Hersenschade door psychose?

Sally Tessio

Bewuste gebruiker
Tripreporter
He members,

Wellicht niet helemaal het juiste forum voor een dergelijke vraag, maar gezien er zat volk met kennis op dit forum rondzwerft en er zeker ook een causaal verband of correlatie ligt tussen drugsgebruik en psychoses kan ik 'm hier denk ik wel stellen.

Mijn broer bevindt zich op dit moment voor de tweede keer in zijn leven in een psychose, nadat hij drie jaar geleden zeer psychotisch is geraakt en is gediagnosticeerd met een schizoaffectieve stoornis. Het zit tegen een dwangopname aan. Een van de redenen die medisch personeel gaf voor het criterium 'gevaar zijn voor zichzelf' is het risico op hersenschade door toedoen van de psychose. Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat je hersenschade op kunt lopen door de aanslag die een psychose op je hersenen heeft. Wat weten onderlegde DF members hiervan? Klopt dit, en hoe beschadigend zou dit dan kunnen zijn?

Bedankt,
Sally

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Was dit één van de voornaamste redenen of gewoon één van de? Ik heb er nog nooit van gehoord iig. Bedoelen ze niet dat hij zichzelf eventueel schade toe kan brengen? Hersenschade als gevolg van een psychose lijkt mij niet logisch vallen onder gevaar voor jezelf zijn.. Je bent toch pas een gevaar voor jezelf als het risico bestaat dat je bewust iets doet naar jezelf toe?

Sally Tessio

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Was dit één van de voornaamste redenen of gewoon één van de? Ik heb er nog nooit van gehoord iig. Bedoelen ze niet dat hij zichzelf eventueel schade toe kan brengen? Hersenschade als gevolg van een psychose lijkt mij niet logisch vallen onder gevaar voor jezelf zijn.. Je bent toch pas een gevaar voor jezelf als het risico bestaat dat je bewust iets doet naar jezelf toe?
Ik was niet aanwezig bij het gesprek waarbij de medicus dat zei, dus ik weet niet de exacte inhoud. Dit hoorde ik zelf ook voor het eerst, het verhaal over hersenschade. Ik had zelf opgezocht hoe dit zat, maar kwam er niet helemaal uit. Er zijn bronnen die stellen dat het een hypothese is die (vooralsnog nog) niet wetenschappelijk bewezen kan worden. Of dat klopt, dat weet ik niet precies.

Ik keek laatst een documentaire over schizofrenie en daar kwam duidelijk naar voren met wetenschappelijk bewijs dat iemand die daaraan lijdt elk jaar structureel achteruit gaat. Nu zijn schizofrenie en psychoses natuurlijk 2 verschillende ziektes, maar ergens lijkt het wel op elkaar. Volgens mij duurt de episode van iemand die schizofreen is veel langer (en is daarom ook schadelijker).

Sally Tessio

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ik keek laatst een documentaire over schizofrenie en daar kwam duidelijk naar voren met wetenschappelijk bewijs dat iemand die daaraan lijdt elk jaar structureel achteruit gaat. Nu zijn schizofrenie en psychoses natuurlijk 2 verschillende ziektes, maar ergens lijkt het wel op elkaar. Volgens mij duurt de episode van iemand die schizofreen is veel langer (en is daarom ook schadelijker).
Schizofrenie is de psychische stoornis en een psychose is de uiting daarvan. Dat is het onderscheid tussen de twee. Iemand die schizofreen is kan lange periodes doormaken zonder opnieuw in een psychose te raken. Mijn broer heeft iets wat erop lijkt, een schizoaffectieve stoornis, en heeft in een tijdsbestek van bijna vier jaar eigenlijk maar twee keer een echte psychose gehad en die duurde beide keren niet langer dan 1 - 3 maanden. Een psychose is niet echt een ziekte, tenzij het een kortdurende psychotische stoornis is of iets wat erop lijkt. Het is een uiting van een psychische ziekte of een uiting van overmatig medicijn- of druggebruik.

