Ik overweeg Ayahuasca

omfg

Belezen gebruiker
Besten,

Vanwege een periode in burnout, depressie en kampend met een angststoornis (welke door medicijnen zeer goed onder controle is) en daarbij nog een alcohol- en nicotine verslaving, overweeg ik Ayahuasca.

Ik heb verschillende documantaires gezien waarbij vrijwel iedereen als "REBORN" eruit komt. Ik zit op dit punt in mijn leven vast. Ik weet niet wat ik wil, qua werk en m'n verdere leven. Pas geleden zijn er ook vrij zware dingen gebeurd in mijn prive leven alsmede op het werk een gigantische werkdrug waardoor ik in een burn-out terecht gekomen ben. Ik wil een nieuwe start maken, en na intensief googlen en lezen (op bluelight en hier), lijkt ayahuasca mij een goede stap om te gaan proberen.

De doelstellingen:
Ik wil van mijn angststoornis af (of iig dat het minder wordt, veel minder) en daarbij geen medicatie meer nodig heb.
Ik wil af van mijn alcohol verslaving.
Ik wil af van mijn nicotine verslaving.
Ik wil weer motivatie krijgen voor dingen.

Kortom; ik wil mijn leven op de rit krijgen, en het aangewezen middel ervoor, lijkt ayahuasca.

Ik hoop hier mensen te vinden die ervaring hebben ermee, en zo ja, wat zijn goede ceremonies om naartoe te gaan? Google geeft wisselvallige resultaten waarbij er gezegd wordt dat de ene "retraite" de andere niet is. Dat sommigen maar geldklopperij zijn en je amper steun bieden, waar de anderen je optimaal ondersteunen in je zware tijd onder dit medicijn.

Ik hoor graag verhalen van mensen, en tips over welke websites ik kan vertrouwen op basis van ervaring van jullie. Verder heb ik graag jullie mening hierover. Het lijkt me dat ik dit met mijn arts moet gaan bespreken aangezien ik clonazepam en effexor neem. (Clonazepam op eigen recept). Ik begreep dat er een 3 dagen periode van vasten en mediteren aan vast zit. Wat houdt dit precies in? Helemaal geen med's, geen eten en geen drinken?

Ik moet een baanbrekende "change" in mijn leven gaan bewerkstelligen, anders gaat het down hill. En ik hoop dat ayahuasca mij daarbij kan helpen.

Alle tips, informatie en ervaringen van anderen zijn zeer welkom.

Bedankt.

-OMFG

Svali

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Klinkt alsof je de zaken wel goed op een rijtje hebt en je intenties zijn zeker goed. Ayahuasca neemt je mee op een reis en kiest wat voor jou het beste is om op dat moment mee te maken. Uiteindelijk gaat het dus om jou en of jij er klaar voor bent om een life-changing event te ondergaan en het lijkt erop alsof je dat zeker bent.

Ik zou als eerste een juiste plek kiezen om het te gaan doen. Bij de Gewijde Reis zit je altijd goed, die geven altijd waar voor je geld en daar staan ze ook om bekend. Zelf heb ik het drie keer gedaan bij Paul Krause maar die is (helaas) gestopt. Alternatief daarvoor is JP Beyond waar ik ook goede verhalen over heb gehoord en ook Cygnus Zoetermeer is een goed adres. Ik heb ook nog wel goedkopere adresjes maar die zou ik niet voor een eerste keer aanbevelen.

Zoek er één uit waar je je goed bij voelt en vertel je verhaal zodat je samen met hen kan doornemen wat het beste voor je is. Daar geven ze ook precies aan wat je moet doen met eten en je medicijnen. Clonazepam zal niet zo veel uitmaken, maar heeft wel een tegenstrijdige werking dus zal je wat moeten minderen en met efexor zal je een tijdje moeten stoppen voordat je de aya gaat doen. Maar bespreek dat eerst met de betreffende personen waaronder je arts, gelukkig geef je dat zelf al aan.

Voor mijn eerste keer heb ik een maand lang een speciaal dieet gevolgd en drie dagen van te voren geheel gevast. Met geheel vasten bedoel ik wel fruit-en groentesappen nemen want vasten met alleen water wordt niet aanbevolen.

