Ik gebruik nu ruim 20 jaar speed, waarvan een groot deel dagelijks. Heb wel enkele lange pauzes gehad. Eenmaal door opname in kliniek (half jaar clean). Maar ook nog vrij recent rond het begin van de corona periode- toen is het me ruim 380 gelukt om me geheel te onthouden van alle drugs en alcohol. Echter, toen de terugval alsnog kwam ben ik wederom blijven hangen in dagelijks gebruik. Alcohol heb ik nog steeds niet aangeraakt, verwacht ook niet meer dat dit nog gaat gebeuren.
Maar goed, back on topic. De korte inleiding was om enig inzicht te geven qua gebruik. Zal nu wat klachten benoemen zoals die zich bij mij ontwikkeld hebben.
By far het meest opvallende zijn de maag/darm problemen. Ik kan nog maar slecht voedsel verdragen. Vroeger had ik ook wel meer last van maag en verstoorde stoelgang als ik scherp kruidig voedsel tot me had genomen. Maar tegenwoordig is de frequentie veel groter, ook na maaltijden waarvan je normaliter geen klachten zou verwachten. Helemaal zeker weten dat het een gevolg is van amfetamine gebruik is lastig te bepalen. Maar op zich is het geen gekke gedachte.. Ik denk dat het vooral de periode geweest is waar echt all time beste speed te krijgen was. De pasta was zo kneedbaar dat ik er toen minimaal een jaar balletjes van heb gedraaid en die gewoon zo heb doorgeslikt. Achteraf gezien was dit uiteraard niet heel erg handig. Waar het probleem nu precies zit weet ik nog niet. Heb al diverse onderzoeken gehad in ziekenhuis maar een duidelijke oorzaak hebben ze nog niet gevonden. De klachten varieren van onrustige maag/krampen tot heel vaak naar toilet moeten (geen diarree maar wel dunne ontlasting). Vervolgens kwam er ook een moment dat dit mentaal een rol ging spelen; angst voor de angst. Bijna obsessief naar toilet moeten omdat je anders bang bent buiten te zijn en geen toilet in de buurt hebben. Gelukkig was ik me vrij snel bewust dit mentale gedeelte, anders was ik er waarschijnlijk nog veel dieper in terecht gekomen met mogelijk gevolg niet meer naar buiten te durven.
Fysiek verder snel last van verkrampingen. Lijf staat continue in de ''zet je schrap'' houding (zowel nuchter als onder invloed). Ik heb soms hevige stuiptrekkingen vanuit het niets. Meestal in bed voor het slapen gaan, maar dat schijnt bij veel mensen voor te komen en is ook niet perse een teken dat er iets niet goed zit. Maar heb het ook als ik net met glaasje cola vanuit de keuken naar de woonkamer loop. Kan best een zooitje geven.
Tandproblemen. Weet niet meer hoelang ik al niet naar de tandarts geweest ben, zolang ben ik dus al niet geweest! Ik poets wel altijd paar keer per dag, ook als ik gebruik. Maar hiermee heb ik toch niet kunnen voorkomen dat het tandvlees voor een groot deel heeft terug getrokken, voor zover er überhaupt nog sprake is van tandvlees. En ik ben 3 tanden/kiezen verloren inmiddels. Die zijn spontaan uit me bek gevallen. Gelukkig allemaal tanden achterin, je ziet er verder niks van. Ben er alleen bang voor dat het hier niet bij zal blijven.
Mentaal. Moet zeggen dat het op dit gebied relatief goed gaat (gezien de omstandigheden). Wel is er duidelijk sprake van een beschadigde of verstoorde aanmaak van dopamine. Ik maak het van nature vrijwel niet meer aan (mogelijk zelfs helemaal niet meer). In kliniek zou hier meer naar gekeken worden, maar dit is om allerlei redenen toen niet meer gebeurd. Hoewel de mentale problemen dus meevallen, is dit toch een heel belangrijk stukje van de puzzel. Ik ga over niet al te lange termijn weer opnieuw de thuis detox doen en om het daarna vol te kunnen houden heb ik echt ondersteuning nodig bij dat dopamine te kort. Want dat zorgt ervoor dat ik gedurende het clean zijn snel problemen krijg van extreme vermoeidheid. Ook is de motivatie om dingen te ondernemen dan niet meer wat het geweest is.
Het vreemde is dat na stoppen met gebruik er vrij snel herstel optreed en voor een maand of drie elke dag wel progressie maak en verbeteringen voel in gezondheid. Alleen heb ik gemerkt dat na die termijn het juist weer telkens een stapje terug gaat. Vermoeidheid neemt toe, en dat is voor iemand die altijd verliefd is geweest op speed uiteraard een enorme trigger om weer te gaan gebruiken. Toen ik de 380 haalde sliep ik op het laatste moment vaak weer zo'n 15-16 uur (totaal, verdeeld over de dag en nacht). En dan nog moe zijn.... Lastig.
Er komen vast nog wat meer kwaaltjes in me op, die bewaar ik dan voor een eventuele volgende post. Ga nu eerst even wasje draaien, de vorige afhalen-strijken-vouwen. Afwas doen, vloer vegen en er ff met een laminaat boener overheen knallen. Badkamer schoonmaken en ontkalken ... Dat is dan wel weer een mooie eigenschap van pep