Meditatie

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Mindless zei:
Wat ik ook vaak doe is mediteren op de energieën in mij. Als ik me bijvoorbeeld opgejaagd voel, dan mediteer ik op dat gevoel. Als je dat lang genoeg doet zonder er een mening over te vormen, begint je beleving van die energie te veranderen. Dan merk ik soms ineens dat als ik het vanuit dat andere (neutrale) perspectief bekijk, deze energie ineens heel prettig aanvoelt. Op een gegeven moment begint het dan ook veel meer te stromen/los te komen.
Dit heb ik nu ook een paar keer tijdens psychedelica (2cc en 2cb) gedaan. Ik ging bewust gevoelens van angst of onvrede op roepen en daar op focussen. Eerst werd het onprettige gevoel erger, maar dit sloeg snel om in juist een zeer prettig en vrij gevoel. Erg interessant, wil het zeker nog eens met wat diepere middelen herhalen. Maar ook nuchter zal dit goed werken denk ik.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik ben al zo lang benieuwd naar hoe een zwaarder tripmiddel i.c.m. alleen trippen en meditatie jou zal bevallen Bee. Doe het nou eens. :P :wink: Nee hoor, alles op zijn tijd. :wink:

En ja, zo ervaar ik het ook. Eerst wordt het een stuk intenser en dan zit je het ineens vanaf de andere kant te bekijken lijkt het wel. Met meer "afstand" tussen jou en het gevoel. Enorm bevrijdend hoe je dan alles gewoon kunt laten zijn, zelfs pijnlijke sensaties.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Mindless zei:
k ben al zo lang benieuwd naar hoe een zwaarder tripmiddel i.c.m. alleen trippen en meditatie jou zal bevallen Bee. Doe het nou eens. Nee hoor, alles op zijn tijd.
Ik ben zeker ook benieuwd, maar komt er tot nu toe nog niet echt van helaas. Moet er een keer tijd voor maken, maar alles op zijn tijd inderdaad.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Kan wel inkomen in wat jullie zeggen. Volgens mij is dat mij ook wel eens gelukt maar niet zo bewust.

Maar anyway de laatste tijd ga ik best lekker qua meditatie moet ik zeggen. Ik vergeet er eigk vaak voor te gaan zitten maar gedurende de dag door lukt het me zo vaak heel goed om m'n afdwalende gedachten een halt toe te roepen. Halloooooooooo je bent hier! Helpt zo goed. Voel me echt een stuk rustiger de laatste tijd (wel chill dat ik dat terug in NL heb weten vast te houden).

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Fijn dat het zo goed lukt ZERO-, uiteindelijk heb je denk ik ook het meest aan gewoon door de dag heen mediteren ipv er altijd voor te gaan zitten en er dan verder niet mee bezig te zijn. De combinatie van de twee is helemaal krachtig, maar dat vraagt wat discipline vind ik zelf.

oortjes

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Hoe doen jullie mediteren als het even allemaal tegen zit. Het gaat op het moment niet zo fijn thuis en het zit echt super hoog. Mediteren lukt me niet omdat mijn gedachten er maar op terug valt, is dat goed of slecht?

tips?

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
De paradox is een beetje dat de momenten waarop alles tegen zit het lastiger is om te mediteren terwijl je er juist dan het meest aan hebt. Dat merk ik zelf met drukke en stressvolle momenten op het werk.

Maargoed de gedachten hoef je niet direct uit te bannen zolang je er maar bewust van bent dat je ze hebt. Je er bewust van zijn verlaagt de gedachtes vaak al. Verder is het belangrijk om je niet met die negatieve gedachtes te identificeren. Allemaal niet perse makkelijk, maar als het lukt helpt het wel enorm.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Psychedelibee zei:
Maargoed de gedachten hoef je niet direct uit te bannen zolang je er maar bewust van bent dat je ze hebt. Je er bewust van zijn verlaagt de gedachtes vaak al. Verder is het belangrijk om je niet met die negatieve gedachtes te identificeren. Allemaal niet perse makkelijk, maar als het lukt helpt het wel enorm.
Dit is enorm belangrijk vind ik.

Mensen die net beginnen met mediteren:

Als je meditaties goed gaan, zul je al gauw moeilijke gedachten en emoties en ongemakkelijke tot soms zeer oncomfortabele sensaties gaan ervaren. In eerste instantie zal de reactie dan vaak zijn om ermee op te willen houden, want je wilt je graag goed voelen en misschien heb je ook wel de verwachting dat meditatie je juist ontspanning zou moeten geven. Aan de ene kant is dit waar, maar aan de andere kant is meditatie meer dan een manier om te ontspannen. Met meditatie leg je je onderbewuste bloot. Met andere woorden: je wordt je bewust van de processen die zich afspelen achter/onder je persoonlijkheid/denken. En onder onze gedachten gaan vaak gefixeerde patronen schuil. Wanneer je je bewust wordt van dergelijke fixaties, ben je tegelijkertijd die fixaties aan het "losweken". Dit kan voor zeer ongemakkelijke sensaties zorgen.