Helemaal geen med's, geen eten en geen drinken?

Uiteraard altijd blijven drinken anders haal je de ceremonie niet eens. :wink:

Ik moet een baanbrekende "change" in mijn leven gaan bewerkstelligen, anders gaat het down hill. En ik hoop dat ayahuasca mij daarbij kan helpen.

Ayahuasca kan daar zeker bij helpen. Mij heeft het veel inzichten gegeven en een bepaalde mate van rust in mijn bewustzijn. Ik ben zelf alcoholverslaafd geweest maar was daar al geruime tijd vanaf voordat ik aya ging doen en met roken ben ik gestopt een maand voordat ik de aya ging doen omdat ik ook moest stoppen met mijn astma medicijnen, ook voor de aya. Of het erbij jou voor gaat zorgen dat je er vanaf komt weet ik niet. In docu's laten ze alleen de beste ervaringen zien en de mooiste belevenissen die ik nooit in het echt heb meegemaakt of gehoord. Schep geen verwachtingen van de aya maar ga bij jezelf na wat jij wil veranderen in je leven en creëer je juiste intenties voor jezelf.

Dit is mijn tripreport trouwens: viewtopic.php?f=21&t=50946&p=1147576#p1147576

Good luck!

qwsedfghj

Newbie
ben 2x bij de santo daime kerk geweest het kost 50 euro en je moet dansen en zingen.
Al met al een teleurstellende ervaring maar de mensen daar waren wel vriendelijk.
Heb niet echt getript daar ben ik te nuchter en laf voor.

omfg

Belezen gebruiker
Svali zei:
Klinkt alsof je de zaken wel goed op een rijtje hebt en je intenties zijn zeker goed. Ayahuasca neemt je mee op een reis en kiest wat voor jou het beste is om op dat moment mee te maken. Uiteindelijk gaat het dus om jou en of jij er klaar voor bent om een life-changing event te ondergaan en het lijkt erop alsof je dat zeker bent.

Ik zou als eerste een juiste plek kiezen om het te gaan doen. Bij de Gewijde Reis zit je altijd goed, die geven altijd waar voor je geld en daar staan ze ook om bekend. Zelf heb ik het drie keer gedaan bij Paul Krause maar die is (helaas) gestopt. Alternatief daarvoor is JP Beyond waar ik ook goede verhalen over heb gehoord en ook Cygnus Zoetermeer is een goed adres. Ik heb ook nog wel goedkopere adresjes maar die zou ik niet voor een eerste keer aanbevelen.
Ik hoorde ook dat je een intake gesprek krijgt bij die sessies? En hoe moet ik het voor me zien, je gaat met z'n 10en in een kring zitten, iedereen neemt Ayahuasca en dan maar wachten tot iedereen uitgetript is ofzo?

Voor mijn eerste keer heb ik een maand lang een speciaal dieet gevolgd en drie dagen van te voren geheel gevast. Met geheel vasten bedoel ik wel fruit-en groentesappen nemen want vasten met alleen water wordt niet aanbevolen.

Good luck!

Wat voor dieet heb je genomen als ik vragen mag?

Bedankt voor je reactie.

Svali

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik hoorde ook dat je een intake gesprek krijgt bij die sessies? En hoe moet ik het voor me zien, je gaat met z'n 10en in een kring zitten, iedereen neemt Ayahuasca en dan maar wachten tot iedereen uitgetript is ofzo?

Een intake sessie is mogelijk, maar dat doen ze vooral bij individuele sessies. Waarschijnlijk zul je iets van een formulier moeten invullen waarom je dit wil doen, ook weer afhankelijk van waar je het gaat doen.

Ik heb het twee keer met een groep gedaan van 6-8 personen. De sjamaan voerde de rituelen uit en schenkt de ayahuasca en daarna is het inderdaad wachten tot de trip begint. Er zijn dan enkele mensen aanwezig die je begeleiden indien dat nodig is.

Wat voor dieet heb je genomen als ik vragen mag?

