Methadon afkick

De Zandman

DF-koning
Weer een slechte nacht. Nu was het 02.30 uur, dat tanja en ik wakker werden en dan maar naar buiten gingen.
Een beetje hoofdpijn is alles wat ik aan ontwenning heb gelukkig.
Vanavond meer lyrica eraf.
Morgenochtend weer 1,25 mg methadon eraf.
Ik zet door!

Laatst bewerkt:

De Zandman

DF-koning
Een zeer slechte nacht helaas weer.
Vandaag heb ik toch wel hevige ontwenningsverschijnselen.
Gisteravond minder lyrica genomen en vanochtend 1,25 mg metha minder.
Mss moet ik de lyrica stabiliseren tot later als de meth weg is.
Twee tegelijk is toch wel erg pittig idd en dan om 03.00 uur niet meer slapen is ook niet leuk...dat vindt Tanja ongetwijfeld ook....
Even op de tanden bijten vandaag dus.
Koude en warme rillingen, hoofdpijn, ,zweten, en het gevoel in mijn hoofd alsof ik een week niet geslapen heb. Kutzooi.
Ik weet wel dat ik vrij snel ga. Idd.
Maar ik wil ervan af. Dat kost kruim.
Ik heb nu door het niet slapen het erg lastig al slaap ik sowieso erg slecht....

De Zandman

DF-koning
Gisterenavond een terugval met lyrica gehad.
Het ging heel erg slecht....ik kon het niet meer trekken. Nee, die lyrica is een geval apart. Langzaam, langzaam, niet te snel.
Dat was mijn fout idd. Ondanks goede addviezen van hier op df....
Nu dus eerst de metha eraf.
Dat duurt nog even.
Ik ga het iets langzamer doen allemaal.
Even een weinig lyrica terug.
Dan de metha eraf, dat duurt nog even, en dan de vervloekte lyrica wegwerken.
Tering, wat was ik gisterenavond ziek. Ik kan me nu voorstellen hoe een bruin afkick moet zijn...

De Zandman

DF-koning
Vannacht een kleine terugval met lyrica gehad omdat ik weer om 03.00 uur
Wakker was. Ik moet wel mijn slaap krijgen was mijn insteek.
Daar heb ik nu wel last van, die extra lyrica.
Maar iedere nacht zo vroeg wakker worden en niet meer slapen houd ik niet vol.

Met de methadon afkick gaat alles volgens plan.
Even pas op de plaats maken met 2,5 mg nu.
Na een week ga ik die methadon weer overwegen om er 1,25 mg af te halen.
Met die verdomde lyrica heb ik de meeste problemen. Rotzooi is het!

De Zandman

DF-koning
Gisteren een redelijk goede dag gehad.
Metha gaat er deze week nog niet af.
Lyrica weer op oude niveau helaas maar dat komt straks wel aan de beurt.
Slapen gaat nog steeds niet best nee.
Tanja en ik liepen om 04.00 uur alweer buiten.
Wat een gedoe toch, dat slapen...

De Zandman

DF-koning
Methadon blijft even op 2,5 mg staan.
Pregabaline i.o.m de huisarts 75 mg afgebouwd. De afbouw wordt met de huisarts besproken iedere stap per twee weken.
Om de nachten te verbeteren 1 zolpidem extra, in te nemen als ik weer om 03.00 uur vanzelf wakker word.
Dit werkt allemaal goed op deze manier.
Ik voel me redelijk goed al begint de rugpijn weer de kop op te steken....

Brakka Mang

Badass junkie
Als je maar een recept vam een arts en zo mogelijk een schriftelijke verklaring van de voorschrijvende arts kunt tonen, kom je Australie gewoon binnen . Wel aangeven bij de douane dat je dit medicijn bij je hebt! Dan wordt eea gecontroleerd, daar ontkom je niet aan, maar je komt zo wel binnen!
Dat werkt zo niet. Het gaat om een opiaat, daar gaat wel wat meer aan vooraf. Dit betreft een gewoon een officiële procedure waarmee een verklaring kan worden aangevraagd.

