Hoe verslavend zijn benzo's nu echt?

Dirkdirk

DF-koning
Klinkt logisch. Het enige gevaarlijke aan Benzo's is de afkick (als we onbesuisd gedrag onder invloed niet meetellen dan, maar dat is met Alcohol net zo). Fatala overdosissen komen eigenlijk ook niet eens voor.
Fatale doseringen met alcohol of benzos? Beiden absoluut wel. Met alcohol gaat het zelfs eigenlijk best eenvoudig. Iemand met relatief lage tolerantie hoeft maar een liter 40 procent drank in een halfuur tot een uur leeg te drinken en de kans is groot dat hij of stikt in zijn eigen braaksel tijdens het outgaan of dat de ademhaling zodanig zakt dat men overlijdt.

Dirkdirk

DF-koning
Overdoseringen met benzo’s komen niet heel vaak voor hoewel het aan de benzo ligt. Als je 100 mg alprazolam (st. dose 1 mg) dan kan je als je het niet uitkotst flinke complicaties krijgen. Met oxazepam of diazepam gebeurd dit veel minder snel.

De Zandman

DF-koning
@Mindless : benzo afkick is in vergelijking met alcohol ontwenningsverschijnselen veel gemener en ook veel zwaarder.
Dat kan ik helaas uit eigen ervaring zeggen.
Benzo ontwenning duurt veel langer, en je voelt het tot in je tenen, die ontwenningsverschijnselen.
Ik heb er ongeveer 8 weken over gedaan, en met alcohol was het een week of 3 tamelijk zwaar. Ik zal die benzo ontwenning mijn hele leven lang niet vergeten!

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ik heb een maand of 4 / 5 dagelijks alcohol gedronken. Variërend van hoeveelheid. Maar in de laatste weken was het redelijk normaal om op dagelijkse basis een equivalent van 10-12 standaard glazen te drinken.

Daarvoor dronk ik overigens ook zeker 4 of 5 van de 7 dagen per week. Al jaren lang.

Van de een op de andere dag kon ik cold turkey stoppen, zonder problemen. Uiteraard ging ik wel meer blowen. Maar ik had niet echt afkick.

Van benzo's daarintegen. Die ben ik over de maanden steeds frequenter gaan gebruiken voor ik de kliniek in ging. Maar ik was rete bang voor verslaving. Eerst hield ik er minimaal een week tussen. Uiteindelijk gebruikte ik 2/3 dagen wel, dan weer 2/3 dagen niet. Het werd wel steeds lastiger niet te gebruiken.

Tot ik ineens een epileptisch insult kreeg omdat de flunitrazolam uitwerkte....

Daarna ook langzaam afgebouwd van een relatief zeer lage dosis. Ik begon op 10mg diazepam. Al was dat wel te laag, want die omzetting was geen pretje. Maar zelfs dat afbouwen, ging gepaard met de nodige afkickverschijnselen van verwarring en derealisatie.

Zegt genoeg denk toch 😅

verrekijker

Belezen gebruiker
Wel…. Afkick van Alprazolam is voor mij het ergste wat mij ooit is overkomen.
Gebruikte maar enkele dagen en nooit weken na elkaar met telkens genoeg dagen tussen, na enkele weekend stevig xanax gebruik en daar ineens mee te stoppen kreeg ik een seizure en een epileptische aanval, als ik op dat moment niemand bij me had kon ik dit niet meer navertellen!!
ook op dit moment zit aan een afkick, mijn laatste genomen vorige zaterdag na enkele dagen achtereen (4mg in totaal) kan ik op dit moment nog steeds NIET slapen, enorme angsten en zweet aanvallen, duizelig, paniek, totaal geen eetlust en al vele kilo’s afgevallen.
Stop ermee en blijf er vanaf nu het nog kan

Alinde

Badass junkie
Dank voor het delen van je ervaringen Verrekijker. Zelf bezig met de afbouw van Lorazepam, na gebruik van vele jaren.
T is naar dat het bij anderen ook zo heftig is maar het is ook steunend om dat te lezen.