Het is goed om te begrijpen dat dergelijke ongemakkelijke sensaties niet een slecht teken zijn. Integendeel, dit zijn juist tekens dat je meditatie voorspoedig verloopt. Eveneens zijn gedachten die je ineens heel erg proberen af te leiden een teken dat je meditatie goed is. Dit is het overlevingsmechanisme van de conceptuele identiteit (ook wel ego genoemd) in werking. Dit is wat het hoort te doen. Veel mensen zien deze sensaties echter als tekenen dat de meditatie niet lukt en stoppen er dan vaak zelfs mee. Een tragisch iets, want dan geef je je gewonnen aan het ego, iets wat niets dan ellende met zich meebrengt en een doodlopend spoor is.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Mindless zei:
Als je meditaties goed gaan, zul je al gauw moeilijke gedachten en emoties en ongemakkelijke tot soms zeer oncomfortabele sensaties gaan ervaren.
Dat van die ongemakkelijke sensaties komt me wel erg bekend voor tijdens het mediteren, vooral als ik echt ga zitten met de ogen dicht. Zojuist ook ruim 1,5 gemediteerd, twee sessies achter elkaar. Geruime tijd ontiegelijke jeuk over heel mijn lichaam, alsof er een hele mieren stam over me heen liep. Echt ondragelijk werd het na een tijd, tot het punt dat ik er eigenlijk mee wilde stoppen. Maar toch door gegaan en de dwang om te krabben weerstaan, uiteindelijk tegen het einde werd de jeuk gelukkig weer minder en maakte het plaats voor een gevoel van bevrijding, rust, vrede, bijna euforisch. Uiteindelijk wel echt de moeite, maar best lastig om dan door te gaan.

Ps. Als tip voor anderen die ook met moeilijke gevoelens of sensatie te maken hebben tijdens het mediteren. Het beste wat je kan doen is er simpelweg aandacht aan geven. En dan niet in de fysieke zin van het woord door te krabben of iets dergelijks, maar door simpelweg je bewustzijn op die gevoelens of sensaties te focussen. Dan zal het of weg gaan, of blijven maar het gevoel wat je erbij hebt veranderen. Komen er bijvoorbeeld gevoelens van angst omhoog en je geeft hier aandacht aan dan zal dat gevoel niet direct verdwijnen, maar de negatieve associaties wel waardoor het in enen niet meer een extreem onaangenaam gevoel is.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Psychedelibee zei:
Dat van die ongemakkelijke sensaties komt me wel erg bekend voor tijdens het mediteren, vooral als ik echt ga zitten met de ogen dicht. Zojuist ook ruim 1,5 gemediteerd, twee sessies achter elkaar. Geruime tijd ontiegelijke jeuk over heel mijn lichaam, alsof er een hele mieren stam over me heen liep. Echt ondragelijk werd het na een tijd, tot het punt dat ik er eigenlijk mee wilde stoppen. Maar toch door gegaan en de dwang om te krabben weerstaan, uiteindelijk tegen het einde werd de jeuk gelukkig weer minder en maakte het plaats voor een gevoel van bevrijding, rust, vrede, bijna euforisch. Uiteindelijk wel echt de moeite, maar best lastig om dan door te gaan.
Ik heb weleens vaker gehoord van jeuk tijdens meditatie, al heb ik het zelf niet gehad. Bij iedereen manifesteert de weerstand tegen meditatie zich anders. Maar het lijkt erop dat je dan precies goed bezig bent. :wink: Ik moet ook eerlijk zeggen dat sinds ik "serieus" met meditatie bezig ben, ik de moeilijkste tijd van m'n leven ervaar. Ten eerste die zeer ongemakkelijke gevoelens de hele tijd en dan nog de confrontatie met mezelf waarbij ik steeds (achteraf) bewust wordt van hoe onbewust ik vaak door het leven ga. Het doet me weleens denken aan door wat voor moeilijke periodes ik vroeger ben gegaan, maar toen werd het op een bepaalde manier nog allemaal verdoofd door mijn onbewustheid. Dat is dus die ignorance is bliss waar mensen het altijd over hebben. Nu is die verdoving er vaak niet, maar weet ik dat die bliss/vrede niet een echte vrede is en kan ik simpelweg niet meer op die onbewuste manier leven, al zou ik het willen. Kruipen door je eigen tunnel van ellende/onbewustheid om bij vrijheid (van jezelf) te komen...

