Hardstyle Origins

Zanza

DF-koning
Showtek doet tegenwoordig beide genres weer. Hebben compleet nieuw hardstyle album uitgebracht. Heb ze bij Qlimax2023 en Defqon1 2024 nog live gezien.

Oeh wauw! Wist ik niet. Ben er te lang uit inmiddels😅 ga het eens beluisteren. Thanks!

Edit: even snel door dat lijstje gespoeld. Maar die kicks... een van de redenen dat ik niet meer naar nieuwe hardstyle luister haha. Maarja, heurt erbij

Powder Ranger

Wijs gebruiker
Maar die kicks... een van de redenen dat ik niet meer naar nieuwe hardstyle luister haha. Maarja, heurt erbij
Merendeel van deze kicks zijn in de huidige scene nog aan de zachte kant. Luister zelf ook veel Rawstyle en Uptempo en daar gaat het nog veel harder😂

je moeder

Wijs gebruiker
Technoboy draaide in den beginne Italo disco😂

Maar technoboy stond dus min of meer perongeluk aan de wieg van hardstyle.

Ken jij het orgineel @Zanza ?
Ik vind het interessant hoe daar uiteindelijk na een remix zon pareltje van een plaat uit kan rollen. Lijkt me dat ze daar iemand voor hebben gevraagd. En hoe wist hij wat dat nummer nodig is? (Retorisch)
Halverwege kun je duidelijk horen dat het trance is.
Ik bedoel, halverwege schakelt hij over op trance.

Zanza

DF-koning
Technoboy draaide in den beginne Italo disco😂

Maar technoboy stond dus min of meer perongeluk aan de wieg van hardstyle.

Ken jij het orgineel @Zanza ?
Ik vind het interessant hoe daar uiteindelijk na een remix zon pareltje van een plaat uit kan rollen. Lijkt me dat ze daar iemand voor hebben gevraagd. En hoe wist hij wat dat nummer nodig is? (Retorisch)
Halverwege kun je duidelijk horen dat het trance is.
Ik bedoel, halverwege schakelt hij over op trance.

Ik begrijp je vraag gedeeltelijk niet. Dat je stelt dat hij per ongeluk aan de wieg van de hardstyle stond, snap ik. En dat is min of meer waar. Althans: Technoboy was beginnend producer gelieerd aan het grote SAIFAM label en samen met luca antolini en antonio dona (tuneboy) hebben zij, met nog een heel grote groep andere producers, de basis gelegd voor de italiaanse kant van de hardstyle (En jongens als Tatanka, activator, zatox, danielle mondello, trance generators etc niet te vergeten natuurlijk, maar die waren niet aan SAIFAM gelieerd). De labels die ik hierboven heb genoemd, zijn allen sublabels van SAIFAM en vrijwel alle tracks zijn door het zelfde clubje mensen geproduceerd. Alle aliassen als The Raiders, The Hose, K-traxx, TNT, etc etc zijn allemaal dezelfde producers, alleen met een net iets andere vibe, vandaar ook de onderverdeling in die specifieks sublabels.

Maar wat bedoel je met "ik vind het interessant dat (...) lijkt me dat ze daar iemand voor hebben gevraagd"?

Laatst bewerkt:

Zanza

DF-koning
Merendeel van deze kicks zijn in de huidige scene nog aan de zachte kant. Luister zelf ook veel Rawstyle en Uptempo en daar gaat het nog veel harder
Haha ja i know. Terrible😅 maar goed ieder zn ding. Snap de hype van uptempo wel overigens. Wel een aantal keren bij zo'n stage gestaan toen het net hip werd en dat was wel gaaf. Maar ik ben wat het harde werk meer opgegroeid met terror en geef daar ook de voorkeur aan. Qua kicks en qua duisternis en eenvoud.

Zanza

DF-koning
Maar technoboy stond dus min of meer perongeluk aan de wieg van hardstyle
Maar wat in dat artikel staat, klopt wel helemaal. Je moet je voorstellen dat in die tijd, zoals daar ook staat, dj's en publiek echt op zoek waren naar een nieuwe sound, na het hardcore tijdperk. En dat er een heleboel toevalligheden aan te pas zijn gekomen. Gewoon puur door te improviseren en uitproberen. Als The Prophet Technoboy (en co) niet hadden kunnen overtuigen van wat zich hier in Nederland afspeelde, who knows hoe het dan met de Italiaanse kant van de style was gelopen en indirect dus ook met de Nederlandse kant.

Tby kwam gewoon een keertje over van Italië en wist niet wat ie zag, met volgepakte zalen op een nog half te ontdekken genre. En toen is het vanuit die kant dus als een malle gaan lopen en vlogen ze letterlijk ieder weekend op en neer naar dat maffe volk in Holland, waar ze elke week alle discotheken vulden met deze puur improviserende stijl. Alles sloeg aan, zeg maar. En zo kreeg het vanaf 2002 zo om en nabij wel echt een richting.