AntiBenzo1312

Badass junkie
Kan je aanraden om niet langer dan 6week eraan te zitten. En zo min mogelijk en via de huisarts en heel goed communiceren met de arts.

AntiBenzo1312

Badass junkie
Succes daarmee 🙏. Zou de Benzo's zeker afbouwen in jouw geval.
Ja ik ben nu aan het accepteren dat ik nu gewoon niet zonder medicatie kan leven tot aan de therapie. Moet sws aan de benzo’s blijven totdat de ssri zijn aangeslagen dus na 2week. Zit er aan te denken om te overleggen om dan een andere benzo te nemen omdat ik nu 2receptej heb gehad van oxaze

Torchic

Badass junkie
Ja ik ben nu aan het accepteren dat ik nu gewoon niet zonder medicatie kan leven tot aan de therapie. Moet sws aan de benzo’s blijven totdat de ssri zijn aangeslagen dus na 2week. Zit er aan te denken om te overleggen om dan een andere benzo te nemen omdat ik nu 2receptej heb gehad van oxaze
Sorry maar door de berichten die ik van je lees klink je al aardig hooked. En als je start met een SSRI dan horen bijwerkingen daarbij en moet je even doorheen. De een heeft er meer last van dan de ander. Maar om die bijwerkingen nou op te gaan vangen met een benzo waar je al aardig hooked aan begint te raken? Lijkt mij in mijn ogen niet slim🤷🏻‍♀️

AntiBenzo1312

Badass junkie
Sorry maar door de berichten die ik van je lees klink je al aardig hooked. En als je start met een SSRI dan horen bijwerkingen daarbij en moet je even doorheen. De een heeft er meer last van dan de ander. Maar om die bijwerkingen nou op te gaan vangen met een benzo waar je al aardig hooked aan begint te raken? Lijkt mij in mijn ogen niet slim🤷🏻‍♀️
Ik bespreek het wel met me huisarts. Ik kan die benzo later wel afbouwen. Als ik nog 2weken benzo’s gebruik zit ik er 3weken aan. Volgens de richtlijnen zou je dan nog makkelijk kunnen stoppen. En dan werken de ssri ook

Torchic

Badass junkie
Ik bespreek het wel met me huisarts. Ik kan die benzo later wel afbouwen. Als ik nog 2weken benzo’s gebruik zit ik er 3weken aan. Volgens de richtlijnen zou je dan nog makkelijk kunnen stoppen. En dan werken de ssri ook
Het is niet gezegd dat de SSRI gaat werken. Je hebt een heleboel verschillende soorten en soms is het zo dat iemand pas een werkende heeft na een heel aantal uitgeprobeerd te hebben helaas. En soms is het zelfs zo dat ze helemaal niet werken.

Ik wil je niet ontmoedigen maar ik hoop dat je beseft dat het niet zo makkelijk is als ‘oh ik ga aan een SSRI en die werkt’

Zelf heb ik veel verschillende soorten SSRI’s gehad en MAO remmers en TCA’s maar geen van allen deed wat bij mij en daarom heb ik elektroconvulsietherapie gehad en helaas nog steeds niet het gewenste effect.

Ik vertel dit om je hopelijk bewust te maken dat het niet zo makkelijk werkt met een paar pilletjes en al helemaal niet met benzo’s helaas.

Zorg goed voor jezelf!🥰

verrekijker

Belezen gebruiker
Volledig mee akkoord, je zit al zwaar in de danger zone nu!!! Zeker niet cold turkey stoppen want dan kan je gelijk mij een aanval krijgen met alle gevolgen…

_shikantaza

Badass junkie
Niet om je te ontmoedigen maar je denkt er echt te makkelijk over. Benzo afkick is echt vreselijk. Je wordt er nog depressiever en/of banger van dan je al was. Ik hoop dat je meteen positief effect van de SSRIs hebt, maar als je pech hebt moet je er een paar proberen en je kan niet iedere keer de gewenningsperiode aan de Benzo's gaan voor een paar weken want je kindlet je brein.

