Ervaring met HPPD?

Delirium

Badass junkie
Whoa, lijkt me een zure aandoening :(

Je hebt het dus vooral visueel, maar heb je ook andere klachten, zoals depersonalisatie ofzo? Het is sowieso handig om eerst eens langs een dokter ofzo te gaan.

azgaza

Badass junkie
Ik heb dat ook gehad, maar dan echt alleen visuele klachten, en een licht ongemakkelijk gevoel door die visuele klachten. Wat ik had is dat alle effen gekleurde oppervlakte patronen kregen, echt álles had patronen. Ook zag ik af en toe lichtflitsen en dingen in mijn ooghoeken bewogen soms.
Vreemd genoeg duurde dit bij mij drie a vier maanden en ging het daarna helemaal weg. Ik denk nu dat het komt omdat ik precies na een periode van veel te vaak achter elkaar paddo's de ziekte van pfeiffer kreeg (daar was ik op de getest en dat had ik echt). Vermoeidheid triggered bij mij nog steeds flashbacks, hoewel wel lichte en omdat het zo sporadisch is vind ik dat eerder leuk dan erg, maar toen was ik dus de hele dag doodmoe, en had ik ook de hele dag non stop flashbacks door vermoeidheid. Ik heb nadat het weg ging nog vaak getript op paddo's en ook op lsd en het is gelukkig nooit meer teruggekomen.

Maar dit is niet relevant aan jouw verhaal omdat het bij jou waarschijnlijk niet door moeheid getriggered wordt. In jouw geval zou ik naar de doctor gaan inderdaad.

Carlitos

Badass junkie
Ik heb er wel degelijk ervaring mee.
Ruisend beeld,vlekjes,patronen,soms flitsen etc.

Ik had vraag bij breider gesteld dit wat het antwoord ;

, Wij waarschuwen op deze site uitsluitend als het echt nodig is. Routinematige waarschuwingen met het opgeheven vingertje zul je niet vinden. Maar nu wil ik je heel duidelijk waarschuwen. Je klachten worden HPPD genoemd. Die letters staan voor Hallucinatory Persistent Perception Disorder. HPPD is een ernstige door drugs veroorzaakte hersenafwijking HPPD kan ontstaan na het gebruik van XTC, LSD, amfetamine. Soms worden paddo\'s ook als oorzaak genoemd. Zeer versimpeld komt de oorzaak van de klachten er op neer dat visuele prikkels in de hersenen niet goed meer worden gefilterd. Dat geeft overprikkeling met de daaruit voortvloeiende problemen met het zien. Als jij deze klachten vanuit jezelf hebt, bestaat de kans dat je het drugs als XTC, amfetamine, LSD en misschien ook paddo\'s verergert. Als jij klachten hebt die op HPPD lijken, moet je weten dat deze aandoening zeer ernstig kan worden en je leven zeer langdurig / zelfs levenslang kan verpesten. In ernstige gevallen kun je niet meer duidelijk zien. Je hebt dan trillende beelden, schaduwen, flitsen, bewegingen met een staart (zoals met een computermuis als je dat zo instelt), vervormingen. Kortom het dagelijks leven wordt een enorme opgave. Wanneer mensen aan deze aandoening lijden, is er wel medicatie. De resultaten van de behandeling zijn echter onzeker. Je weet dus nu dat jij een ongelofelijk groot risico loopt bij het voortzetten van je gebruik van XTC. Nogmaals: realiseer je ook dat wij uitsluitend in uitzonderingssituaties duidelijk waarschuwen. Deze waarschuwing is menens. Je vult in dat je jonger bent dan 16 jaar. Op die leeftijd zijn de hersenen nog kwetsbaarder omdat ze volop in ontwikkeling zijn. Als je nu al dit soort klachten hebt, zie ik dit als een signaal dat jij je hersenen grondig kapot maakt.

Razar

Belezen gebruiker
en voel je je er dan mentaal ook wat 'afweziger' door? Ik voel me namelijk ook nog eens lusteloos en afwezig erbovenop.

TechNora

Wijs gebruiker
Tripreporter
Dit komt mij ook wel bekend voor. Ik heb ook flitsen, en dat ik dingen in mijn ooghoek zie bewegen, en vlekken enzo. Maar het is niet dat ik erdoor ontregeld raak ofzo. Eigenlijk ben ik er zo onderhand wel aan gewend, en valt het me nauwelijks meer op. Wel waren de verschijnselen tijdens mijn LSD trip ineens weg, en dat was juist heel vaag...

