Gezondheidsproblemen lange termijn

TrickVL

Experimenterende gebruiker
Wat zijn eventuele klachten m.b.t. je gezondheid als je speed een lange tijd hebt gebruikt?
Stel dat je bijvoorbeeld 5 jaar lang om de zoveel weken speed hebt gebruikt om flink te kunnen rondspringen op feestjes (als voorbeeld).

Van XTC weet ik bijvoorbeeld dat het slechte invloed kan hebben op je geheugen, en dat je hersenschade op kan lopen etc.

Maar ik krijg maar weinig gevonden over de lange termijn effecten van speed.
Weet iemand hier meer over, of ervaart iemand hier zelf veranderingen na een aantal jaren gebruik?

Spyro

DF-koning
Ik zie het wel bij een vriend van me. Hij is 15 + jaar verslaafd aan speed en zijn hele motoriek is weg. Ook maakt hij vaak onverwachtse en gekke bewegingen. Zelfs toen hij eventjes clean was, trok dat niet bij. Vind het enorm sneu om te zien… Hierdoor ziet hij ook niet in dat ‘ie echt eens moet stoppen, want dat heeft geen zin meer voor zijn gevoel. 🙁

Yeah2Me2023

Newbie
Ik denk dat zolang je niet dagelijks gebruikt en er een herstelperiode er tussen zit niet heel veel behalve tanden/kiezen slijtage.

Meermaals gebruik stel om de dag:
- ingevalle bekkie
- trillende handen
- gewenning --> hogere dosis danwel ander manier van toedienen, danwel combineren
- huidproblemen (netelroos, puisten e.d.)
- bleke huid
- denken niet zonder te kunnen functioneren (intrede geestelijke afhankelijkheid)
- gebit naar den klote
- aanslag op hart en bloedvaten
- verhoogde bloeddruk
- kans op hersenbloeding
- oververmoeidheid
- speed-psychose

Sommige treden snel op, andere is wachten totdat het gebeurd.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Hier zelfde verhaal 28 jaar dagelijks. Nergens last van, heb laatst nog mijn leverfunctie eb nierfunctie laten controleren. Was allemaal perfect

Dream on. Je maakt mij niet wijs dat je fysiek gezond in je vel zit als je 28 jaar dagelijks aan de speed zit. Misschien toont het zich (nog) niet in je lever- en nierfunctie. Maar er zal echt wel schade zijn, en heel fris en fruitig zal jij er niet bijlopen.

Sowieso, even los van de lichamelijke/neurotoxische gevolgen kun je je afvragen in hoeverre je ‘nergens last van hebt’ als je al meer dan een kwart eeuw compleet afhankelijk bent van een harddrug. Niet om vervelend te doen, maar dat is een behoorlijk ernstige situatie.

Lemmy

Badass junkie
Blijkbaar is speed ook rampzalig voor je tanden.

@caninus Dit gelooft werkelijk niemand hoor. Ik heb na de jaren waar ik teveel gebruikte (tot begin dit jaar) nog niet mijn lever laten controleren, maar ik ben vrij zeker dat er toch wel wat schade is. Ok het was wel coke, maar dat maak niks uit.

n8wachT

Bewuste gebruiker
Ik gebruik nu ruim 20 jaar speed, waarvan een groot deel dagelijks. Heb wel enkele lange pauzes gehad. Eenmaal door opname in kliniek (half jaar clean). Maar ook nog vrij recent rond het begin van de corona periode- toen is het me ruim 380 gelukt om me geheel te onthouden van alle drugs en alcohol. Echter, toen de terugval alsnog kwam ben ik wederom blijven hangen in dagelijks gebruik. Alcohol heb ik nog steeds niet aangeraakt, verwacht ook niet meer dat dit nog gaat gebeuren.

Maar goed, back on topic. De korte inleiding was om enig inzicht te geven qua gebruik. Zal nu wat klachten benoemen zoals die zich bij mij ontwikkeld hebben.