AntiBenzo1312

Badass junkie
Niet om je te ontmoedigen maar je denkt er echt te makkelijk over. Benzo afkick is echt vreselijk. Je wordt er nog depressiever en/of banger van dan je al was. Ik hoop dat je meteen positief effect van de SSRIs hebt, maar als je pech hebt moet je er een paar proberen en je kan niet iedere keer de gewenningsperiode aan de Benzo's gaan voor een paar weken want je kindlet je brein.
Citalopram lijkt mij het beste voor mijn klachten. Maar ik doe alles via de HA ik luister naar hem. Hoop echt dat de ssri’s werken.

N3K0

Badass junkie
Dat is het dus ik sta op een wachtlijst van 1jaar bij de s-ggz😂
Dus op zijn vroegst gaat pas over 1 jaar een psychiater mee kijken maar de meds en dergelijke. Wel kak dat dat allemaal zo lang duurt.

Hopelijk weet de dokter een beetje wat ie doet en heb je goeie gesprekken met hem/haar over jou. 🙏🏻

AntiBenzo1312

Badass junkie
Dus op zijn vroegst gaat pas over 1 jaar een psychiater mee kijken maar de meds en dergelijke. Wel kak dat dat allemaal zo lang duurt.

Hopelijk weet de dokter een beetje wat ie doet en heb je goeie gesprekken met hem/haar over jou. 🙏🏻
Me focking driunken nu alvohol plus dikke joint wow😅 +alcohol

esha

Experimenterende gebruiker
Voor mij was het grootste probleem met Benzo’s de lichamelijke afhankelijkheid. Die treedt al op bij een paar weken dagelijks gebruik. Ik heb ze veel onregelmatig genomen na stimulantengebruik en twee periodes van voorgeschreven dagelijks gebruik gehad waarin ik er op een gegeven moment niet meer zonder kon. Als ik dan mijn Benzo’s niet nam dan sliep ik slecht en was ik angstig om niets. Cravings heb ik nooit gehad maar binnen een paar weken werden ze wel noodzakelijk om me enigszins normaal te kunnen voelen, en dat is ook verslaving - lichamelijk.

Eenmaal gevangen genomen door de Benzo’s was het erg moeilijk om er weer vanaf te komen, en dit gecombineerd met dat ik me “gewoon relaxed” voelde als ik ze nam (dwz het voelde niet echt als onder invloed zijn, en het was een heel gemakkelijke manier van ontspannen bij stress) is toch wel heel gevaarlijk. Veel mensen hebben onder Benzo’s niet door hoe zwaar ze onder invloed zijn met alle risico’s van dien. Plus ik heb hier vaker posts gezien van mensen die de ontwenning weer op gingen vangen met Benzo’s en zo alleen maar verder verslaafd raakten. De ontwenning kan bij langdurig gebriuk van hoge doseringen dodelijk zijn, dus het is nog best gevaarlijk ook. Ik zou alleen nog een enkele dosis willen als ik geopereerd moet worden want dat is voor mij een hel, maar anders echt nooit meer.
Ben ook bezig met afkicken van benzos ben van ,8 mg naar 6 gegaan. Het lukt alleen met back up van morfine. Ivb met chronische pijnklachten. De ontspannende werking hielp goed voor de pijn. Helaas heel verslavend. En snelle gewenning. En artsen vinden het geen pijn medicatie. Ik gebruik het ook voor angsten zoals ocd complex ptcd. Meervoudige trauma s. Ik functioneer veel beter met die medicatie maar mag niet helaas. Had mijn leven er echt door terug. Ik was practisch invalide twee jaar tot ik daarmee begon. Het werd gegeven omdat ik in een mentale cricis zat en merkte dat mijn pijn ook langzaam verdween. Heb het opgezogen het wordt off label wel gegeven voor fisieke klachten zoals bij mij( Ehlers danlos) toch wil ik het afbouwen omdat het steeds meer wordt en dat wil ik ook niet. Het is wel naar dat dokters je meteen behandelen als een junk die om medicijnen zeurt. Terwijl ik dit echt alleen voor psychisch en fisieke klachten gebruik. Wil ik naar een feestje kan ik wel iets leukers verzinnen dan dat. Ben zelfs met alles gestopt qwa recreatieve drugs. Zelfs geen alcohol meer. Omdat ik niet van alles door elkaar wil gebruiken.
Maar wordt dan toch als drugsmisbruiker behandeld Door artsen. Zij schrijven het toch voor. ??? Ze weten ook niet dat ik eerder wel recreatieve drugs gebruikte dus waarom je meteen zo lullig behandeld wordt. ? Heb alle fisio en ander therapieen gevolgd die ze me aanraden ook. Moelijk om met pijn klachten serieus genomen te worden. Ik woon in Spanje sinds twee jaar en ik krijg hier morfine,in Nederland wouden ze dat niet geven. Alleen tramadol maar daar heb ik echt een superslechte reactie op. Tapentadol heb ik hier gehad werd ik heel geagiteerd van. Morfine heeft bij mij amper bijwerkingen,ik was alleen een beetje misselijk in het begin maar dat is nu over.
Ik moet wel de beschermlaag van de retard morfine afkrabben anders werkt het alsnog niet.