mariocart

Experimenterende gebruiker
Ik mediteer zo: ik ga op bed liggen en focus mij op mijn ademhaling. Meer niet. Verder snap ik niet zoveel van meditatie. Het zegt al genoeg dat het mij nooit langer lukt dan een week lang elke dag een half uur mediteren.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
mariocart zei:
Ik mediteer zo: ik ga op bed liggen en focus mij op mijn ademhaling. Meer niet. Verder snap ik niet zoveel van meditatie. Het zegt al genoeg dat het mij nooit langer lukt dan een week lang elke dag een half uur mediteren.
Herkenbaar. Maar meditatie valt dan ook niet te begrijpen en je kunt het ook niet proberen te doen. Het is simpelweg niets doen, niet proberen niets te doen, maar niets doen. Werkelijk niets doen geeft immens veel voldoening. Alsof je de vredige en revitaliserende staat van diepe slaap bewust meemaakt. Maar er zijn ook gedachten die je proberen wijs te maken dat dit saai is, een tijdverspilling, etc. Allemaal leugens van het verstand om het ego intact te houden. En dan is er nog het onderbewuste met al z'n weggestopte verdriet, pijn, angst en andere emoties. Dingen die ook op zullen komen als je in de meditatieve staat komt.

Aan de ene kant is meditatie dus het simpelste wat er bestaat, want je hoeft helemaal niets te doen. Aan de andere kant is het ook het moeilijkste wat er bestaat, want je moet ook werkelijk helemaal niets doen.

mariocart

Experimenterende gebruiker
Eerder deed ik dus aan yoga en (passief) mediteren. EErst yoga en als ik daarmee klaar ben ga ik liggen op een mat en ga ik liggend mediteren. Nu past yoga niet bij mij en de passieve manier van mediteren hou ik niet vol.

Is er een actieve vorm van meditatie? zo ja, hoe doe je dat dan? Ga je dan mantra's zingen of moet je op een bepaalde manier dansen?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
mariocart zei:
Eerder deed ik dus aan yoga en (passief) mediteren. EErst yoga en als ik daarmee klaar ben ga ik liggen op een mat en ga ik liggend mediteren. Nu past yoga niet bij mij en de passieve manier van mediteren hou ik niet vol.

Is er een actieve vorm van meditatie? zo ja, hoe doe je dat dan? Ga je dan mantra's zingen of moet je op een bepaalde manier dansen?
Er zijn natuurlijk allerlei verschillende soorten meditaties waarvan er imo al veel zijn die niet meer zijn dan veredelde concentratie oefeningen. Ik denk dat het sowieso eerst handig is om te bedenken wat je denkt te bereiken met meditatie. Wil je bijvoorbeeld meer rust in je hoofd? Minder compulsieve gedachten? Meditatie is daar goed voor maar het is zeker geen quick fix en het tegenstrijdige is vaak ook dat als iemand echt goed bezig is met meditatie, eerst zal gaan merken dat men eerst nog (veel) meer last gaat krijgen van een druk hoofd.

Zelf ben ik helemaal niet van het mantra's zingen, dansen, of wat dan ook. Imo is dat allemaal onnodig. Leuk voor als je dat leuk vindt, maar onnodig. Wat meditatie voor mij inhoudt, is het bewust zijn van het eigen bewustzijn. That's it. Klinkt simpel, maar in de praktijk is het misschien wel het lastigste wat er is. Puur bewust zijn van bewustzijn, zonder je af te laten leiden door gedachten. Het mooie hiervan is dat je dit áltijd kunt "doen". Rustig thuis op de bank of op de grond, maar ook buiten tijdens het wandelen, fietsen, autorijden. En zelfs tijdens conversaties met mensen en op het werk. Dit kan, omdat het niet iets is wat je doet. Bewustzijn is namelijk al bewust (de naam zegt het al), daar hoef je je alleen bewust van te worden (ja dat lijkt verwarrend/paradoxaal, maar zo is het wel :wink: ). Als meditatie niet altijd kon worden "gedaan", wat voor nut had het dan gehad? Je kunt niet altijd mantra's zingen of dansen, weg daarmee dus. :wink: Ga meditatie en het dagelijks leven vooral niet scheiden. Meditatie kan altijd, al zul je jezelf daar natuurlijk wel in moeten oefenen.

Bobsacamano

Badass junkie
Ik heb het nu al een paar keer gedaan op MDLSD (ik hou m erin hoor :grin: ) En nu gister op flinke dosis 2CB en dat ging zo makkelijk. Alle gedachten spoelden van me weg. Wat heel veel euforie met zich mee bracht.