Brakka Mang

Badass junkie
Dank voor de tips!
Ik heb geen goede weegschaal meer, maar ik kan het tabletje wel in vieren delen.
Dan heb ik 1,2 mg.
Daarmee zou het moeten lukken imo
Eerst nu even herstellen van 5 mg minder.
Dat is heftig, kan ik wel zeggen ja
Mijn slaap is nog zeker niet goed maar Tanja en ik hebben het weleens vaker moeilijk gehad.
Er zijn ook 2mg tabletjes, kan je gewoon aan je apotheek of recept verstrekker vragen om dit om te zetten. Die kan je ook breken.

Brakka Mang

Badass junkie
@De Zandman
Denk dat we het eens zijn op per mg afbouwen ,de snelheid licht totaal aan hoe snel je hersteld en stabiel ben voor de volgende stap.
Dat is voor iedereen verschillend ,gezien methadon nog een stukje erger is dan bruin kicken is het niet vreemd dat het ook langer duurt met onttrekking uit je lichaam.
Bruin geeft direct na 6 uur al een afkick die gemiddeld 3 tot max 5 dagen duurt ,Methadon doet daar nog een schepje bovenop vanwege de inkickt van ontwenning pas na 24 uur officieel bij vloeibare.
Bruin, of opiaten an sich, kan makkelijk 2 weken duren hoor. Heb mensen in de detox gezien die na 3 weken er een beetje bovenop kwamen

SoulAssassins

Badass junkie
Bruin, of opiaten an sich, kan makkelijk 2 weken duren hoor. Heb mensen in de detox gezien die na 3 weken er een beetje bovenop kwamen
Ik was na 1 dag al clean ,wel alle hoeken van de kamer gezien maar echt ik was clean na 8 uur stuiteren.
Leve Naltrexon !
Van gram bruin per dag en gram sos en methadon 22cc ,clean na 8 uur en van de 10 zijn 8 hervallen en ik dus niet.
Voor bruin staat 3 tot 5 dagen en dan zijn ze lichamelijk clean, alleen het geestelijke deel kan weken tot maanden duren wat ook ziekelijk aanvoelt.
Methadon 7 tot 10 dagen omdat het 24 uur werkt ,bij bruin na je laatste shot begint het al bij 6 uur.
Bij methadon dus 24 uur voor je daadwerkelijk in WD kickt.

• Like
Waarderingen: N3K0

De Zandman

DF-koning
Vandaag gaat er weer 1,25 mg metha af.
Ik ben er wel aan toe, deze afbouw, de pregabaline bouw ik onder toezicht van een arts ( de huisarts) af.
Nu op 150 mg, ipv 300.
De vierde dag nu, deze prega afbouw en ik voel het goed maar het is te doen.
De nachten zijn kut.
Om 01.30 uur wakker. Dan neem ik de tweede ronde medocatie in, en slaap nog een uurtje of drie.
In totaal 4 a 5 uren slaap. Dat is nét voldoende.
Eens zien hoe het vandaag gaat.

De Zandman

DF-koning
Gisterenmiddag en avond had ik het erg zwaar.
Hoofdpijn, zweten, een gloeierig lijf en een miserabel gevoel.
Nu gaat het ietsje beter.
Maar de dag is nog jong.....
Ongelooflijk hoe bij de laatste loodjes ik zo fel reageer op een beetje minder metha.
Nog één keer die ene mg eraf straks over enige dagen! Dan ben ik eraf en ben ik vrij!

