Hardstyle Origins

Eve's drop

Badass junkie
Moet je eens wat geck-o sets bekijken. Die man is een van de weinigen in de huidige hardstyle wereld die nog daadwerkelijk moeite steekt in het draaien an sich. Het dj'en. Echt vet. En altijd onverwachte platen ertussen (die buiten het genre vallen)

Je hoort het gelijk dat er Kwaliteit word ingestoken.

Topper

Zanza

DF-koning
Hier kan je goed zien dat ruffneck ook meerdere artiesten namen heeft gehad.

DJ Ruffneck, Ruffneck Prime, Juggernaut, Wedlock, D'Spyre, Knightvision, Undercover Anarchist, Mindcontroller, Ectomorph, The Bazeman, Overmind, 80 Aum.
Dat is wel gemeengoed in deze wereld. Daardoor kan een artiest een ander stijltje of eigenlijk meer een ander typerend geluid toevoegen aan zijn eigen werk. Voor de luisteraar is dan meteen duidelijk welke sound je kan verwachten bij een release.

Als je net komt kijken is het even verwarrend, want dan blijken 10 namen eigenlijk 1 producer te zijn. Maar als je er eenmaal inzit is het heel duidelijk en handig.

Zanza

DF-koning
Da Bootleggers - Bitches & Ho's.

Alias van het gelegenheidsduo The Beholder (aka Nepphyte) en Max Enforcer (aka Evil Activities). Veel invloeden vanuit de hardcoreactergrond te horen in deze, op het toen populaire, Jumpstyle georiënteerd plaatje. Het is eigenlijk een mengeling van early hardcore qua kicks en screeches, hardstyle qua tempo en het ritme van Jump. Bij mijn weten hebben ze nooit meer een andere plaat uitgebracht onder dit alias (op de b-kant na en twee of drie eerdere releases).

je moeder

Wijs gebruiker
Dat is wel gemeengoed in deze wereld. Daardoor kan een artiest een ander stijltje of eigenlijk meer een ander typerend geluid toevoegen aan zijn eigen werk. Voor de luisteraar is dan meteen duidelijk welke sound je kan verwachten bij een release.

Als je net komt kijken is het even verwarrend, want dan blijken 10 namen eigenlijk 1 producer te zijn. Maar als je er eenmaal inzit is het heel duidelijk en handig.

Ok interessant, ik zat me al af te vragen waarom zoveel namen?

Heel vet!!!

Hier kan je goed zien dat ruffneck ook meerdere artiesten namen heeft gehad.

DJ Ruffneck, Ruffneck Prime, Juggernaut, Wedlock, D'Spyre, Knightvision, Undercover Anarchist, Mindcontroller, Ectomorph, The Bazeman, Overmind, 80 Aum.

Moet je kijken wat een kop hey, heeft wel wat van de new kids.
Leuk filmpje wel, omdat hij vertelt hoe serieus hij het muziek maken neemt, hij laat zien hoe ze muziek maken en op 4:50 probeert hij uit te leggen dat terwijl hij muziek maakt in de studio, hij zich al voorstelt hoe de mensen daar op reageren op een feest. Alleen dat uitleggen lukt hem niet zo goed. :tearsofjoy:
(mooi voorbeeldje trouwens ook, over hoe iets wat in je hoofd vanzelfsprekend is, hoe moeilijk dat soms kan zijn om uit te leggen aan iemand anders)

Deze hier onder is ook wel leuk

Die Bazeman is een leuk en grappig plaatje met dat gemompel.

Laatst bewerkt:

Zanza

DF-koning
Ok interessant, ik zat me al af te vragen waarom zoveel namen?

Moet je kijken wat een kop hey, heeft wel wat van de new kids.
Leuk filmpje wel, omdat hij vertelt hoe serieus hij het muziek maken neemt, hij laat zien hoe ze muziek maken en op 4:50 probeert hij uit te leggen dat terwijl hij muziek maakt in de studio, hij zich al voorstelt hoe de mensen daar op reageren op een feest. Alleen dat uitleggen lukt hem niet zo goed. :tearsofjoy:
(mooi voorbeeldje trouwens ook, over hoe iets wat in je hoofd vanzelfsprekend is, hoe moeilijk dat soms kan zijn om uit te leggen aan iemand anders)

Deze hier onder is ook wel leuk

Wat een tijd he. Moet je zien hoe ie er toen uit zag idd. En wat voor ultieme baas het is geworden ook zeg. Gigantisch stempel.gedrukt op de hardcore van de 90's én 00s

Zanza

DF-koning
Ook hardstyle gemaakt?
Nee! Bij mijn weten niet iig. Veel van zijn "pupillen" dus wel.

