Methadon afkick

Dub Soldier

Experimenterende gebruiker
Ben nu 9 dagen bezig met afkicken van 50mg methadon. Durfde het nu pas aan na vorig jaar eerst intensive therapie gevolgd te hebben (goddank niet gericht op verslaving) en door de goede resultaten daarvan èn een Boeddhistisch levenspad proberen te volgen (w.o elke dag minsten 1 uur mediteren en Yoga Nidra), voelt het best wel ok met de afkick. Scheelt ws dat ik ook al 6 jaar geen alcohol meer drink en eind 2023 zelfstandig ben afgekickt van antidepressiva en antipsychotica.

Ik durfde nu pas de methadon af te bouwen vanwege mijn gestegen zelfvertrouwen. Goddank geen craving naar heroine, dat vreesde ik het meeste. Maar heb nu al 13 maanden dat niet meer gebruikt. Tis nu de 9e dag en voel me beetje gammel, maar ik kom er wel doorheen. Heb er met heel weinig mensen over gedeeld omdat ik hier eerst doorheen wil gaan. Ik zit in 12-stappen groepen maar daar weet niemand het. Komt ook omdat velen daar je niet als 'clean' zien als je methadon of suboxone (ook 2 jaar gedaan trouwens). Ik doe daarom ook niet aan cleantijden. Alleen de dag vandaag telt. En cleantijd zegt niets. Ik ken bv mensen die 10 jaar of langer cleantijd hebben maar nog steeds etterbakken zijn. Of programma nazi's die je willen wijsmaken hoe je de CA/NA/AA/SLAA etc zou moeten volgen. Fuck dat.

Daarbij zit er teveel christendom in die 12-stappen programma's. Ze ontkennen het hardnekkig (zogenaamd spiritueel niet religieus) maar mij hou je niet voor de gek. Ik heb in mijn jeugd in een christelijke sekte gezeten en de 12-stappen komen ook voort uit een christelijke sekte. En daar ben ik echt geestelijk en mentaal verkracht, in combinatie met een dysfunctionele opvoeding.

Bezoek die groepen wèl voor de verbinding en ik respecteer de mensen die wel dat pad volgen, dat is nl een persoonlijke keuze en ik gun iedereen zijn/haar herstel. Hoewel dat woord me meer en meer tegenstaat. Ik leef gewoon, met ups en downs, soms met drugs, soms zonder. Ik word 66 over een paar maanden en wil me niet meer zo druk maken. Ja alleen over antisemitisme en Jodenhaat. Daar heb ik een gruwelijke hekel aan. En ik vind drugs lekker. Kan het ook niet helpen.

En ik houd van techno en gebruik op een feestje xtc. Daarbuiten heb ik er geen behoefte aan. Ik weet niet waarom maar voelde de behoefte om dit hier te delen. Misschien omdat ik me nu een beetje gammel voel...Geen idee of iemand iets aan deze ontboezeming heeft. Zoniet, geen probleem. Maar moest het even kwijt.

_shikantaza

Badass junkie
Onderdeel van de 12 stappen is geloven in een hogere macht om je gesteund door te voelen. Die mag je zelf uitkiezen. Of niet. Dat is ook okay. Als je het gevoel hebt dat er van alles aan je opgedrongen wordt dan is dat niet de juiste groep voor jou. En dat is ook niet de bedoeling van het programma. Er is maar één vereiste: het verlangen hebben om te stoppen met gebruiken. De rest is aan jou zelf.

Brakka Mang

Badass junkie
Ben nu 9 dagen bezig met afkicken van 50mg methadon. Durfde het nu pas aan na vorig jaar eerst intensive therapie gevolgd te hebben (goddank niet gericht op verslaving) en door de goede resultaten daarvan èn een Boeddhistisch levenspad proberen te volgen (w.o elke dag minsten 1 uur mediteren en Yoga Nidra), voelt het best wel ok met de afkick. Scheelt ws dat ik ook al 6 jaar geen alcohol meer drink en eind 2023 zelfstandig ben afgekickt van antidepressiva en antipsychotica.

Ik durfde nu pas de methadon af te bouwen vanwege mijn gestegen zelfvertrouwen. Goddank geen craving naar heroine, dat vreesde ik het meeste. Maar heb nu al 13 maanden dat niet meer gebruikt. Tis nu de 9e dag en voel me beetje gammel, maar ik kom er wel doorheen. Heb er met heel weinig mensen over gedeeld omdat ik hier eerst doorheen wil gaan. Ik zit in 12-stappen groepen maar daar weet niemand het. Komt ook omdat velen daar je niet als 'clean' zien als je methadon of suboxone (ook 2 jaar gedaan trouwens). Ik doe daarom ook niet aan cleantijden. Alleen de dag vandaag telt. En cleantijd zegt niets. Ik ken bv mensen die 10 jaar of langer cleantijd hebben maar nog steeds etterbakken zijn. Of programma nazi's die je willen wijsmaken hoe je de CA/NA/AA/SLAA etc zou moeten volgen. Fuck dat.

Daarbij zit er teveel christendom in die 12-stappen programma's. Ze ontkennen het hardnekkig (zogenaamd spiritueel niet religieus) maar mij hou je niet voor de gek. Ik heb in mijn jeugd in een christelijke sekte gezeten en de 12-stappen komen ook voort uit een christelijke sekte. En daar ben ik echt geestelijk en mentaal verkracht, in combinatie met een dysfunctionele opvoeding.