Psychedelibee zei:
Mindless zei:
Wat ik ook vaak doe is mediteren op de energieën in mij. Als ik me bijvoorbeeld opgejaagd voel, dan mediteer ik op dat gevoel. Als je dat lang genoeg doet zonder er een mening over te vormen, begint je beleving van die energie te veranderen. Dan merk ik soms ineens dat als ik het vanuit dat andere (neutrale) perspectief bekijk, deze energie ineens heel prettig aanvoelt. Op een gegeven moment begint het dan ook veel meer te stromen/los te komen.
Dit heb ik nu ook een paar keer tijdens psychedelica (2cc en 2cb) gedaan. Ik ging bewust gevoelens van angst of onvrede op roepen en daar op focussen. Eerst werd het onprettige gevoel erger, maar dit sloeg snel om in juist een zeer prettig en vrij gevoel. Erg interessant, wil het zeker nog eens met wat diepere middelen herhalen. Maar ook nuchter zal dit goed werken denk ik.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Psychedelibee zei:
Ik moest hier stiekem toch wel om lachen :tearsofjoy: Maar waarom 1,5 uur mediteren? Dat is toch mega lang?

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
ZERO- zei:
Ik moest hier stiekem toch wel om lachen Maar waarom 1,5 uur mediteren? Dat is toch mega lang?
Dat was ook behoorlijk lang inderdaad. Doe ik normaal ook nooit eigenlijk, ga sowieso zelden echt zitten voor mediteren. Normaal doe ik het altijd door de dag heen tijdens mijn dagelijkse bezigheden, maar eens in de paar weken ga ik nog wel eens tussen de 30 en 60 minuten echt met mijn ogen dicht zitten om te mediteren. Als ik er echt voor ga zitten en de tijd neem kan ik veel dieper gaan, dus was benieuwd hoe 90 minuten zou zijn. Zoals je las was het best zwaar, maar ergens had het wel een heel hoop weg van trippen alleen dan een stuk helderder. Maar alles vervaagde tegen het einde, tijd betekende niet veel meer, mijn lichaam was na die marteling ook zo goed als vervaagd en mentaal werd ik er extreem zen en bijna euforisch van. Kortom best cool om dat zonder drugs mee te maken.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Grappig hoelang geleden ik dit topic aanmaakte. Maar ik wilde even zeggen dat ik nu dus een behandeling aandachtsgerichte cognitieve therapie doe en dat ik daarvoor elke dag 3 kwartier een soort meditatie oefening moet doen en dan ook nog gedurende de dag een paar keer een korte ademhalingsoefening (maar die lukt me eigenlijk niet)..
Drie weken geleden gestart en ik voel mezelf nu al rustiger worden. Bizar. Maar ik vind die oefeningen van 3 kwartier wel écht veel te lang. Het laatste gedeelte val ik of elke keer bijna in slaap of ik word op een gegeven moment ongeduldig. Ik vraag me nog steeds af hoe je die anderhalf uur hebt uitgehouden Psychedelibee.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Wat is die ademhalingsoefening dan zero?

Wat betreft moeite hebben met langere tijd mediteren:

Die moeite die je ondervindt is niet de moeite om meditatie vol te houden, maar de moeite om je te verzetten tégen de meditatie. Het is de moeite om vast te houden, omdat we bang zijn los te laten in niets. Eigenlijke meditatie hoef je niet vol te houden en is niet moeilijk. Het is letterlijk het makkelijkste wat je kunt "doen", namelijk: zijn. Het probleem is dat wanneer je loslaat in 'zijn', je verstand het je moeilijk gaat maken. Je zult je bewust worden van eventuele geloven, aannames en identificaties en jij zal de onwaarheid in al deze dingen gaan zien, wat zeer pijnlijk kan zijn op de momenten dat je nog kijkt als jouw persoon: wie je denkt dat je bent. Je ziet de leugens die je al jarenlang aan jezelf verteld uit zelfbescherming. De truc is om geen emoties te maken van de sensaties die je in je voelt tijdens meditatie: neutraal blijven.

Dus ondanks dat meditatie in feite het makkelijkste is wat er bestaat, zul je wel daar doorheen moeten. Maar het is juist een goed teken dat je oncomfortabele gevoelens begint te krijgen. Dan weet je dat de meditatie in gang is gezet. Het vergt enige oefening om dan juist door te zetten met loslaten, in plaats van ergens houvast in te zoeken. En dat gaat vaak compleeet tegen je instincten in, wat het kan laten lijken dat meditatie het moeilijkste is wat er bestaat.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
ZERO- zei:
Maar ik vind die oefeningen van 3 kwartier wel écht veel te lang. Het laatste gedeelte val ik of elke keer bijna in slaap of ik word op een gegeven moment ongeduldig. Ik vraag me nog steeds af hoe je die anderhalf uur hebt uitgehouden Psychedelibee.
Anderhalf uur is ook wel echt lang en vereiste heel veel doorzettingsvermogen op dat moment, maar tegen het einde was het geweldig toen ik door alle onrust heen was.

Zoals Mindless ook al zegt is ongeduldig/ongemakkelijk worden een teken dat je goed bezig bent met meditatie. Dat betekent namelijk dat het je lukt om dieper te gaan en er dan in enen opgekropte gevoelens boven komen drijven. Het lijkt misschien averechts te werken aangezien je mediteren voor de rust doet, maar ga je door die ongemakken heen dan voelt dat extreem bevrijdend en zal het je uiteindelijk echte rust geven.