_shikantaza

Badass junkie
Gisterenmiddag en avond had ik het erg zwaar.
Hoofdpijn, zweten, een gloeierig lijf en een miserabel gevoel.
Nu gaat het ietsje beter.
Maar de dag is nog jong.....
Ongelooflijk hoe bij de laatste loodjes ik zo fel reageer op een beetje minder metha.
Nog één keer die ene mg eraf straks over enige dagen! Dan ben ik eraf en ben ik vrij!
Kalm an Zandman. (tien keer snel achter elkaar hardop zeggen :))

De Zandman

DF-koning
Op dit moment heb ik het weer redelijk zwaar.
Of dit van de prehabaline of de metha afbouw komt, weet ik niet.
Doorbijten nu.

De Zandman

DF-koning
Dank je. De pregabaline gaat via de arts, de metha doe ik zelf.
De pregabaline laten we even stabiliseren, de metha zijn de laatste 2 loodjes van 1,25 mg

Brakka Mang

Badass junkie
Op dit moment heb ik het weer redelijk zwaar.
Of dit van de prehabaline of de metha afbouw komt, weet ik niet.
Doorbijten nu.

Ik zou ze niet tegelijkertijd afbouwen. Je hele slaapritme gaat naar de klote en RLS is ook grote kans op. Doe die pregabaline pas na de meta. Die afbouwen is veel eenvoudiger. Hou het gewoon op 150 en bouw dat in 2 weken af als je van de meta af bent na een rustperiode van een week of 2.

De Zandman

DF-koning
Goed plan.
Ik zal die kuttige pregabaline even op 150 mg houden.
Het gaat alhoewel zwaar, toch iets beter dan gisteren.

De Zandman

DF-koning
De bedoeling van de ha is om na nog anderhalve week over te stappen op idd die 25 mg 2 x per avond/nacht....
Ik doe wat de ha mij aanraadt.
Ik krijg nu 2 x 75 mg voor de nacht.
Maar ik ben goddome wel 5 kg aangekomen door die rotzooi.
Niet blij mee.
Dat wordt straks weer minder eten!

De Zandman

DF-koning
De metha staat nu nog steeds op 1,25 mg.
De pregabaline staat nu op 1 x 75 mg. De tweede voor in de nacht neem ik niet meer.
Deze hoeveelheid houd ik nog enkele dagen aan.
Daarna gaat eerst de metha er helemaal af.
En dan na stabilisatie de pregabaline.

Slapen gaat nu zeer slecht. Is een bijwerking van de tramadol helaas.
Zolpidem wordt verhoogd.
Eens zien hoe het gaat...

De Zandman

DF-koning
Pregabaline is ook gestopt.
Vannacht hebben Tanja en ik maar weinig slaap gehad. Wat een rotzooi is dat toch.
Methadon is ook gestopt.
Het is genoeg geweest allemaal.
Nu nog stabiliseren, ondanks een ander slaapmiddel dus geen tot zeer weinig slaap gehad.
Dat hoort er kennelijk bij.

De Zandman

DF-koning
@Dub Soldier is al een hele tijd niet meer on line geweest.
Meestal is dit een slecht teken.
Omdat ik met hetzelfde probleem zat, heb ik destijds het topic onhoog gebumpt.
Ik ben ook benieuwd hoe het met de TS gaat...

N3K0

Badass junkie
@Dub Soldier is al een hele tijd niet meer on line geweest.
Meestal is dit een slecht teken.
Omdat ik met hetzelfde probleem zat, heb ik destijds het topic onhoog gebumpt.
Ik ben ook benieuwd hoe het met de TS gaat...
Dinsdag is hij nog online geweest dus hij is er gelukkig nog.

Laten we hopen dat het beter gaat met hem🌻

De Zandman

DF-koning
Nog steeds clean van methadon en pregabaline. Ik heb er behalve slechte nachten geen bijwerkingen of last van.
Het boek kan dicht.
Ik zal er nooit meer aan beginnen!
Het is klaar nu.
Dank zij de tramadol was de hele afbouw best te doen. Even drie dagen wat raar en slecht gevoel bij iedere vermindering, en dat was het. Tramadol gebruik ik nog steeds, anders heb ik teveel rugpijn.
Maar van die methadon ben ik af!
En ook van de pregabaline.