By far het meest opvallende zijn de maag/darm problemen. Ik kan nog maar slecht voedsel verdragen. Vroeger had ik ook wel meer last van maag en verstoorde stoelgang als ik scherp kruidig voedsel tot me had genomen. Maar tegenwoordig is de frequentie veel groter, ook na maaltijden waarvan je normaliter geen klachten zou verwachten. Helemaal zeker weten dat het een gevolg is van amfetamine gebruik is lastig te bepalen. Maar op zich is het geen gekke gedachte.. Ik denk dat het vooral de periode geweest is waar echt all time beste speed te krijgen was. De pasta was zo kneedbaar dat ik er toen minimaal een jaar balletjes van heb gedraaid en die gewoon zo heb doorgeslikt. Achteraf gezien was dit uiteraard niet heel erg handig. Waar het probleem nu precies zit weet ik nog niet. Heb al diverse onderzoeken gehad in ziekenhuis maar een duidelijke oorzaak hebben ze nog niet gevonden. De klachten varieren van onrustige maag/krampen tot heel vaak naar toilet moeten (geen diarree maar wel dunne ontlasting). Vervolgens kwam er ook een moment dat dit mentaal een rol ging spelen; angst voor de angst. Bijna obsessief naar toilet moeten omdat je anders bang bent buiten te zijn en geen toilet in de buurt hebben. Gelukkig was ik me vrij snel bewust dit mentale gedeelte, anders was ik er waarschijnlijk nog veel dieper in terecht gekomen met mogelijk gevolg niet meer naar buiten te durven.

Fysiek verder snel last van verkrampingen. Lijf staat continue in de ''zet je schrap'' houding (zowel nuchter als onder invloed). Ik heb soms hevige stuiptrekkingen vanuit het niets. Meestal in bed voor het slapen gaan, maar dat schijnt bij veel mensen voor te komen en is ook niet perse een teken dat er iets niet goed zit. Maar heb het ook als ik net met glaasje cola vanuit de keuken naar de woonkamer loop. Kan best een zooitje geven.

Tandproblemen. Weet niet meer hoelang ik al niet naar de tandarts geweest ben, zolang ben ik dus al niet geweest! Ik poets wel altijd paar keer per dag, ook als ik gebruik. Maar hiermee heb ik toch niet kunnen voorkomen dat het tandvlees voor een groot deel heeft terug getrokken, voor zover er überhaupt nog sprake is van tandvlees. En ik ben 3 tanden/kiezen verloren inmiddels. Die zijn spontaan uit me bek gevallen. Gelukkig allemaal tanden achterin, je ziet er verder niks van. Ben er alleen bang voor dat het hier niet bij zal blijven.

Mentaal. Moet zeggen dat het op dit gebied relatief goed gaat (gezien de omstandigheden). Wel is er duidelijk sprake van een beschadigde of verstoorde aanmaak van dopamine. Ik maak het van nature vrijwel niet meer aan (mogelijk zelfs helemaal niet meer). In kliniek zou hier meer naar gekeken worden, maar dit is om allerlei redenen toen niet meer gebeurd. Hoewel de mentale problemen dus meevallen, is dit toch een heel belangrijk stukje van de puzzel. Ik ga over niet al te lange termijn weer opnieuw de thuis detox doen en om het daarna vol te kunnen houden heb ik echt ondersteuning nodig bij dat dopamine te kort. Want dat zorgt ervoor dat ik gedurende het clean zijn snel problemen krijg van extreme vermoeidheid. Ook is de motivatie om dingen te ondernemen dan niet meer wat het geweest is.

Het vreemde is dat na stoppen met gebruik er vrij snel herstel optreed en voor een maand of drie elke dag wel progressie maak en verbeteringen voel in gezondheid. Alleen heb ik gemerkt dat na die termijn het juist weer telkens een stapje terug gaat. Vermoeidheid neemt toe, en dat is voor iemand die altijd verliefd is geweest op speed uiteraard een enorme trigger om weer te gaan gebruiken. Toen ik de 380 haalde sliep ik op het laatste moment vaak weer zo'n 15-16 uur (totaal, verdeeld over de dag en nacht). En dan nog moe zijn.... Lastig.