Probeer dus volgende keer juist je bewustzijn op het ongeduld te richten en er neutraal naar te kijken, dat ongeduld komt ergens vandaan en door er dieper op in te zoemen kun je er uiteindelijk ook makkelijker overheen komen of het accepteren.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Mindless zei:
Wat is die ademhalingsoefening dan zero?
Drie keer per dag moet ik even een paar minuten met m'n aandacht door m'n lichaam gaan en even stilstaan bij mijn ademhaling. De lange oefening was de eerste twee weken elke dag een lichaamsverkenning en nu week 3 moet ik die afwisselen met een liggende bewegingsoefening, soort yoga-oefeningen maar dan met aandacht voor de grenzen van je lichaam. Die laatste vind ik trouwens een stuk chiller om te doen. Ik vind het fijn om m'n lichaam te voelen. De lichaamsverkenning gaat door beide benen apart heen en dat duurt best lang. De eerste week kreeg ik elke keer het laatste kwartier hoofdpijn, bij de tweede en derde week ging het óf beter óf ik was ongeduldig (óf ik had moeite om niet in slaap te vallen).

Mindless zei:
Je zult je bewust worden van eventuele geloven, aannames en identificaties en jij zal de onwaarheid in al deze dingen gaan zien, wat zeer pijnlijk kan zijn op de momenten dat je nog kijkt als jouw persoon: wie je denkt dat je bent.
Ik heb echt geen idee waar je het over hebt. :P

Psychedelibee zei:
Het lijkt misschien averechts te werken aangezien je mediteren voor de rust doet, maar ga je door die ongemakken heen dan voelt dat extreem bevrijdend en zal het je uiteindelijk echte rust geven.
Ik mediteer sowieso niet voor m'n rust op dat moment. Nouja, ook wel om rustiger in mijn hoofd te worden, dat ben ik inmiddels ook wel meer, maar ook om meer in contact te komen met mijn lichaam. Aangezien ik moeilijk met emoties om kan gaan.

Psychedelibee zei:
Probeer dus volgende keer juist je bewustzijn op het ongeduld te richten en er neutraal naar te kijken, dat ongeduld komt ergens vandaan en door er dieper op in te zoemen kun je er uiteindelijk ook makkelijker overheen komen of het accepteren.
Tijdens één van de laatste keren dat ik ongeduldig werd herinnerde ik me eens dat jij had gepost dat je juist je aandacht op het negatieve gevoel ging leggen wat je een keer had. Dat heb ik ook geprobeerd toen ik ongeduldig werd maar het lukte niet echt om er rustiger van te worden. Maar goed. Dat is m'n hele probleem. Acceptatie. Haha. *slaat zichzelf voor hoofd*

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Mindless zei:
Maar het is juist een goed teken dat je oncomfortabele gevoelens begint te krijgen. Dan weet je dat de meditatie in gang is gezet.
Dit vind ik dan wel weer geruststellend. :wink:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
ZERO- zei:
Mindless zei:
Je zult je bewust worden van eventuele geloven, aannames en identificaties en jij zal de onwaarheid in al deze dingen gaan zien, wat zeer pijnlijk kan zijn op de momenten dat je nog kijkt als jouw persoon: wie je denkt dat je bent.
Ik heb echt geen idee waar je het over hebt. :P
Hehe :P

Het is niet zo moeilijk. Voorbeeld: Je hebt je hele leven al een laag zelfbeeld. Tijdens diepe meditatie zul je het inzicht krijgen dat alle redenen om te denken dat dat echt zo is onwaar zijn. Ander voorbeeld: Je geloofd dat je dit en dat moet bereiken in je leven om gelukkig te zijn. Tijdens diepe meditatie zie je de absolute illusie van dat geloof in, omdat geluk al ervaren wordt zonder reden, zonder ook maar iets te doen. Juist wanneer je niets doet eigenlijk. Het is echter soms moeilijk en zelfs pijnlijk om bepaalde geloven los te laten. Dingen die je eigenlijk al had aangenomen als absolute waarheden. Dingen waarvan je kaak op de grond valt wanneer je ziet dat ze onwaar zijn. :wink:

Je kunt dan misschien zeggen 'Mwa, daar heb ik niet echt interesse in. Ik wil me gewoon rustiger voelen, minder emoties voelen' Maar het ding is: succesvolle meditatie = uitwissing van identiteit en uitwissing van die persoonlijke wil. Je gaat dus al die zweverige zooi waar ik het altijd over heb erbij krijgen wanneer er sprake is van meditatie. :wink: Maar ook een teveel aan emoties wordt aangepakt, omdat die emoties er juist zijn door identiteit.

