Frenzel zei:
Waar ik het heb gelezen weet ik niet meer.
Wat je zegt geloof ik.
Het mechanisme verschilt misschien een beetje, maar het resultaat is verhoging van dopamine, serotonine, en noradrenaline, wat ervoor zorgt dat de ervaring als magisch wordt beleefd.
Lsd en psylocine zijn tryptamine derivaten die door het lichaam als serotonine worden herkend en daarom hun weg vinden naar de receptor die eigenlijk alleen voor de serotonine bestemd is. Aangezien de receptor er veel tijd voor nodig heeft om een tryptamine te verwerken, moet de serotonine wachten om in de receptor verwerkt te worden, want serotonine wordt heel snel door die receptor verwerkt. Door het gebruik van een tryptamine hoopt zich dus serotonine op en wanneer die receptor weer vrij gemaakt is van de tryptamine, krijgt het een overmaat aan serotonine te verwerken en dat verklaart de kick die wij voelen.
Maar de tryptamine geeft natuurlijk ook een kick op het moment dat die in de receptor blijft zitten.
De stof mdma is een voorloper op een bepaald tryptamine en in het lichaam wordt mdma daarin omgezet waardoor het ook de eigenschappen gaat vertonen die daarbij horen zoals je zelf al hebt uitgelegd. Dat tryptamine kun je zien als een afbraak product van mdma dat weer nog verder afgebroken moet worden. Bij 2cb gaat dat volgens mij ook ongeveer zo, want 2cb is geen tryptamine derivaat.
Het zijn interessante theorieën die je er op na houdt Frenzel, maar zonder fatsoenlijke bron kunnen we hier natuurlijk weinig mee.
Laten we voorop stellen dat de precieze werking van alle drugs in de hersenen nog onbekend zijn, omdat we simpelweg nog niet precies weten hoe de hersenen werken (zowel van mensen als overige dieren).
Desalniettemin is er wel redelijk wat onderzoek gedaan naar de werking van bijvoorbeeld LSD of MDMA met name in de hersenen van dieren. Dit geeft dus een voorzichtige benadering van de werking in het menselijk brein.
Algemeen geaccepteerd hierin is dat psychedelische drugs zoals LSD, Paddo's, Mescaline, 2-CB, etc. het hallucinogene effect veroorzaken door direct te binden aan de zogenoemde 5-HT2A receptoren. Een specifieke sub receptor van het serotonine systeem. De precieze werking is veel complexer dan dat, maar dit is zeer waarschijnlijk de verklaring voor het specifieke hallucinogene effect.
MDMA daarentegen bindt niet direct aan bepaalde receptoren, maar zorgt ervoor dat lichaamseigen serotonine, dopamine en adrenaline wordt vrijgemaakt (gereleased) en remt daarbovenop de heropname van deze stoffen. Hierdoor ontstaat er tijdelijk een overschot aan deze stoffen in de hersenen die vervolgens aan verschillende serotonine, dopamine en adrenaline receptoren gaan binden. Omdat MDMA veel meer affiniteit met het serotonine systeem heeft dan de overige, ontstaat er een liefde vol gevoel en kunnen er ook lichte hallucinaties optreden bij hoge doseringen. Er zal immers in steeds grotere mate lichaamseigen serotonine gaan binden ook aan de specifieke 5-HT2A receptoren. MDMA wordt echter niet als hallucinogeen middel geclassificeerd, maar als empathogeen. Een unieke klasse op zich. Als je al een vergelijking zou willen treffen, zou je kunnen zeggen dat MDMA een unieke combinatie van stimulerende, anti-depressiva en psychedelische effecten geeft.
Kort gezegd, LSD bindt aan bepaalde serotonine receptoren en MDMA maakt lichaamseigen serotonine vrij. Dit is een zeer groot verschil. En zeg nou eens eerlijk, de effecten van MDMA en LSD zijn toch ook gewoon heel anders? Er zitten kleine overeenkomsten tussen die twee, maar als je die logica gaat volgen zou je ook kunnen zeggen dat Amfetamine en MDMA een vergelijkbaar effect hebben...
Maargoed, genoeg gepraat over de werking van verschillende drugs als je het mij vraagt. Ik denk niet dat de TS hier heel veel aan heeft als ik eerlijk ben.
Voor de TS is het goed zich te realiseren dat hoewel er zeer kleine overeenkomsten tussen MDMA en LSD zijn, het echt twee verschillende drugs zijn die ook echt een ander effect geven. MDMA geeft eigenlijk iedereen een redelijk gelijkwaardig effect en is daar behoorlijk consequent in. Voor tripmiddelen geldt dat elke keer weer anders is. Set en Setting spelen daarbij een veel belangrijkere rol. Bovendien is het goed om te weten dat er heel mensen MDMA leuk vinden, maar veel minder mensen vinden trippen leuk. Voor trippen geldt, je zult de controle uit handen moeten geven en het laten gebeuren.
Mijn laatste advies, neem maximaal 100mics de eerste keer, begin in iedergeval binnen, doe het bijvoorkeur toch echt niet alleen. En lees jezelf zo goed mogelijk in. Een goed startpunt hiervoor zijn de verschillende handboeken in dit forum, maar ook wikipedia of erowid bevat veel informatie.
Bedenk goed of je het wil en er klaar voor bent. Zo ja, geniet!