word er wat hardcore achtig van.
Ja dit was min of meer de bedoeling. Niet per se dat het hardcore achtig werd, maar wel dat het harder ging klinken, passend bij de melodieën en soms wat duistere midintro's.
Haha dat melodramatische verhaal over de tot stand koming en de dood van hardstyle😅 had ik zelf geschreven kunnen hebben haha. Wat een weemoed
Edit: iets uitgebreider antwoord op dat hardtraxx artikel: Ik ben zelf ook (incactief) lid van dat forum. En ik kan me nog goed herinneren hoe de discussie(s) over de evolutie omtrent wat hardstyle nou eigenlijk is, veel gevoerd zijn. Dat artikel stamt uit 2016. Ikzelf kwam in 2012/2013 tot die conclusie (het meerendeel overigens), maar de bevestiging daarvan kwam idd enkele jaren later, toen de extremen zover uit elkaar lagen dat er echt sprake was van 2 nieuwe stijlen, zoals ook omschreven wordt. En dat is oa om de redenen die de schrijver noemt, spijtig.
De saamhorigheid en kleinschaligheid is wel verloren gegaan. Al in 2006, omdat toen de hardstyle dus evolueerde in dat wat we nu classics noemen en het voorgaande als early werd bestempeld. Maar des te meer in de periode na 2013. Precies om de reden die de schrijver ook aangeeft: toen hardstyle in 2005-2006 early en gewoon hardstyle werd, spraken we over de toen gangbare muziek wel gewoon als 1 muziekstijl, met ook kenmerkend publiek, zoals dat in de hardcore scene in de 90's ook het geval was (kale koppen, trainingspakken, nikies, etc.). Wat er daarna gebeurde zorgde echt voor een trendbreuk. Voor de oudere garde als ikzelf, was dat een pijnlijke constatering. Veel pijnlijker dan toen early overging in "classics", al voelde dat destijds ook al pijnlijk. Het was echter van een andere orde wat zich na 2012 af heeft gespeeld en dat komt ook nooit meer goed. En daar heb ik inmiddels wel vrede mee moet ik zeggen😅 ondanks dat ik het graag anders had gezien, maar goed. Weet eigenlijk niet precies wat ik hiermee aan wil geven, want ik duid enkel het bericht van hardtraxx en voeg er niets aan toe wat daar niet al staat, maar oke. Het zit vgm toch nog een beetje diep verborgen allemaal😂
Nog maar even naar deze banger van een remix luisteren dan maar