Er komen vast nog wat meer kwaaltjes in me op, die bewaar ik dan voor een eventuele volgende post. Ga nu eerst even wasje draaien, de vorige afhalen-strijken-vouwen. Afwas doen, vloer vegen en er ff met een laminaat boener overheen knallen. Badkamer schoonmaken en ontkalken ... Dat is dan wel weer een mooie eigenschap van pep :wink:

Jesusondruqs

Geen stemmen in je hoofd? Bofkont..🤔
Ik zou sowieso wel eens willen weten hoeveel van jullie te kampen hebben met stemmen in het hoofd door speed gebruik
Ja ik dus 🫤
Misschien een ideetje voor nieuw topic..

Dirkdirk

DF-koning
Eerste waar ik aan denk is ondervoeding, dehydratatie en nier falen. Maar je hebt er twee dus lekker doorgaan je hebt twee levens. (S)

Hier zelfde verhaal 28 jaar dagelijks. Nergens last van, heb laatst nog mijn leverfunctie eb nierfunctie laten controleren. Was allemaal perfect
Totaal lulverhaal en ik heb medelijden dat je jezelf waarschijnlijk ook écht geloofd. Je hebt een sterk lijf dat geef ik je mee, het kost een goede lichamelijke conditie om zolang dagelijks (!!!) te gebruiken maar je lichaam is echt zwaar beschadigd al. Geen twijfel mogelijk.
Sowieso, even los van de lichamelijke/neurotoxische gevolgen kun je je afvragen in hoeverre je ‘nergens last van hebt’ als je al meer dan een kwart eeuw compleet afhankelijk bent van een harddrug. Niet om vervelend te doen, maar dat is een behoorlijk ernstige situatie.
Het feit alleen al dat je besloten hebt en overtuigd bent dat het leven meer waard is met zulke permanente dagelijkse veranderingen. Zoek het in jezelf, ga niet uitvluchten in een potente stim want je bent bij dagelijks gebruik gewoon niet meer jezelf maar een wandelende dopamine bom.
Ik gebruik nu ruim 20 jaar speed, waarvan een groot deel dagelijks. Heb wel enkele lange pauzes gehad. Eenmaal door opname in kliniek (half jaar clean). Maar ook nog vrij recent rond het begin van de corona periode- toen is het me ruim 380 gelukt om me geheel te onthouden van alle drugs en alcohol. Echter, toen de terugval alsnog kwam ben ik wederom blijven hangen in dagelijks gebruik. Alcohol heb ik nog steeds niet aangeraakt, verwacht ook niet meer dat dit nog gaat gebeuren.

Maar goed, back on topic. De korte inleiding was om enig inzicht te geven qua gebruik. Zal nu wat klachten benoemen zoals die zich bij mij ontwikkeld hebben.

By far het meest opvallende zijn de maag/darm problemen. Ik kan nog maar slecht voedsel verdragen. Vroeger had ik ook wel meer last van maag en verstoorde stoelgang als ik scherp kruidig voedsel tot me had genomen. Maar tegenwoordig is de frequentie veel groter, ook na maaltijden waarvan je normaliter geen klachten zou verwachten. Helemaal zeker weten dat het een gevolg is van amfetamine gebruik is lastig te bepalen. Maar op zich is het geen gekke gedachte.. Ik denk dat het vooral de periode geweest is waar echt all time beste speed te krijgen was. De pasta was zo kneedbaar dat ik er toen minimaal een jaar balletjes van heb gedraaid en die gewoon zo heb doorgeslikt. Achteraf gezien was dit uiteraard niet heel erg handig. Waar het probleem nu precies zit weet ik nog niet. Heb al diverse onderzoeken gehad in ziekenhuis maar een duidelijke oorzaak hebben ze nog niet gevonden. De klachten varieren van onrustige maag/krampen tot heel vaak naar toilet moeten (geen diarree maar wel dunne ontlasting). Vervolgens kwam er ook een moment dat dit mentaal een rol ging spelen; angst voor de angst. Bijna obsessief naar toilet moeten omdat je anders bang bent buiten te zijn en geen toilet in de buurt hebben. Gelukkig was ik me vrij snel bewust dit mentale gedeelte, anders was ik er waarschijnlijk nog veel dieper in terecht gekomen met mogelijk gevolg niet meer naar buiten te durven.

