Lange termijn effecten speed

dubbel0seven

Bewuste gebruiker
Ik ben benieuwd of er op dit forum mensen zijn die langdurig Amfetamine gebruikt hebben ofwel verslaafd zijn geweest. Zelf ben ik ook ooit eens verslaafd geweest en ben destijds afgekickt.
Nadat ik gestopt ben met gebruiken kreeg ik last van enkele lichamelijke en geestelijke klachten. Geestelijk ben ik er spoedig weer redelijk bovenop gekomen. Maar met de tijd heb ik soms last van klachten als hart steken, steken en pijn in de borst, ontstekingen door heel mijn lichaam en voorhoofdsholten ontstekingen.
Ik leef tegenwoordig gezond, al gebruik ik sporadisch nog wel eens iets. Maar kan verder geen reden vinden wat mijn klachten zouden kunnen veroorzaken. De link met mij vroegere heftige gebruik is dan ook snel gelegd.

Nu heb ik de volgende vragen aan deze personen:

- Heb jij lichamelijk klachten ervaren tijdens de periode dat je gebruikte?
- Zijn er lichamelijke klachten ontstaan nadat je gestopt bent met gebruiken?
- Heb jij geestelijk enige problemen gehad?
- Hoe heb je deze klachten behandeld?

Ben zeer benieuwd hoe mensen hiermee om zijn gegaan. En ik hoop dat mijn klachten met de tijd minder worden of zelfs verdwijnen. Al ben ik er bang voor..... :wave:

Ketaboy

Bewuste gebruiker
Hello :sunglasses:

7 jaar pep gebruikt waarvan iets van 5 jaar dagelijks.

- Heb jij lichamelijk klachten ervaren tijdens de periode dat je gebruikte?
Zekers, je hebt bijvoorbeeld door pep dat spieren iets meer aanspannen dan gebruikelijk. Daardoor kan je na te lang in dezelfde houding te hebben gezeten forse spierkrampen krijgen (stramheid etc).
Heb een keer zulke erge nekkramp daardoor gekregen dat ik drie dagen lang niet meer zelfstandig uit bed kon komen. Maarja.. dat is slechts een incident geweest.

Het enige structurele waar ik last van had is 24/7 verkouden / snotterig. Met soms een holte ontsteking / oorpijn etc tot gevolg. Of door te weinig knipperen met de ogen geknapte haarvaatjes in de ogen wat vervelend kriebelt (alsof er een haartje in je oog zit).

Ook wel kleine ontstekingen bij de rand van mijn neus gehad. Daar moest ik echt afblijven want zag der echt debiel uit. Net Rudolph the Red-Nosed Reindeer.

Verder kreeg ik zo nu en dan flinke steken in mijn onderbuik. Als je meerdere dagen niets gegeten hebt dan heeft dat tot gevolg dat je darmen niets meer te doen hebben. resulterend in spasme-achtige verkrampingen.

Oja... ook vrij belangrijk te noemen. Mijn tanden.. gedurende mijn vroege jeugd nooit gaatjes gehad. In mijn jaren pep echter in zijn totaliteit meer dan 20...

- Zijn er lichamelijke klachten ontstaan nadat je gestopt bent met gebruiken?
Ik ken flink wat mensen met een heavy speed verleden. Lichamelijk heeft niemand hier eigenlijk echt iets aan overgehouden. Behalve dan een flinke toename in gewicht.
Echt... sommige vrienden van mij die altijd mager zijn geweest werden ineens ronduit vadsig. en uge. Wel allemaal na een jaar of twee weer vrij op gewicht. nog steeds wel iets wat vlezig ghehe. (zijn bijna allemaal in de IT gaan werken dus ze krijgen sowieso niet veel lichaamsbeweging)

Het enige waar ik nog steeds last van heb trouwens is sochtends wakker worden met een neus die vol snot zit en dus nodig moet snuiten*kan ook komen omdat ik een roker ben. Ook elke ochtend keelpijn trouwens. maar dat is na 20 minuten wel weer weg.

