Drugs en Religie

Rowan0162

Experimenterende gebruiker
Drugs gebruiken is lekker! Maar toch knaagt er iets, is het je geweten of is het God?

Bijna iedereen kent het wel, de welbekende ''JEZUSBUS''. Het is een terugkerend fenomeen dat op bijna elke danceparty te vinden is.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee, en hoe denken jullie hier over?

SirErick

Wijs gebruiker
Ikzelf heb hier geen ervaring mee, maar ik vind het best dat die mensen er zijn, want het kan best leuke of interessante gesprekken opleveren voor degene die daar behoefte aan hebben.

MeejheM

Badass junkie
het zou best verontrustend zijn als mensen beginnen over pratende brandende struiken etc.

religie veroorzaakt volgens mij alleen maar ellende, kijk naar de situatie in het midden oosten, of wat er in ierland gebeurt is. die 'burger oorlogen' gingen enkel over de interpretatie van dezelfde tekst. net als veel andere.

in afrika en indonesie slachten mensen elkaar af vanwege het feit dat ze een ander geloof hebben. dat soort conflicten kun je zo ongeveer terugvoeren tot de tijd dat de bijbel en de koran geschreven zijn. kruistochten, de spaanse inqusitie... de voorbeelden zijn eindeloos.

Cristenen in de VS die bij begrafenissen van gesneuvelde militairen staan te protesteren dat god homo's haat, en dat de gesneuvelden hun eigen lot over zich hebben afgeroepen.

op geld en eigendom na is religie een van de ergste uitvindingen tot nu toe.

als je gewetensbezwaren hebt om geestverruimende middelen te gebruiken moet je wel bedenken dat veel oude religie's grotendeels draaiden om rituelen met geestverruimende middelen.

als ze mij niet lastigvallen met hun moraal, normen en waarden ga ik ze niet actief afkatten, maar de jezusbus, aanbellende jehova's en dergelijke die zoeken de confrontatie op, en dan kunnen ze mn ongezouten mening krijgen.

zelf ben ik agnost, en pacifist, alleen niet practiserend.

Rowan0162

MeejheM zei:
religie veroorzaakt volgens mij alleen maar ellende, kijk naar de situatie in het midden oosten, of wat er in ierland gebeurt is.

Wie is in jou ogen dan verkeerd bezig? De bevolking daar in het Midden oosten, of de VN/Israel?

Moestuinier

DF-koning
Tripreporter
Voegt misschien weinig toe aan dit topic maar ik vind het jammer dat dit onderwerp ook op DF ter discussie gesteld word. De tv gaat aan, Islam en moslims. Facebook gaat open, Islams en Moslims. Kom je bij vrienden of in de kroeg gaat het over, jawel, islam en moslims. Laat asjeblief DF een islam/moslim/religievrije plaats zijn waar we gewoon over drugs kunnen ouwehoere :P

leipebaviaan

Wijs gebruiker
Ter wille van tekzor zal ik dan maar de vraag proberen te beantwoorden. Het probleem is dat hedendaagse drugs als cocaine, speed en XTC in de huidige vorm toen niet bestonden. Het lijkt me dan sterk dat onze vriend Jezus hier uitspraken over heeft gedaan. Vanaf die kant bekeken is het onmogelijk om een genuanceerd oordeel over jezus en drugs. Wie kan nou weten wat die oude gek daarover zou hebben gezegd? Het schijnt dat hij al 2015 jaar dood is. :grin:

Met andere woorden: het blijft gissen of gebruik van drugs binnen het christendom legitiem is. Principiële geloofgekkies zullen gebruik vermoedelijk links laten liggen, wat meer ontwikkelde en ''open-minded'' people zullen minder problemen ervaren met drugs.

SirErick

Wijs gebruiker
MeejheM zei:
religie veroorzaakt volgens mij alleen maar ellende, kijk naar de situatie in het midden oosten, of wat er in ierland gebeurt is. die 'burger oorlogen' gingen enkel over de interpretatie van dezelfde tekst. net als veel andere.
Ikzelf geloof niet in een God of iets dergelijks, maar ondanks dat heb ik zowel de bijbel als de koran gelezen om kennis te vergaren die ik daarvoor nog niet had. Afijn, in beide boeken staat nergens beschreven dat je bijvoorbeeld mensen mag vermoorden vanwege hun geaardheid of wat dan ook. Met andere woorden: met religie zelf is niks mis mee, maar wél met de manier hoe bepaalde bevolkingsgroepen hun religie interpreteren.

Rowan0162

Tekzor668 zei:
. Laat asjeblief DF een islam/moslim/religievrije plaats zijn waar we gewoon over drugs kunnen ouwehoere :P

Dit forum heeft indirect ook iets met religie te maken, als je er vanuit gaat dat drugs van de duivel is.