Bezoek die groepen wèl voor de verbinding en ik respecteer de mensen die wel dat pad volgen, dat is nl een persoonlijke keuze en ik gun iedereen zijn/haar herstel. Hoewel dat woord me meer en meer tegenstaat. Ik leef gewoon, met ups en downs, soms met drugs, soms zonder. Ik word 66 over een paar maanden en wil me niet meer zo druk maken. Ja alleen over antisemitisme en Jodenhaat. Daar heb ik een gruwelijke hekel aan. En ik vind drugs lekker. Kan het ook niet helpen.

En ik houd van techno en gebruik op een feestje xtc. Daarbuiten heb ik er geen behoefte aan. Ik weet niet waarom maar voelde de behoefte om dit hier te delen. Misschien omdat ik me nu een beetje gammel voel...Geen idee of iemand iets aan deze ontboezeming heeft. Zoniet, geen probleem. Maar moest het even kwijt.
Bouw je dat niet af dan , stop je coldturkey?

Dub Soldier

Ik heb het met mijn impulsiviteit (kut Borderline) onderschat. Ben in 3 dagen van 50 naar 0 gegaan. Iemand met ervaring die ik sprak zei dat ik levensgevaarlijk bezig ben/was. Maar toch, nu dag 25. Maar voel me zwaar kut. Alles doet pijn, afgelopen nacht mbv meditatie eindelijk bijna 6 uur geslapen. En dan voel ik me even beter, ga van alles doen en een paar uur later mag ik het weer bezuren. Ach, heb al zoveel overleefd, overdoses, hepatitis-c, hartinfarct....Ik kom er wel doorheen. Maar jeetje, wat een kutspul die methadon. Wilde bewust niet meer naar een detox, geen zin aan oorlogsverhalen en drugsgebruik meer. Heb gelukkig veel steun van lieve mensen. Zonder dat zou ik het niet redden. En GEEN craving naar heroine. Mijn grootste angst. Degenen die het kennen weten wel waarover ik het heb....Maar ik geloof in mezelf, in mijn vermogen tot herstel.

Dub Soldier

Vannacht was weer volkomen kut. Op bepaalde momenten dacht ik zelfs om een ambulance te bellen. Maar ja, die kunnen natuurlijk verder ook niet veel doen. Had wel laatst op de zwarte markt een strip diazepam gekocht (10 mg), maar die is al finito. Denk er sterk aan om vandaag maar weer een strip te kopen. Die onrust in het lichaam is killing, vooral 's nachts als het donker en stil is. En omdat het buiten zo koud is, ga ik ook nauwelijks naar buiten. Heb normaal de verwarming nooit zo hoog staan, maar nu vrijwel continue op 22 graden. Zelfs meditatie kost moeite, alhoewel ik me daarna wel iets beter voel. Maar das overdag, in de nacht weet ik soms van ellende niet meer wat te doen. Geen energie. Ik jank om alles. Waarom doe ik dit mezelf aan? Maar ja, ik wil dit jaar weer wat reizen (o.a. Australie, waar een vriend heen emigreert dit jaar) en dan NIET afhankelijk willen zijn van die troep (mss kom je Australie wel niet eens binnen als methadongebruiker?).

RnB_fan

Bewuste gebruiker
Doorzetten, pik! De mindfuck die je nu hebt over waarom je jezelf dit aandoet, is de verslaving die tegen je spreekt! Dit weet ik uit eigen ervaring van het zo goed als cold turkey afkicken van een zware benzo verslaving. Toen dacht ik de eerste weken naar 0 mg ook steeds dat ik misschien weer moest gaan gebruiken en een langzaam afbouwschema moest gaan gebruiken. Gelukkig heb ik dat destijds niet gedaan en heb ik doorgezet! Nu al ruim 1,5 jaar clean!

De Zandman

DF-koning
Maar ja, ik wil dit jaar weer wat reizen (o.a. Australie, waar een vriend heen emigreert dit jaar) en dan NIET afhankelijk willen zijn van die troep (mss kom je Australie wel niet eens binnen als methadongebruiker?).
Als je maar een recept vam een arts en zo mogelijk een schriftelijke verklaring van de voorschrijvende arts kunt tonen, kom je Australie gewoon binnen . Wel aangeven bij de douane dat je dit medicijn bij je hebt! Dan wordt eea gecontroleerd, daar ontkom je niet aan, maar je komt zo wel binnen!

Tiimongg

Newbie
Ik werk zelf in een afkickkliniek en hoor van de mensen die opgenomen zijn dat Methadon een van de zwaarste afkickprocessen zijn. Misschien door de lange halfwaardetijd, I don't know.
Van 50mg naar 0 mg in 3 dagen is erg snel. In de kliniek wordt er vaak afgebouwd met 5mg per 3 dagen. Soms nog langzamer.
Het is logisch dat je nu onrust in je lichaam ervaart, last van zweten hebt, rusteloze benen en emotioneel instabiel bent, dit zijn typische methadon/opiaten afkickverschijnselen.

Wel erg goed dat je er nu wel van de Methadon af bent en dat helemaal zelf hebt gedaan!
Pas wel op met de diazepam, gezien dit erg verslavend is. Je kan na twee weken dagelijks gebruik al verslaafd zijn en dan moet je daar ook weer van afkicken.