Alinde

Badass junkie
Heftig hoor. Welke benzo gebruik je? (Misschien lees ik ergens overheen)

Vindt je behandeling in Spanje plaats?
Benzo’s werken spierverslappend dus dat kan een goede verklaring zijn voor afname van de pijn.

Je zegt dat ze vervelend reageren als je om medicatie vraagt. Hoe reageren ze dan als je aangeeft te willen afbouwen? Daar is vaak wel begeleiding bij nodig. En hoe verder je naar het einde komt, hoe meer begeleiding nodig.

Sterkte.

RnB_fan

Bewuste gebruiker
Benzo’s zijn hartstikke verslavend (maar dat weten de meesten hier wel..)!

Echter, de ontwenning is zo mensonterend zwaar, lang en onvoorspelbaar.. dat dit toch wel als één van de lastigste verslavingen om vanaf te komen wordt gezien.

Mijn verslavingsarts in de kliniek destijds zei dat heroïne een goede week ziek zijn is, met weinig kans om aan de ontwenning te overlijden is. Maar dat benzoontwenning echt met veel meer zorg en tijd dan dat moet worden aangevlogen.. en dat heb ik geweten met mijn veel te snelle, eigenwijze afbouw! Pff..

Raver

Badass junkie
Echter, de ontwenning is zo mensonterend zwaar, lang en onvoorspelbaar.. dat dit toch wel als één van de lastigste verslavingen om vanaf te komen wordt gezien

Echt dit gewoon.

Ik ben al ruim 6 maanden bezig met het afbouwen van m'n benzo verslaving. Ik bouw 100x liever GHB af in de kliniek.

Omdat het zo'n zeurende ontwenning is. Gewoon geen kwaliteit van leven in mijn ogen.

RnB_fan

Bewuste gebruiker
Echt dit gewoon.

Ik ben al ruim 6 maanden bezig met het afbouwen van m'n benzo verslaving. Ik bouw 100x liever GHB af in de kliniek.

Omdat het zo'n zeurende ontwenning is. Gewoon geen kwaliteit van leven in mijn ogen.
Ik heb in 3 weken afgebouwd maar 0 (ik zat op een equivalent van circa 60 mg diazepam per dag schat ik) en heb daardoor het benzo ontwenningssyndroom (PAWS) opgelopen. Ben er bijtend op mijn tandvlees doorheen gegaan (deels thuis en deels in de kliniek).

Totaal onverantwoord natuurlijk. Ik was aan het hallucineren, een week niets geslapen, brandende huid, niets eten, totale paniek continue.. maar na ruim 3 maanden op 0 begin ik me nu iets beter te voelen. Ik sport veel en eet enkel nog goede voedingsmiddelen waar mijn hersenen wat aan hebben. Ik ben blij dat ik eindelijk het licht aan het einde van de tunnel zie!

