb ik me al bij neergelegd gelukkig.

DonkeyGonz

Bewuste gebruiker
Ja misschien moet ik het gewoon niet later nemen dan 0700uur inderdaad. Alleen door het vaak slecht slapen wil ik eigenlijk ook niet een wekker zetten aangezien ik elke uurtje slaap wel kan gebruiken. Wat dat betreft ook ergens lastig dat het zo lang werkt. Heeft zeker voordelen maar je snapt me vast.
Lopen doe ik nu zo goed als om de dag maar een stappen doel is misschien wel een goed streven ja.

Sinds gister op 50mg lisdex en moet zeggen dat ik gister wel een goede dag had. Redelijk veel gedaan in huis en tuin en zonder dat ik het doorhad lekker bezig geweest Maar maar Maar daar komt tie weer.. ik keek om 0230uur nóg naar het plafon. Voelde prima, zat niet te piekeren en lag verder redelijk lekker wel maar klaaaaarwakker.. sliep na een kop warme melk ergens rond 03:30 en werd vanmorgen weer rond 0730 wakker. Direct genomen maar vandaag deed het weer erg weinig. Zal wel door het korte slapen komen weer.

Ik hou me maar vast dat per week het gemiddelde slaaptijd stijgt. Dus wie weet wordt het nog wel beter maar duurt het bij mij wat langer. Zal natuurlijk nooit echt perfect worden maar daar heb ik me al bij neergelegd gelukkig.
Lastig man! Moeilijk om de juiste stabiliteit te vinden, althans zo lees ik het misschien begrijp ik je verkeerd.
Klinkt misschien gek.. maar proberen een soort van vast ritme in slaap en opstaan en medicatie nemem.

Wij adhders houden vaak van patronen, áls ze goed werken. Ben benieuwd.. want drink je bijvoorbeeld nof caffeine houdende dranken in ze avond??

50mg Lisdex is niet niks, wel fijn te lezen dat je gister lekker bezig geweest bent.

Kan me voorstellen dat langwerkende fijn is. Ik heb zelf ook in de molen gezeten van, wat past bij mij?
De mirtazapine heeft mij wel een periode goed doen laten slapen wat ik erg waardeer. Zelfs 7.5mg (15mg op voorschrift maar de helft was soms voldoende).

Maar de manier hoe makkelijk ik daar vanaf kwam was zeer prettig wel.
Heb geen afkick of taperings strips of dergelijke gehad.
Nu ben ik daar mee gestopt en slaap ook wel wat korter en wat onrustiger.

Bewegen en mezelf wat uitputten bevorderd het inslapen hier wel, zeker in combi met bepaalde voeding. Voor mij als kwark, noten of banaan. Helpt hier nog extra mee met inslapen.

Btw dat stappen per dag.. neem het luchtig.. en probeer elke dag een stukje in het park te doen, of waar jij dan ook graag wandeld. Misschien zelfs savonds om even wat meer rust te creeëren tussen de oren.

"Rust kan je redden". Zegt Donkey terwijl die zelf 4 rempedalen nodig heeft.
🫢

Rustig aan @Mezelf

Mezelf

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Lastig man! Moeilijk om de juiste stabiliteit te vinden, althans zo lees ik het misschien begrijp ik je verkeerd.
Klinkt misschien gek.. maar proberen een soort van vast ritme in slaap en opstaan en medicatie nemem.

Wij adhders houden vaak van patronen, áls ze goed werken. Ben benieuwd.. want drink je bijvoorbeeld nof caffeine houdende dranken in ze avond??

50mg Lisdex is niet niks, wel fijn te lezen dat je gister lekker bezig geweest bent.

Kan me voorstellen dat langwerkende fijn is. Ik heb zelf ook in de molen gezeten van, wat past bij mij?
De mirtazapine heeft mij wel een periode goed doen laten slapen wat ik erg waardeer. Zelfs 7.5mg (15mg op voorschrift maar de helft was soms voldoende).

Maar de manier hoe makkelijk ik daar vanaf kwam was zeer prettig wel.
Heb geen afkick of taperings strips of dergelijke gehad.
Nu ben ik daar mee gestopt en slaap ook wel wat korter en wat onrustiger.

Bewegen en mezelf wat uitputten bevorderd het inslapen hier wel, zeker in combi met bepaalde voeding. Voor mij als kwark, noten of banaan. Helpt hier nog extra mee met inslapen.

Btw dat stappen per dag.. neem het luchtig.. en probeer elke dag een stukje in het park te doen, of waar jij dan ook graag wandeld. Misschien zelfs savonds om even wat meer rust te creeëren tussen de oren.