Sleep jezelf er doorheen, en zoek eventueel hulp of nabijheid als je dat nodig denkt te hebben. Je kan dit!

Raver

Badass junkie
Oeff, sterkte kerel.

Wel erg snel afgebouwd of niet? Ga je het zo wel trekken dan?

Dub Soldier

Update:
Zit op dag 39. Voel heel langzaam verbetering. Maar het slapen is een verschrikking. Die diazepam had ik heel summier gebruikt en is alweer op en deed voor mijn gevoel ook niet veel. Misschien is mijn tolerantie voor middelen gewoon te hoog. Maar het slapen is een ware hel aan het worden. Soms een paar onrustige uurtjes, vannacht helemaal niet meer. Probeer mezelf overdag en savonds zo moe mogelijk te maken. Maar dan ga ik liggen, laat Google het licht uit doen en dan pure onrust lichaam en geest. Mediteren lukt dan niet meer eens, ben zo moe dat ik op mn bureaustoel door mn studio rijdt omdat ik het gevoel heb dat mn benen me niet meer kunnen dragen. Ik word helemaal gestoord zolangzamerhand. Een kennis met ervaring zei dat ik niet overdag moest gaan slapen (ik sukkel dan soms even weg). Het helpt niet. Ga zijn advies in de wind slaan. Op de methadonpost zei de coordinator al dat opiaten het slaapcentrum in de hersenen aantasten. Die kennis heeft bijna 8 maanden niet geslapen. Die afkick lukt wel (heb 20 jaar geleden een kuur van 48 weken tegn hep-c moeten doen, das lang hoor en toen was ik helemaal gesloopt door de medicatie en niet eens genezen, maar wel volgehouden). Maar dat slapen....elke goede liefst gezonde tip is welkom. Hoor graag van jullie
Oeff, sterkte kerel.

Wel erg snel afgebouwd of niet? Ga je het zo wel trekken dan?
jazeker

Laatst bewerkt:

Dub Soldier

Flikker ik net ook nog een kom soep over toetsenbord laptop. Schoongemaakt maar lijkt helemaal verneukt te zijn. Anyway, qua slapen ga ik anders mezelf maar dwingen om door de nachr buiten te lopen. Jammer dat ik geen hond mag houden van de huurbaas. Ik weet het ff niet meer. Blij dat er daglicht is. Maar niet slapen ga ik op deze manier niet volhouden. Dan draai ik door, wat met combinatie borderline, add en depressie niet goed zal aflopen, vrees ik. Sorry voor mijn geklaag maar ben er ff zo klaar mee. Enige voordeel is dat ik geen trek heb in middelen. Alhoewel ik nu super graag naar een technofeestje zou willen en met een pilletje op hele nacht dansen. Ik kan wel janken van ellende, maar doe dit mezelf aan. Omdat ik zo graag van die rotzooi af wil. Ik ben ook te oud voor die middelen (opiaten m.n.). Plus dat de smack van nu niet te vergelijken is met de goede uit de jaren 80 (was ook mooi bruin licht glanzend poeder met hoge zuiverheid). Geen idee waarmee ze het tegenwoordig verpesten, maar is totaal anders dan toen. De nog levende oldtimers weten wel wat ik bedoel. Genoeg van dit drugsgelul. Slaap heb ik nodig. Ik wens iedereen een mooie dag en dank voor de support. Moet nl zeggen dat in de herstelgroepen heroinegbruik e.d zo zeldzaam is, dat die blowers en cokeheads totaal niet snappen waarover ik het heb. Herkenbaar?

MR_CHIP

Badass junkie
Overleg je dit ook met je huisarts misschien is incidenteel z-drugs een tijdelijke oplossing

Raver

Badass junkie
Exact. Misschien elke 3e nacht een sterke benzo proberen. Liefst Lorazepam of een z drug Zolpidem & Zopiclon. Die werken ook kort en vermijd je de verslaving.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Update:
Zit op dag 39. Voel heel langzaam verbetering. Maar het slapen is een verschrikking. Die diazepam had ik heel summier gebruikt en is alweer op en deed voor mijn gevoel ook niet veel. Misschien is mijn tolerantie voor middelen gewoon te hoog. Maar het slapen is een ware hel aan het worden. Soms een paar onrustige uurtjes, vannacht helemaal niet meer. Probeer mezelf overdag en savonds zo moe mogelijk te maken. Maar dan ga ik liggen, laat Google het licht uit doen en dan pure onrust lichaam en geest. Mediteren lukt dan niet meer eens, ben zo moe dat ik op mn bureaustoel door mn studio rijdt omdat ik het gevoel heb dat mn benen me niet meer kunnen dragen. Ik word helemaal gestoord zolangzamerhand. Een kennis met ervaring zei dat ik niet overdag moest gaan slapen (ik sukkel dan soms even weg). Het helpt niet. Ga zijn advies in de wind slaan. Op de methadonpost zei de coordinator al dat opiaten het slaapcentrum in de hersenen aantasten. Die kennis heeft bijna 8 maanden niet geslapen. Die afkick lukt wel (heb 20 jaar geleden een kuur van 48 weken tegn hep-c moeten doen, das lang hoor en toen was ik helemaal gesloopt door de medicatie en niet eens genezen, maar wel volgehouden). Maar dat slapen....elke goede liefst gezonde tip is welkom. Hoor graag van jullie

jazeker

Heftig hoor!

