Beste IKMIK,
Wat ik niet begrijp, en dat zal wel aan mij liggen. Voordat ik dadelijk een lading kritiek over me heen krijg. Ik spreek dus uit eigen ervaring. Ik stoor me echt aan die verhalen waarom je met Methadon van 30mg niet in 1 keer naar 20 kunt gaan, en van 20 naar 10. Dat kan gewoon wel, je wordt echt nog niet ziek hoor, je zult je hooguit wat onrustiger voelen, dit is dus uit eigen ervaring. Als je van 30 naar 20 gaat, deel het dan, s'morgens 10 sávonds 10. Dan is dat prima te doen. Dat geldt ook voor van 20 naar 10. Ik heb het zelf gedaan, meedere malen zelfs, het is een mindsetting. Je moet niet steeds alles schuiven op dat komt omdat ik nu minder methadon neem. Ga in die tussentijd iets doen, zo deed ik het altijd en uitstellen. En het laatste bouw je per mg af morgens 4 s'avonds 4 en zo verder. En dan ben je nog steeds niet ziek, onrustiger ja, maar verder ( en zeker niet als je er Valium of seresta bij slikt ) Je zou je juist beter moeten gaan voelen. Kijk eens in de spiegel en geef jezelf een schouderklopje, want je gaat er steeds beter uitzien. De wallen onder je ogen verdwijnen, er komt weer kleur op de wangen, muziek komt eindelijk weer binnen, zoals het hoort. Afkicken is niet fijn, maar heeft ook zijn positieve kanten. Maar Pas op! echt ziek worden gebeurt pas als je de laatste milligram geslikt hebt en op 0 komt. Meestal de tweede dag pas, of in de nacht van de eerste naar tweede dag. En dat is zwaar, maar ook weer een mind setting, zet die knop om. Geniet van de dingen die nu opengaan, ga naar de sauna, drink tonnen water, eet veel fruit. Hoelang het duurt is voor iedereen verschillend daar dit alles te maken heeft met je omgeving. Ga weer eens bij je Oma op bezoek, iets wat je jaren verwaarloosd hebt bijvoorbeeld. Enz. Dit is gebaseerd op veelal eigen ervaringen. De truuk is om die knop om te zetten, en er tijd voor te nemen, tijdens de afkick, alles gaat op en neer. iig succes en ik hoop dat je hiermee iets kunt. Het aloude spreekwoord zegt het al, een mens lijdt vaak het meeste om het lijden dat hij vreest. dus als je al vreest om van 30 naar 20 te gaan gaat het nooit lukken. Het geheim zit in jezelf.
Erick