Koffieb00n

Bewuste gebruiker
Ik heb in 3 weken afgebouwd maar 0 (ik zat op een equivalent van circa 60 mg diazepam per dag schat ik) en heb daardoor het benzo ontwenningssyndroom (PAWS) opgelopen. Ben er bijtend op mijn tandvlees doorheen gegaan (deels thuis en deels in de kliniek).

Totaal onverantwoord natuurlijk. Ik was aan het hallucineren, een week niets geslapen, brandende huid, niets eten, totale paniek continue.. maar na ruim 3 maanden op 0 begin ik me nu iets beter te voelen. Ik sport veel en eet enkel nog goede voedingsmiddelen waar mijn hersenen wat aan hebben. Ik ben blij dat ik eindelijk het licht aan het einde van de tunnel zie!
Hoe meer ik erover lees, kom ik steeds meer tot de conclusie dat benzo ontwenning de allerergste is van alle drugs. Ik dacht altijd ghb of heroine. Maar dit is echt een complete hel op aarde.

Hoe ging jij er mee om de 3 maanden dat je op 0 zat? Was er iets dat hielp of de pijn verminderde? Hoe kwam je je dag door?

RnB_fan

Bewuste gebruiker
Hoe meer ik erover lees, kom ik steeds meer tot de conclusie dat benzo ontwenning de allerergste is van alle drugs. Ik dacht altijd ghb of heroine. Maar dit is echt een complete hel op aarde.

Hoe ging jij er mee om de 3 maanden dat je op 0 zat? Was er iets dat hielp of de pijn verminderde? Hoe kwam je je dag door?
Ik heb geen ervaring met GHB of heroïne ontwenning, maar ik kan mij inderdaad niet voorstellen dat de benzoontwenning nog wordt overtroffen. Zeker in duur en grilligheid wordt hij niet overstemd. Wellicht is een week cold turkey van de heroïne, gedurende die week, wel zwaarder?

Ik wilde, na mijn praktische cold turkey stoppen, absoluut geen benzo's meer nemen. Zelfs in de kliniek werd er aangeraden om weer diazepam te nemen, maar dat heb ik geweigerd. Iets dat enerzijds met groot respect, maar ook met argusogen, door de medisch staf werd geaccepteerd. In de eerste 3 maanden, en vooral de eerste 1-2 maanden kon ik helemaal niets. Cognitief ben je niets waard, emotioneel ben je een wrak. Eerst een maand lang ongeveer alle mogelijke lichamelijke ontwenningsverschijnselen gehad. En daarna moet je jezelf helemaal opnieuw uitvinden, copingstrategieën leren gebruiken. Het is gewoon keihard werken. Soms door een dag in de foetushouding in bed te blijven liggen en te overleven en soms, als je genoeg kracht hebt, een wandeling te gaan maken. In de kliniek heb ik geleerd dat je het herstel echt per dag moet bekijken. En zo moet je het ook zien. Accepteren dat je ziek bent, maar uiteindelijk wel beter gaat worden. Niet teveel van jezelf eisen, maar wel de dingen doen die je kunt doen, zoals: bewegen, gezond eten, sociale contacten verbeteren, familie aandacht geven, boeken lezen, mediteren etc. Dus echt iedere dag keihard aan jezelf werken. Dat doe ik tot op heden ook nog iedere dag, maar ik merk wel dat er nu ook gewoon goede dagen 'zijn', zonder dat ik ervoor hoef te werken. Maar helaas zijn er soms ook nog wel slechte dagen.. maar die reken ik echt het herstel toe (dat echt wel meer dan een jaar kan duren). Ik blijf positief!

Koffieb00n

Bewuste gebruiker
Ik heb geen ervaring met GHB of heroïne ontwenning, maar ik kan mij inderdaad niet voorstellen dat de benzoontwenning nog wordt overtroffen. Zeker in duur en grilligheid wordt hij niet overstemd. Wellicht is een week cold turkey van de heroïne, gedurende die week, wel zwaarder?