Ik werk zelf in een afkickkliniek en hoor van de mensen die opgenomen zijn dat Methadon een van de zwaarste afkickprocessen zijn. Misschien door de lange halfwaardetijd, I don't know.
Van 50mg naar 0 mg in 3 dagen is erg snel. In de kliniek wordt er vaak afgebouwd met 5mg per 3 dagen. Soms nog langzamer.
Het is logisch dat je nu onrust in je lichaam ervaart, last van zweten hebt, rusteloze benen en emotioneel instabiel bent, dit zijn typische methadon/opiaten afkickverschijnselen.

Wel erg goed dat je er nu wel van de Methadon af bent en dat helemaal zelf hebt gedaan!
Pas wel op met de diazepam, gezien dit erg verslavend is. Je kan na twee weken dagelijks gebruik al verslaafd zijn en dan moet je daar ook weer van afkicken.

Sleep jezelf er doorheen, en zoek eventueel hulp of nabijheid als je dat nodig denkt te hebben. Je kan dit!
Zelf 5mg per 3 dagen is super rap, 10% van je totale dosis dalen per maand, eenmaal dat je aan 20-30mg komt ga je per 2mg omlaag. Het is een lang taper process maar methadon WD voelt als niets de eerste 12 dagen, en dan begint het, en tegen dag 30-40 zit je door de halfwaardetijd in de peak WDs en voelt het alsof je op dag 2 van heroine afkick zit maar dan drawn out.

Methadone is een speciale opiaat dat je niet zomaar mee kapt tenzij jezelf goed wilt martelen

Ik heb het met mijn impulsiviteit (kut Borderline) onderschat. Ben in 3 dagen van 50 naar 0 gegaan. Iemand met ervaring die ik sprak zei dat ik levensgevaarlijk bezig ben/was. Maar toch, nu dag 25. Maar voel me zwaar kut. Alles doet pijn, afgelopen nacht mbv meditatie eindelijk bijna 6 uur geslapen. En dan voel ik me even beter, ga van alles doen en een paar uur later mag ik het weer bezuren. Ach, heb al zoveel overleefd, overdoses, hepatitis-c, hartinfarct....Ik kom er wel doorheen. Maar jeetje, wat een kutspul die methadon. Wilde bewust niet meer naar een detox, geen zin aan oorlogsverhalen en drugsgebruik meer. Heb gelukkig veel steun van lieve mensen. Zonder dat zou ik het niet redden. En GEEN craving naar heroine. Mijn grootste angst. Degenen die het kennen weten wel waarover ik het heb....Maar ik geloof in mezelf, in mijn vermogen tot herstel.
Waar zit je nu? Methadone is niet echt een erge afkick voor de eerste 2 weken, daarna door de langa halfwaardetijd wordt het erger en erger. Dit zijn enkel de fysieke en mentale klachten btw, neem nu methadone dat bij een normale metabolisatie zo'n 30uur halfwaardetijd heeft, OxyContin heeft er 6.3, dat is 5 keer sneller. OxyContin werkt ook maar 4-6 uur als je de XR formule breekt, dus dat is heel kortwerkend en daarom wordt je wakker in volledige ontwenning met opiaten als oxy, hero, hydromorfon etc. Maar methadon? Bij normale metabolisatie kan je letterlijk 3-4 dagen niets voelen vooraleer je zeer lichte WD symptomen voelt zoals een keer een geeuwtje, een nies, je voelt je wel lethargisch, je hebt minder honger, je denkt "is dit het maar?"