Interessant over die documentaire, kun je de naam daarvan doorgeven? Ik ben erg benieuwd.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Psychotische episodes komen bij verschillende psychotische ziektebeelden voor, het voornaamste verschil is inderdaad de lengte en frequentie van psychotische episoden en samenhang met eventueel depressieve of hypomane/manische episoden. Maar goed, als je bipolaire stoornis type I hebt en je bent kneitermanisch kan dat ook weer grenzen aan een psychose. En dan heb je nog de persoonlijkheidsstoornissen cluster A.. Al die diagnosen lopen überhaupt best wel door elkaar. (Fuck de DSM is mijn tip. :grin:)

Ik kan me wel wat voorstellen bij wat Langspeelplaat zegt overigens. De verbindingen in je hersenen zijn flink op hol geslagen en je hele zelfvertrouwen en wereldbeeld krijgt echt een flinke deuk als je gevoel voor realiteit zo vervaagd is geweest. Ik bedoel, wie of wat kun je daarna nog wel vertrouwen als je je eigen hersenen niet meer kan vertrouwen?

Bee

Belezen gebruiker
Ik kwam dit toevallig tegen, laat ik momenteel bijna 40uur per week met schizofrene mensen werken dus wellicht kan ik je wat wijsmaken :) Eerst en vooral; schizofrenie (en aanverwante stoornissen zoals een schizoaffectieve stoornis) is onder te verdelen in positieve en negatieve symptomen. Positief houdt helaas niet in dat het cool is, maar slechts dat het iets "toevoegt" wat gezonde mensen niet ervaren. Denk hierbij aan hallucinaties (visueel, auditief of gevoelsmatig) of wanen (bijvoorbeeld een achtervolgingswaan). Negatieve symptomen zijn symptomen waar de patiënt achteruit is gegaan ten opzichte van de gezonde mens. Bijvoorbeeld vervlakking van emoties en gevoel. Vaak liggen patiënten veel op bed/op de bank en ondernemen ze weinig.Het is overigens zo dat schizofrenie zich bij iedereen anders uit. Ik zie mensen met uitsluitend positieve symptomen, uitsluitend negatieve symptomen of een mix. En ook symptomen uiten zich weer allemaal anders. Binnen schizofrenie heb je dan ook de paranoïde schizofrenie, katatone schizofrenie en gedesorganiseerde schizofrenie. En dan ook nog inderdaad een schizoaffectieve stoornis, waarbij de psychose gepaard gaat met een depressie of manie (maar de psychose staat op de voorgrond, andersom is het een depressie/manie met psychotische kenmerken)

De volgende alinea is een beetje een gevalletje glad ijs, omdat er nog onwijs veel onbekend is over de aandoening. Juist omdat de klachten zo gigantisch wisselend zijn.
De hersens zelf lopen geen schade op (niet zichtbaar), maar wat bij schizofrenie waarschijnlijk zo is, is dat verschillende delen van de hersenen overactief of onderactief zijn. Bij het horen van stemmen bijvoorbeeld, lijkt een bepaald hersengebied veel te actief te zijn. Andersom lijkt een bepaald hersengebied weer verantwoordelijk voor de negatieve symptomen (lusteloos zijn, weinig doen). Je kunt een gevaar vormen voor jezelf/je omgeving wanneer je bepaalde wanen/hallucinaties hebt waar je naar handelt, of zodanig depressief wordt van je klachten dat je jezelf wat aandoet.

Wat wél vaak gezien wordt, is dat mensen altijd minder goed uit een psychose komen dan hoe ze waren wanneer ze erin terecht kwamen. Er komen vaak blijvende klachten bij na iedere psychose, waar mensen moeilijk van kunnen herstellen. Er blijft altijd een restje achter. Veel patiënten blijven ook lang medicatie slikken na een psychose. Waarschijnlijk (dit is een gok) gebeurt er iets onomkeerbaars in de hersenen. Vroeger werd het ook gezien als een soort vroege en ernstige vorm van dementie (dementia praecox), maar dat was toen de symptomen voor het eerst werden beschreven.

Bee

Belezen gebruiker
Graag gedaan, mocht je vragen hebben kun je het laten weten. Wellicht kan ik wat betekenen.

Bovenaan