ik ben ouder (en ouder) en ben mijn mening over drugs behoorlijk aan het bijstellen.
waar ik vroegah altijd anti was, ben ik tegenwoordig een gelegenheidsgebruiker van drugs.
ben trouwens wel blij dat ik niet op 20 jarige leeftijd met al dat lekkers in aanraking ben gekomen want ik denk dat ik er dan slechter aan toe was geweest dan nu.
lees me behoorlijk in over de middelen die ik gebruik en maak op basis daarvan keuzes.
en ik rook (sinds dat ik 20 ben).
en roken is verderfelijker, dodelijker dan welk genotmiddel dan ook, behalve heroine dacht ik.
en ik drink alcohol.
de drugs die je gewoon in de winkel kopen kan maar die niet minder schadelijk zijn dan andere drugs.
ik wilde hier eigenlijk een overzichtje plaatsen van de dodelijkheid van de diverse drugs maar die kon ik zo gauw niet vinden.
daarom onderstaand overzicht van jellinek
In 2009 overleden in totaal 23.968 mensen door alcohol, tabak en drugs.
23.656 mensen stierven door gebruik van drugs die wettelijk toegestaan zijn (legale drugs). 312 mensen sterven door drugs die wettelijk verboden zijn ofwel illegale drugs.
Ofwel 98,7 % van de sterfte aan alcohol, tabak en drugs is toe te schrijven aan de legale middelen alcohol en tabak en 1,3% aan de illegale middelen zoals heroïne, cocaïne, XTC, amfetamine en GHB.
We geven de cijfers van:
- mensen die zijn overleden door ziekten
- Mensen die zijn overleden door dodelijk aflopende
overdosissen.
Alcohol/
Drugs
Overleden
door ziekten
Overleden
door
overdosis
Alcohol
4411
0
Tabak
19.245
0
Cannabis
0
0
Heroïne
164
34
(Amsterdam)
52
(CBS, landelijk)
Overig
Combi
Harddrugs/
Medicijnen
57
(CBS, landelijk)
Cocaïne
?
30
CBS
GHB
0
5
XTC
Amf
0
4
Paddo's
0
0
Opmerkingen over sterfte per drug:
Alcohol
Geschat wordt dat 4 tot 6% van de sterfte aan kanker wordt samenhangt met zwaar alcoholgebruik. Alcohol verhoogt het risico op: keelholte-, slokdarm-, mond-, darm- en borst- en leverkanker. In 2009 zou dit dan gaan om 1700 tot 2545 gevallen.
Verder overleden in 2009 1761 mensen aan andere door alcohol veroorzaakte ziekten waarvan 950 mensen aan verslaving en psychische stoornissen en 457 mensen aan leverziekten (1). Tenslotte waren er in 2008 waren er 105 dodelijke slachtoffers in het verkeer (2).
Alcohol leidt zelden tot een fatale dodelijk aflopende overdosis. Wel lopen jaarlijks 1800 een alcoholvergiftiging op waarbij opname in een ziekenhuis noodzakelijk is.
De totale sterfte aan alcohol bedraagt 4411 mensen. Aannemelijk is dat de sterfte door alcohol ongevallen hoger ligt dan geregistreerd wordt.
Tabak:
Tabak leidt tot een groot aantal ziekten. Een overdosis of vergiftiging komt echter niet voor. In totaal overleden in 2009 19.245 mensen door tabak. Dat zijn 53 mensen per dag ofwel iets meer dan 2 mensen per uur. Aantal slachtoffers per ziekte: longkanker 8470; longemfyseem en chronische bronchitis (COPD) 4821 hartziekten 2259; hartfalen 639; beroerte 1225; Slokdarmkanker 1175; strottenhoofdkanker 162; Mondholtekanker 492 (1).