Maar ik begrijp dat je pas HPPD hebt als je er ook angstig door wordt enzo, dus ik heb er geen last van. Lijkt me wel heel vervelend... Weet neit wat je eraan kan doen, stoppen met drugs misschien, maarja dat is wel heel drastisch :mrgreen:

xcrement

Belezen gebruiker
heb het zelf ook, en medicatie ervoor lijkt me echt niet goed.
Het enigste wat ik ooit had gelezen dat ze gaven aan enkele mensen was klonopin, wat gewoon een benzo is. Benzo's maakte bij mij alle visualisaties zoveel harder. Bijna elke drug deed de visualisaties veel harder worden. Heb het nu zo'n 3j ofzo, geen enkele dokter of psychiater waaraan ik het heb proberen uitleggen had er ook maar ooit van gehoord. :rolleyes:

Carlitos

Badass junkie
Razar zei:
en voel je je er dan mentaal ook wat 'afweziger' door? Ik voel me namelijk ook nog eens lusteloos en afwezig erbovenop.

Nee niet echt.
Wat goed helpt is er niet zoveel op letten/bij nadenken dat je het hebt.
Eerste lette ik er veel meer op,maar nu doe ik wat meer dingen zoals voetbal,of iets dan vergeet ik het een beetje.

Japi

azgaza

Badass junkie
Toen ik het zelf nog had door die moeheid voelde ik me in principe goed (behalve het feit dat ik ziek was natuurlijk); maar het feit dat ik steeds van die lichtflitsen zag, patronen, soms tracers.. was wel zodanig vreemd dat ik dacht 'oh kut in heb mijn hersens stukgemaakt'. Nu wee tik dat dat technisch gesproken ook in de mogelijkheden zat, maar.. het was gelukkig niet zo.

Ik heb trouwens nog wel vaak lichte paar-seccnode flashbacks, en kan dingen nog steeds laten bewegen als ik me er op concntreer, maar dat is eigenlijk juist leuk.

TechNora

Wijs gebruiker
Tripreporter
Hmm, ja eigenlijk is het ook bestwel erg, maar ik heb er tot nu nooit zo bij stilgestaan... :confused:

TechNora

Wijs gebruiker
Tripreporter
azgaza zei:
TechNora zei:
Hmm, ja eigenlijk is het ook bestwel erg, maar ik heb er tot nu nooit zo bij stilgestaan... :confused:

Heb je het de hele tijd dan?

Jep, sowieso de hele tijd soort licht dat een beetje knippert, en soms donkere vlekken in m'n ooghoeken, maar dat is altijd onverwachts. Die patronen heb ik niet zo...

azgaza

Badass junkie
Ik had het echt alleen met die patronen en soms lichtflitsen, maar als je er geen last van hebt in je dagelijkse bezigheden en het nie terger word is het in principe toch niet echt een probleem?

TechNora

Wijs gebruiker
Tripreporter
azgaza zei:
Ik had het echt alleen met die patronen en soms lichtflitsen, maar als je er geen last van hebt in je dagelijkse bezigheden en het nie terger word is het in principe toch niet echt een probleem?

Nee, is het ook niet! Ik schrok alleen even van dat verhaal, en ineens herkende ik al die symptomen. Dat is ook een ziekte geloof ik :mrgreen: Misschien wordt ik wel para ofzo, haha. Nee ik vergeet dit verhaal gewoon, en ga rustig verder :P

Doodkapje

Wijs gebruiker
ik heb ook wel van die flitsen en dingen zien bewegen in mijn ooghoeken. daar stoor ik me niet zo aan. hetgeen waar ik het laatste 1.5 jaar a 2 jaar heel veel last van heb is lichtgevoeligheid. als ik net wakker word en ik doe de rolluik open aauuwww. dan zie ik dus de eerste minuten dus bijna niks, en autorijden is soms ook wel moeilijk.

maar je zegt dat je risperdal neemt, iemand die ik ken neemt dat voor haar psychose...

Carlitos

Badass junkie
TechNora zei:
azgaza zei:

Nee, is het ook niet! Ik schrok alleen even van dat verhaal, en ineens herkende ik al die symptomen. Dat is ook een ziekte geloof ik :mrgreen: Misschien wordt ik wel para ofzo, haha. Nee ik vergeet dit verhaal gewoon, en ga rustig verder :P

Dat dacht ik dus ook ik ga rustig door.
Met xtc werd het echt steeds erger. (ik nam wel veel in korte tijd)

Nu denk ik had ik er maar goed mee omgegaan door meer tijd tussen het slikken / gebruik te laten.

Maargoed je zult het wel zien wat er komt/gebeurd maar als het erger word zou ik wel ff stoppen (hoe moeilijk het ook is :sunglasses: )

:wave:

xcrement

Belezen gebruiker
Doodkapje zei:
maar je zegt dat je risperdal neemt, iemand die ik ken neemt dat voor haar psychose...
risperdal is dan ook een anti-psychotica.
Ik denk niet dat dat zou werken, hppd is helemaal geen psychotische aandoening, het ligt aan een verkeerde transmissie van boodschappen in de hersenen. Hoe hppd juist 'werkt' is nergens te vinden. Op ct-scan en mri-scan valt er niets te zien.
Over de risperdal: heb het 2x gedaan en het maakte de symptomen veel zwaarder.

