Fijn recept voor 2-persoons spacecakeje

kildeer

Belezen gebruiker
Helloes!
Omdat er veel spacecake recepten voor grote en vele eters bestaan, dacht ik er goed aan te doen mijn laatst uitgeprobeerde receptje hier te delen. Het resultaat is een fijn, klein cakeje voor een niet te zware, lekkere trip, waar je met z'n tweeën twee keer mee kunt doen.

Benodigdheden voor de wietboter:
- 1/2 gram wiet
- 1/2 gram hasj
- 100 gram roomboter

Overige spullen:
- 100 gram cakebeslag meel (gewoon uit zo'n pak)
- 1 ei
- een op 170 graden celcius voorverwarmde hete lucht oven (elektrisch iets warmer)
- een bakblik(je) of ovenvaste schaal
- een garde of mixer (met mixer wordt het beslag luchtiger, maar ik heb zelf geen in huis)

Maak de wietboter door de hasj te verkruimelen de wiet heel fijn te hakken. Smelt op een vlamverdeler of een zo laag mogelijk vuur de roomboter en gooi de fijnhakte stuff erbij (wellicht ten overvloede: de boter uiteraard niet laten koken/bruin laten worden!). Laat de wietboter au bain marie een uurtje 'zweten', trekken, pruttelen (zet een pan kokend water op het vuur en hang het pannetje met de wietboter boven het kokende water).

Na een uurtje is de wietboter klaar en heeft het een fijne gore groen-bruine kleur. Als je wil kan je het resultaat nog door een fijne zeef doen, maar dat heb ik niet gedaan. Voor het cakeje heb je maar de helft van de vloeibare boter nodig. De andere helft kan je laten stollen in de koelkast en vervolgens invriezen voor later gebruik, blijft erg lang goed.

De boter kan je zo vloeibaar door de overige ingredienten donderen: mix dus de wietboter, het ei en het cakemeel met garde of mixer GOED door elkaar. Reken op zeker 3, 4 minuten mixen. Probeer het beslag lekker luchtig te maken (gaat best met de mixer).

Stort hierna het beslag in een ingevette en bestoven (met een beetje cakemeel) cakeblik of ovenvaste schaal en bak in de oven voor een minuut of 40. Blijf er een beetje bij; de tijd en temperatuur kan per oven verschillen. Persoonlijk vind ik een beetje doorgebakken altijd beter dan een kleffe, net-niet gare cake.

Het resultaat heeft het formaat van zo'n 2 a 3 flinke muffins. Ik heb de cake door midden gesneden en een helft ingevroren, de andere helft met z'n tweetjes opgegeten. Errug lekker en errug space :P

Enjoy!

Bovenaan