ElvenSpice

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ik heb met een vriend ook meerdere keren voor een lange tijd gemediteerd en hij had soms ook wel wat moeite in loslaten van gedachten. Soms mediteer ik bijna een uur, wat in de natuur extra fijn is, en dan stopt hij meestal halverwege omdat hij dan onrustig wordt of denkt dat het genoeg is. De truc is juist door te gaan wanneer je normaal zou stoppen omdat je daar je grenzen begint te verleggen. Een uur is ook best wel lang voor de meeste, maar het geeft echt veel rust, kalmte en goede zelfreflectie. Veel success Zero, je komt er wel :wink:

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Mindless zei:
Het is niet zo moeilijk. Voorbeeld: Je hebt je hele leven al een laag zelfbeeld. Tijdens diepe meditatie zul je het inzicht krijgen dat alle redenen om te denken dat dat echt zo is onwaar zijn. Ander voorbeeld: Je geloofd dat je dit en dat moet bereiken in je leven om gelukkig te zijn. Tijdens diepe meditatie zie je de absolute illusie van dat geloof in, omdat geluk al ervaren wordt zonder reden, zonder ook maar iets te doen. Juist wanneer je niets doet eigenlijk. Het is echter soms moeilijk en zelfs pijnlijk om bepaalde geloven los te laten. Dingen die je eigenlijk al had aangenomen als absolute waarheden. Dingen waarvan je kaak op de grond valt wanneer je ziet dat ze onwaar zijn. :wink:
Nu begrijp ik je beter. Maarja. Ik weet niet. Ik voel me nu vooral heel naar. Ik moest vanochtend weer naar de cursus, maar ik voelde me superrot. Nou, ik dacht dat ik dood ging tijdens die meditatie (van een half uur). Ik heb echt alleen maar gehuild. En nu doet mijn lichaam ook nog overal pijn en ik ben misselijk. En als ik dit ervaar heb ik geen idee hoe ik ooit moet gaan geloven dat ik niet niks waard ben. :tongueout: Aan de andere kant stond ik ongeveer twee keer op het punt om te stoppen omdat ik me zo ongemakkelijk voelde maar ben ik wel doorgegaan. Dat dan weer wel.

Mindless zei:
Je kunt dan misschien zeggen 'Mwa, daar heb ik niet echt interesse in. Ik wil me gewoon rustiger voelen, minder emoties voelen' Maar het ding is: succesvolle meditatie = uitwissing van identiteit en uitwissing van die persoonlijke wil. Je gaat dus al die zweverige zooi waar ik het altijd over heb erbij krijgen wanneer er sprake is van meditatie. :wink: Maar ook een teveel aan emoties wordt aangepakt, omdat die emoties er juist zijn door identiteit.
Oh nee, dat snap ik wel. Ik wil niet minder emoties (nouja dat zou ik wel willen, maar dat kan niet I guess), maar m'n emoties uit kunnen staan. Jouw zweverige zooi kan ik inmiddels trouwens al beter plaatsen met de uitleg van mijn therapeut erbij haha. Maar misschien kan ik de uitleg van mijn therapeut ook wel beter plaatsen door de eerdere uitleg die ik van jou op het forum heb gelezen haha. Iets met puzzelstukjes.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
ZERO- zei:
Nu begrijp ik je beter. Maarja. Ik weet niet. Ik voel me nu vooral heel naar. Ik moest vanochtend weer naar de cursus, maar ik voelde me superrot. Nou, ik dacht dat ik dood ging tijdens die meditatie (van een half uur). Ik heb echt alleen maar gehuild. En nu doet mijn lichaam ook nog overal pijn en ik ben misselijk. En als ik dit ervaar heb ik geen idee hoe ik ooit moet gaan geloven dat ik niet niks waard ben. :tongueout: Aan de andere kant stond ik ongeveer twee keer op het punt om te stoppen omdat ik me zo ongemakkelijk voelde maar ben ik wel doorgegaan. Dat dan weer wel.
Ja, het kan echt heel ongemakkelijk worden. Maar nogmaals: ervaar je die dingen dan weet je dat je goed bezig bent. :wink: En het zal echt makkelijker gaan worden hoor. Het emotionele is ook meer een fase. Daarna is het meer intens de (neutrale) sensaties in je lichaam voelen. Het emotionele aspect is bij vrouwen meestal wel een stuk meer aanwezig. Mannen hebben dan vaak weer dat ze veel teveel in het mentale gaan zitten (alles intellectueel begrijpelijk willen maken). Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar vaak zie je deze neigingen wel wat terug bij mannen en vrouwen.