"Rust kan je redden". Zegt Donkey terwijl die zelf 4 rempedalen nodig heeft.
🫢

Rustig aan @Mezelf
Thanks for the reply en advies.

Weet alleen dat ik al slaapproblemen heb vanaf dat ik mij kan herinneren. Dus (volgens mij staat dat hierboven ook al ergens) de volledige slaaphygiene doe ik echt al decennia lang. Vaste tijden, niet zwaar eten voor het slapen, donker schone kamer dat "alleen"voor slaap gebruikt wordt, geen koffie 6uur voor slapen, of andere frisdranken met caffeine of veel suiker. Ik zorg voor veel daglicht bij het wakker worden en maak het vanaf 2000 al donkerder in huis met speciale lampen die blauwlicht filteren, Half uur voor slapen me volledig klaar maken voor bed zodat ik dit niet een minuut voor ik ga liggen hoef te doen en zo heb ik echt al legio dingetjes ingevoerd die iets helpen en alles bijelkaar er gerust voor gezorgd hebben dat ik niet al in een gesticht zit.

2 dingen doe ik wel anders... voor het slapen kijk ik wel even tv nog ( wel met blauwfilter, donker beeld EN iets kijken wat ik al vaker heb gezien ). Na 8 maanden dit niet gedaan te hebben had ik dit opgegeven en zodra ik weer de tv in mijn slaap kamer had geinstalleerd sliep ik vanaf dat moment bijna een uur langer op een nacht omdat ik sneller in slaap val. Ook altijd een waaier aan die zorgt voor wat ruis geluid waardoor ik niet bij elk tikkie of kraakje wakker meer wordt. Deze twee dingen hebben mij erg geholpen.

Wandelen in de natuur is 1 van mijn favorieten bezigheden dus dat doe ik al wel geregeld maar een doelen daarin stellen zou voor mij misschien wel iets meer motiveren om het niet alleen met mooi weer te doen bijvoorbeeld en om iets langere stukken te lopen.

Wel fijn om te lezen dat je makkelijk van de Mirtazapine afkwam want dat was tot op heden wel een ding waardoor ik er op tegen ben/was. Buiten dat ik niet overtuigd ben dat wiet vervangen door Lisdex mét mirtazapine gezonder/minder slecht zou zijn. Eigenlijk wissel ik dan 1 middel, dat altijd mij redelijk tot prima geholpen heeft, tegen 2 andere middelen die ook verslavend zijn met als enige verschil dat ik naar de apotheek moet ipv de shop.
Maargoed ik blijf open voor alles dus ik zie wel wat de psychiater zegt maandag.

Enige voordeel is dat ik dit mijn hele leven al wat last van heb en dus ook toen ik nog blowde. Dus het frustratie stukkie omtrent slechte slaap is nagenoeg nul. Deze acceptatie is een heel belangrijke in mijn ogen.

Nogmaals bedankt en fijne dag !

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Ja dat wel maar je merkt het niet echt. In mn mond merk ik het wel dat het daar wat strakker staat.
Ik gebruik het als antidepressiva trouwens.

Ik gebruik ook bupropion (naast lisdex 50 mg). Het is inderdaad mild stimulerend, de eerste twee weken van instellen merkte ik dat ook - daarna niet meer, behalve dat ik slechter slaap. Het uiteindelijke effect is i.m.o. vooral stemmingstabiliserend. Vandaar dat ik het (net als jij) voor depressie gebruik, naast de ADD-meds.

Ik ook. Dit wordt vaker gedaan. Sommige hulpverleners zijn niet zo’n fan van kortwerkende dex, vanwege het misbruikpotentieel, en gaan daarom liefst meteen naar lisdex.

Voor de mensen die zeggen “50 mg lisdex is niet niks”, 50 mg kan prima voor de één zijn wat 20 mg voor een ander is. (Omgezet gaat het om ongeveer 15 mg dex… klinkt al wat minder heavy.) Ik gebruik al tijden 50 mg. Merk er amper meer wat van. Vandaar dat ik nu soms een paar dagen pauze inlas, in de hoop de tolerantie weer de kop in te drukken.

Een vriendin van mij probeerde laatst eens voor de grap mijn 50 mg lisdex, en ze had daarna zoiets van: “wow, heftig hoor, dat jij dit iedere dag nodig hebt”. Dat is dus helemaal niet zo heftig, aangezien ik er een totaal ander effect van heb, haha. De werking van medicatie is amper onderling te vergelijken.

Bovenaan