eerste lamp-binnenkweek autoflower, hulp graag!

Goeiemiddag allemaal,

Ik ben nu bezig met het afronden van mijn eerste kweekprojectje, een northern light autoflower. Dit gaat redelijk, hij is nu 8 weken oud en ondanks dat hij alleen daglicht, 4u zonlicht en verder een paar simpele lampen van bij elkaar 70 watt doet hij het redelijk. Zal er niet heel veel vanaf halen maar oke dit was dan ook een keertje proberen om te kijken hoe het me beviel. Ik ga vandaag de zaadjes bestellen omdat ik anders een week moet wachten. Ik ga autoflowers northern light en AK-47 nemen, omdat deze een hoge opbrengst hebben en ik ontspannend en lacherige wiet het fijnst vind.

Nu is deze plant over een paar weken klaar en ik ga op stage ergens in europa in november. Nu wil ik voor die tijd nog twee autoflowers kweken! Deze keer ga ik een MASTER SON-T PIA 400 of 600 watt lamp van philips aanschaffen. Verder geen grote afzuiginstallaties of dergelijke, gewoon mijn open kastdeuren en een balkondeur die altijd op een kier zal staan (heb zo'n anti diefstal haakje zegmaar) en mezelf als extra co2 bron haha. Nu wordt dit mijn eerste keer kweken met een lamp enzovoorts en ik heb een kast waarin genoeg ruimte is, maar zou een lamp genoeg zijn voor beide planten? En moet ik deze lamp vanaf ontkieming er al op zetten (niet te dichtbij ivm de hitte natuurlijk)? Ik ga nogmaals de northern light autoflower aanschaffen en nu ook nog de AK-47 autoflower, of een andere strain die veel opbrengst geeft en een relaxend/lacherig effect geeft :grin:. Verder moet ik die lamp gewoon non stop aanzetten tot de bloeiperiode (dan met pauzes?) of kan ik hem beter vanaf het begin 20/4 zetten? Verder ga ik gewoon dezeflde potgrond als vorige keer gebruiken (standaard potgrond) en verder heb ik nog mestkorrels over van vorige keer. Om deze keer wat meer opbrengst te maken, wat kan ik het best doen, lettend op het budget? Bedankt voor het lezen en ik hoor het wel! :) Vandaag de zaadjes bestellen denk ik dus als iemand hierop nog iets te zeggen heeft graag snel

EDIT: oh en nog een beetje stomme vraag, maar als ik zo'n lamp koop, wat heb ik nog meer nodig voordat ik het ook werkend kan krijgen? Ik heb op mijn kamer alleen stationaire koppels waar de lamp in zou kunnen zegmaar, wat moet ik dan allemaal nog meer aanschaffen? Heb nooit echt elektrische dingen binnenshuis gedaan enzo :flushed:

EDIT EDIT: Lees net dat die lamp meer bedoeld is voor afbloeien!! Ik heb het liefst zegmaar een lamp die voor de hele 11 weken gebruikt kan worden, mensen ideeen? Het is allemaal zoveel informatie en zoveel verschillende dingen die gezegd worden 'het best te zijn' :(

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Raketijsje zei:
Heb nooit echt elektrische dingen binnenshuis gedaan enzo :flushed:

Goed dat je voordat je handelt eerst vragen stelt!
Het zomaar ophangen van lampen in (kleding?)kasten kan erg gevaarlijk zijn in verband met brand.

Als je met wat betere lampen wilt gaan kweken moet je wel in je achterhoofd houden dat je stroomkosten meer kunnen gaan zijn dan je opbrengst, zeker met maar 2 AF'jes.

Goed hier een aantal adviezen, tips en antwoorden op de meeste vragen:

Als aller eerst: Een ontspannen en lacherige wiet wil je hebben? Zijn dat niet de 2 keywoorden bij het omschrijven van het effect van wiet? ELKE wiet zal dit hebben, onafhankelijk van soort.
Geloof die bullshit niet van de websites van zaadhandels, overdreven commercieel gepraat.

Goed je hebt gekozen voor die zaden, dat is verder prima.