Edit: Hij was wel betrokken bij "High Voltage" welke ik eerder hier gepost heb. Samen met endymion en nosferatu dus. En ik vergeet helemaal het alias "mindcontroller" (waarmee hij onderdeel was van High Voltage en tenminste 1 plaat heeft uitgebracht:

"Bazeman" is overigens een alias van... Ruffneck😅

Laatst bewerkt:

je moeder

Wijs gebruiker
Nee! Bij mijn weten niet iig. Veel van zijn "pupillen" dus wel.

Edit: Hij was wel betrokken bij "High Voltage" welke ik eerder hier gepost heb. Samen met endymion en nosferatu dus. En ik vergeet helemaal het alias "mindcontroller" (waarmee hij onderdeel was van High Voltage en tenminste 1 plaat heeft uitgebracht:
Ow, die had ik dus niet geluisterd. Vette plaat!!!

"Bazeman" is overigens een alias van... Ruffneck😅

Klopt, daar kwam ik achter toen @eavesdrop dat eerder zei. Daarom plaatste ik hem ook :grimacing:

Huh? Haha wat gaaf wel! Buzzfuzz is ook wel echt een diehard zeg. Die man draait nog steeds 3 boekingen per weekend ofzo. Al meer dan dertig jaar holy shit.
Dit is ook wel een lekkere set, klinkt als echte hardcore :wink:
Hij draait ook echt lekker ouderwets qua muziek en ook omdat hij nauwelijks staat te dansen en zich ook niet echt bemoeit met het publiek.

Laatst bewerkt:

Zanza

DF-koning
A-Lusion - Perfect it, Drummer Beat, VERITAS en Scope DJ - Lockdown

A-lusion was vanaf de oprichting van Scantraxx betrokken en veelbelovend producer. Heeft uiteindelijk niet helemaal waar kunnen maken (imo). Vooral omdat zijn stijl meer early gericht was en moeite had met de evolutie naar het classics tijdperk. Toch was hij immens populair, voornamelijk onder de oude garde.

Hij is nog wel actief gebleven en vele tracks uitgebracht die technisch gezien uitstekend in elkaar zaten, maar net niet het geluid bracht wat men horen wilde destijds. Samen met Scope DJ (bekend geworden met de plaat van het laatste filmpje) nog veel uitgebracht onder het alias Second Identity.

Het is geen early hardstyle. Echte 2004-2006 sound, de overgangsjaren.

Bekendste oude tracks A-lusion

Scope DJ -Lockdown

je moeder

Wijs gebruiker
A-Lusion - Perfect it, Drummer Beat, VERITAS en Scope DJ - Lockdown

A-lusion was vanaf de oprichting van Scantraxx betrokken en veelbelovend producer. Heeft uiteindelijk niet helemaal waar kunnen maken (imo). Vooral omdat zijn stijl meer early gericht was en moeite had met de evolutie naar het classics tijdperk. Toch was hij immens populair, voornamelijk onder de oude garde.

Hij is nog wel actief gebleven en vele tracks uitgebracht die technisch gezien uitstekend in elkaar zaten, maar net niet het geluid bracht wat men horen wilde destijds. Samen met Scope DJ (bekend geworden met de plaat van het laatste filmpje) nog veel uitgebracht onder het alias Second Identity.

Het is geen early hardstyle. Echte 2004-2006 sound, de overgangsjaren.

Bekendste oude tracks A-lusion

Scope DJ -Lockdown

Die 3e vanaf 3.15, hoe noem je dat geluid? Vaak klinken die tonen alsof het ze niet is gelukt om iets origineels te produceren. Daar knap ik snel op af.
Die 1e met dat russische gezang klinkt interessant.
Die 2e is ook OK.
3 en 4 vind ik wat minder.