Hasj en wiet
Cannabis is schadelijk voor de longen. Er zijn geen gegevens bekend of cannabis gebruik tot dodelijke longziekten heeft geleid. Erg waarschijnlijk is dit niet. Het gebruik van cannabis is vaak aan leeftijd gebonden. Mensen stoppen er mee waardoor ernstige longziekten niet optreden. Mensen die tientallen jaren doorblowen lopen wel risico.
Heroïne/Crack
Bij heroïne gaat het over de groep problematische harddruggebruikers. Zij gebruiken naast heroïne ook vaak crack en alcohol. Zij sterven aan allerlei ziekten als endocarditis, longaandoeningen, levercirrose, geweld en Aids. Volgens een schatting van de GGD Amsterdam overleden in 2008 274 problematische harddruggebruikers (3). Hiervan overleden 164 mensen aan ziekten ten gevolge van het harddruggebruik. 34 mensen overleden aan een overdosis. En 76 mensen overleden aan ziekten die niets met druggebruik te maken hadden en in feite leeftijdgebonden was.
De cijfers uit deze schatting komen wat betreft overdosissen niet helemaal overeen met de doodsoorzaken statistiek van het CBS. Zij komen in 2009 aan 52 overdosis gevallen door opiaten. Ook stelt het CBS dat er in 2009 nog eens 57 acute sterfgevallen waren wegens combinaties van harddrugs en combinaties van harddrugs en medicijnen. In totaal dus 109 overdosis gevallen. Bovendien waren er nog 28 gevallen van mensen die in Nederland verbleven maar niet in het bevolkingsregister stonden ingeschreven (1)
Cocaïne
In 2009 waren er volgens de doodsoorzaken statistiek van het CBS 30 acute sterfgevallen wegens cocaïne. Waarschijnlijk is dit een grote onderschatting. Veel cocaïnegebruikers overlijden aan een hartinfarct. Een hartinfarct wordt echter als een natuurlijke doodsoorzaak geregistreerd en wordt niet toegeschreven aan cocaïne.
Volgens een artikel in de guardian van juli 2011 staan 1 op de 4 niet-fatale hartaanvallen onder de 45 staan in verband met cocainegebruik.
GHB
In 2010 waren er volgens de doodsoorzaken statistiek van het CBS 5 gevallen van acute sterfte door GHB. In 2008 ging het om 4 gevallen en in 2009 om 8 gevallen. Het Nederlands forensisch instituut meldde in 2010 9 gevallen in combinatie met andere middelen. (1). In 2010 reed de ambulance in Amsterdam 194 keer uit voor een overdosis GHB.
XTC/amfetamine
Ook bij XTC en amfetamine wordt de sterfte veroorzaakt door een overdosis of vergiftiging. XTC verhoogt de lichaamstemperatuur. Door de combinatie XTC, hitte, lang dansen en te weinig drinken kun je uitdrogen en oververhit raken. Oververhitting kan dodelijk zijn. In 2009 ging het om 4 gevallen van acute sterfte. In 2003 ging om 7 gevallen, in 2004 om 5 gevallen. In 2005 en 2006 om 4 gevallen. In 2007 om 1 geval, in 2008 om 2 gevallen.
Paddo's/triptruffels
Per 1 december 2008 mogen er geen paddo's meer in smartshops verkocht worden. Trip truffels mogen nog wel verkocht worden. Ziekten als gevolg van paddo's of triptruffels gebruik komen niet voor. Wel kan iemand verkeerd gaan op het gebruik van triptruffels. In 2009 moest de ambulance 69 keer uitrijden voor een truffel incident.
Totaal
Dodelijke slachtoffers alcohol en tabak 4411 + 19.245= 23.656
Dodelijke slachtoffers van heroïne/crack door ziekten 164 en overdosis 109 = 273 Dodelijke slachtoffers cocaïne, XTC/speed en GHB: 30 +4 +5= 39. Totaal aantal slachtoffers drugs 273 plus 39= 312
Totaal
In totaal stierven er in 2009 23.656 plus 312 = 23.968 mensen door alcohol, tabak en drugs.