Voedingsrichtlijnen en dieetadvies :
Ayahuasca is een sterk detoxing, reinigend medicijn, en het is daarom sterk aan te raden bijtijds te gaan beginnen met je lichaam te reinigen, en vervuilende voeding te vermijden. Het beste is om dit drie dagen voortot drie dagen na de ceremonie vol te houden, om het reinigingsproces goed door te laten lopen. Een bij‐effect van de MAO‐remmers is dat bepaalde stoffen in je voeding, (zoals tyramines) nu niet meer worden afgebroken door de enzymen. Te hoge niveau’s van tyramine in je bloed kunnen leiden tot hoge bloeddruk, hoofdpijn of erger. Daarom is het vermijden van onderstaand vermelde voeding erg belangrijk! Het reinigen van je fysieke lichaam door middel van heel gezond eten dien je ook te zien als een onderdeel van je toewijding. Vegetarisch eten is het beste in dit geval. Indien je het moeilijk vindt de zaken uit onderstaande opsomming minstens 3 dagen uit je vaste eetpatroon weg te laten, probeer het dan in ieder geval 1 volle dag voor aanvang van de ceremonie wel te doen. Op de dag van de ceremonie sla je je avondeten over. Je maag dient leeg te zijn, anders kan je erg veel last van overgeven krijgen. Eet die dag slechts een licht ontbijt, en een lichte lunch. Na drie uur ’s middags dien je niets meer te eten. Maak je geen zorgen dat je honger gaat krijgen, tijdens de ceremonie en ook de volgende ochtend, zal je weinig honger hebben. Over het algemeen kom je goed weg als je alle vette dingen laat staan. Geen vette snacks, chips, snoep, geen vette kazen, geen zout of vette bakboters etc. Kook mager, met gezonde oliën. Eet veel vers fruit en veel verse groentes, liefst gestoomd. Rijst of couscous vult het
goed aan. Eventueel kan je een beetje kip of vis erbij eten. Brood kan gewoon. Laat alle suikers, of suiker aangevulde producten staan (Suiker is vergif), drink schoon water (geen kraanwater) Liefst bronwater uit de fles, of water gereinigd met speciale apparatuur. Drink geen koffie, en geen alcohol.

Laat al het onderstaande uit je dieet:
• zware vetten
• Varkensvlees + al het rode vlees zoals biefstuk etc. ( Verse vis en kip kan wel)
• alle zuivelproducten (melk, yoghurt, kwark, (zure) room)
• alle kaassoorten : Oude kaas, jonge kaas, schimmelkazen, Gorgonzola, Brie, Emmenthaler, Camembert etc.
(met uitzondering van: cottage cheese & roomkaas)
• droge en gefermenteerde worst •bologna •salami •pepperoni •corned beef •(kippe) lever
• niet‐vers vlees, niet verse eieren, bedorven, of bijna bedorven eten.
• (zure) haring en gedroogde zoute vis
• vleesextracten • gerookt vlees
• gist, gistextracten of gebrouwen gist (Marmite)
• zuurkool
• bepaalde soorten fruit : ‐ avocado's, vijgen, rozijnen, rode pruimen, frambozen (ook geen jam van)
• overrijpe bananen • gedroogd fruit en overrijp fruit
• noten (pinda's)
• tuinbonen en peulen (lima, favabonen, linzen, sneeuwerwten, en sojabonen)
• Alcohol (geen bier, ook niet alcoholvrij, of wijn of andere alcoholische dranken)
• LSA (morning glory en baby hawaiian woodrose seeds)
• MDA gerelateerde kruiden (nootmuskaat, calamus)
• chocolade
• cafeïne (koffie, cola, guarana)
• Suiker, of suikerhoudende producten (dus ook geen ‘sport’ of ‘energy’ drinks)
• ginseng • St. Janskruid • knoflook • Tofu • overmatig zout
• sojasaus • sojabonen • sojamelk • ‘spicey’ kruiden

Voor mezelf was ik al een paar weken eerder begonnen met een detox kuur om mezelf helemaal te reinigen maar dat is geen noodzaak.

omfg

Belezen gebruiker
Svali zei:

Een intake sessie is mogelijk, maar dat doen ze vooral bij individuele sessies. Waarschijnlijk zul je iets van een formulier moeten invullen waarom je dit wil doen, ook weer afhankelijk van waar je het gaat doen.

