Ik maak me een beetje zorgen

Mudita

Belezen gebruiker
Maak me een beetje zorgen, terecht of niet?

Ik ben de laatste tijd best wel vaak moe. Als ik in de ochtend opsta heb ik meestal wel nog energie maar als het 3/4 uurtjes later is krijg ik een brain fog en ben ik vaak heel moe. Net als of mijn lichaam niet veel activiteiten meer aan kan of zo? Heb ook veel last van geheugen verlies op het korte termijn. Als ik caffeïne binnen krijg blijf ik vaak moe en soms voel ik me vreemd genoeg nog meer moe. Als ik een keer een avondje gedronken heb, heb ik sinds de laatste paar keren ook in eens steken in mijn lever(?) de volgende dag.

Ben bang dat dit door mijn drugs verleden komt (misbruik). Momenteel gebruik ik geen drugs (en zeer weinig alcohol) meer. Maar in mijn periode van misbruik gebruikte ik op zeer jonge leeftijd namelijk; 13-14 jaar erg veel drugs. Ik nam elk weekend op vrijdags en zaterdag XTC, speed en wiet tot mij. Vaak ook meerde pillen op een avond. Als ik vakantie had gebruikte ik al gauw vaker dan alleen weekends.

Nou is mijn vraag, zou ik hiermee naar de huisarts moeten gaan om eventueel bloedtesten te doen of is dit iets om geen zorgen over te maken?

Edit: Wat misschien ook wel goed om te melden is:
- Concentratie problemen
- Moeite met beslissingen maken

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Hoe lang geleden is dat ernstige drugs misbruik?
Ik denk dat het zeker verstandig is om naar de huisarts te gaan. Het klinkt wel serieus. En hij/zij kan jou ook eventueel geruststellen. Je moet wel echt alles eerlijk vertellen, als je dingen verzwijgt, kun je niet goed geholpen worden.
Ik wil je niet nog meer ongerust maken maar als je idd op zo een jonge leeftijd ernstig drugs hebt misbruikt is blijvende schade helaas wel een mogelijkheid. Ga alsjeblieft zo gauw mogelijk naar je huisarts toe.
Ik wens je in ieder geval sterkte toe!

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Dunnetjess33 zei:
Hoe lang geleden is dat ernstige drugs misbruik?
Ik denk dat het zeker verstandig is om naar de huisarts te gaan. Het klinkt wel serieus. En hij/zij kan jou ook eventueel geruststellen. Je moet wel echt alles eerlijk vertellen, als je dingen verzwijgt, kun je niet goed geholpen worden.
Ik wil je niet nog meer ongerust maken maar als je idd op zo een jonge leeftijd ernstig drugs hebt misbruikt is blijvende schade helaas wel een mogelijkheid. Ga alsjeblieft zo gauw mogelijk naar je huisarts toe.
Ik wens je in ieder geval sterkte toe!

Goed advies , en ter gerust stelling je geheugen word beter als je weer langer of beter slaapt / minder moe bent.

Succes bij de huisarts!

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Weinig energie i.c.m. verminderde concentratie en moeite met maken van beslissingen gaat een beetje richting depressie.. Voel je je verder niet somber of zo?

Maar het kan natuurlijk ook gewoon met je voedingspatroon te maken hebben. Als je bloedsuikerspiegel veel pieken en dalen kent dan ga je heel erg wisselen in je energielevel, kan heel vervelend zijn. Misschien kom je wel bepaalde vitaminen tekort? En je kunt beter helemaal geen cafeïne drinken.

Effevrage

Newbie
Ik kan hierin meepraten, vanaf 12 jarige elke dag wiet gebruikt, stond ik als 13 jarig jongetje grammen guerillawiet te drogen in mijn nachtkastje..

Tijden speed gebruikt om angstgevoelens weg te nemen, ook dex, noem het maar op

Over wiet:
Stug volhoudend dat het een wondermiddel is, blijven volhouden tegen mezelf dat ik wel een dagelijkse dosis kan vinden om de precieze "medicinale behoefte" aan te vullen (diverse problemen over te nemen uit het DSM handboekje).

Al met al werkt dat niet, ga je altijd weer meer gebruiken voor de "kalmte"..

1.5 jaar na eerste problemen:
Nu gebruik ik een stuk minder, om te slapen. Moet zeggen dat ik het nog steeds verkies boven een oxa/dia/tema-zepam.
+0.5 jaar
Intussen worden er onderzoeken gestart, inc bloed onderzoeken etc. Waaruit wss gaat blijken datik over mag gaan op een antidepressivum, of antipsychotica etc.. Noem maar op, duidelijk is voor mijn gevoel wanneer mijn serotonine dopamine etc voorraad op is, reden dat speed hier niet verstandig is.

Tldr: het komt veel voor (na drugsgebruik)

Tips:
- Melatonine 3/5mg ergens scoren
- Valeriaan scoren
- Dagelijks toch die sinaasappel of wat dan ook wegwerken
- Structuur vinden in dingen die je boeien (dingen uit verleden?)
- Veel lezen
- niet té veel lezen (;
Ga je tijd niet verdoen aan uren lang wetenschappelijke onderzoeken te lezen, dit bevorderd niks in een down gevoel fase.
- sporten
Zelf nog nier aan toe gekomen

^ kunnen je geest een stuk kalmer maken,

Je geeft ook aan concentratieproblemen te hebben, hierbij kan ik waarschijnlijk suggereren dat je er ook hoofdpijn en nekklachten bij hebt gekregen?