Fysiek verder snel last van verkrampingen. Lijf staat continue in de ''zet je schrap'' houding (zowel nuchter als onder invloed). Ik heb soms hevige stuiptrekkingen vanuit het niets. Meestal in bed voor het slapen gaan, maar dat schijnt bij veel mensen voor te komen en is ook niet perse een teken dat er iets niet goed zit. Maar heb het ook als ik net met glaasje cola vanuit de keuken naar de woonkamer loop. Kan best een zooitje geven.

Tandproblemen. Weet niet meer hoelang ik al niet naar de tandarts geweest ben, zolang ben ik dus al niet geweest! Ik poets wel altijd paar keer per dag, ook als ik gebruik. Maar hiermee heb ik toch niet kunnen voorkomen dat het tandvlees voor een groot deel heeft terug getrokken, voor zover er überhaupt nog sprake is van tandvlees. En ik ben 3 tanden/kiezen verloren inmiddels. Die zijn spontaan uit me bek gevallen. Gelukkig allemaal tanden achterin, je ziet er verder niks van. Ben er alleen bang voor dat het hier niet bij zal blijven.

Mentaal. Moet zeggen dat het op dit gebied relatief goed gaat (gezien de omstandigheden). Wel is er duidelijk sprake van een beschadigde of verstoorde aanmaak van dopamine. Ik maak het van nature vrijwel niet meer aan (mogelijk zelfs helemaal niet meer). In kliniek zou hier meer naar gekeken worden, maar dit is om allerlei redenen toen niet meer gebeurd. Hoewel de mentale problemen dus meevallen, is dit toch een heel belangrijk stukje van de puzzel. Ik ga over niet al te lange termijn weer opnieuw de thuis detox doen en om het daarna vol te kunnen houden heb ik echt ondersteuning nodig bij dat dopamine te kort. Want dat zorgt ervoor dat ik gedurende het clean zijn snel problemen krijg van extreme vermoeidheid. Ook is de motivatie om dingen te ondernemen dan niet meer wat het geweest is.

Het vreemde is dat na stoppen met gebruik er vrij snel herstel optreed en voor een maand of drie elke dag wel progressie maak en verbeteringen voel in gezondheid. Alleen heb ik gemerkt dat na die termijn het juist weer telkens een stapje terug gaat. Vermoeidheid neemt toe, en dat is voor iemand die altijd verliefd is geweest op speed uiteraard een enorme trigger om weer te gaan gebruiken. Toen ik de 380 haalde sliep ik op het laatste moment vaak weer zo'n 15-16 uur (totaal, verdeeld over de dag en nacht). En dan nog moe zijn.... Lastig.

Er komen vast nog wat meer kwaaltjes in me op, die bewaar ik dan voor een eventuele volgende post. Ga nu eerst even wasje draaien, de vorige afhalen-strijken-vouwen. Afwas doen, vloer vegen en er ff met een laminaat boener overheen knallen. Badkamer schoonmaken en ontkalken ... Dat is dan wel weer een mooie eigenschap van pep :wink:
God, jij ook? Ik dacht dat je een van de wijzere was van het forum. Hoop dat je inziet wat je doet.

Maar daar is die vinger weer 👈 jij doet dit jij doet dat ik weet het beter luister naar mij. Sorry.

just trying to help.

HuisbaasBob

Bewuste gebruiker
Ik hoor iedereen hier heel stellig roepen dat langdurig speed gebruik wel schadelijk moét zijn, maar staat er verder ook maar iemand stil bij het feit dat je bij chronisch gebruik enorme down-regulatie krijgt en je in principe gewoon terug naar normaal gaat.

Het zal echt geen wonderen doen voor je lichaam, maar een perpetuele gebruiker die staat ook echt niet elke dag retestrak. Die kunnen een uur voor het slapen nog een lijntje nemen

CuriousExplorer

DF-koning
Ik hoor iedereen hier heel stellig roepen dat langdurig speed gebruik wel schadelijk moét zijn, maar staat er verder ook maar iemand stil bij het feit dat je bij chronisch gebruik enorme down-regulatie krijgt en je in principe gewoon terug naar normaal gaat.