Voor mezelf was ik al een paar weken eerder begonnen met een detox kuur om mezelf helemaal te reinigen maar dat is geen noodzaak.

Hmm ok. Ik heb nu een aantal docu's zitten kijken erover... is het echt zo hardcore als die docu's? Kijk ik ben wel wat gewend (LSD, 2c-b, salvia, keta, mxe, DMT), maar het lijkt er op of dit écht hardcore is hoor he. Als ik zo die ervaringen van mensen zie in docu's. Dat schrikt toch wel wat af aan de ene kant, maar aan de andere kant... wat heb ik te verliezen... my mind? Lost it long ago.

Svali

Badass junkie
Emeritus Mod
Tripreporter
Het is wel heftig inderdaad maar met de juiste begeleiding gaat het vrijwel nooit fout. Je moet maar denken dat als je echt een grote verandering wil, dat daar dan ook echt wel wat voor nodig is.

omfg

Belezen gebruiker
Weet iemand WELKE MAO-remmer er in Ayahuasca zit? Ik ben namelijk in gesprek met iemand van DeGewijdeReis en die vindt dat ik geen Clonazepam moet slikken tijdens die sessie, ik heb last van paniekaanvallen waarmee de Clonazepam het onder controle houdt. Nu zit ik er, zeker niet tijdens ayahuasca, op te wachten dat ik een paniekaanval krijg omdat ik stop met de medicatie.

Nu schijnt volgens internet dat clonazepam alleen de trip dus wat zal "verlichten" en het ongevaarlijk is.

Maar de vraag is dus, weet iemand WELKE MAO remmer er in aya zit, zodat ik dit bij de apotheek kan navragen of het in combinatie met clonazepam mag.

Fool

Badass junkie
De echte ayahuasca bevat Banisteriopsis caapi als MAO-inhibitor. Echter zou het best kunnen dat mensen bij bepaalde ceremonies andere planten hiervoor gebruiken.

omfg

Belezen gebruiker
Fool zei:
De echte ayahuasca bevat Banisteriopsis caapi als MAO-inhibitor. Echter zou het best kunnen dat mensen bij bepaalde ceremonies andere planten hiervoor gebruiken.

Mja en ik doe een wilde gok dat de apotheek me hier niets over kan vertellen,.. of dit gevaarlijk is i.c.m. clonazepam.. maargoed, Ik ga het eens navragen.

Fool

Badass junkie
Bij twijfel zou ik gewoon luisteren naar iemand die er meer verstand van heeft. Ik kan zo snel niets interessants vinden, maar weet wel dat prutsen met MAOi's linke soep is.

omfg

Belezen gebruiker
Fool zei:
Bij twijfel zou ik gewoon luisteren naar iemand die er meer verstand van heeft. Ik kan zo snel niets interessants vinden, maar weet wel dat prutsen met MAOi's linke soep is.

Ik ben zojuist bij de apotheker geweest, hij zegt;
"MAO remmers zijn per definitie niet zonder risico, maar over de combinatie Clonazepam en MAO remmers wil ik geen uitspraak doen."

Hendig.

023User

Belezen gebruiker
Ik loop hier dus ook al eeuwen tegenaan. Onlangs heb ik besloten op mijn terug komst in Nederland toch eens deel te nemen aan een ceremonie.

Is er iemand hier bekend met deze organisatie?
http://www.chuananka.nl/
En wat zijn hier de meningen over?

tvanwijck

Newbie
Beste omfg,

Voor het afronden van mijn studie Algemene Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Utrecht doe ik een onderzoek naar de inzet van Ayahuasca voor de behandeling van verslaving (alcohol/drugs). Ik weet niet of je de Ayahuasca op het moment al hebt beleefd maar zo ja dan zou ik je ontzettend graag willen interviewen over je ervaring. Je deelname zou enorm op prijs gesteld worden!
Je kunt me bereiken door een privébrichtje of mailtje naar [email protected]
Ik hoor graag van je.