Wat betreft overdag slapen zou ik je aanraden om te gaan slapen wanneer je kan slapen.

Veel mensen hameren erop dat ritme heel belangrijk is. En die mensen hebben gelijk. Maar ze hebben vaak ook niet de hel gekend die met afkick gepaard gaat.

Ik vind ritme ook super belangrijk. Maar pas later in het proces. In het begin is het vaak waardevol om gewoon te gaan slapen als je voelt dat je moe bent. En lukt slapen dan alsnog niet, om dan op zn minst even te rusten met ogen dicht.

Ik heb geen ervaring met methadon of opiaat afkick in het algemeen. Maar als ik bij moest komen van mijn a-pihp binges, was ik vaak intens moe. Als ik had gestofzuigd was ik alweer helemaal klaar met de dag. Energie was op. Niet gek ook omdat mijn dopamine systeem super overprikkeld was. Daarna is er dus enkel moeheid en futloosheid.

Ik probeer dan meestal te slapen op het ritme van de slaapcycli. Per 1,5uur dus.
Dit pas ik bij jetlags nog steeds toe. Dan slaap ik bijvoorbeeld 3 uur bij. Van stewardessen kreeg ik dezelfde tips.

Wanneer de moeheid beter te behappen wordt, houd ik het bij powernaps. Voor mij werkt 35 minuten dan goed. Maar ik val traag in slaap. Voor de meesten is 25 minuten al teveel. Eigenlijk moet je in een powernap net niet in slaap vallen.

Daarna komt ritme wel weer. Als je lichaam en hersenen wat verder in balans zijn.

Mediteren helpt ook al enorm. Er zijn onderzoeken die uitwijzen dat dan dezelfde gebieden in je hersenen worden aangesproken als tijdens slaap. Mediteer je veel, heb je in principe minder slaap nodig. Maar volgens mij mediteer jij al veel. Volhouden dus!

Misschien dat anderen die benzo afkicks hebben doorstaan die heviger was dan bij mij wel betere tips hebben. Zoals @Raver of @_shikantaza

• Like
Waarderingen: N3K0

_shikantaza

Badass junkie
Misschien dat anderen die benzo afkicks hebben doorstaan die heviger was dan bij mij wel betere tips hebben. Zoals @Raver of @_shikantaza

Ik kan denk ik weinig bruikbaars adviseren. Ik zou de afbouw zo langzaam mogelijk doen, maar die is al gedaan en teruggaan naar een hogere dosis werkt bij Benzo's niet altijd. Opiaten afkick heb ik nooit meegemaakt maar zo te horen zitten er zeker overeenkomsten in. Ik ga ook goed op ritme maar een middagdutje deed (en af en toe "doet") me eigenlijk altijd wel goed. Zolang ik me na het wakker worden (meestal na 30 min) niet nog een keer omdraai, dan word ik gaar wakker en meestal droom ik dan ook raar.

Alleen in uiterste nood zou ik naar slaapmiddelen grijpen, bijv na 3 dagen zonder enige slaap.

Eventueel zou CBD/N/G en/of Melatonine wat kunnen helpen - dan wel alleen in jouw reguliere slaap-waak ritme. Misschien een kop kruiden/slaapthee 's avonds maar vermoedelijk is dat te slap om hier wat aan te veranderen.

Het is zo beroerd om niet te kunnen slapen. Ik voelde me vaak beter als ik een film of serie keek in bed dan wanneer ik ging liggen draaien en woelen. Probeer 't toch te accepteren voor wat het is... het gaat weer over. Uiteindelijk.

Dub Soldier

Viel vorige nacht bij een Amerikaanse Boeddhistische meeting bij de meditatie eindelijk in slaap voor 1 uur en 59 minuten. Drie nachten daarvoor helmaal niet geslapen. Behalve moe wordt ik ook stikchagrijnig. Volgens Boedddhistische principes moet je echt in het lijden gaan zitten en koesteren. Dat oefen ik nu wel. Er is lijden, lijden heeft een oorzaak, maar er is een pad naar het einde van het lijden. Ik heb een Amerikaanse Samatha meditatie groep ontdekt. Samatha betekent concentratie. Je focust je op 1 ding, liefst de ademhaling. En als je geest afdwaalt, dan laat je dat gewoon even voorbij gaan en keer je terug naar je adem. Het helpt me om niet bezig te zijn met de afkick of andere issues. En we doen het in stilte. De man die de groep heeft opgezet heeft jaren doorgebracht in kloosters in Azië. En die groep is super relaxed. De laatste 10 minuten van het uur praten we alleen over de meditatie ervaring en niet over herstel. Echt fijn. En ik begrijp dat als je Samatha goed beheerst, kan je beter worden in bv in Vipassana meditatie, die draait om inzicht. Maar ik ben lerende hoor. Boeddhisme is zo rijk en uitgebreid, ben nog maar net aan die reis begonnen. Dus ik zuig zoveel mogelijk informatie op als mogelijk is dit moment. Ik typ dit op mn foon, want PostNL besloot afgelopen zaterdag toch maar niet de nieuwe laptop te bezorgen. Fliptr eerst, maar toen dacht ik, laat het los. Het is wat het is en ik kon het toch niet veranderen. Dacht om 23 uur gisteren dat ik kon slapen, zo kapot. Ga ik liggen en mn hele lichaam weer totale onrust. Vooral in de benen. Dokter heeft wat voorgeschreven, is die medicijnkluis hele weekend dicht. Zucht. Dus nu blijf ik in mijn lijden vannacht en als ik om 5 uur nog wakker ben dan kan ik weer naar die andere Boeddhistische meeting. Tis dag 43 nu. En bijna kwart voor 1. Ik kom hier doorheen, maar het is niet bepaald een walk in the park. Ik blijf jullie op de hoogte houden van mijn proces en dank jullie voor je eigen ervaringen en tips. Sowieso wens ik iedereen een lang en gelukkig leven met vrede in het hart en liefde en compassie voor onze medemens, die we vaak zo makkelijk be- en veroordelen. Tot de volgende update. Namaste