Freud

Newbie
Ik heb sinds een tijdje als ik ergens even naar staar dat alles een beetje lijkt te ''drijven'' alles beweegt een klein beetje alsof er een briesje staat die alles een beetje laat bewegen, ook heb ik een paar keer van die lichtflitsen gehad, hoogstens 5 keer. Ook heb ik een keer een wazige vlek op me oog gehad, dit duurde maar 15 min en nooit vaker gehad..

Zou dit ook een van de symptonen kunnen zijn of slaat dit nergens op? :P

Jeller

Badass junkie
soms heb ik gelijk ook zo een lichte ruis op bepaalde dingen (maar kan mss zijn omda ik niet zo goed zie door mijn rechter-oog) overlaatst ook zo dansende puntjes (kzat toen wel op beetje dex), dus tis totaal niet erg en wss geen hppd, want tzijn sowieso geen flashbacks

TechNora

Wijs gebruiker
Tripreporter
Japi-10 zei:
TechNora zei:
azgaza zei:

Dat dacht ik dus ook ik ga rustig door.
Met xtc werd het echt steeds erger. (ik nam wel veel in korte tijd)

Nu denk ik had ik er maar goed mee omgegaan door meer tijd tussen het slikken / gebruik te laten.

Maargoed je zult het wel zien wat er komt/gebeurd maar als het erger word zou ik wel ff stoppen (hoe moeilijk het ook is :sunglasses: )

:wave:

Okee bedankt voor de waarschuwing

Radeon915

Wijs gebruiker
Tripreporter
TechNora zei:
azgaza zei:
TechNora zei:

Heb je het de hele tijd dan?

Jep, sowieso de hele tijd soort licht dat een beetje knippert, en soms donkere vlekken in m'n ooghoeken, maar dat is altijd onverwachts. Die patronen heb ik niet zo...

Daar herken ik me ook wel een beetje in, maar dan meestal dingen vanuit je ooghoek zien die dan eigelijk wat anders zijn... Vooral de laatste tijd heb ik dat toch wel regelmatig.

Wat ik wel grappig vind, toen ik een jaar of 5 was kon ik ook zegmaar de nerven van het hout zien 'stromen' als ik er een tijdje naar keek.
Na een paar jaar was dit wel verdwenen, maar toen ik dus ergens vorig jaar voor het eerst op paddo's tripte (vooral op het eind van de trip) had ik echt zoiets van 'Hee, dit heb ik al eens eerder gezien'

Flut

Belezen gebruiker
Hmm ik heb volgensmij ook al een behoorlijke tijd een lichte vorm van hppd, het word niet echt erger maar ik heb vooral dat alles hier en daar statisch aanvoelt en ik heb last van afterimages, soms lijkt het of dingen bewegen uit mn ooghoeken, erg vervelen, het beste is er niet teveel over nadenken en opletten, anders word het alleen maar erger.

Wat me ook op valt is dat het statische onrustig beeld met mooi weer, dus als de zon schijnt haast niet zichtbaar is maar als het bewolkt is een stuk zichtbaarder is.

Carlitos

Badass junkie
Je bedoelt ruisend beeld zeg maar ?
Moet je s'nachts op je kamer is kijken,hoe donkerder hoe beter je het ruisende pixelbeeld ziet.

Flut

Belezen gebruiker
Japi-10 zei:
Je bedoelt ruisend beeld zeg maar ?
Moet je s'nachts op je kamer is kijken,hoe donkerder hoe beter je het ruisende pixelbeeld ziet.

Yep, ja dat is precies wat ik bedoel, dit word Virtual Snow genoemd ben ik achter gekomen. Kijk maar eens op wikipedia en zoek naar de term "visual snow", veel mensen met hppd ervaren deze kwaal.

Er is tot nu toe geen echte genezing voor vs en het is ook niet precies bekend hoe het opgewerkt kan worden. Er zijn namelijk ook mensen die nog nooit drugs gehad hebben, maar toch al jaren visual snow ervaren.

Northawke

Wijs gebruiker
Ik heb dit soort dingen eigenlijk al sinds ik een kind ben, zo lang ik me kan herinneren dus. Heb het nooit als storend gezien, maar van de beschrijvingen heb ik gewoon een hele milde vorm van deze 'storing', als ik al wat heb. Het wordt soms een beetje intenser met drugs, maar soms verdwijnt het ook helemaal. Grappig om zo weer ergens achter te komen.

Bovenaan