Het "1 maand stoppen met blowen" Plan

paulXTC

Bewuste gebruiker
Beste DF gebruikers,

Zo'n 5 jaar geleden heb ik hier mij ooit aangemeld vanwege mij grote interesse voor drugs toen der tijd.
Ik wilde graag na een keer XTC gebruikt te hebben, alles een keer proberen (slechte ingeving), en heb dat ook wel ongeveer gedaan, op wat zware middelen na.
Ik blowde al regelmatig voordat ik een keer aan de XTC begon, het begon allemaal heel onschuldig in het begin van de zomer toen ik 16 jaar oud was en voor het eerst samen met wat vrienden stiekem een jointje ging roken,
het beviel mij wel maar verslaafd was ik nog niet, en het kwam toen sporadisch (ongeveer eens per maand) voor. Aan het eind van die zomer was het tijd om mijn koffers te pakken omdat ik voor een schooljaar lang (10 maanden) naar Amerika ging om hier een jaar high school te gaan volgen.
In dit gehele jaar heb ik 1 jointje gerookt, 2 sigaretten gerookt en 3 keer alcohol gedronken, omdat het daar op die leeftijd echt een taboe was, alhoewel overal aan te komen was, was ik ook intens aan het sporten daar op school,
en het drugsgebruik met sport word daar nog strenger aangepakt met regelmatig een willekeurige plas test.
Dit vond ik toen ook niet zo erg omdat ik er toen nog niet aan verslaafd was en er geen drang naar had.

Nadat dat mooie jaartje was afgelopen en ik weer terug in Nederland was merkte ik pas wat een vrijheid wij hier eigenlijk hebben.
Ik zocht wat oude vrienden van mij op die ik bijna een jaar niet meer had gezien,
het blowgebruik was bij die jongens rustig verder gegaan terwijl ik nuchter een buitenlands avontuur had beleefd. Het leek mij toen ook wel lekker om weer te gaan blowen, of het was de groepsdruk omdat iedereen van mijn maten blowde dat ik het ook maar moest doen.
Toen volgde een periode dat ik steeds vaker per week begon te blowen en mijn verslaving kroop langzaam naar binnen, tijdens al dat blowen heb je ook tabak nodig omdat wij Nederlanders graag op die manier roken, daardoor kocht ik ook sigaretten en ben door het blowen ook een "nicotine junk" geworden.
Door de jaren heen werd het gebruik steeds meer, van het weekend, naar het weekend dat van donderdag tot zondag duurde, tot dagelijks gebruik.
Alle andere drugs vond ik ook wel leuk maar daar had ik geen drang meer na toen ik 20 jaar was.

Tijdens die periode van misbruik van tetra hydro cannabinol heb ik wel mijn koksopleiding afgerond, een paar cursussen gevolgd en afgerond voor mixen van muziek (een hobby van mij),
regelmatig naar de sportschool gegaan (gevarieerd van 2 tot 5 keer per week), een vriendin gekregen (die het overigens nu als mijn ex door het leven gaat), en een woning gevonden.
Ik probeer hier mee aan te geven dat niet mijn hele leven kapot is gegaan door het gebruik van wiet, maar ik nu wel op een punt zit dat het meer negatieve dan positieve ervaringen geeft.

Mijn vriendengroep slonk wel naarmate ik meer blowde totdat ik alleen maar een vriendengroep overhield die blowden, meiden kwamen ook niet meer aan te pas omdat wij alleen maar bezig waren met het verkrijgen en gebruiken van wiet .
Het ging uit met mijn vriendin toen der tijd omdat er geen klik meer was, zij vond het niet leuk dat ik blowde en deed dat ook niet als zij erbij was maar zodra ze weg was was de coffeeshop mijn eerste bestemming.
Sociaal werd ik ook steeds saaier en saaier voor mijn eigen gevoel, het gevoel alsof ik autistisch werd, ik kon moeilijk tot geen gesprekken meer starten of voeren.
Hierna volgde ook meerdere pogingen om te stoppen wat nooit langer dan een week duurde en daarna had ik zo'n gevoel van; "nou gaat het wel weer lekker, ik kan vandaag wel weer een keertje blowen."
Alleen ben ik een persoon die niet mijn gebruik kan beperken tot 1 maal per week en viel weer gauw terug in mijn dagelijkse gebruik.
Na 3 jaar van zulke schommelingen te hebben gehad had ik een paar weken terug het idee om gewoon een keer een maand te stoppen.

Vragen die ik mijzelf heb gesteld om meer inzicht te geven in mijn verslaving

Waarom een maand?
Omdat ik in de vijf jaar nog nooit een maand gestopt ben, 2 weken was het langst en dat was op vakantie, daarom wil ik dit nu zo graag wel een keer volhouden.
Ik ben van plan helemaal te stoppen maar laat ik eerst maar de eerste maand aanpakken voordat ik over het lange termijn afkicken begin.