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Viel vorige nacht bij een Amerikaanse Boeddhistische meeting bij de meditatie eindelijk in slaap voor 1 uur en 59 minuten. Drie nachten daarvoor helmaal niet geslapen. Behalve moe wordt ik ook stikchagrijnig. Volgens Boedddhistische principes moet je echt in het lijden gaan zitten en koesteren. Dat oefen ik nu wel. Er is lijden, lijden heeft een oorzaak, maar er is een pad naar het einde van het lijden. Ik heb een Amerikaanse Samatha meditatie groep ontdekt. Samatha betekent concentratie. Je focust je op 1 ding, liefst de ademhaling. En als je geest afdwaalt, dan laat je dat gewoon even voorbij gaan en keer je terug naar je adem. Het helpt me om niet bezig te zijn met de afkick of andere issues. En we doen het in stilte. De man die de groep heeft opgezet heeft jaren doorgebracht in kloosters in Azië. En die groep is super relaxed. De laatste 10 minuten van het uur praten we alleen over de meditatie ervaring en niet over herstel. Echt fijn. En ik begrijp dat als je Samatha goed beheerst, kan je beter worden in bv in Vipassana meditatie, die draait om inzicht. Maar ik ben lerende hoor. Boeddhisme is zo rijk en uitgebreid, ben nog maar net aan die reis begonnen. Dus ik zuig zoveel mogelijk informatie op als mogelijk is dit moment. Ik typ dit op mn foon, want PostNL besloot afgelopen zaterdag toch maar niet de nieuwe laptop te bezorgen. Fliptr eerst, maar toen dacht ik, laat het los. Het is wat het is en ik kon het toch niet veranderen. Dacht om 23 uur gisteren dat ik kon slapen, zo kapot. Ga ik liggen en mn hele lichaam weer totale onrust. Vooral in de benen. Dokter heeft wat voorgeschreven, is die medicijnkluis hele weekend dicht. Zucht. Dus nu blijf ik in mijn lijden vannacht en als ik om 5 uur nog wakker ben dan kan ik weer naar die andere Boeddhistische meeting. Tis dag 43 nu. En bijna kwart voor 1. Ik kom hier doorheen, maar het is niet bepaald een walk in the park. Ik blijf jullie op de hoogte houden van mijn proces en dank jullie voor je eigen ervaringen en tips. Sowieso wens ik iedereen een lang en gelukkig leven met vrede in het hart en liefde en compassie voor onze medemens, die we vaak zo makkelijk be- en veroordelen. Tot de volgende update. Namaste

Zijn dat online meetings?
Ik gok dat je hiervoor iets deed met Recovery Dharma dan als het napraten ging over herstel.

Ik heb zelf een tijdje groepen meegedaan via Zen.nl. Begonnen in mijn vorige woonplaats en na verhuizing naar de nabijgelegen stad. Ik vond wekelijks in een groep mediteren ook heel fijn en mooi om het dagelijks mediteren ook te stimuleren. Ik doe het nu eigenlijk helemaal niet meer. Wel zonde eigenlijk.

Zen focust ook op concentratie op de ademhaling. Het is eerder concentratie training dan een ontspanningsoefening. Heel eenvoudig, maar niet makkelijk haha

Bij mijn laatste groep deden we ook weleens dialoog training. Ik vond dat ook super waardevol. Er was in de laatste groep naast 2x 20 minuten mediteren ook best veel ruimte om te sharen over meditatie ervaringen of bepaalde situaties waar we onszelf deze week tegenkwamen. Ik vond dat wel heel erg waardevol.

_shikantaza

Badass junkie
Bij mijn laatste groep deden we ook weleens dialoog training. Ik vond dat ook super waardevol. Er was in de laatste groep naast 2x 20 minuten mediteren ook best veel ruimte om te sharen over meditatie ervaringen of bepaalde situaties waar we onszelf deze week tegenkwamen. Ik vond dat wel heel erg waardevol.
Dit.

Pak het weer op als het enisgzins kan kerel :)

Dub Soldier

Zijn dat online meetings?
Ik gok dat je hiervoor iets deed met Recovery Dharma dan als het napraten ging over herstel.

Ik heb zelf een tijdje groepen meegedaan via Zen.nl. Begonnen in mijn vorige woonplaats en na verhuizing naar de nabijgelegen stad. Ik vond wekelijks in een groep mediteren ook heel fijn en mooi om het dagelijks mediteren ook te stimuleren. Ik doe het nu eigenlijk helemaal niet meer. Wel zonde eigenlijk.

