thnx aad
ik heb mazzel gehad, de eerste jaren dat ik gebruikte zat ik op een mbo opleiding en dat was vrij simpel. enige wat ik deed was me te buiten gaan aan drugs en nog hield ik het makkelijk bij.
En toevallig in de eerste keer dat ik clean was een hbo opleiding erdoorheen weten te jassen. en heb nu ik een jaartje of anderhalf clean ben mn tweede hbo opleiding afgemaakt ( kwam even een bruin zakdoekje de ring in tussendoor, maar toch nog binnen 5 jaar weten te doen.

)
Ik mocht me al ing. noemen dus. ( ik ben trouwens absoluut niet bijzonder slim en ik merk echt dat mijn verstandelijke vermogens door alle dope minder zijn geworden, gelukkig is mn geheugen nog wel redelijk goed .. het kost me nu wel meer moeite dan vroeger ... drugs maakt meer kapot dan je soms beseft, zeker op de lange termijn .. )
Uit verveling en buitenkansjes heb ik die hbo opleidingen kunnen en mogen doen, maar werken in die industrieën is niet zo mijn ding. Ik zie meer mogelijkheden als zelfstandig ondernemer in een heel ander vakgebied
Werken doe ik liever gewoon zo min mogelijk, dus dan is het handig als je wat hoger geschoold bent en een eigen zaakkie hebt waar je van kan eten en wat van kan sparen. Als het tijdelijk niet loopt, dan werk ik wel eens bij, maar liever zo min mogelijk.
Ik heb liever wat minder geld, en veel tijd om lekker te kunnen relaxen dan dat ik me over de top werk. Het enige waarvoor ik moet oppassen is dat ik niet te weinig doe, dat de cravings terugkomen uit verveling.
Wel rot aad, dat je zoveel blijvende schade hebt meegekregen, al is dat niet verwonderlijk natuurlijk. Maar juist des te knapper dat je nu wel zo goed kan leven! Zeker met dingen aan je lever is drugs blijven gebruiken een doodssteek.
een maat van me is vorig jaar overleden aan hepatitus .. ook door spuiten... al zijn 'vrienden' hoorden dat op de volgende manier : voor mij was dat een keiharde eyeopener. Ik was al een tijd clean, maar vanaf dat moment heb ik nooit meer een craving gehad naar iets anders dan een peuk
via een briefje in een daklozenopvang/gebruikersruimte lazen mensen dit : Doug. is vorige week na een kortstondig ziekbed overleden in het ziekenhuis, zijn familie heeft zich van het recht op begraven onttrokken. Doug is begraven door het rijk. niemand wist zn achternaam ... (doug is gefingeerd)
zo wil ik niet doodgaan

alleen in een ziekenhuis omdat ze niet weten wie je bent, omdat je geen legitimatie hebt en geen vaste verblijfplaats en waar je gewoon letterlijk als afval wordt gezien....
Ik zie hier heel veel jonge gasten en meiden ( opa van dertig spreekt

) , waarvan ik denk van als je al die inventiviteit om aan dope te komen, nou eens zou gebruiken om te leren en te werken, dan zou je de rest van je leven gebeiteld zitten. Zelfs als je van nature wat lui bent, zoals ik.
Maar ik weet ook hoe moeilijk het is om na jarenlang niets te hebben gedaan qua verantwoordelijkheden, opeens wel weer wat te gaan doen. Dat gaat helaas niet altijd van zelf. ik ben het helemaal met je eens Aad. Leren geeft toekomst