Ik denk dat je bedoelt met "ken je het origineel" of ik het origineel van "Ravers Rules" ken. Maar bij mijn weten is er dus geen origineel. Dat is deze. De plaat die in 2001 uitkwam is in twee versies op de vinyl gedrukt met als A kant de "K-traxx remix", wat zij dus gewoon in feite zelf waren, maar dan onder een alias om een andere sound mee te geven, en de B kant onder de naam "Kickin Mix". The Prophet heeft 'm in 2004 geremixt overigens, als symbolische act nav precies het verhaal wat in dat artikel staat.

je moeder

Wijs gebruiker
Ik begrijp je vraag gedeeltelijk niet

Mijn vraag was of jij het orginele nummer als eens eerder had gehoord?

Maar wat bedoel je met "ik vind het interessant dat (...) lijkt me dat ze daar iemand voor hebben gevraagd"?

Wat zit er tussen dit

En dit

Hebben ze k-trax gevraagd om hem te remixen? Of heeft ktraxx dat op eigen initiatief gedaan? Ik ben benieuwd hoe die remix tot stand is gekomen, dat vind ik interessant.
Er zit nogal wat verschil in en vooral het trance gedeelte. ktraxx heeft dat aangepast en er een jaren 90 house/hardcorescene vibe aan gegeven. (3:40 ktraxx mix)Tenimste dat is wat ik er in proef zeg maar.
Dat maakt die plaat voor mij echt af, precies wat die plaat nodig is waardoor het een pareltje word.

Ik denk dat je bedoelt met "ken je het origineel" of ik het origineel van "Ravers Rules" ken. Maar bij mijn weten is er dus geen origineel. Dat is deze. De plaat die in 2001 uitkwam is in twee versies op de vinyl gedrukt met als A kant de "K-traxx remix", wat zij dus gewoon in feite zelf waren, maar dan onder een alias om een andere sound mee te geven, en de B kant onder de naam "Kickin Mix". The Prophet heeft 'm in 2004 geremixt overigens, als symbolische act nav precies het verhaal wat in dat artikel staat.

Ow, dit lees ik pas net.
Nou het is wel duidelijk dat die paarse de voorganger is, dat is de basis.

Zanza

DF-koning
Mijn vraag was of jij het orginele nummer als eens eerder had gehoord?
.
Ow, dit lees ik pas net.
Nou het is wel duidelijk dat die paarse de voorganger is, dat is de basis.
Juist ja. Het is 1 en dezelfde plaat, gemaakt door dezelfde mensen, alleen is er eentje "geremixt" onder het pseudoniem "k-traxx"

je moeder

Wijs gebruiker
Juist ja. Het is 1 en dezelfde plaat, gemaakt door dezelfde mensen, alleen is er eentje "geremixt" onder het pseudoniem "k-traxx"

Ja maar met die paarse bedoel ik dus de versie zonder kickin mix. Maar vgls mij is die toen niet uitgebracht.
Mijn redenatie : als er een ktraxx remix is, dan bestaat er dus een orgineel.

(Maar technoboy krijgt de credits er dus voor maar er zit eigenlijk een soort van heel team achter)

je moeder

Wijs gebruiker
Maar wat in dat artikel staat, klopt wel helemaal. Je moet je voorstellen dat in die tijd, zoals daar ook staat, dj's en publiek echt op zoek waren naar een nieuwe sound, na het hardcore tijdperk.

Zoals ik het las in dat artikel had technoboy die plaat voor de lol gemaakt en was” italo disco” zijn cup of tea. En wou hij daar in verder. Hij was niet van plan om een house scene te veroveren, met die richting was hij helemaal niet mee bezig.
Maar hij noemt zichzelf wel technoboy, dat past niet echt bij Italo disco toch? 😂

je moeder

Wijs gebruiker
Wat is hardstyle toch leuk he🤩😊

Ik vind het vooral leuk dat ik eindelijk een keer normaal met iemand over muziek kan praten hier. Dat is mij tot nu nog nooit gelukt dat van de grond komt hier.
En met “normaal” bedoel ik, dat er hier bijna niet inhoudelijk over deze muziek word gepraat.
Misschien gebeurd het wel vaker hier en las ik er overheen maar dan was het niet mijn smaak.