Zen focust ook op concentratie op de ademhaling. Het is eerder concentratie training dan een ontspanningsoefening. Heel eenvoudig, maar niet makkelijk haha

Inderdaad Recovery Dharma (niet de Nederlandse). Kom net uit de dagelijkse Samatha (concentratie op ademhaling) meditatie. En alleen napraten over de meditatie ervaring en uitwisselen van tips. Niks over herstel. Heel verfrissend en kalmerend. En concentratie is inderdaad heel erg moeilijk, daarom is het oefenen daarvan met een groep zo fijn. Hoop voor je dat het weer durft op te pakken. Mij helpt het enorm in ieder geval, maar kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken

Dub Soldier

En hier dan de al eerder beloofde update over de methadon afkick. Wat een trip zeg. Nu dag 51 en afgelopen dagen voor het eerst weer geslapen zonder mezelf wakker te houden of medicinale hulpmiddelen. Maar vorige week en de week daarvoor de nodige crisismomenten gehad. Vorige week dinsdagnacht was het ergste. Ik had al dagen niet meer geslapen, was uitgeput, chagrijnig en wanhopig. Dus maandag al de huisarts gebeld en paniekmail naar mn psychiater gestuurd. Huisdokter schreef me Nozinan 25mg voor. Was al te laat voor de apotheek en het was maar in 3 apotheken in mijn woonplaats op voorraad. Het is een heel oud middel waar je vreselijk suf van wordt en die sufheid houdt de volgende dag nog uren aan. Top dacht ik. Maarrr, had ik de bijsluiter maar gelezen....Het veroorzaakt nl als bijwerking lichamelijke onrust. En die onrust begon steeds als ik wilde gaan slapen (kende de onrust trouwens ook van Quetiapine, toen had ik Pramipexol om dat tegen te gaan, maar ondanks dat ik mezelf daarvan had afgekickt eind 2023, nog wel een strip Pramipexol liggen, alleen was die eerder in de methadon afkick al opgegaan en hielp voor geen meter).
Anyway, ik dinsdag met laatste energie naar een verre apotheek gefietst en die Nozinan opgehaald. Slikte 's avonds om ca half 11 een tablet. Ging om 11 uur liggen en toen begon het 'feest'. Echt, mijn hele lichaam stond in lichterlaaie. Was niet meer rustig te krijgen. Op een gegeven moment stond ik op het punt een ambulance te bellen. En toen, ja toen...Ik had nog een paar methadon tabletten van 50mg. Mijn lijf schreeuwde erom. Ik een tablet in vieren gehakt (wilde geen OD natuurlijk) en eerst een kwart genomen. Half uur later nog een kwart. Ik zag geen andere oplossing meer, dat, ambulance bellen of dood gaan. Het heeft gewerkt. Viel in slaap en werd 's ochtends wakker in mn stoel.
Ben blij dat ik die actie heb ondernomen. Woensdagnacht durfde ik niks meer. Had inmiddels via huisdokter well Gabapentine geregeld (werkte in het verleden ook wel) en via mn psych Mirtezapine (kreeg ik 2 jaar geleden in kliniek in Ierland om te slapen). Mezelf nogmaals wakker gehouden zonder 1 van die medicijnen te gebruiken. Was er klaar mee en angst voor mn bed...En 3 dagen geleden gebeurde het wonder!
Ik was zo moe en uitgeput, ik dacht ik ga liggen en zie wel wat er gebeurd. En viel rustig in slaap. De volgende nacht weer. En afgelopen nacht maar liefst 7,31 uur geslapen (volgens Google). Ik ben zo dankbaar en laat die pillen staan. Ben nog niet door de hele shit heen, maar begin me eindelijk beter te voelen. Probeer mild te zijn voor mezelf, regelmatig te eten, vitamines bij te nemen en buitenlucht op te snuiven, ondanks de koude. En rust te nemen. Lijkt allemaal te helpen, zeker icm met het mediteren.
Heb een kaartje gekocht voor Yamanaste All Night Long op 29 maart a.s. Zie ik naar uit. Zal eerste technofeestje worden dit jaar. Ik ben trots op mezelf, hoever ik nu weer ben gekomen en opnieuw mag ervaren wat een sterke wil en sterk lichaam niet vermag. Dat is het even voor nu. Ik hoop dat anderen iets hebben aan mijn persoonlijke ervaringen. Daarom pen ik het nu hier ook neer. May you all be happy, may you all be healthy, may you all be peaceful, may you all be free. Namaste

De Zandman

DF-koning
Een bump van dit topic.
Dit doe ik, omdat ik op het moment tegen die methadon aan het vechten ben, omdat ik het zat ben.
De afhankelijkheid aan deze chemische ik zal haast zeggen horse, moet stoppen na enkele jaren gebruik.
Als ochtendmedicatie tegen rugpijn voorgeschreven gekregen.
Het hielp in het begin erg goed.
Maar het laatste jaar helpt het niet meer en heb ik alleen die afhankelijkheid over gehouden, naast een chronische loopneus....