Maar om op dag 1 van oxy WD te komen met methadon moet je basically op dag 25 komen van geen methadone, vandaar dat de gouden taper regel 10% per maand is en als je bij 20mg komt of 30mg of waar je je comfortabel mee voelt daal je 2mg per maand, je kan het rapper doen als je wilt maar dan haal je best wat pregabilin en benzos in huis als comfort meds. Ik heb talloze keren afgekickt van hevige oxy habits en toen ik in het ziekenhuis geforceerd van mijn 100mg methadon werd gehaald (100mg cold turkey is onmenselijk voor deze duur) voor 8 dagen wegens een "administratieve fout" in mijn dossier voelde dat al aan als pure hel, geen slaap, maar de diarree en de intensiteit van oxy WD was er niet echt, er was lethargie, en dan elke dag een symptoom meer na de derde dag, en dan elke dag werd dat symptomen erger (meer naar toilet moeten met hoe de dagen gingen, nog meer lethargischer worden, mentale symptomen begonnen ook op te komen (bij oxy zit je mentaal door na de fysieke hel van 5-7 dagen, bij methadon hit de mentale symptomen pas na een maand probably).

Never cold turkey methadone

10% van je maandelijkse dosis en daal maandelijks, go slow, vanaf je 20mg bereikt is 2mg daling per maand of 2 weken (als je het aankan) het best. Je kan zelf naar 1mg per maand of even pauze nemen als het moeilijk wordt, een methadone taper kan 6-7 jaar duren, ik snap dat je van je medische shackles wilt. Maar methadone is de meest unieke ontwenning dat ik met opiaten heb meegemaakt in hoe low intensity het is en high intensity at the same time. Paar symptomen waren serieus from the start; freezing cold en cold sweats, lethargie, geen honger, en de RLS met slapeloosheid).

Alle andere typical opi symptoms, lopende neus, diarree, enzovoort? Kwam veel trager op en gelukkig was mijn dossier na dag 8 gefixt want ik wou ook niet stoppen van met methadon. Die 8 dagen voelde als een eeuwigheid, was in Maart 2024 en ik voel me nog steeds as stable als ervoor en mijn slaap ook nog steeds fucked. (had de meest rare 15 minuten sleep moments en levendige dromen dat er maar waren en was enkel door methadon afkick)

Dub Soldier

Experimenterende gebruiker
Beste iedereen die op mijn berichten heeft gereageerd. dank jullie wel! Ik zal dit onderwerp voor mezelf afsluiten. Na drie maanden, ja DRIE maanden was ik eindelijk van die kut methadon af. gevierd met een feestje in Levenslang (Yamanaste all night long). Was heel erg tof. Had het echt verdiend. Maar daarna gebeurden er een paar nare zaken in mijn leven die er op emotioneel vlak nogal inhakten. Ik kwam wederom op een soort breekpunt. En ja, daar heb ik zoveel van gehad in mijn leven dat ik alle wilskracht kwijtraakte. En die maanden bijna geen slaap vanwege de methadonafkick nekten me. Viel korte tijd weer terug in de 'junk'. Na een maand of zo was ik daar toch weer klaar mee en bedacht dat ik wel weer Suboxone wilde. Alleen moest ik daar 14 (ja echt, godsallemachtig) voor worden opgenomen. Dat werd m dus niet.
Ik werd helemaal gestoord daar en kweenie, maar het lukt me niet meer om me aan te p[assen aan een groep en groepsprocessen waar ik totaal geen zin meer in had (leeftijd?). Dus na 3 dagen weer vertrokken. En ben weer terug op de metahdon. Probeer het nu maar te accepteren, tis niet anders. Ben al te lang met verslaving bezig en afkicken zit er niet (meer) in. Ben te moe ervoor. Begin nu weer wat 'rust' te vinden maar is ook volklomen kut. Allerlei oude en meer recentere trauma's staken de kop op. En wel zodanig dat ik wederom in de knoei ben geraakt. Er lijkt wel geen einde aan te komen. Anyway, via mn aardige en meewerkzame regiebehandelaar wederom weer aangemeld voor therapie. Deze keer bij Psytrec. Er zijn een paar zaken uit mijn vroege en recentere verleden die gondig moeten worden aangepakt. Vorig jaar 22 weken, 3 dagen per week, al een intensieve groepstherapie heb gedaan en met succes. Maar een aantal zaken zijn toen niet aangestipt en die hoop ik nu te kunnen tackelen. Ondanks dat ik 66 ben vind ik daar toch wel weer moed voor. Ik hoop dat het allemaal weer een beetje ok voor me gaat worden. Ben bezig met andere woonruimte, kan weer een auto kopen, geen schulden meer sinds kort. Dus das ook fijn. En ik word grootvader/opa. Echt nooit gedacht en weet nog niet goed hoe ik daarmee om moet gaan. Maar zal ook wel in orde komen.