Ook voor andere mensen die dit forum lezen en die Ayahuasca hebben ingezet om hun verslaving te behandelen, ik hoor jullie verhaal heel graag!

Dreamer4

Experimenterende gebruiker
Beste omfg,

Volgende week is het aan mij de beurt om aan een Ayahuasca ceremonie deel te nemen. Deze reis ga ik maken bij om-mij, wat in Doetinchem is. Ik ken zelf veel mensen die het hier hebben gedaan en spreken er allemaal goed over. De website is www.om-mij.nl. Er staat veel informatie op en ook genoeg ervaringen. Na volgende week kan ik je er wat meer over vertellen.

Succes!

MeejheM

Badass junkie
Ik ben erg benieuwd, laat je nog wat horen? Ik ben trouwens vooral benieuwd naar de effecten een maand later en een half jaar later.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
MeejheM zei:
Ik ben erg benieuwd, laat je nog wat horen? Ik ben trouwens vooral benieuwd naar de effecten een maand later en een half jaar later.
Denk je echt dat de heling van ayahuasca op een andere manier zal zijn dan op die van psilocybine? Gewoon eerlijke vraag.

MeejheM

Badass junkie
Mindless zei:
MeejheM zei:
Denk je echt dat de heling van ayahuasca op een andere manier zal zijn dan op die van psilocybine? Gewoon eerlijke vraag.

Ik kan me goed voorstellen dat een hele ceremonie rond ayahuasca een ander effect heeft dan zelf aan de gang gaan met een bakje paddo's of truffels.

Wanneer je hetzelfde "ritueel" zou uitvoeren met psylocibine weet ik niet of het nog uitmaakt. Eerlijk gezegd is het enige plantaardige tripmiddel wat ik ooit gebruik mescaline, en dan ook nog sythetisch. niet dat dat anders is.

Zelf ben ik de laatste tijd afkicken door middel van hypnose aan het bijlezen. Erg interessante kost, helaas ben ik niet vatbaar voor hypnose. Zelfhypnose werkt wel, maar is wat beperkt. Ik ben ook geen Rasti Rostelli.

Dreamer4

Experimenterende gebruiker
MeejheM zei:
Mindless zei:
MeejheM zei:

Ik kan me goed voorstellen dat een hele ceremonie rond ayahuasca een ander effect heeft dan zelf aan de gang gaan met een bakje paddo's of truffels.

Lijkt me vrij logisch dat het anders werkt, zitten andere stoffen in.
Ze zeggen ook dat Ayahuasca niet met iets te vergelijken is omdat het veel dieper gaat dan andere psychoactieve drugs.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
'Ze' zeggen zoveel. 'Ze' zeggen ook dat LSD veel heftiger is dan paddo's, maar die 'ze' zijn dan vaak mensen die zelf nog geen LSD geprobeerd hebben. :wink:

Zelf nog geen ayahuasca geprobeerd, maar ik heb het idee dat veel mensen elkaar maar wat aan het napraten zijn. Op de een of andere manier wordt ayahuasca als iets meer dan andere psychedelische middelen gezien, als een soort heilig middel dat verheven is boven de 'gewone' psychedelica. Ik denk dat mensen die psilocybine hebben geprobeerd en dan over willen stappen op ayahuasca om de reden een échte diepe spirituele ervaring te ervaren, niet ervaren hebben waar psilocybine tot in staat is en slechts de uiterste oppervlakte van het trippen op dat middel hebben meegemaakt door oftewel een te lage dosis of te weinig bewuste inzet om diep te gaan.

Leuk is om ook eens te horen hoe een psychonaut (Dennis McKenna, het broertje van de bekende Terence McKenna) iets heel anders zegt dan wat meestal wordt gedacht over dit onderwerp:

(vanaf 1:2:sunglasses:

Kortom, er zijn bepaalde culturele ideeën die wellicht een erg vertekend beeld geven van deze middelen. Mensen geven duizenden euro's uit aan een ceremonie ergens in een oerwoud aan de andere kant van de wereld, terwijl een bakje paddo's en de juiste toewijding misschien hetzelfde teweeg kan brengen. Ik denk trouwens echt wel dat zo'n ceremonie wat kan toevoegen zoals MeejheM ook zegt, maar ik denk ook dat de meeste mensen die casual hebben getript op psilocybine niet in de gaten hebben wat voor een diep spiritueel middel dit is en waartoe het in staat is.

