Ik heb het met mijn impulsiviteit (kut Borderline) onderschat. Ben in 3 dagen van 50 naar 0 gegaan. Iemand met ervaring die ik sprak zei dat ik levensgevaarlijk bezig ben/was. Maar toch, nu dag 25. Maar voel me zwaar kut. Alles doet pijn, afgelopen nacht mbv meditatie eindelijk bijna 6 uur geslapen. En dan voel ik me even beter, ga van alles doen en een paar uur later mag ik het weer bezuren. Ach, heb al zoveel overleefd, overdoses, hepatitis-c, hartinfarct....Ik kom er wel doorheen. Maar jeetje, wat een kutspul die methadon. Wilde bewust niet meer naar een detox, geen zin aan oorlogsverhalen en drugsgebruik meer. Heb gelukkig veel steun van lieve mensen. Zonder dat zou ik het niet redden. En GEEN craving naar heroine. Mijn grootste angst. Degenen die het kennen weten wel waarover ik het heb....Maar ik geloof in mezelf, in mijn vermogen tot herstel.
Waar zit je nu? Methadone is niet echt een erge afkick voor de eerste 2 weken, daarna door de langa halfwaardetijd wordt het erger en erger. Dit zijn enkel de fysieke en mentale klachten btw, neem nu methadone dat bij een normale metabolisatie zo'n 30uur halfwaardetijd heeft, OxyContin heeft er 6.3, dat is 5 keer sneller. OxyContin werkt ook maar 4-6 uur als je de XR formule breekt, dus dat is heel kortwerkend en daarom wordt je wakker in volledige ontwenning met opiaten als oxy, hero, hydromorfon etc. Maar methadon? Bij normale metabolisatie kan je letterlijk 3-4 dagen niets voelen vooraleer je zeer lichte WD symptomen voelt zoals een keer een geeuwtje, een nies, je voelt je wel lethargisch, je hebt minder honger, je denkt "is dit het maar?"
Maar om op dag 1 van oxy WD te komen met methadon moet je basically op dag 25 komen van geen methadone, vandaar dat de gouden taper regel 10% per maand is en als je bij 20mg komt of 30mg of waar je je comfortabel mee voelt daal je 2mg per maand, je kan het rapper doen als je wilt maar dan haal je best wat pregabilin en benzos in huis als comfort meds. Ik heb talloze keren afgekickt van hevige oxy habits en toen ik in het ziekenhuis geforceerd van mijn 100mg methadon werd gehaald (100mg cold turkey is onmenselijk voor deze duur) voor 8 dagen wegens een "administratieve fout" in mijn dossier voelde dat al aan als pure hel, geen slaap, maar de diarree en de intensiteit van oxy WD was er niet echt, er was lethargie, en dan elke dag een symptoom meer na de derde dag, en dan elke dag werd dat symptomen erger (meer naar toilet moeten met hoe de dagen gingen, nog meer lethargischer worden, mentale symptomen begonnen ook op te komen (bij oxy zit je mentaal door na de fysieke hel van 5-7 dagen, bij methadon hit de mentale symptomen pas na een maand probably).
Never cold turkey methadone
10% van je maandelijkse dosis en daal maandelijks, go slow, vanaf je 20mg bereikt is 2mg daling per maand of 2 weken (als je het aankan) het best. Je kan zelf naar 1mg per maand of even pauze nemen als het moeilijk wordt, een methadone taper kan 6-7 jaar duren, ik snap dat je van je medische shackles wilt. Maar methadone is de meest unieke ontwenning dat ik met opiaten heb meegemaakt in hoe low intensity het is en high intensity at the same time. Paar symptomen waren serieus from the start; freezing cold en cold sweats, lethargie, geen honger, en de RLS met slapeloosheid).
Alle andere typical opi symptoms, lopende neus, diarree, enzovoort? Kwam veel trager op en gelukkig was mijn dossier na dag 8 gefixt want ik wou ook niet stoppen van met methadon. Die 8 dagen voelde als een eeuwigheid, was in Maart 2024 en ik voel me nog steeds as stable als ervoor en mijn slaap ook nog steeds fucked. (had de meest rare 15 minuten sleep moments en levendige dromen dat er maar waren en was enkel door methadon afkick)