ZERO- zei:
Oh nee, dat snap ik wel. Ik wil niet minder emoties (nouja dat zou ik wel willen, maar dat kan niet I guess), maar m'n emoties uit kunnen staan. Jouw zweverige zooi kan ik inmiddels trouwens al beter plaatsen met de uitleg van mijn therapeut erbij haha. Maar misschien kan ik de uitleg van mijn therapeut ook wel beter plaatsen door de eerdere uitleg die ik van jou op het forum heb gelezen haha. Iets met puzzelstukjes.
Dat is de goede instelling vind ik. Meditatie is niet een dempen/verdoven van gedachten en emoties, maar een disidentificatie ermee. Gedachten en emoties mogen er zijn, maar je laat ze ook meteen weer los, zodat ze geen probleem zijn. Als je meditatie goed is, zul je vanzelf minder emotioneel worden. Gevoeliger, maar minder emotioneel.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Mindless zei:
Ja, het kan echt heel ongemakkelijk worden. Maar nogmaals: ervaar je die dingen dan weet je dat je goed bezig bent. En het zal echt makkelijker gaan worden hoor. Het emotionele is ook meer een fase. Daarna is het meer intens de (neutrale) sensaties in je lichaam voelen.
Nou ik maak me eerder zorgen of ik niet opnieuw depressief aan het worden ben. Snap wel dat er van alles boven komt hoor op deze manier, maar ik weet nu niet goed wat wat is.

Mindless zei:
Gedachten en emoties mogen er zijn, maar je laat ze ook meteen weer los, zodat ze geen probleem zijn. Als je meditatie goed is, zul je vanzelf minder emotioneel worden. Gevoeliger, maar minder emotioneel.
Dat is dan ook wel weer een geruststelling.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
ZERO- zei:
Mindless zei:
Ja, het kan echt heel ongemakkelijk worden. Maar nogmaals: ervaar je die dingen dan weet je dat je goed bezig bent. En het zal echt makkelijker gaan worden hoor. Het emotionele is ook meer een fase. Daarna is het meer intens de (neutrale) sensaties in je lichaam voelen.
Nou ik maak me eerder zorgen of ik niet opnieuw depressief aan het worden ben. Snap wel dat er van alles boven komt hoor op deze manier, maar ik weet nu niet goed wat wat is.
Mijn ervaring (en dat lees ik ook veel bij anderen) met meditatie is dat het je leven eerst moeilijker maakt omdat er ook meteen shit naar boven komen waarvan je eerst niet eens wist dat het er was. Op de korte termijn kun je je daardoor nog kutter gaan voelen dan voor dat je er mee begon. Echter is dat een teken dat er zaken uit je onderbewuste naar boven komen, die je op die manier juist onder ogen kan komen en uiteindelijk kunt accepteren. En op de lange termijn kun je dan juist uiteindelijk beter met die dingen omgaan, waardoor je je uiteindelijk echt beter gaat voelen. Hoewel ik zelf geen ervaring heb met depressie zoals jij, geloof ik wel dat meditatie op de lange termijn een depressie echt kan genezen als je dapper bent en door die shit heen gaat.

ElvenSpice

Bewuste gebruiker
Tripreporter
@Zero, als de meditatie echt te moeilijk is kan je altijd nog een andere vorm proberen genaamd floatation. Er zijn veel filmpjes op youtube over te vinden en het is ideal voor mensen die met prikkels worden gebombardeerd. Er zijn ook floatation centers in nederland die dit aanbieden. Je gaat in een tank liggen met epsom zout in water, waardoor je blijft drijven, vandaar floatation. Het water is de zelfde temperatuur als je lichaam dus langzaam verdwijnt de rand van je lichaam en ervaar je dus ook niet echt meer veel inpulsen van buiten af. Je gaat als het ware op in het water en bent uiteindelijk als het lukt alleen nog met je gedachten over. Veel mensen vinden dit zeer rustgevend en ontspannend, iets wat je denk ik wel nodig hebt om even die opgebouwde spanning los te laten.

Kijk zelf maar even, laat maar horen als je het iets vind :P

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
ZERO- zei:
Mindless zei:
Als je niet in een depressie wilt belanden, moet je juist gaan mediteren. Bij mensen die in een depressie zitten eindigt niets. Hier bedoel ik mee dat gedachte patronen maar door en door blijven gaan (malen). Met meditatie doorbreek je die patronen. De 'gaten' tussen gedachten worden groter en je maakt elk moment een nieuw begin, onafhankelijk van die daarvoor.

Lijkt meditatie onmogelijk moeilijk, dan kun je ook eens proberen om op een vrije dag erg vroeg op te staan. Wanneer de omgeving praktisch stil is, is het veel makkelijker om te mediteren.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Die negatieve gedachtepatronen kan ik op zich al wel goed relativeren (dankjewel twee jaar ggz) en het gaat in periodes eigenlijk heel goed. Voor m'n depressie begin vorig jaar heb ik drie jaar nergens last van gehad. En na die depressie me weer een heel jaar top gevoeld, tot afgelopen mei. Sindsdien kwamen ze ineens weer terug, geleidelijk aan. En nog steeds zie ik precies welke denkfouten ik maak, ik weet alles nog wat ik geleerd heb met mijn therapie en gebruik die methoden ook nog steeds actief, maar soms komen die negatieve gedachten gewoon terug. Om gek van te worden. Al heb ik momenteel meer last van somberheid zonder negatieve gedachten..