En zo heel verschillend zijn deze middelen zelfs scheikundig gezien niet. Psilocybine en ayahuasca vallen beide in de DMT familie.

MeejheM

Badass junkie
Als je ziet wat ze vragen voor die "verantwoorde" en "gerichte" ayahuasca ceremonies dan moet je er ook wel een goed verhaal bij hebben, anders verkoop je feitelijk niks bijzonders. Waarschijnlijk is het placebo-effect ook erg belangrijk voor het succes.

Ik weet niet op welke neurotransmitters paddo's/truffels en ayahuasca werken, maar het zou me niks verbazen als dat elkaar behoorlijk overlapt.

@Mindless: Wel eens over hypnose gedacht, dat moet zeker ook overlappen met jou psychonautische overtuiging?

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
MeejheM zei:
@Mindless: Wel eens over hypnose gedacht, dat moet zeker ook overlappen met jou psychonautische overtuiging?
Weleens over nagedacht ja en het lijkt me zeker eens interessant om te doen. Maar ik weet niet zozeer hoeveel overlap daarin is. Ik behoud het liefst zoveel mogelijk mijn bewustheid. Meer dan een interesse is het niet echt.

MeejheM

Badass junkie
Als ik zie hoe zogenaamde hypnotiseurs met foefjes mensen in no-time over levenslange fobieën helpen raak ik zelf wel geïnteresseerd wat er nog meer mogelijk is.

Helaas ben ik zelf te sceptisch of niet vatbaar voor suggestie of iets ertussenin. Als drugs overbodig zouden worden stond er wel een hypnotiseur bij elke rij naar een evenement, maar het idee vind ik interessant. Maar als het bij mij niet werkt denk ik dat ik het ook niet bij anderen kan/wil doen.

Terug naar de tekentafel.

Robin

Newbie
Besten,

Vanwege een periode in burnout, depressie en kampend met een angststoornis (welke door medicijnen zeer goed onder controle is) en daarbij nog een alcohol- en nicotine verslaving, overweeg ik Ayahuasca.

Ik heb verschillende documantaires gezien waarbij vrijwel iedereen als "REBORN" eruit komt. Ik zit op dit punt in mijn leven vast. Ik weet niet wat ik wil, qua werk en m'n verdere leven. Pas geleden zijn er ook vrij zware dingen gebeurd in mijn prive leven alsmede op het werk een gigantische werkdrug waardoor ik in een burn-out terecht gekomen ben. Ik wil een nieuwe start maken, en na intensief googlen en lezen (op bluelight en hier), lijkt ayahuasca mij een goede stap om te gaan proberen.

De doelstellingen:
Ik wil van mijn angststoornis af (of iig dat het minder wordt, veel minder) en daarbij geen medicatie meer nodig heb.
Ik wil af van mijn alcohol verslaving.
Ik wil af van mijn nicotine verslaving.
Ik wil weer motivatie krijgen voor dingen.

Kortom; ik wil mijn leven op de rit krijgen, en het aangewezen middel ervoor, lijkt ayahuasca.

Ik hoop hier mensen te vinden die ervaring hebben ermee, en zo ja, wat zijn goede ceremonies om naartoe te gaan? Google geeft wisselvallige resultaten waarbij er gezegd wordt dat de ene "retraite" de andere niet is. Dat sommigen maar geldklopperij zijn en je amper steun bieden, waar de anderen je optimaal ondersteunen in je zware tijd onder dit medicijn.

Ik hoor graag verhalen van mensen, en tips over welke websites ik kan vertrouwen op basis van ervaring van jullie. Verder heb ik graag jullie mening hierover. Het lijkt me dat ik dit met mijn arts moet gaan bespreken aangezien ik clonazepam en effexor neem. (Clonazepam op eigen recept). Ik begreep dat er een 3 dagen periode van vasten en mediteren aan vast zit. Wat houdt dit precies in? Helemaal geen med's, geen eten en geen drinken?