Waarom stoppen met blowen?
Ik wil mijn energie terugkrijgen, s’ochtends fris wakker worden, sociale vrijheid, heldere gedachtegang, financieel meer balans, omdat de gedachte dat ik wil stoppen niet een keer in de zoveel tijd meer voorbij komt maar meerdere keren op een dag.
Mijn zelfvertrouwen nog meer een boost geven (trots op mijzelf kunnen zijn dat ik niet afhankelijk ben van die o zo vertrouwde roes).

Wat voor manieren ga ik gebruiken om het afkicken zo goed mogelijk te laten verlopen?
Maak het huis, mijn kamer en muziekkamer schoon, gooi alle tipjes, vloeitjes grinders etc. de prullenbak in, zodat thuis niet zo gauw verbonden zal worden met het blowen.
ga weer 5 dagen per week sporten. Zomers of op mooie dagen lekker fietsen naar het werk i.p.v. lui met de auto te gaan.

Vrienden/familie op de hoogte stellen van je plan zodat zij er ook rekening mee kunnen houden.
Het geld wat ik per dag kwijt ben aan THC zal gemiddeld rond de 10 euro liggen, 
30x10 is 300 euro wat ik zal besparen.
Als het echt moeilijk word dan zal ik een afspraak bij de dokter moeten maken en een wekelijkse plas test in te lassen om zo extern geheugen te creëren.
Ook wil ik dagelijks een dagboek bij gaan houden op mijn computer om het verloop van de dag op te schrijven, momenten waarnemen wanneer het moeilijk word en waarom etc.

Logboek Dag 1 
17-03-14

Mijn werkdag zit er vandaag op en ben net thuis aangekomen wat boodschappen gedaan en gegeten.
De avond begint nu, dus zal het ongetwijfeld wat lastiger gaan worden al.
Ik merk al in mijn hoofd dat ik manieren probeer te vinden om toch te gaan blowen, zoals
er ligt nog een restje op het draaischaaltje, dat kan toch niet zo veel kwaad?
maar ik moet dit gecontroleerd tegen blijven gaan om te voorkomen dat ik niet weer naar een joint grijp.
Vandaar dat ik ook het idee had om alles goed op te ruimen en weg te gooien.
Ik voel mij ook niet optimaal goed vandaag door de gedachte dat ik moet gaan stoppen,
ik heb het over mijn gedrag al gehad met wat mensen, zoals mijn zusje, een collega en een goede vriend van mij om mensen in te lichten waarom ik wil stoppen. Hierdoor probeer ik mijn probleem toe te geven want ik heb geen zin meer om het te verbergen en/of er over te liegen. Ik heb mijzelf lang genoeg voor de gek gehouden en het zo lang mogelijk proberen uit te stellen, het moment om te stoppen moest ook snel komen om zo een depressie te voorkomen.
Ik ben van plan om zo even te gaan douchen en daarna mijn bed te verschonen en mijn kamer op te ruimen, en vanavond om een mooie tijd mijn bed in te gaan, want ik moet morgen 10 uur beginnen met werken en wil daarvoor nog even sporten om wat geestelijke/lichamelijke rust te krijgen.

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
Hi PaulXTC,

Herkenbaar verhaal, en een goede beslissing denk ik. Ik heb zelf ongeveer hetzelfde gehad, gelukkig inmiddels al een half jaar vrijwel gestopt. Ik blow nu nog eens per maand en de rust is heerlijk. Blowen is niet geschikt als dagelijks vertier.

Het is een goed plan hier een logboek bij te houden. Je vergeet dan niet waarom je het doet, de motivatie blijft en wordt versterkt door de medeleden.

Veel succes!

paulXTC

Bewuste gebruiker
Hierbij nog even een update over het verloop van de verdere dagen.

Ma 17-03-14 07:45

Eerste nachtje zonder wiet overleefd, na aantal keer wakker te zijn geworden volop in het zweet, zit ik nu aan het ontbijt en ga zo even sporten om mijn rust te balanceren.
Ik voel mij nog wel een beetje down als het ware maar ik merk dat ik nog meer in mijn zelfvertrouwen moet gaan geloven. Ik weet dat ik dit kan!