Zanza

DF-koning
(Maar technoboy krijgt de credits er dus voor maar er zit eigenlijk een soort van heel team achter)
Klopt. Technoboy was de artiestennaam en gezicht van dat team, alsook tuneboy bijvoorbeeld.
Ja maar met die paarse bedoel ik dus de versie zonder kickin mix
Volgens mij ís dat juist de kickin mix.
Maar hij noemt zichzelf wel technoboy, dat past niet echt bij Italo disco toch
Haha ja de oorsprong van de naam heb ik eigenlijk nooit onderzocht. Wellicht omdat de term hardstyle nog helemaal niet bestond destijds en het woord "techno" het meest bekend klonk. Maar is het onderzoeken waard idd

Zanza

DF-koning
Ik vind het vooral leuk dat ik eindelijk een keer normaal met iemand over muziek kan praten hier. Dat is mij tot nu nog nooit gelukt dat van de grond komt hier.
En met “normaal” bedoel ik, dat er hier bijna niet inhoudelijk over deze muziek word gepraat.
Misschien gebeurd het wel vaker hier en las ik er overheen maar dan was het niet mijn smaak.
*zanzaknip (ivm tmi)

Deze quote haal ik zo weer weg als je m gelezen hebt ivm herkenbaarheid, aub niet citeren ook hehe

Laatst bewerkt:

Zanza

DF-koning

je moeder

Wijs gebruiker
Ja maar volgens mij is dat dus dezelfde plaat, alleen geeft youtube niet de versie "kickin" mix aan. Maar is het wel degelijk het origineel.

Ow, nu snap ik het misverstand. Ik had niet door dat het dezelfde platen waren, ik was er van overtuigd dat ik iets verschillends had gehoord. Maar het zijn idd dezelfde.

Zanza

DF-koning
Ow, nu snap ik het misverstand. Ik had niet door dat het dezelfde platen waren, ik was er van overtuigd dat ik iets verschillends had gehoord. Maar het zijn idd dezelfde.
Als je hier wat dieper induikt, zeker de oude, italiaanse platen. Zal je zien dat veel platen zo gedrukt zijn op vinyl: een original track (wat meer hardtrance) en een remix die voor hardstyle door gaat. Maar wel van dezelfde artiesten

je moeder

Wijs gebruiker

je moeder

Wijs gebruiker
Op facebook beweren ze trouwens dat Dana nog steeds draait. Elk jaar op ground zero.
Maar ze word ook vaker dan eens verward met iemand anders. Ik weet niet of ik het moet geloven.

Die link naar die groep doet het hier niet “early gabbers”

Powder Ranger

Wijs gebruiker
Op facebook beweren ze trouwens dat Dana nog steeds draait. Elk jaar op ground zero.
Maar ze word ook vaker dan eens verward met iemand anders. Ik weet niet of ik het moet geloven.

Die link naar die groep doet het hier niet “early gabbers”
K ga vrijwel elke jaar naar Ground Zero (thuiswedstrijdje) maar kan me niet herinneren dat ik Dana op de line up heb gezien laatste paar jaar

Zanza

DF-koning
word er wat hardcore achtig van.
Ja dit was min of meer de bedoeling. Niet per se dat het hardcore achtig werd, maar wel dat het harder ging klinken, passend bij de melodieën en soms wat duistere midintro's.

Haha dat melodramatische verhaal over de tot stand koming en de dood van hardstyle😅 had ik zelf geschreven kunnen hebben haha. Wat een weemoed

Edit: iets uitgebreider antwoord op dat hardtraxx artikel: Ik ben zelf ook (incactief) lid van dat forum. En ik kan me nog goed herinneren hoe de discussie(s) over de evolutie omtrent wat hardstyle nou eigenlijk is, veel gevoerd zijn. Dat artikel stamt uit 2016. Ikzelf kwam in 2012/2013 tot die conclusie (het meerendeel overigens), maar de bevestiging daarvan kwam idd enkele jaren later, toen de extremen zover uit elkaar lagen dat er echt sprake was van 2 nieuwe stijlen, zoals ook omschreven wordt. En dat is oa om de redenen die de schrijver noemt, spijtig.

De saamhorigheid en kleinschaligheid is wel verloren gegaan. Al in 2006, omdat toen de hardstyle dus evolueerde in dat wat we nu classics noemen en het voorgaande als early werd bestempeld. Maar des te meer in de periode na 2013. Precies om de reden die de schrijver ook aangeeft: toen hardstyle in 2005-2006 early en gewoon hardstyle werd, spraken we over de toen gangbare muziek wel gewoon als 1 muziekstijl, met ook kenmerkend publiek, zoals dat in de hardcore scene in de 90's ook het geval was (kale koppen, trainingspakken, nikies, etc.). Wat er daarna gebeurde zorgde echt voor een trendbreuk. Voor de oudere garde als ikzelf, was dat een pijnlijke constatering. Veel pijnlijker dan toen early overging in "classics", al voelde dat destijds ook al pijnlijk. Het was echter van een andere orde wat zich na 2012 af heeft gespeeld en dat komt ook nooit meer goed. En daar heb ik inmiddels wel vrede mee moet ik zeggen😅 ondanks dat ik het graag anders had gezien, maar goed. Weet eigenlijk niet precies wat ik hiermee aan wil geven, want ik duid enkel het bericht van hardtraxx en voeg er niets aan toe wat daar niet al staat, maar oke. Het zit vgm toch nog een beetje diep verborgen allemaal😂