Alle tips, informatie en ervaringen van anderen zijn zeer welkom.

Bedankt.

-OMFG

Het is misschien een late reactie. Tegelijkertijd weet ik dat het leven een constant proces is, met ups en downs. Ook zijn er meerdere die met dezelfde soort vragen rondlopen. Daarom wil ik toch reageren.

Als eerste een waarschuwing. De meeste medicijnen gaan niet goed samen met Ayahuasca. Specifieker, niet goed samen met de Mao remmer aanwezig is in de Ayahuasca. Medicijnen die echt niet samen met ayahuasca gebruikt kunnen worden zijn antidepressiva (Serotonineheropnameremmers - SSRI's) . Deze mogen zelfs in de maand vooraf aan een Ayahuasca ceremonie NIET gebruikt worden.
Benzodiazepinen en MAO remmers. Dit zijn kalmerende medicijnen, ook wel tranquillizers genoemd.
Ze verminderen angst en onrust en in sommige gevallen ook lichamelijke klachten die het gevolg zijn van angst. Ook deze mogen in de maand voor de ceremonie niet gebruikt worden!
Wil je hier specifieker informatie over hebben kijk dan op: http://www.ayahuascacentrum.nl/medicijnen-drugs--contra-indicaties.html
Daarnaast heb je de geestelijke contradictie die kalmerende medicijnen hebben ten opzichte van Ayahuasca.
Ayahuasca wil 'trauma's', diepe pijnlijke ervaringen, helen. Als het ware naar boven, aan de oppervlakte krijgen. Ze maakt je daar bewust van. Laat je zien wat de grondslag is van jou pijnlijke ervaring. Laat je deze vaak 'herbeleven' ten einde deze te kunnen helen. Daarna volgt vaak inzichten en voel je letterlijk verlichting.
Nou, als je dus antidepressiva of andere kalmerende medicijnen gebruikt, kan de Ayahuasca simpelweg niet zijn werk doen. Wordt deze onderdrukt.

Je vraagt over wel of geen eten? Ik denk dat je wilt weten of je aan een bepaald dieet moet houden?
Ja. Om hier even wat dieper op in te gaan eerst het volgende. Ayahausca is vooral voor ons een heler, een plant dokter. Die zowel het lichamelijke, geestelijke als ook spirituele heling geeft. Ze geeft inzicht waar op een van deze drie aspecten er blokkades zitten en waar die vandaan komen. Ze dringt door tot de kern van jou problemen en laat zien wat jij hier aan kan doen. Omdat deze drie aspecten met elkaar verbonden zijn, moet je lijf schoon zijn van zwaar eten.
Daarnaast zijn er ook voedingsstoffen die niet goed samen gaan met de Mao remmer. Vanuit de traditie waar ik veel heb geleerd over Ayahuasca, is een schoon (energetisch) lichaam, belangrijk om een zuivere relatie aan te gaan met de plant dokter. Klinkt zweverig, maar is het zeker niet. Wil je meer weten over een strikt dieet, kijk dan eens op: http://www.ayahuascacentrum.nl/voorbereiding-en-dieet.html

Goede plekken om een ceremonie te doen? Gelukkig zijn er al heel veel plekken en integere mensen die ceremonies geven. Van één op één, tot zeer grote groepen. Traditionele ceremonies en meer westers georiënteerde ceremonies.
Goede plekken zijn naast ons Centrum, Proceswerk, De innerlijke-reis, Om-mij, De gewijde Reis en De Zilverboom. Bij allemaal is er goede nazorg, mocht dat nodig zijn.

Wat mag zo iets kosten? Naar mijn mening tussen de € 125,- tot € 150,- voor een groepsceremonie met overnachting en eten na de ceremonie. Daarna goede nazorg.
Waarom dit bedrag? Er zitten namelijk veel meer kosten aan dan alleen maar de ceremonie zelf. Lijkt me vrij logisch.

Een goede site met veel info over Ayahuasca is hier te vinden.

Ik hoop dat deze info een beetje heeft geholpen.

Harte groet,
Robin

Bovenaan