Het zal echt geen wonderen doen voor je lichaam, maar een perpetuele gebruiker die staat ook echt niet elke dag retestrak. Die kunnen een uur voor het slapen nog een lijntje nemen
Beschadigde receptoren beschouw je als "normaal"?

Of ik moet dit verkeerd lezen,.

n8wachT

Bewuste gebruiker
Nou gezond is het natuurlijk niet. Het is stelselmatig roofbouw plegen op je lichaam. Door middel van schade beperking kan je een heel eind komen. Hier zal ik volgende keer wat langer stukje over typen.

Maar vanuit de wetenschap gezien gaan er niet snel mensen dood aan amfetamine gebruik. Bij misbruik ook minder snel dan andere middelen. Al zijn onderzoeken soms wat vertroebeld doordat speed gebruikers vaak meerdere middelen gebruiken dan alleen pep. Dit maakt het lastig om met keiharde bewijzen te komen dat amfetamine zorgde voor x aantal doden in het jaar xxxx.

HuisbaasBob

Bewuste gebruiker
Beschadigde receptoren beschouw je als "normaal"?

Of ik moet dit verkeerd lezen,.
Down regulatie wil niet meteen zeggen beschadiging. Maar als je linksom of rechtsom minder gevoelig raakt voor speed dan wordt de belasting voor je lichaam die voortvloeien uit de effecten (hartslag, bloeddruk, niet eten/slapen etc) vanzelfsprekend ook minder.

Ik bewaar niet dat het een gezonde levensstijl is, maar het is dwazerij om te denken dat iemand die elke dag gebruikt dan ook iedere dag dezelfde opdonder krijgt als een incidentele gebruiker

n8wachT

Bewuste gebruiker
Down regulatie wil niet meteen zeggen beschadiging. Maar als je linksom of rechtsom minder gevoelig raakt voor speed dan wordt de belasting voor je lichaam die voortvloeien uit de effecten (hartslag, bloeddruk, niet eten/slapen etc) vanzelfsprekend ook minder.

Ik bewaar niet dat het een gezonde levensstijl is, maar het is dwazerij om te denken dat iemand die elke dag gebruikt dan ook iedere dag dezelfde opdonder krijgt als een incidentele gebruiker
Heb het paar keer terug gelezen, eerlijk gezegd weet ik niet of dit helemaal klopt. Het heeft alles weg van tolerantie opbouw. Maar of dit ook betekend dat er minder schade optreed durf ik niet zo stellig te plaatsen. Bij dagelijks gebruik ontsnap je nooit helemaal aan het moment waarop het gewoon even niet meer werkt; als in- je er even niks meer van voelt (of weinig). Ondanks dat het op dat moment voor je gevoel niet meer werkt voelt het niet alsof er fysiek geen schade meer word toegedaan, in tegendeel. Persoonlijk voelt het alsof dit wel degelijk het geval is- tot pijn aan m'en haarvaten aan toe tot het moment van echt ontzettend ziek zijn zelfs. En op zich is het ook geen onlogische gedachte volgens mij. Gelukkig ben ik wel gegroeid wat dit betreft, maar heb het helaas vaak genoeg wel laten gebeuren.

Je tweede alinea kan ik me wat beter in vinden. Al was het maar omdat de mate van opdonders ook afhangen van de verdere levensstijl. Als je schade beperkende maatregelen heb genomen (supplementen, shakes... etc.) dan zal de opdonder misschien in wat verzwakte vorm op je neerslaan. Dit is bij incidenteel gebruik wat lastiger te managen omdat het dagelijks gebruik van pep ook niet even iets is wat je kan doen. Mijn behandelaar noemde het ooit topsport, en hoe meer ik daar over nadacht... hoe meer er een kern van waarheid in lijkt te zitten.