Maar verder goeie info👍

Zanza

DF-koning
3 en 4 vind ik wat minder.
En ja dat had ik verwacht van je idd. Dit zijn wel echt plaatjes in het begin tijdperk van het classics gedeelte. Die andere twee zijn van net daarvoor. Als je A-Lusion kan waarderen kan ik je aanraden om nog wat ouder werk van hem te beluisteren. Technisch is ie heel vaardig geweest altijd. Zeker voor een Nederlandse artiest. Hij heeft/had ook altijd een heel niche, maar fanatieke fans.

Leuk feitje: hij produceerde destijds op zijn slaapkamer bij z'n ouders thuis al z'n muziek😅 zijn ook nog wel mooie beelden van te zien. Niks fancys aan, wel professionele equipment. Overigens was dat bij veel artiesten op vergelijkbare manier destijds. In de beginjaren hadden alleen Fusion van Zany en Scantraxx van The Prophet een eigen studio voor zichzelf en artiesten. Later kwam showtek en brennan heart met een eigen studio voor henzelf en inmiddels is het wel gemeengoed om in een professionele studio (al dan niet aan huis) te produceren natuurlijk. Maar dat was in de beginjaren dus niet zo, wat de nederlanders betreft (binnen hardstyle)

je moeder

Wijs gebruiker
Kun je iets specifieker zijn? Ik kom midden in de climax vh nummer terecht op dat moment namelijk. Ik hoor geen "ander" geluid. Wellicht lopen de timeframes niet helemaal gelijk. Je hebt het over VERITAS toch?

Ja, ik bedoel veritas, en ik bedoel de hoge tonen van de climax.

Leuk feitje: hij produceerde destijds op zijn slaapkamer bij z'n ouders thuis al z'n muziek😅 zijn ook nog wel mooie beelden van te zien. Niks fancys aan, wel professionele equipment. Overigens was dat bij veel artiesten op vergelijkbare manier destijds.

Een studio is heel duur zeker?
Opzich ben je het ook niet nodig denk ik, maar je kan er natuurlijk veel meer mee.

Ik wou dat ik muziek kon maken met zon 909. Maar daar moet je wel een goed geheugen voor hebben, ik kan al die functies nooit onthouden.

Laatst bewerkt:

Zanza

DF-koning
ik bedoel veritas, en ik bedoel de hoge tonen van de climax.
Nee, dat is wel echt de bedoeling. Kijk maar eens naar deze plaat. In de climax laat hij bewust de melodielijn "vals" lopen. Dat noemen ze dissonanten. Nou heeft veritas dat niet, maar om een voorbeeld te geven van iets waarvan je denkt dat het niet kan kloppen, maar juist zo bedoeld is.

Zanza

DF-koning
Na bovenstaand Defqon anthem te hebben gepost en weer eens geluisterd te hebben in heel lange tijd, bleef ik even in het thema "anthem" hangen.

Mijn favoriete anthem binnen de (early)hardstyle is toch wel dat van Decibel 2004 van de heren The Beholder & Balistic en Max Enforcer - Bigger Better Louder

(Dit zijn dus Neophyte, Panic en Evil activities onder hun hardstyle namen)

je moeder

Wijs gebruiker
Echte, normale of gewone hardcore werd in 2007 ook nog steeds gemaakt ja.
Deze hieronder komt ook uit 2007, en als het in 2007 nog steeds werd gemaakt dan gok ik dat het tegenwoordig ook nog word gemaakt.
Lenny Dee zit ook achter het meest gesampelde sampeltje aller tijden : the realm van C'hantal "something for your mind"

Ik moet zeggen dat ik dit best lekkere hardcore vind.
Edit: ow wacht, als ik het leuk vind is het meestal geen echte.

Het mysterie van C'hantal omdat onbekend wie die stemactrice/zangeres achter het meest gesampelde sampeltje is.
En de producers doen er nogal vaag over hoe dat nou precies zit en wie ze is.

Laatst bewerkt:

Zanza

DF-koning
En wat vind je van deze?

De originele versie
En de Ophidian Remix (dus met het echte Enzyme geluid. Zal je wrs minder aanspreken)

Maar ook echte "verhaaltjes"

je moeder

Wijs gebruiker
En wat vind je van deze?