Maar vanochtend ging m'n oefening weer een stuk beter en Mindless, jij had eerder iets gepost van 'je hoeft alleen maar te zijn' en dat hielp er wel bij. Thanks :)

@iedereen, dank voor het meedenken iig, als ik jullie mag geloven komt het wel goed :wink: En ik las trouwens dat MBCT bewezen effectief is voor mensen met terugkerende depressies dus op hoop van zegen dan maar hè!

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Blij om te horen dat dat je geholpen heeft zero. :) En dat is het ook echt: je hoeft alleen maar te zijn. Dat klinkt wat dromerig en misschien ook te simpel, maar het werkt. Je moet even doorhebben dat je niet je gedachten bent en dat je je gedachten zo snel los kan laten als dat ze in je op komen.

Zoals je zegt komen gedachten wel vaak keer op keer terug. Dat betekent nog steeds niet dat ze waar zijn. Het betekent dat er van jouw kant geloof is in de waarheid van die gedachten, daarom komen ze terug. Juist daarom is meditatie zo cruciaal, om je geloof in en identificatie met gedachten onder de loep te nemen en los te laten.

Heel veel succes ermee en probeer ook gewoon te genieten van meditatie. Dat maakt het zoveel makkelijker. :) Het is geen obstakel. Je zult er nog van opkijken hoe die nare gevoelens ineens heel erg fijn kunnen voelen als jij er van de andere kant naar kijkt. Maar meditatie is wel iets dat je keer op keer zult moeten herinneren om te praktiseren. Maar dat maakt niet uit, want je kunt het letterlijk op elk moment weer oppikken. Je bepaalt je eigen tempo. :)

Albedo

Wijs gebruiker
ElvenSpice zei:
@Zero, als de meditatie echt te moeilijk is kan je altijd nog een andere vorm proberen genaamd floatation. ........ Veel mensen vinden dit zeer rustgevend en ontspannend, iets wat je denk ik wel nodig hebt om even die opgebouwde spanning los te laten.

In die baden gebruikt men Epsom zout wat een andere naam is voor magnesiumsulfaat. Dat wordt al eeuwen gebruikt en is goed voor de gezondheid. De meeste mensen hebben waarschijnlijk een (groot) tekort aan magnesium en het wordt in direct verband gebracht met een hoop ziektes/kwalen. Ik ben er nu een boek over aan het lezen van Dr. Carolyn Dean; The Magnesium Miracle.

https://floatworks.com/epsom-salt

ElvenSpice

Bewuste gebruiker
Tripreporter
@Albedo
Interesant, zou wel wat meer willen weten hoe dat werkt als je dat weet. Neem nu zelf ook soms magnesium supplementen en die werken goed om je spieren te ontspannen. Verkrampte spieren worden namelijk vaak gerelateerd aan stress en het helpt wel wat met ontspannen.

@Mindless, gefeliciteerd zie dat je mod bent geworden :)

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
ElvenSpice zei:
@Zero, als de meditatie echt te moeilijk is kan je altijd nog een andere vorm proberen genaamd floatation. Er zijn veel filmpjes op youtube over te vinden en het is ideal voor mensen die met prikkels worden gebombardeerd. Er zijn ook floatation centers in nederland die dit aanbieden. Je gaat in een tank liggen met epsom zout in water, waardoor je blijft drijven, vandaar floatation. Het water is de zelfde temperatuur als je lichaam dus langzaam verdwijnt de rand van je lichaam en ervaar je dus ook niet echt meer veel inpulsen van buiten af. Je gaat als het ware op in het water en bent uiteindelijk als het lukt alleen nog met je gedachten over. Veel mensen vinden dit zeer rustgevend en ontspannend, iets wat je denk ik wel nodig hebt om even die opgebouwde spanning los te laten.
Ik heb een paar jaar geleden gefloat en vond het toen echt super chill. Ik kwam er toen echt helemaal zen uit na een uur. Het is ook best apart, want al je zintuigen schakelen langzaam uit en uiteindelijk blijf je alleen met je bewustzijn over. Toen deed ik nog niet aan mediteren, maar sinds ik met mediteren ben begonnen heb ik al het idee om weer eens te gaan floaten, omdat ik denk dat je door te mediteren in zo'n float tank echt heel diep kunt gaan. Jouw bericht herinnert er aan om dit op korte termijn maar weer een keer te gaan plannen.

Het is wel redelijk duur helaas, dus als je het vaak zou willen doen kost dat een hoop geld.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Dat ziet er best wel fijn uit, vooral voor mijn spiertjes ook. ZERO- zullen we een keer gaan floaten? :grin:

Bovenaan