En nu heb ik tramadol voorgeschreven gekregen, hetgeen wat rugpijn wegneemt, en, omdat het eveneens een opioid is, de kans gekregen om met die methadon te stoppen.
Ik gebruik niet erg veel, 20 mg meth per dag.
Dit is echter wel genoeg bij mij om bij het niet nemen ( zonder tramadol) stevig beroerd te worden. Ik werd er bijv. Zwaar depressief van...

En nu, met een hoge dosis (450 mg) tramadol ben ik aan het afbouwen.
Iedere week a 10 dagen 5 mg meth eraf.
Dat gaat nu, met die tramadol, een stuk gemakkelijker.
Ik heb nu 10 mg meth afgebouwd. De helft, dus.
Ik voel het wel, hoofdpijn en een zweterig gevoel, en wat malaise, maar verder vind ik het goed te doen als dit alles is.
Dankzij de tramadol kan ik dit en nu ga ik doorzetten.

Van belang bij het afkicken is:
Ik voorkom teveel prikkels, en neem zonodig een zolmitriptan tegen de hoofdpijn. Maar deze heb ik tot nu nog niet genomen. Meestal verdwijnt deze hoofdpijn vanzelf ba enige tijd. Het is geen migraine.

Ik heb, zoals bekend, meerdere pittige verslavingen ,zoals alcohol en benzo's, vooral die laatste was zwaar, overwonnen.
Daar moet deze methadonverslaving aan worden toegevoegd!

Even doorzetten nu, dus. Ik herken dit. Ik pas toe, wat ik eerder geleerd heb mbt de ontwenningsverschijnselen die dus matig zijn, maar toch. Bij afbouwen ligt een misstap zonder meer op de loer!
We gaan zien, of het gaat lukken. Ik ben nu op de helft, straks bij het laatste stukje zal het wel lastiger worden vrees ik....
De rugpijn is totnogtoe niet erger geworden, dank zij de tramadol. Ook van groot belang!

Het lijkt erop, dat we kunnen zeggen, dat tramadol helpt tegen het ziek worden.
Dit kan voor anderen interessant zijn!
Tramadol zou makkelijker af te bouwen moeten zijn, maar, voor mijn rugpijn binnen de perken te kunnen houden, zal ik het wel blijvend nodig hebben, vrees ik...

By the way, ik schaam me dood als ik in het ziekenhuis of bij de apotheek weer moet melden, dat ik methadon gebruik. Dit, omdat dit geassocieerd wordt met heroinegebruik. Dat gebruik en gebruikte ik dus niet. Nooit!

We gaan het zien...
Ik zal hier neerzetten hoe het mij vergaat, als daar interesse voor is.

Laatst bewerkt:

De Zandman

DF-koning
Eerste dag 50%minderen.
Tsjonge, wat een nacht. Vreselijk slecht geslapen en ik ben maar om.5 uur opgestaan.
De methadonduivel vecht nu duidelijk terug!
Ik heb weer hoofdpijn en voel me miserabel.
Beverig, vannacht om 01.15 uur moest ik ineens zeer nodig mijzelf ontlasten, terwijl ik dit overdag al gedaan had.
En daarna enkele uren later weer eruit want ik moest nodig plassen.
Nu heb ik vreselijke trek in eten....
Kortom, nu begint het gevecht pas echt.

De Zandman

DF-koning
@Raver , dank je!
Even een kleine update:
Vanmiddag had ik het echt heel zwaar.
Misselijk, koortsachtig, hoofdpijn en een miserabele stemming..
De methadonduivel maakt het me flink lastig!
Hopelijk krijgen Tanja en ik een wat betere nacht.
Ik heb wel besloten om de resterende 20 mg meth langzamer af te bouwen, over een week 2,5 mg per week. Anders pijnig ik me teveel.
Rugpijn neemt wat toe helaas, maar dat was te vetwachten...
Updates volgen!

De Zandman

DF-koning
@Jazz35 , dank je!
Vannacht hebben Tanja en ik een paar uur slaap gehad.
Ik voel me iets beter dan gisteren, maar "het" is natuurijk nog niet over.
Hoofdpijn, en een miserabel gevoel heb ik nu, naast hevige rugpijn, wat te verwachten is.
Ik ga door met de 50%!

SoulAssassins

Badass junkie
@Jazz35 , dank je!
Vannacht hebben Tanja en ik een paar uur slaap gehad.
Ik voel me iets beter dan gisteren, maar "het" is natuurijk nog niet over.
Hoofdpijn, en een miserabel gevoel heb ik nu, naast hevige rugpijn, wat te verwachten is.
Ik ga door met de 50%!
Hou vol en laat het zich eerst stabiel worden op 10mg voor je een 2e stap zet ,methadon heb een super lange halfwaardetijd dus na een dag of 7 tot 10 moet er een duidelijke verbetering optreden.
Je zou eventueel aan je arts wat clonidine kunnen vragen ,denk dan aan 2 maal daags 0,1mg om de meest heftige ontrekkingsverschijnselen de kop in te drukken zoals zweten ,hoofdpijn ,extra pijn ,rusteloosheid ,RLS wat je snachts wakker houd.
Pramipexol word ook vrij vaak gegeven met detox voor de RLS verschijnselen.

De Zandman

DF-koning
@Soulassasins, Pramipexol heb ik al voorgeschreven om rls van de quetiapine in de hand te kunnen houden.
Ik hoop dat de ontwenningsverschijnselen van de meth niet te lang duren!
Straks bouw ik de methadon langzamer af, als we aan de kleine restanten zijn aangekomen. Dan wordt het moeilijker.
Maar ik kom er wel!