23:16

Na lekker te hebben gesport vanmorgen en daarna een werkdag van 10:00 tot 22:00 te hebben gehad zit ik nu moe op de bank nog even op te schrijven hoe het vandaag verlopen was.
Ik merk altijd aan mijzelf dat als ik een nachtje zonder wiet/hasj heb geslapen dat ik sneller op gang kom de volgende dag en sociaal meer aanwezig ben,
op sommige momenten na dat ik licht geïrriteerd raakte van kleine zaken ging de dag prima, ik heb nu eigenlijk ook niet per se zo’n trek om te blowen, wel merk ik dat ik iets meer sigaretten rook maar dat is nu even iets minder van belang tijdens mijn stopproces.
ik ben nu gewoon moe van het dingen doen de hele dag en ga zo ook lekker op bed liggen met een moe gevoel, wat een soort het gevoel van stoned naar bed gaan nabootst.
morgen moet ik nog een dagje werken en ga daarvoor nog even sporten en vanaf dan gaat de strijd weer wat moeilijker worden omdat ik daarna drie dagen achter elkaar vrij ben.
Dag twee heb ik overleefd! Op naar de volgende dagen.

18-03-14 08:57

Ik heb de tweede nacht een stuk rustiger doorgebracht dan de eerste, waarschijnlijk omdat ik ook echt moe was aan het eind van de dag.
Al mijn schoonmaak ideeën zijn nog niet uitgevoerd, maar dat is ook omdat ik het best druk heb gehad, morgen ben ik vrij en zal dan aan wat klussen beginnen.
Zo ga ik weer lekker sporten en daarna weer een eiwitten shake kopen om wat hoger in mijn eiwitten te zitten, mijn voeding is de laatste weken iets minder geworden en heb het eigenlijk wel nodig wil ik rond mijn huidige gewicht blijven hangen.
En morgen ook misschien even onder de zonnebank nadat ik gesport en mijn klussen gedaan heb.

19-03-14 21:51

Dag 3 zit er al weer bijna op, over de hele dag gezien ging het wel lekker, ik heb hard getraind vanmorgen, en lekker gewerkt. Ik merk dat ik iets sneller ben op het werk en kleine klusjes met minder moeite voltooi. Nadat de dag eenmaal afgelopen was en ik weer in de auto onderweg naar huis zat, voelde ik mij een beetje eenzaam, echte vrienden kan je natuurlijk maar op een hand tellen maar laten die vrienden nou ook toevallig net allemaal blowen, zijn het dan wel echte vrienden vraag ik mijzelf af.
Ja dat wel maar ik moet nu even een paar dagen het blowen vermijden dat ik er niet snel naar kan grijpen, evengoed weet ik dat ik ook meerdere “medegebruikers” niet meer vaak zal spreken, omdat blowen het middelpunt is van het samenzijn.
Toch voel ik mij nu geïrriteerd op momenten, maar ik moet dat maar als momentopnames zien.
Morgen zou ik vrij zijn maar ik heb net gehoord dat ik toch moet werken, wat ik niet zo erg vind voor de financiën en omdat als ik werk ik toch niet kan blowen, ik heb er gelukkig nooit echt behoefte aan gehad om stoned op mijn werk te verschijnen. 
Maar hierdoor zal ik de schoonmaak klussen weer een dag moeten uitstellen.
Ik voel mij wel overmoedig op het moment, een beetje down nog steeds, ik merk dat ik een stuk rustiger ben onder de mensen, communicatie en sociaal zijn is een van de betere remedies tegen het stopproces.
Ik ben nu mijn eten aan het opeten en wil zo nog even douchen, wat ik op een of andere manier vaak doe als ik mij wat minder voel, misschien ben ik dan symbolisch alle ellende er af aan het wassen.
morgen is het tijd om benen te trainen en misschien nog mijn buik erbij te pakken, want die wil ik toch nog even wat beter aanpakken.
Fitnessen vind ik een mooie verslaving om in te ruilen tegenover het blowen, ik ben iemand die verslavingen in mijn leven nodig heeft, overigens denk ik dat iedereen zo zijn verslavingen nodig heeft, je drijfveer om je dag door te komen.
dat kan liefde zijn, werk, sigaretten, geld of what so ever.
ik vind het soms wel een lekker idee dat als ik thuis zit en weet dat ik naar bed ga elk moment, omdat er dan weer een dag voorbij zal gaan dat ik niet zal blowen.
tot dusver mijn update voor vandaag, ik ga nog even genieten van een sigaret en een half glaasje wijn en lekker op tijd mijn bed in.

WhiteWidow

Experimenterende gebruiker
Hey Paul,

Wat goed van je dat je wilt stoppen en dat je ook een schema maakt en je eraan houdt!
Ik zat zelf ook in zo'n situatie en het is een stuk lastiger dan je zou denken om er zo opeens mee te stoppen, maar ik weet zeker dat je het kan.
Hou ons op de hoogte en succes! :)

Groetjes :wave:

Hallo PaulXTC,

Om ook maar even aansluiten aan de vraag van mijn voorganger "hoe gaat het nu met stoppen met blowen?"
Jouw verhaal is zeer herkenbaar.