Ik kan niet veel zeggen over een oplossing, wat iedereen graag wilt :( maar ik raad je wel aan om eens ouderwets een a4 blok te pakken, alles op te schrijven wat dit betreft en dan eens bij huisarts of psychiater aan te kloppen.

Groet

Effevrage

Newbie
Wat ik nog wil toevoegen, en wat een opluchting dat ik in reacties hierboven ook zie staan dat slaap en vitamines bevordering brengen,
Is je eetpatroon onder de loep houden, vind daar eens een aantal weken een gezonde structuur in,
Zelfde geld voor slapen, bekijk wat het beste is voor jou, met aansluiting op je huidige leven,
Je huisarts zal ongetwijfeld dezelfde dingen opnoemen, en/of bij een heel sterk verhaal je direct een schopje richting de psychiatrische hulp geven.

Succes!

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Hé Mudita,

Vervelende klachten zeg! Dit zou heel goed door drugs misbruik kunnen komen (al hoeft het niet persé) maar het zijn wel veelgehoorde klachten.

Ik zou als ik jou was even bellen naar het Medisch Spreekuur Partydrugs:

https://drugsinfoteam.nl/tips-hulp/medi ... spreekuur/

Daar weten ze heel erg veel van dit soort klachten en kunnen ze je goed verder helpen. Bloedtesten hebben vaak niet zo veel zin op dit vlak en ik denk dat die steken in je lever er ook niets mee te maken hebben.

Effevrage zei:

Niet doen, 3/5mg is te veel. Mocht je melatonine willen gaan gebruiken kun je dat in kleine dosis doen (max 1 tot 1,5mg), maar dat zal voor deze klachten niet helpen.

Effevrage zei:
- Valeriaan scoren

Ook niet doen

Volgens mij geeft Mudita aan vermoeid te zijn en concentratieproblemen te hebben. Als slaap het probleem niet is moet je hier ook geen oplossingen voor gaan aandragen.

Effevrage zei:

Wat heeft dit ermee te maken? :)

Effevrage zei:
Je geeft ook aan concentratieproblemen te hebben, hierbij kan ik waarschijnlijk suggereren dat je er ook hoofdpijn en nekklachten bij hebt gekregen?

haha wat is hiervan de bedoeling? Meer klachten erbij praten?

Verder heb je redelijk gelijk hoor.

Het belangrijkste om van dit soort shit af te komen is voldoende rust, een gestructureerd leven en vooral even geen drugs voorlopig. Probeer een vast slaapritme te creëren, dus zo veel mogelijk op vaste tijden erin en eruit en zorg dat je goed eet en wat te doen hebt.

Het komt wel weer goed in ieder geval :)

Mudita

Belezen gebruiker
Bedankt voor alle reacties allemaal!
Even nog ter info:
Mijn voeding kan het niet zijn. Ik eet gezond, zit in een bulk en doe aan powerlifting. Ik weet dat door teveel sporten je ook soort gelijke klachten kan krijgen maar dat is hier niet het geval want dan zou het opgelost moeten zijn na een deload week.

Ik dacht persoonlijk dat ik voornamelijk schade aan m'n hypofyse, dopamine en serotonine receptoren had.

Anyway, ik ga binnenkort gewoon even een bezoekje aan de huisarts geven!
Sorry voor de late reactie dit kwam omdat ik niet op mijn account kon komen?

Effevrage

Newbie
SmartieAndMe zei:
Effevrage zei:

Niet doen, 3/5mg is te veel. Mocht je melatonine willen gaan gebruiken kun je dat in kleine dosis doen (max 1 tot 1,5mg), maar dat zal voor deze klachten niet helpen.

Effevrage zei:
- Valeriaan scoren

Ook niet doen

Volgens mij geeft Mudita aan vermoeid te zijn en concentratieproblemen te hebben. Als slaap het probleem niet is moet je hier ook geen oplossingen voor gaan aandragen.

Effevrage zei:

Wat heeft dit ermee te maken? :)

Effevrage zei:

haha wat is hiervan de bedoeling? Meer klachten erbij praten?

Verder heb je redelijk gelijk hoor.

Het belangrijkste om van dit soort shit af te komen is voldoende rust, een gestructureerd leven en vooral even geen drugs voorlopig. Probeer een vast slaapritme te creëren, dus zo veel mogelijk op vaste tijden erin en eruit en zorg dat je goed eet en wat te doen hebt.

Het komt wel weer goed in ieder geval :)
Je hebt volkomen gelijk! Ik probeerde aan te kaarten dat de dingen die ik opnam een goede hulp kunnen zijn om een goed gestructureerd slaapritme op te bouwen,
vanuit een goed slaapritme zal er uiteindelijk verbetering (kunnen) komen.
Ik wil ook zeker niet meer klachten erbij praten. En ik neem ook aan dat TS niet klakkeloos zal doen wat een forumlid van een Drugsforum opsomt.
Je kan ook vermoeid zijn én slaapproblemen hebben, zo kan iedereen argumenten weer bestrijden met tegenargumenten.
Ik bedoel het goed!
OT: Ik hoop je echt veel verbetering toe en voor de weg ernaar toe veel sterkte!

Bovenaan