Fool

Badass junkie
leipebaviaan zei:
Maar hoe komt het dan dat hele groepen de koran bijvoorbeeld verkeerd interpreteren?
Mijn gok zou zijn dat daar dezelfde oorzaak achter zit als achter de tweede wereldoorlog. :wink:

ooscaar

Wijs gebruiker
leipebaviaan zei:
Maar hoe komt het dan dat hele groepen de koran bijvoorbeeld verkeerd interpreteren?
Haha Jezus is nog geen 2015 jaar dood hoor :tongueout: (sorry voor de mierenneukerij haha)

Ik denk dat het probleem eerder is dat mensen het geloof misbruiken voor hun eigen doelen. Het ene geloof is daar wellicht beter bruikbaar voor dan het andere. Maar laten we eerlijk zijn, geen enkel geloof is bedacht om mensen slecht te laten worden. Het is alleen een beetje triest dat een hoop mensen foute dingen doen omdat dat eeuwen geleden is opgeschreven.

leipebaviaan

Wijs gebruiker
Dus jullie suggereren dat geloof slechts het middel is, en niet het doel? Ik durf het te betwijfel, ik heb wel eens het idee dat diep religieuze mensen de neigen hebben anderen lastig te vallen met hun middeleeuwse geleuter, als het niet verbaal is, dan wel non-verbaal. Maar goed, ik kom uit een sterk anti-religie gezin, CDA hoeft er maar voor de komen en de hele familie gaat los. :grin:

ooscaar

Wijs gebruiker
leipebaviaan zei:
Dus jullie suggereren dat geloof slechts het middel is, en niet het doel? Ik durf het te betwijfel, ik heb wel eens het idee dat diep religieuze mensen de neigen hebben anderen lastig te vallen met hun middeleeuwse geleuter, als het niet verbaal is, dan wel non-verbaal. Maar goed, ik kom uit een sterk anti-religie gezin, CDA hoeft er maar voor de komen en de hele familie gaat los. :grin:
Dat ligt dan denk ik meer aan de mensen dan aan het geloof. Zelf ben ik ook niet religieus, en zou ik mij een agnost noemen maar ik neig meer naar dat een god niet bestaat, maar ik zie wel de meerwaarde in van religieuze verhalen. Het lijkt mij duidelijk dat je uit bijna alle van deze verhalen wel een waardevolle boodschap kunt halen. Het is alleen jammer dat mensen een boodschap van goedheid verdraaien voor hun eigen doelen. Ik denk er heel simpel over: als je maar goed leeft. Tuurlijk is 'goed' voor oneindig veel interpretaties vatbaar. Ik denk alleen dat het enige doel van religies destijds is geweest om mensen goed te laten leven, en te geloven in het goede met als beloning een hemel. Helaas blijken de heilige boeken voor misbruik vatbaar, maar het is logisch dat er iets te verdraaien valt als je zoveel pagina's schrijft.

Moestuinier

DF-koning
Tripreporter
Rowan0162 zei:
Tekzor668 zei:
. Laat asjeblief DF een islam/moslim/religievrije plaats zijn waar we gewoon over drugs kunnen ouwehoere :P

Dit forum heeft indirect ook iets met religie te maken, als je er vanuit gaat dat drugs van de duivel is.

Drugs is een brouwsel van de mens of een gift van moeder aarde (plant, truffel, paddestoel,...) vanuit mijn visie :P

SirErick

Wijs gebruiker
leipebaviaan zei:
SirErick zei:
MeejheM zei:
Ikzelf geloof niet in een God of iets dergelijks, maar ondanks dat heb ik zowel de bijbel als de koran gelezen om kennis te vergaren die ik daarvoor nog niet had. Afijn, in beide boeken staat nergens beschreven dat je bijvoorbeeld mensen mag vermoorden vanwege hun geaardheid of wat dan ook. Met andere woorden: met religie zelf is niks mis mee, maar wél met de manier hoe bepaalde bevolkingsgroepen hun religie interpreteren.
Je kunt dat beter aan iemand vragen die daar verstand van heeft, maar wat ik wél weet is dat ik hun manier van denken en handelen verre van gezond vind. Trouwens, dat vind ik ook van mensen die extreemrechtse zijn zoals Geert Wilders en zijn achterban. IS-leden zijn redelijk voorspelbaar, Geert Wilders en zijn achterban zijn dat niet en dat vind ik een stuk enger dan een stel kortzichtige en bekrompen gekkies die de koran verkeerd interpreteren.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dat hoef je toch niet aan een expert te vragen. Het is toch overduidelijk dat mensen lezen wat ze willen lezen en zien wat ze willen zien? Of de boel simpelweg manipuleren om hun eigen wil er doorheen te drukken.

Rowan0162

Tekzor668 zei:
Drugs is een brouwsel van de mens of een gift van moeder aarde (plant, truffel, paddestoel,...) vanuit mijn visie :P

Dat is het zeker, vraag me ook wel eens af hoe dat een zonde kan zijn als het van moeder aarde zelf afkomt.