- Heb jij geestelijk enige problemen gehad?

Geestelijke problemen heb ik en echt iedereen die ik ken met een pep verleden wel gehad. De battle is enorm om ineens zonder door het leven te gaan namelijk.

Vaak (soms tot wel een jaar) aanhoudende lusteloosheid voornaamste probleem. Dus echt een onvermogen om plezier aan dingen te beleven. Wat ook vrij logisch is. Speed werkt op het beloningssysteem van je hersenen in. Waardoor de meest alledaagse dingen onder invloed van speed toch als 'leuker' worden ervaren.
Dat maakt dus voor mensen die jaren lang altijd onder invloed zijn geweest dat daily life zonder pep ineens heel grijs wordt. Het kost even om hier doorheen te bijten. Ik zelf vond bijvoorbeeld niks maar ook echt niks meer leuk of boeiend voor bijna een half jaar. Toen pas kon ik weer lol beleven aan dingen die ik altijd met plezier heb gedaan (hobbys beoefenen etc).. Ik kon in het grijs ineens verschillende tinten grijs ontwaren en op ten duur zelfs weer kleur :wink:

- Hoe heb je deze klachten behandeld?
Doorbijten, doorbijten.... dit in de hoop dat het ooit beter zou worden.. dat werd het :). Maar nog steeds als ik flink wat gedronken heb... dan voel ik de behoefte aan pep nog steeds.

Ik wil overigens nog steeds een keertje naar de huisarts om daar op te biechten wat ik zoal heb uitgespookt in de afgelopen jaren. Wie weet besluit de dokter vervolgens om me aan wat lichamelijke testjes te onderwerpen (voor aantoonbare schaden). Als ik dat doe zal ik de resultaten hier wel posten. :mrgreen:

:rock:

Als je het echt veel doet wordt je er meestal niet oud mee, is mijn ervaring van wat ik in mijn omgeving gezien heb. Vanaf 50 beginnen mensen echt af te takelen van langdurig speedgebruik en gaan dan dood. Zelf zou ik graag toch 75-80 ofzo worden.

dubbel0seven

Bewuste gebruiker
Ik ben zelf 2 jaar nogal hooked geweest aan drugs. Met name amfetamine. Maar deed er ook regelmatig xtc en coke bij. Dat is nu al wat jaren geleden. Maar toch ervaar ik nog steeds vreemde klachten. Dit is een goede wake up call om nooit meer hooked te worden.

Ketaboy

Bewuste gebruiker
Ketaboy zei:
Ik wil overigens nog steeds een keertje naar de huisarts om daar op te biechten wat ik zoal heb uitgespookt in de afgelopen jaren. Wie weet besluit de dokter vervolgens om me aan wat lichamelijke testjes te onderwerpen (voor aantoonbare schaden). Als ik dat doe zal ik de resultaten hier wel posten.

Heb bovenstaande inmiddels gedaan, dokter geweest, ze heeft zo'n bloed onderzoekkaart zowat half vol gekleurd en ben daarmee naar het ziekenhuis gegaan. Daar vijf buisjes afgenomen ofzo. Enfin, resultaten waren tot mijn grote verbazing echt gewoon geen lever noch nier schade what so ever.

Verder toen ik bij de dokter was ook haar nog even in mijn neus laten kijken met zo'n klemmetje om de vleugels uit elkaar te houden en een lampje. Ze gaf aan dat ze er niets aan kon zien. Behalve een rooie irritatie die eerder door verkoudheid leek te komen dan iets anders.

Dodged a bullet there blijkbaar. Nu weet ik niet of ik for some reason blijkbaar gezegend ben met goede organen of dat speed fysiek gezien mogelijk minder schadelijk is dan wat men altijd beweerd.

Dus slechts mijn tanden en mijn geest beschadigd whoopie :rock: :stoned:

Bovenaan