Kordie

DF-koning
Beste iedereen die op mijn berichten heeft gereageerd. dank jullie wel! Ik zal dit onderwerp voor mezelf afsluiten. Na drie maanden, ja DRIE maanden was ik eindelijk van die kut methadon af. gevierd met een feestje in Levenslang (Yamanaste all night long). Was heel erg tof. Had het echt verdiend. Maar daarna gebeurden er een paar nare zaken in mijn leven die er op emotioneel vlak nogal inhakten. Ik kwam wederom op een soort breekpunt. En ja, daar heb ik zoveel van gehad in mijn leven dat ik alle wilskracht kwijtraakte. En die maanden bijna geen slaap vanwege de methadonafkick nekten me. Viel korte tijd weer terug in de 'junk'. Na een maand of zo was ik daar toch weer klaar mee en bedacht dat ik wel weer Suboxone wilde. Alleen moest ik daar 14 (ja echt, godsallemachtig) voor worden opgenomen. Dat werd m dus niet.
Ik werd helemaal gestoord daar en kweenie, maar het lukt me niet meer om me aan te p[assen aan een groep en groepsprocessen waar ik totaal geen zin meer in had (leeftijd?). Dus na 3 dagen weer vertrokken. En ben weer terug op de metahdon. Probeer het nu maar te accepteren, tis niet anders. Ben al te lang met verslaving bezig en afkicken zit er niet (meer) in. Ben te moe ervoor. Begin nu weer wat 'rust' te vinden maar is ook volklomen kut. Allerlei oude en meer recentere trauma's staken de kop op. En wel zodanig dat ik wederom in de knoei ben geraakt. Er lijkt wel geen einde aan te komen. Anyway, via mn aardige en meewerkzame regiebehandelaar wederom weer aangemeld voor therapie. Deze keer bij Psytrec. Er zijn een paar zaken uit mijn vroege en recentere verleden die gondig moeten worden aangepakt. Vorig jaar 22 weken, 3 dagen per week, al een intensieve groepstherapie heb gedaan en met succes. Maar een aantal zaken zijn toen niet aangestipt en die hoop ik nu te kunnen tackelen. Ondanks dat ik 66 ben vind ik daar toch wel weer moed voor. Ik hoop dat het allemaal weer een beetje ok voor me gaat worden. Ben bezig met andere woonruimte, kan weer een auto kopen, geen schulden meer sinds kort. Dus das ook fijn. En ik word grootvader/opa. Echt nooit gedacht en weet nog niet goed hoe ik daarmee om moet gaan. Maar zal ook wel in orde komen.

Succes. Je komt van ver zo te lezen.
Psytrec hoor ik goede verhalen over.
Die zitten toch daar ergens in Limburg?

Dub Soldier

Experimenterende gebruiker
Ik vraag me af hoe het met Topic Starter @Dub Soldier gaat.
Ik hoop snel iets van hem te horen in deze toppa!
Ik ben er nog! Maar ben nogal warrig want zat net mn verhaal beetje af te maken (eindelijk) maar volgens mij in verkeerde topic. Zal het ff checken. Nee, was wel goed. Zie hierboven

• Love
Waarderingen: N3K0
Bovenaan