Nog maar even naar deze banger van een remix luisteren dan maar

Laatst bewerkt:

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ik dus ook niet, het is net alsof ze doorgebroken zijn toen trance aan het pieken was. En daarna kwam er geen kwaliteit meer terwijl het wel het meest populaire genre is geworden en gebleven. Ik snap daar niks van, een soort “nieuwe kleren van de keizer” iets. Maar het zal wel aan mij liggen en aan mijn afkeer van bijna alle commerciële muziek.

Daarom sloeg ik naar 2x proberen Mysteryland ook over! Zelfs in de hardstyl tent hoor je invloeden van popiejopie troep en Trance. Na Afro Jack als slot act was ik der helemaal klaar mee! 😂😂😂

Awakening festival is voor mij THE place to go! ❤️
En de Dance Valley van vroeger, tot 15 jaar geleden. Is geen Dance Valley meer zoals het was. 😢

Laatst bewerkt:

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Al is het alleen maar voor het terrein waar het word gehouden. Was afgelopen weekend nog op die locatie voor Decibel Outdoor en blijft verreweg het mooiste festivalterrein van Nederland imo

Nee ik ging tot Awakenings in Spaarnwoude/Houtrak was. Ben de nieuwe locatie nooit geweest.

je moeder

Wijs gebruiker
Dit heeft ook niks met hardstyle te maken…😬

Tatanka

Van die naam ken ik een sampeltje, even kijken of ik me kan herinneren van welke plaat dat was….

(edit, ik heb de verkeerde link geplaatst, zie de post hier onder, het nummer zit wel in deze set trouwens, op 1:05:20)

Voorheen dacht ik altijd dat hij zei : Tampa (dat is een plaats in Florida)
Maar toen ik er achter kwam dat @Zanza ook Tatanka is toen viel het kwartje.
Hij zegt namelijk geen Tampa, hij zegt “Tatanka” op 2:50
Horen jullie dat ook?

Eigenlijk moeten jullie dit plaatje even helemaal luisteren want binnen een minuut begint ie me daar te beuken, daar word ik gewoon vrolijk van. (Edit, verkeer link, zie mijn post hier onder)

Laatst bewerkt:

Zanza

DF-koning
Dit heeft ook niks met hardstyle te maken…😬

Voorheen dacht ik altijd dat hij zei : Tampa (dat is een plaats in Florida)
Maar toen ik er achter kwam dat @Zanza ook Tatanka is toen viel het kwartje.
Hij zegt namelijk geen Tampa, hij zegt “Tatanka” op 2:50
Horen jullie dat ook?

Eigenlijk moeten jullie dit plaatje even helemaal luisteren want binnen een minuut begint ie me daar te beuken, daar word ik gewoon vrolijk van.

Ik hoor uberhaupt geen vocaal op dat tijdstip😅 desalniettemin lijkt het me gek dat er in een oude hardcore set de term tatanka wordt geroepen. Althans, in de zin van dat de dj tatanka ermee bedoeld wordt

je moeder

Wijs gebruiker
Ik hoor uberhaupt geen vocaal op dat tijdstip😅 desalniettemin lijkt het me gek dat er in een oude hardcore set de term tatanka wordt geroepen. Althans, in de zin van dat de dj tatanka ermee bedoeld wordt
Ik kan het ook niet geloven, maar hij zegt het echt. Het kan bijna niet missen dat ie echt tatanka. Maar als ie het niet zegt dan is het een mamma appelsap.

Ik had trouwens de verkeerde link geplaatst, hier onder is de goede wederom 2:50

Zanza

DF-koning
Ik kan het ook niet geloven, maar hij zegt het echt. Het kan bijna niet missen dat ie echt tatanka. Maar als ie het niet zegt dan is het een mamma appelsap.

Ik had trouwens de verkeerde link geplaatst, hier onder is de goede wederom 2:50

Volgens mij is het meer iets van "da de de devil down". Dit nummer is van core pusher van het (wel italiaanse) hardcore label traxtorm records van (de legendarische) The Stunned Guys. Maar dit heeft geen enkele connectie met tatanka of zijn stijl. Ik gok op bovenstaande

je moeder

Wijs gebruiker
Volgens mij is het meer iets van "da de de devil down".

Ik denk er toch duidelijk een K in te horen. En ander zou het sowieso da da da moeten zijn toch?
Wat vind je van de rest van het plaatje?

Ik zie de link ook niet tussen die 2 maar dit zijn wel leuke dingen om uit te zoeken.

Bovenaan