De originele versie
En de Ophidian Remix (dus met het echte Enzyme geluid. Zal je wrs minder aanspreken)

Ga ik later vandaag even luisteren.

Yes. Dat is van zijn eerste studio album, met dezelfde naam als deze track. Zoek maar eens op. Veelzijdig en goed album.

Ik vind die donkere stoere namen altijd zo bedenkenkelijk:
Angerfist
Neophyte (de betekenis is trouwens niet zo donker als het klinkt)
Ruffneck
Enz….

En dan krijg je dit, ze staat er best wel schattig op😂

IMG_1780.jpeg

je moeder

Wijs gebruiker
En wat vind je van deze?

De originele versie

De bas van die stampt wel lekker vind ik, de rest van de invulling spreekt me niet direct aan. Die sound van de hoge tonen is nieuw voor mij. Ook jaren 90?

Die 2e vind ik dat er te veel herrie doorheen zit 😀

je moeder

Wijs gebruiker
Om nog mee te kunnen doen wou ik een paar nummers uit deze set pakken.
Maar ik zet de set er maar gewoon helemaal op.
Wat ook leuk is aan deze set is dat je het publiek kunt horen.

Zanza

DF-koning
Poah innercity. Das lang geleden! Ben op de laatste editie geweest. Lang geleden😅

Tracklist van bovenstaande:

Gaaf om te zien. Superactuele platen destijds (al was haar repertoire gedurende de jaren wel heel heel van hetzelfde. Het schoof wel mee met de tijd, maar je kan zo een lijst van haar opnoemen in een bepaald jaar) En lekker 17 platen in anderhalf uur. Perfecto

Yakooza - Cocaine (Derb Remix)
Marc et Claude - Loving You (Isaac Remix)
Showtek - Seid Ihr Bereid
Kai Tracid - 4 Just 1 Day (Derb Remix)
The Raiders - Electric Ant (Explosion In The Anthill Mix)
Dana - Excuse Me
The KGB's - The Discofan (Hard Disco Mix)
Zany - In My Mind
Schalldruck - Turntable Junkie (Uberdruk Remix)
Ado The Dream & Andrea Montorsi - Bass Drum (Drum Mix)
Duro - Time To Dance
Jimmy The Sound - M.O.D.U.L.O. (One Version)
Deepack - 100%
K-Traxx - Hardventure (Technoboy Remix)
Ard und Jorn - 16 (Bitte Ein Beat Mix)
Psycho Hardstylers - The Game
Julian DJ & Davide Sonar - Techno Noise (Frequency Mix)

Plaat 14 wil ik nog even uitlichten. Ze draait daar de tby remix. In 2005 remixte Tatanka de plaat en sinds toen is ze die versie gaan draaien. Een van de platen in mijn top 10 wel. Precies uit het overgangstijdperk. Kan me herinneren dat toen de "raw" begon, deze plaat ook veel werd gedraaid, vaak als openingsplaat door de mannen van Theracords vooral:

Echt italiaanse stijl. Dubbele mid dubbele climax, midoutro

Laatst bewerkt:

je moeder

Wijs gebruiker
Ik vind dit zo mooi om te zien hè :relaxed::relaxed::relaxed::relaxed::hearteyes::hearteyes::hearteyes:
Dat accent van haar ook, dat verwacht je helemaal niet. :tearsofjoy: :tearsofjoy: :tearsofjoy:

Deze hier onder is ook lachen trouwens.
Neophyte moet dat interview doen omdat die presentator het er niet goed uit krijgt. :tearsofjoy::tearsofjoy::tearsofjoy:
Wie zou die gast links van Dana zijn, of enkel opvulling?
En ook lekkere ouderwetse hardcore.
Vet goeie muziek in dit filmpje, vooral die op 3:10 die trekt je zo lekker in die groef.

Laatst bewerkt:

je moeder

Wijs gebruiker
Plaat 14 wil ik nog even uitlichten. Ze draait daar de tby remix. In 2005 remixte Tatanka de plaat en sinds toen is ze die versie gaan draaien. Een van de platen in mijn top 10 wel. Precies uit het overgangstijdperk. Kan me herinneren dat toen de "raw" begon, deze plaat ook veel werd gedraaid, vaak als openingsplaat door de mannen van Theracords vooral:

Echt italiaanse stijl. Dubbele mid dubbele climax, midoutro
So get up, forget the past!!
Ja die vind ik ook heel vet.