bertdenw

Newbie
Ik zal hierbij mijn eigen bijdrage geven:
Gebruik het nu meer als een jaar dagelijk ( met soms een uitzondering wat resulteert in diepe slaap).
1: antwoord op uw vraag:
-extreme sociale isolatie( dit is wat in mijn geval het ergste voorbeeld is in mijn situatie)
-maag darm problemen
-gebitsproblemen
-uitstellingsgedrag vanwege "dag tot dag" leven ( een voorbeeld hiervan is : rekening blijven uitstellen om te betalen, tot er al een boete van meer als 50/200 euro op komt).
- het emotionele aspect
-periodes van ontstekingen.
- de constante paranoa voor controles als ik met auto rondrij.( dus zo goed als dagelijks).
- indien ik een dag niet slaap, denken dat alle geluiden die ik hoor mensen zijn die over mij praten.
-droge huid ( grootste ergernis is bij het scheren en schilfers van mijn wenkbrouwen die in mijn ogen komen)
-criminaliteit "in het milieu" / contact met politie en gerecht ( hierbij wil ik bedoelen, sinds mijn vaste leverancier gestorven is, ik nu terug via via(brol) koop en er ( spijtig genoeg) veel geript en agressie zit in dat wereldje. ook via mijn kant omdat ik mij niet laat bestelen),
of op verhoor moeten bij de overheidsdiensten omdat die persoon dit en dat gedaan heeft.
-impulsief koop gedrag
-1000dingen doen op een dag en eigelijk niets bijdragend gedaan hebben op die dag .
... dit zijn zowat de eerste die in mij opkomen.

De zaken waar ik geen last van heb wil ik niet meedelen omdat ik het gevoel heb , dat dit "aanzetten tot" gaat geven...
Verder wil ik meedelen: houd privé en drugs gescheiden hierbij bedoel ik dat mijn omgeving los is van mijn drugsgebruik,
vb:ik ga alleen maar om met mijn echte vrienden / en bouw bewust geen band op met " de drugsgebruikende" vrienden.

Laatst bewerkt:

bertdenw

Newbie
deze topic wat verder gelezen.
Bij continue gebruik ligt het vooral op schade beperking .
Zo neem ik extra vitaminen en mineralen en kijk ik ook naar mijn voeding ( wat ik de dagen ervoor gegeten heb, met name de geschiedenis van mijn koolhydraten inname, mineralen en fastfood).
Om te slapen is een vast ritueel noodzakelijk de uren voor dat je gaat slapen ( voor mij toch).
het gebruik van in mijn tienerjaren ( tijdens het uitgaan, en afkicken gedurende de week om in het weekend opnieuw te gebruiken) had meer roof op mijn lichaam ( slapen lukte niet ;wat psychoses gaf,vermagering , uitputting) dan mijn huidige situatie/gewenning aan een product ( hongergevoel is er in verhouding met mijn activiteit, net zoals de behoefte hebben aan slaap )
het dagelijks nemen van parameters ( bloeddruk , saturatie, temperatuur)om te kijken of er iets veranderd moet worden aan mijn levensstijl.

bertdenw

Newbie
Zonder te oordelen, maar dit lijkt me vrij duidelijk toch?
Hierbij bedoel ik (de levensstijl op speed)
Waar deze topic over gaat. ( ik raad iedereen drugs af want het is een neerwaartse spiraal met 3 eindbestemmingen;
van instelling tot instelling, gevangenis of de dood)]
Veranderende onderdruk is meestal indicatie
Bloedonderzoek geeft meer duidelijkheid hierover.
Moet ik meer zonlicht hebben?
Beweeg ik genoeg. ( omdat ik nu iedere dag thuis ben)
beweeg ik niet te veel? Neem ik genoeg rust ( niet enkel fysiek maar ook mentaal)
Blijf ik doormalen over simpele dingen?
Terugkijken over mijn dagen van hoe ( verbouwingswerken) intensief mijn dagen waren, was mijn voeding aangepast hiervoor.
Heb ik last van spierkrampen, vocht, electrolyten balans......

Jesusondruqs

ik had me opgegeven voor een vakantie bij Fundamentum Detox in Margraten..
Maar na een 4 uur durende intake met oa een arts en psycholoog over mijn dagelijks speed gebruik..( ruim 20 jaar )

mag ik toch maar een week blijven..

Valt allemaal wel mee hoor die speed..

Bovenaan