mariocart zei:
Eerder deed ik dus aan yoga en (passief) mediteren. EErst yoga en als ik daarmee klaar ben ga ik liggen op een mat en ga ik liggend mediteren. Nu past yoga niet bij mij en de passieve manier van mediteren hou ik niet vol.
Is er een actieve vorm van meditatie? zo ja, hoe doe je dat dan? Ga je dan mantra's zingen of moet je op een bepaalde manier dansen?
Er zijn natuurlijk allerlei verschillende soorten meditaties waarvan er imo al veel zijn die niet meer zijn dan veredelde concentratie oefeningen. Ik denk dat het sowieso eerst handig is om te bedenken wat je denkt te bereiken met meditatie. Wil je bijvoorbeeld meer rust in je hoofd? Minder compulsieve gedachten? Meditatie is daar goed voor maar het is zeker geen quick fix en het tegenstrijdige is vaak ook dat als iemand echt goed bezig is met meditatie, eerst zal gaan merken dat men eerst nog (veel) meer last gaat krijgen van een druk hoofd.
Zelf ben ik helemaal niet van het mantra's zingen, dansen, of wat dan ook. Imo is dat allemaal onnodig. Leuk voor als je dat leuk vindt, maar onnodig. Wat meditatie voor mij inhoudt, is het bewust zijn van het eigen bewustzijn. That's it. Klinkt simpel, maar in de praktijk is het misschien wel het lastigste wat er is. Puur bewust zijn van bewustzijn, zonder je af te laten leiden door gedachten. Het mooie hiervan is dat je dit áltijd kunt "doen". Rustig thuis op de bank of op de grond, maar ook buiten tijdens het wandelen, fietsen, autorijden. En zelfs tijdens conversaties met mensen en op het werk. Dit kan, omdat het niet iets is wat je doet. Bewustzijn is namelijk al bewust (de naam zegt het al), daar hoef je je alleen bewust van te worden (ja dat lijkt verwarrend/paradoxaal, maar zo is het wel

). Als meditatie niet altijd kon worden "gedaan", wat voor nut had het dan gehad? Je kunt niet altijd mantra's zingen of dansen, weg daarmee dus.

Ga meditatie en het dagelijks leven vooral niet scheiden. Meditatie kan altijd, al zul je jezelf daar natuurlijk wel in moeten oefenen.