Gaaf om te zien. Superactuele platen destijds (al was haar repertoire gedurende de jaren wel heel heel van hetzelfde.
Ow, daar had ik geen idee van.

Hoe kom jij aan die setlist? Want ik kon hem zo snel niet vinden.

Zanza

DF-koning
Ik vind dit zo mooi om te zien hè :relaxed::relaxed::relaxed::relaxed::hearteyes::hearteyes::hearteyes:
Dat accent van haar ook, dat verwacht je helemaal niet. :tearsofjoy: :tearsofjoy: :tearsofjoy:

Deze hier onder is ook lachen trouwens.
Neophyte moet dat interview doen omdat die presentator het er niet goed uit krijgt. :tearsofjoy::tearsofjoy::tearsofjoy:
Wie zou die gast links van Dana zijn, of enkel opvulling?
En ook lekkere ouderwetse hardcore.
Vet goeie muziek in dit filmpje, vooral die op 3:10 die trekt je zo lekker in die groef.

Daar zit "gabber piet" tussen😂. Wie die meest rechtse is, idk
Hoe kom jij aan die setlist?
Google hehe

Zanza

DF-koning
Weer eventjes terug naar hardstyle. Wilde nog wat posten over het label Superplastik van Michel Pollen. Het brein achter de vele Fusion platen ook, Donkeyrollers, The Pitcher, etc. Onder dit label bracht ie deze specifieke sound uit. Net wat anders dan het Fusion label (en ook tekenend voor het Nederlandse geluid van Hardstyle tov het Italiaanse geluid.)Vooral later veel meer euforic hardstyle.

Hieronder Cenoginerz - Let the bassline get you (cenoginerz is een samenwerkings alias van Zany en The Pitcher zelf) en een van de eerste releases op dat label, een sublabel van Fusion.

Leuk feitje: The Pitcher, Michel Pollen, heeft slechts 1 optreden gegeven. Ik meen Q-base 200?... Hij had extreme podiumvrees en durfde dus niet. Maar ja, het publiek wil wel The Pitcher zien optreden. Wat ze toen hebben gedaan is een ander naar voren schuiven als "The Pitcher" voor achter de decks, Luc van Veghel, en zo was het opgelost😅

Dit was de sound van The Pitcher zelf, in de relatieve begindagen. Als je goed luistert, hoor je veel elementen terug die ook in Donkeyrollers platen worden gebruikt.

Laatst bewerkt:

Zanza

DF-koning
Hardstyle!

De volgende platen zijn absoluut geen early hardstyle, maar hebben toch iets bijzonders. Iets wat je niet vaak hoort.

Hier hoor je de mid in een offbeat tempo. De screeches/melodie loopt niet gelijk aan de bassline. Het lijkt hierdoor alsof de dj volledig miszit met zijn mixwerk, maar niets is minder waar. Vond dit altijd een leuk plaatje om te horen op een feestje, vooral als je naast mensen staat die wat minder bekend zijn met de muziek en de plaat niet kennen, en zich dus afvragen wat de dj nou weer aan het doen is😅 (Release 2008 )

En hier horen we in de climax van de plaat een driekwartsmaat, itt de gangbare vierkwartsmaat. Leuke en vakkundige dingetjes voor de geoefende luisteraar. (Release 2010)

Tot zover weer. 😁

Zanza

DF-koning
Zany - P.L.O.R.K./Rock the Beatz

Over echte early hardstyle gesproken: De A en B kant van de vinylplaat uit 2002, een van de vroegste releases van het Fusion label

Zanza

DF-koning
De B-kant van m'n favo Tatanka plaat uit 2006. Typisch plaatje wel. Hou wel van de eenvoud.

Zanza Labs - Industrial Bug

Zanza

DF-koning
Ook al zo'n typisch plaatje, waarvan je qua stijl maar weinig hoorde, destijds:

A-Lusion - Freak It Up

Zanza

DF-koning
Soutshtylers A.K.A. Zany&Walt - Pwoap!

En de later herziene versie "live mix". Bizarre dreunen voor die tijd. Voel de HMH nog trillen als ik eraan terug denk😄

Bovenaan