Ik wilde, na mijn praktische cold turkey stoppen, absoluut geen benzo's meer nemen. Zelfs in de kliniek werd er aangeraden om weer diazepam te nemen, maar dat heb ik geweigerd. Iets dat enerzijds met groot respect, maar ook met argusogen, door de medisch staf werd geaccepteerd. In de eerste 3 maanden, en vooral de eerste 1-2 maanden kon ik helemaal niets. Cognitief ben je niets waard, emotioneel ben je een wrak. Eerst een maand lang ongeveer alle mogelijke lichamelijke ontwenningsverschijnselen gehad. En daarna moet je jezelf helemaal opnieuw uitvinden, copingstrategieën leren gebruiken. Het is gewoon keihard werken. Soms door een dag in de foetushouding in bed te blijven liggen en te overleven en soms, als je genoeg kracht hebt, een wandeling te gaan maken. In de kliniek heb ik geleerd dat je het herstel echt per dag moet bekijken. En zo moet je het ook zien. Accepteren dat je ziek bent, maar uiteindelijk wel beter gaat worden. Niet teveel van jezelf eisen, maar wel de dingen doen die je kunt doen, zoals: bewegen, gezond eten, sociale contacten verbeteren, familie aandacht geven, boeken lezen, mediteren etc. Dus echt iedere dag keihard aan jezelf werken. Dat doe ik tot op heden ook nog iedere dag, maar ik merk wel dat er nu ook gewoon goede dagen 'zijn', zonder dat ik ervoor hoef te werken. Maar helaas zijn er soms ook nog wel slechte dagen.. maar die reken ik echt het herstel toe (dat echt wel meer dan een jaar kan duren). Ik blijf positief!
Knap dat je het volhoudt en positief blijft. Dat de rek er opgegeven moment niet uitgaat heb ik diep respect voor. Maar wat een hel zeg pffff

RnB_fan

Bewuste gebruiker
Knap dat je het volhoudt en positief blijft. Dat de rek er opgegeven moment niet uitgaat heb ik diep respect voor. Maar wat een hel zeg pffff
Thanks!

Nog een les die ik in de kliniek heb geleerd is dat je iedere dag iets moet doen, waardoor je leven 1% verbetert. Dat is voldoende, niets meer, niets minder. Dus even sporten, gezond eten, met een vriend afspreken, naar de kapper gaan etc. Gewoon iedere dag (enkele) kleine positieve dingen doen en daar genoegen mee nemen. Al die kleine stapjes bij elkaar, zullen uiteindelijk zorgen voor 100% herstel!

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Als ik lees en hoor wat mensen doormaken met benzo ontwenning, denk ik echt dat er behoefte is aan een soort voorlichting in de vorm van een landelijke televisie docu ofzo, waarin duidelijk wordt waar mensen mogelijk in terechtkomen als ze door hun dokter op benzo's gezet worden. Hoe je ook weleens een docu over straat drugs en die bijbehorende ontwenning ziet, wat dat met mensen doet.

Dit zou mogelijk al veel mensen kunnen behoeden om zomaar aan te nemen wat de dokter voorschrijft. Voor velen is het namelijk toch een totale verrassing gebleken dat er een verschrikkelijke periode van afbouwen is bij langdurig gebruik van deze middelen. Dat zouden mensen toch op zijn minst moeten weten? Als doktoren het fatsoen niet hebben (of de kennis? Al kan ik me dat bijna niet voorstellen, ze zijn toch ook niet dom) om dit heel goed duidelijk te maken aan hun patiënten voordat men eraan begint, dan leren een hoop mensen het tenminste op die manier.

En laat dan ook beelden zien van wat het echt met een mens kan doen, die lijdensweg. Net zoals verschrikkelijke beelden van bijvoorbeeld heroïne ontwenning getoond worden in docu's. Mensen moeten vaak visueel hebben wat iets met ze kan doen.

Ik denk dat heel veel mensen dan wel twee keer na gaan denken voordat ze benzo's lange termijn gaan gebruiken.

Bovenaan