SoulAssassins

Badass junkie
@Soulassasins, Pramipexol heb ik al voorgeschreven om rls van de quetiapine in de hand te kunnen houden.
Ik hoop dat de ontwenningsverschijnselen van de meth niet te lang duren!
Straks bouw ik de methadon langzamer af, als we aan de kleine restanten zijn aangekomen. Dan wordt het moeilijker.
Maar ik kom er wel!
Als je een goede weegschaal heb kan je de 10mg door 10 delen ,dus per mg naar beneden om de 7 dagen maar wel heel goed letten op je slaap.
Juist met de slaap hersteld je lichaam sneller en dat is ook de beslissende factor of je het gaat halen of niet.
Zonder of weinig slaap gaat je slopen tot de hel er nog aardig bij is !
Ik heb ook met dit bijltje moeten hakken dus ik voel wat je doormaakt nu maat!

Raver

Badass junkie
Als je een goede weegschaal heb kan je de 10mg door 10 delen ,dus per mg naar beneden om de 7 dagen maar wel heel goed letten op je slaap.
Juist met de slaap hersteld je lichaam sneller en dat is ook de beslissende factor of je het gaat halen of niet.
Zonder of weinig slaap gaat je slopen tot de hel er nog aardig bij is !
Ik heb ook met dit bijltje moeten hakken dus ik voel wat je doormaakt nu maat!

Kan je dan niet gewoon 1mg afbouwen en wachten met de volgende stap tot de slaap weer is gestabiliseerd??

SoulAssassins

Badass junkie
Kan je dan niet gewoon 1mg afbouwen en wachten met de volgende stap tot de slaap weer is gestabiliseerd??
Dat is ongeveer na 7 dagen gedaan op dag 10 zou je dan de volgende stap kunnen zetten ,per mg is veel minder heftig na mijn ervaring.
Ik bouwde per cc af want ik had vloeibare, te vergelijken met wegen en de poeder delen.
Dus een tapering methode.

De Zandman

DF-koning
Dank voor de tips!
Ik heb geen goede weegschaal meer, maar ik kan het tabletje wel in vieren delen.
Dan heb ik 1,2 mg.
Daarmee zou het moeten lukken imo
Eerst nu even herstellen van 5 mg minder.
Dat is heftig, kan ik wel zeggen ja
Mijn slaap is nog zeker niet goed maar Tanja en ik hebben het weleens vaker moeilijk gehad.

SoulAssassins

Badass junkie
@De Zandman
Denk dat we het eens zijn op per mg afbouwen ,de snelheid licht totaal aan hoe snel je hersteld en stabiel ben voor de volgende stap.
Dat is voor iedereen verschillend ,gezien methadon nog een stukje erger is dan bruin kicken is het niet vreemd dat het ook langer duurt met onttrekking uit je lichaam.
Bruin geeft direct na 6 uur al een afkick die gemiddeld 3 tot max 5 dagen duurt ,Methadon doet daar nog een schepje bovenop vanwege de inkickt van ontwenning pas na 24 uur officieel bij vloeibare.

Laatst bewerkt:

De Zandman

DF-koning
De tabletten methadon hoef je maar 1 x per 24 uur in te nemen.
Deze hebben dus ook een lange halfwaardetijd.
Ik hoop dat de afkick niet te lang duurt...
Maar, de benzo afkick was erger tot nu toe.
5 weken van het padje geweest met die benzo ontwenning....ondanks de diazepam die ik kreeg.

SoulAssassins

Badass junkie
De tabletten methadon hoef je maar 1 x per 24 uur in te nemen.
Deze hebben dus ook een lange halfwaardetijd.
Ik hoop dat de afkick niet te lang duurt...
Maar, de benzo afkick was erger tot nu toe.
5 weken van het padje geweest met die benzo ontwenning....ondanks de diazepam die ik kreeg.
Als je cold turkey had gegaan dan was het verhaal heel anders,nu heb je lichaam nog een supply aan metha dus de spiegel zakt geleidelijk aan en niet abrupt.
Denk dat daarom de klachten milder van aard zijn,en ik denk goed te doen aangezien je al een eindje op weg bent.

De Zandman

DF-koning
Ik ga jullie advies opvolgen, en bouw straks verder af met 1,2 mg per week.
Vannacht heeft Tanja mij niet wakker hoeven maken en kreeg ik dus 2 uur meer slaap.
Vlgs mij heeft de tramadol een effect van het verminderen van malaise door de vermindering van de meth.
Ik voel mij op dit moment redelijk goed.
Even stabiliseren nu, het is de derde dag na de tweede afbouw van 5 mg.
Nog 4 dagen zo houden, daarna gaat er dus 1,2 mg af.
Updates volgen nog

De Zandman

DF-koning
Vannacht was het kut. Tanja heeft me 2 x wakker moeten maken, en de slaap was slecht. Wat hoofdpijn nu. Thats all op dit moment, naast her gevoel van slaapgebrek.
Ik wacht totdat deze slaap stabieler is, dan bouw ik 1,2 mg meth weer af.
Toch voel ik me redelijk goed nu
Maar de weg is nog lang!

Laatst bewerkt:
Bovenaan