Ikzelf ben in 2007 gestopt met blowen en dat was best een heftige periode. Ik heb toen cannabis echt verbannen uit mijn leven, open kaart gespeeld met iedereen uit mijn omgeving en verteld dat ik een probleem had met cannabis (en daar ook op geen enkele manier meer mee contact wilde komen simpelweg omdat ik er niet mee kon omgaan).
Dat was voor veel van mijn blowmaatjes een behoorlijke schok, en natuurlijk ook indirect voor hunzelf confronterend omdat je ze dan ook een soort van spiegel voorhoud.

Maar ik heb altijd het verhaal bij mijzelf gehouden, maar wel eerlijk verteld dat ik niet met cannabis om kan gaan en daar ook niet meer mee geconfronteerd wilde worden omdat ik dan snel weer in oude gewoontes zou vervallen........................gevolg -> ik heb al de contacten met mijn blowmaatjes verbroken simpelweg omdat ze in mijn bijzijn rustig weer een blowtje gingen opsteken en mij vertelden dat het "allemaal wel mee viel" die verslaving.

Nu ben ik 2013 weer een oud blowmaatje tegen het lijf gelopen en had weer een soort van contact met deze persoon, en ja hoor ik dacht dat na al die jaren gestopt te zijn wel weer sterk genoeg zou zijn om weer kennis te maken met cannabis.
Dus niet! voor ik het wist verviel ik weer in mijn oude gewoontes en was de joint weer mijn "beste vriend". Wederom het contact verbroken met de bewuste persoon en hem uitgelegd dat dit niet ging werken voor mij.

Momenteel ben ik gelukkig weer cannabis vrij, maar het moraal van dit verhaal. De hunkering naar het gevoel van stoned zijn blijft naar mijn mening altijd in je hoofd hangen en kan jaren later zomaar weer de kop op steken.

Als je stopt moet je daar zeker bewust van zijn ( ik spreek uit ervaring)

Nogmaals veel succes met je stoppoging!!

gr, carbonhead

Eeks

Newbie
Hey PaulXTC,

Ik herken je gevoel echt heel erg en echt heel gaaf dat je dit tot nu toe bereikt hebt. Misschien zul je nog is een terugval hebben maar ik hoop dat een vriend/vriendin of dit forum je dan kan helpen om weer de draad op te pakken en niet te vergeten waarom je dit ben gaan doen.

Hierover heb ik eigenlijk een paar vragen aan iedereen die hier nu ervaring mee heeft. Gister heb ik besloten om er nu echt is een punt achter te zetten. Vandaag wordt mijn 1e dag zonder weed en ik voel me nu al zenuwachtig worden voor vanavond.

- Ik heb sterk het gevoel dat ik alle vrienndschappen die ik heb de rug toe moet keren om te stoppen (al mijn vrienden blowen). Dit brengt alleen zo'n eenzaam gevoel met mij mee dat ik niet weet waar ik moet beginnen en ik ook echt niet weet hoe ik mijn vrienden dit kan vertellen want dit zijn mijn enige vrienden. Het gevoel alsof ik in een diep zwart gat val. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

- Elke keer wanneer ik blow begin ik te twijfelen over alles waarmee ik bezig ben (zin van het leven, gevoel van geluk waaraan ik ga twijfelen, het geeft een gevoel van eenzaamheid en ik merk dat ik sociaal een zomvie ben geworden en mijn dagen als een waas voorbij gaan. Veranderen deze gevoelens snel?

- Mjn hobbie is muziek maken maar is altijd in combinatie met blowen gegaan. Eigenlijk alle dingen waarvan ik geniet gaan de laatste tijd in combinatie met blowen. De laatste week ben ik twee keer naar de sportschool gegaan om mijn normale patroon te doorbreken. Deze week ben ik niet meteen gestopt, ik wil meer dingen waarmee ik mijn dagen kan vullen waardoor ik meer afleiding heb etc.. Hebben jullie tips voor afleiding. Alleen thuis zijn is voor mij de issue dus het liefst zoveel mogelijk buiten huis en met mensen die niet blowen.

Ondertussen blow ik 5 jaar ongeveer elke dag en ik merk aan alles dat nu het punt is om te stoppen. Alleen het begin,"de eerste maand" moet ik denk ik mijn leven zo omgooien dat de kans op terugvallen zo klein mogelijk is.

Jij/jullie zijn goed opweg, erg veel respect voor! Wat zijn jullie tips voor mij?

Gr,
Eke

Bovenaan