kweekset; stipje schimmel

silk_flower

Experimenterende gebruiker
Ik heb net mijn kweeksetje psylocibe cubensis van het postkantoor gehaald en bij het uitpakken ontdekte ik al een groen stipje schimmel op de bodem...
Nu las ik hier viewtopic.php?f=13&t=21248 al iets:

-Zie je groene vlekken op het vermiculite dan heb je een besmetting met een schimmel, hier doe je niks tegen. Je oogst kan toch nog redelijk zijn.

Iemand anders dit probleem ook gehad? Zal er nog iets uitkomen?
En is het verstandiger om het te laten zitten en hopen dat het hierbij blijft of met een (zo steriel mogelijk) pincet het eruit te pakken?

Jammergenoeg is de webshop waar ik het heb gekocht een maand dicht ivm vakantie, daar kan ik het dus niet vragen. Vandaar mijn hoop op jullie :rolleyes:

Mastadox

Een klein groen vlekje is nog weg te snijden , Je kunt het echter beter laten zitten als het niet groter wordt. Let er ook op dat het niet gewoon een kneuzing van het mycelium is , dit kan er namelijk ook groen/blauw achting uitzien.
Door in de cake te snijden leg je weer delen van het substraat bloot die vervolgens vatbaar zijn voor besmetting.
Overal waar al mycelium zit zal waarschijnlijk geen andere schimmel de kans krijgen zich te manifesteren.

Veel suc6 met je growkit.

Probeer ook eens zelf cakes te maken , maar pas op , paddo kweken is verslavend. :P

Shroomfan

Belezen gebruiker
Als het in een nogal vroeg stadium is dat je deze schimmel ziet : basically you're fucked...
Uit mijn eigen ervaring kwam dit nooit goed en werd het gewoon erger.
Erg frustrerend

silk_flower

thnx voor de reacties! Ik kon natuurlijk niet zo lang wachten:P
Dus heb het stipje heel voorzichtig verwijderd en de bak staat nu twee dagen in de zak. Voorlopig zie ik alleen witte pluizen ontwikkelen, dus ik hoop dat de groene wegblijven...

Cakes moeten nog even wachten denk ik...haha. Daar moet ik me nog wat verder in verdiepen. En verslavend, geloof ik meteen. Ik vind het al leuk om een basilicum of bieslookplantje te kweken, dus dit is natuurlijk nog veel leuker :grin:

Mastadox

silk_flower zei:
dag 9; geen nieuwe groene schimmel gezien en de eerste miniscule shroomie ziet het levenslicht :sunglasses:

Veel plezier ermee, ik wist dat het goed zou komen.
Ik ben gister nog in 't bos geweest.
Awesome!

Een klein beetje schimmel kun je er makkelijk uitsnijden als het eenmaal gecoloniseerd is.
Alleen tijdens het coloniseren is het fataal.

silk_flower

dag 12: de eerste begint al aardig groot te worden, tot gisteren nog 2 kleine pins en vanmorgen zag ik er opeens alweer een stuk of 10.

Blijkbaar heeft het wegsnijden van de schimmel geen schade aangericht :rock:

silk_flower

dag 16: de grootste is eigenlijk klaar om te oogsten, de tweede ook en de derde bijna, maar de rest heeft nog wat tijd nodig... beter alles er vandaag of morgen uithalen, nog even laten zitten om de rest te laten groeien of die drie er voorzichtig tussenuit halen?

Mastadox

silk_flower zei:
dag 16: de grootste is eigenlijk klaar om te oogsten, de tweede ook en de derde bijna, maar de rest heeft nog wat tijd nodig... beter alles er vandaag of morgen uithalen, nog even laten zitten om de rest te laten groeien of die drie er voorzichtig tussenuit halen?

Ik zou ze laten staan, of ze moeten al vrij staan van andere paddo's.
In een draaiende beweging losmaken, alsog het een teek is :P
Anders breekt hij af , en gaat het overgebleven deel rotten.

suc6

silk_flower

thnx voor de tip:)
de grootste 2 staan helemaal vrij, dus ik zou ze eruit kunnen halen. Ik kijk het nog ff een dagje aan.

silk_flower

Nou, er viel er eentje om, dus maar besloten om de 'rijpe' er tussenuit te halen. Zo steriel mogelijk gewerkt (handen en armen ontsmet ook), met steriele pincet nog een achtergebleven stukje moeten verwijderen. Hopelijk raakt de boel niet gecontamineerd...

Wat beeldmateriaal (helaas ook paar kleintjes meegekomen):

Bijlagen

• zo16-8buitenklein.jpg
    zo16-8buitenklein.jpg
    220 KB · Weergaven: 184
  • 16-8geplukthandklein.jpg
    16-8geplukthandklein.jpg
    194,1 KB · Weergaven: 180

silk_flower

Inmiddels een paar weken en 3 flushes verder. Respectievelijk 14, 12 en 12 gram (gedroogd).
De schimmel is niet meer teruggekomen :P
Nu eens zien of er nog een vierde ronde komt :grin:

silk_flower

nog niet gebruikt, het is er nog niet van gekomen.
Ik zal het daarna zeker proberen te reporten, maar merkte eerder al dat ik het erg lastig vind om dit soort dingen in woorden te vatten.
Maar waarschijnlijk over 2 of 3 weken een tripje op eigen kweek:)

Bovenaan