Je grond en mestkorrels zijn in principe voldoende, maar houd er rekening mee dat over het algemeen korrels pas na een maand of 2 gaan werken..
Een 600watter zal voldoende zijn voor de 2 plantjes.
Dat deze vooral voor de bloeifase geschikt is maakt niet uit, een autoflower zit namelijk vanaf week 1 of 2 al in de bloeifase.
Lamp moet er inderdaad op vanaf ontkieming, zoals je zelf al zegt niet te dicht erop ivm warmte. Meet de temperatuur constant, en de niet alleen in de kast maar ook op tophoogte onder de lamp. Let er op dat de planten flink groeien, zorg dus voor een goede rails of ketting waarmee je de lamp makkelijk en veilig in hoogte kunt afstellen. Een manier om juist de plantenbakken omhoog te helpen kan natuurlijk ook.
Je snapt het idee van een lichtschema en autoflower nog niet echt geloof ik.
Een autoflower (in tegenstelling tot reguliere planten) gaan vanaf ontkieming beginnen met hun bloei. De gehele levensfase zit de plant dus in de bloeifase.
Met reguliere planten heb je een wisselt lichtschema omdat je op een duur van groeifase naar bloeifase gaat. Jij hoeft daar dus geen rekening mee te houden.
In principe kun je een autoflower op 24/0 zetten (24 uur licht, 0 uur donker) maar dit kost veel energie wat zich niet terug verdient. Tussen de 18/6 en 20/4 zorgt voor het beste rendement.
Je kunt dus vanaf ontkiemen het licht tot de oogst op bijv. 18/6 zetten.
Dit doe je met een tijdschakelaar, LET OP! hier ontstaat vaak brand door.
Koop niet zo'n goedkoop mechanisch draai ding, maar koop een (niet ultra goedkope) tijdschakelaar met relais.

Voor een lamp heb je een fitting nodig (duh), en verder bekabeling en stroom uiteraard.

Als tips om je kweek betere opbrengst te geven: Beter medium aanschaffen.
Een zak goede grond bij de growshop kost een paar euro's.
Voor een buitenkweek met vele kilo's grond snap ik de budgetering, voor 20-50liter scheelt het weinig. Als je daar bent neem meteen een flesje BLOEIvoeding mee.
Canna flores bijvoorbeeld. 1 fles is genoeg.
Die 2 samen en je hebt meer dan voldoende voeding voor 12 weken.
Ontkiemen in de grond van de shop, na 2/3 weken beginnen met bijvoeden uit de fles tot 2/3 weken voor de oogst. Op tijd stoppen is erg belangrijk, ivm vervuiling door de voeding.
Liever een week eerder stoppen dan een week te lang doorgaan.

Ik hoop dat er een aantal dingen duidelijker zijn?
Als je nog vragen hebt, dan horen we ze wel :grin:

Succes met je kweek!

Allereerst bedankt voor het uitgebreide antwoord man! Waardeer het echt want informatie zoeken is als een doolhof haha.

Wat zijn allereerst dingen die ik moet doen om te voorkomen dat er brand uitbreekt? Mijn hoofdvraag is eigenlijk wat voor lamp ik het best kan gebruiken met deze opstelling:
- geen afzuiging (tenzij het niet anders kan)
- kast waarin er in de lengte erg hoog gegroeid kan worden, als het nodig is ook in de breedte (deurtjes open houden)
- rendabel mbt stroom (al zit de stroomkosten al in mijn huur, maar een hele hoge piek is natuurlijk ook weer zoiets)
- met de gekozen zaden
- wat voor gevolgen het heeft om bijv. ipv 600 watt 400 watt te nemen
- waar ik het best al deze spullen kan halen, internet?

Haha ja ik weet het :P maar het is meer dat ik dat bij de een meer heb dan het ander bedoel ik. Bij die slechte wiet van het andere topic bijvoorbeeld had ik totaal niet lacherigheid maar juist serieuze gesprekken, lachen is beter! Wat kan ik verwachten als opbrengst droog? De websites zeggen voor de AK 100 gram per plant en 145 gram voor de northern light. Natuurlijk is dit te mooi om waar te zijn maar wat is realistisch met wat ik nu van plan ben? :P Het voedinggedeelte ga ik denk ik ook uitvoeren als ik jou er zo over hoor praten!

Voor de mest heb ik dus in vaste vorm (korrels) mest, maar ik kan eventueel ook nog vloeibare mest (pokon) regelen, zou dit beter zijn of is dit allemaal overbodig als ik bijvoorbeeld canna flores ga gebruiken? Maar jij denkt dat het wel beter/rendabeler is om ook de mest te kopen bij een smartshop?

Ik heb nu inderdaad alleen zo'n goedkope tijdschakelaar, maar kan ik het best een met relais kopen en aan wat voor prijzen moet ik denken?

Hartstikke bedankt voor de hulp! Heb er zin in om eens de volle kracht van een wietplant te zien bij goede omstandigheden :hearteyes:

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Okee, die kast waarin je wilt gaan groeien, hoeveel m2 is die??
Hoogte heb je totaal niets aan aangezien je autoflowers hebt van zo'n 50cm..

Afzuiging of niet, dat heeft geen invloed op je lampenkeus. Afzuiging zorgt er enkel voor dat niet het hele pand naar wiet gaat meuren.
Het verschilt tussen 400 en 600 watt zal opbrengst en potentie zijn.
een 600watter geeft een hogere opbrengst en sterkere wiet. Dit tegen een kostprijs van meer warmte en stroom.

In principe kun je het beste een gewone old skool HPS lamp kopen denk ik, maar door jou geposte lamp kan ook. Zoveel verschil zit er op jouw niveau van kweken niet echt..

Die pokon voeding zou ik weglaten, verkeerde voedingstoffen in verkeerde hoeveelheden.
Wat was de NPK van die korrels??
Met vloeibare voeding van de shop kun je de hele kweek die 2 plantjes mee voeden, dan heb je verder niets nodig dan goede grond en water.
100 en 145 gram klinkt wel heel mooi. Dit is onder ideale omstandigheden en in de volle grond.
Ikzelf heb alleen ervaring met AF buiten, maar met wat jij van plan ben zou ik zeggen 25-40 gram per plant.

Hoeveel lampen, tijdschakelaren ed. kosten moet je zelf maar even opzoeken.
Heb beste kun je alles halen bij een growshop (dus geen smartshop..)
Daar krijg je meteen een hoop advies mee (soms het verkeerde maar ach).
Heb je die mogelijkheid niet dan is enkel internet nog over..Grond online bestellen word dan lastiger. In dat geval zou ik reguliere potgrond gebruiken maar dan is vloeibare voeding zeker aan te raden. Die kun je natuurlijk makkelijk via internet laten komen.
Zelf even verschillende sites checken, ik ken de prijzen en adressen van alle online shops niet uit m'n kop.

Tips voor brand(tegen eigenlijk):

- Goede tijdschakelaar.
- Zorgen dat alle bedrading goed aangesloten is, dus geen koperwerk los.
- Zorg dat alle bedrading goed is weggewerkt. Dat betekent niet onzichtbaar, maar zodanig dat er niets opgerold of in de knoop bij elkaar ligt.
- Zorgen voor een goede stop, zodat als er wat fout gaat de stroom er meteen af gaat. (dan zit je met dat relais opzich al goed natuurlijk).

Je stroomkosten zijn inclusief zeg je. Als het goed is heb je geen meter per kamer (ik neem aan dat je op kamers zit dan?) maar per woning gewoon. Dus kun je geen hoge piek meten.
Let er wel op dat wanneer je gepakt word (bijv, door overlast huisgenoten of iets dergelijks) dat je er waarschijnlijk meteen uitgezet word.

Groenteboer

Experimenterende gebruiker
In principe kun je een autoflower op 24/0 zetten (24 uur licht, 0 uur donker) maar dit kost veel energie wat zich niet terug verdient. Tussen de 18/6 en 20/4 zorgt voor het beste rendement.
Je kunt dus vanaf ontkiemen het licht tot de oogst op bijv. 18/6 zetten.

Weet je dit zeker en hoe kom je aan die info ?

Een wietplant is een kortedag plant en gaat pas bloeien als de dagen korter worden.
Geef je meer dan 12 uur licht per dag dan gaat hij nooit bloeien (denk aan bv moederplant).
Op deze manier kun je de eenjarige plant zelfs decennia in leven houden, echter zonder te laten bloeien !
(bron:www.wietmeneer.nl)

pinnes

Belezen gebruiker
Een autoflower gaat in bloei ongeacht de hoeveelheid licht die hij krijgt, daarom heet ie ook zo.

Bovenaan