Iemand zei een keer tegen mij, ik zie drugs als de verboden vrucht uit het hof van Eden. En de hedendaagse maatschappij is de verleider. ( de slang) :smilingimp: :stoned:

SirErick

Wijs gebruiker
Mindless zei:
Dat hoef je toch niet aan een expert te vragen. Het is toch overduidelijk dat mensen lezen wat ze willen lezen en zien wat ze willen zien? Of de boel simpelweg manipuleren om hun eigen wil er doorheen te drukken.
Het klopt dat iedereen een tekst op zijn of haar manier interpreteert, maar hoe komt het dat bepaalde bevolkingsgroepen hun religie op zo'n extreme manier interpreteert om vervolgens hun interpretatie in daden om te zetten? Ik heb geen verstand van religies en extremisme, dus ik kan die vraag niet beantwoorden, maar iemand die daar expert is in kan dat wel.

MeejheM

Badass junkie
ik wou nog even nuanceren dat elk religieuze tekst of verhaal te interpreteren is zoals bepaalde mensen het willen.

scientoligy bijvoorbeeld, heeft nog geen oorlogen veroorzaakt, maar is in mijn ogen een verdienmodel, gebaseerd op een verhaal van een gepubliceerde science fiction auteur. als zo iemand een religieuze beweging start met de naam science er al in moet je erg onnozel zijn zo'n beweging te volgen.

dat de meeste ellende veroorzaakt word door de twee grootste religie's die er zijn is logisch. ik vraag me af of hindoes of boeddhisten ooit in een oorlog zijn geraakt vanwege religieuze onenigheid met een andere religie.

als je alleen al naar de christenen kijkt zitten er zo veel maffe sekten tussen, van die lui die zichzelf kruisigen, mormonen, mensen die aan zelfkastijding doen. je kan het zo gek niet bedenken of het bestaat.

dan vind ik psychonautische experimenten zinniger als je het hebt over je eigen ideeën en levensbeschouwing te vormen of de zin van het leven te zoeken.

door het gebrek aan hiërarchie is "Turn on, Tune in en Dropout" niet echt geschikt om een volk onder de duim te houden. of geld te verdienen.

Rowan0162

MeejheM zei:
dan vind ik psychonautische experimenten zinniger als je het hebt over je eigen ideeën en levensbeschouwing te vormen of de zin van het leven te zoeken.

Dus kort samengevat, drugs gebruiken is zinniger dan een religie uitoefenen?

MeejheM

Badass junkie
Om een beschaving op te bouwen en overeind te houden is religie serieus handig. Communisten deden niet aan religie, maar ook niet echt aan mensenrechten. Dat communisme niet werkt is ondertussen wel gebleken.

Om je eigen levensbeschouwing te vormen is moeilijk, je kan dus kiezen een religie aan te hangen, welke je normen, waarden, een moraal, antwoorden en structuur biedt.

Doe je dat niet dan ben je op jezelf aangewezen om eclectisch hier en daar wat invulling bij elkaar te sprokkelen totdat je voldoende normen, waarden en moreel besef hebt om je eigen mening over goed en fout te bepalen. dan blijf je og altijd zitten met vragen zoals waarom je leeft, wat je met dat leven wilt doen, enzovoorts.

Drugs gebruiken kan helpen sommige dingen anders te bekijken dan je normaal doet, en kan dus helpen. veel "primitieve" stammen over heel de wereld gebruiken bijvoorbeeld geestverruimende middelen om te spreken met de goden of met hun voorouders. sjamanistme bestaan overal op de wereld, en gaat bijna altijd gepaard met drugs gebruik bij rituelen.

niet heel erg lang geleden deden we dat hier ook, in elk geval van de bandkeramieke stammen in het neolithicum tot het christendom hier de overhand kreeg rond het einde van de 8e eeuw.

Rowan0162

Mooi gezegd MeejHem,

Eigenlijk is het te gek voor woorden, een mens kan zelf niet kiezen wat goed of fout is. Het komt uiteindelijk neer op kudde gedrag.

Stel je gaat hallucinogenen gebruiken om in contact te komen met het bovennatuurlijke, dan geloof je als het ware je eigen hallucinaties. Ben je ervan overtuigd dat het geen hallucinaties zijn, dan zit je al heel diep in het geloof en heb je die ''drugs'' helemaal niet nodig.

Komt er toch op neer dat iedereen zichzelf iets wijsmaakt, om het leven een positieve invulling te geven.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Rowan0162 zei:
Eigenlijk is het te gek voor woorden, een mens kan zelf niet kiezen wat goed of fout is. Het komt uiteindelijk neer op kudde gedrag.
Als je je normen en waarden puur uit het sociaal/psychologische vlak haalt (alles wat je is aangeleerd/beïnvloed door je omgeving, m.a.w. ál je gedachten), dan is het allemaal puur kudde gedrag ja. Maar een mens kan de keuze maken om daar (tijdelijk of niet) uit te stappen, door simpelweg geen geloof te investeren in gedachten. Dit was trouwens de oorspronkelijke betekenis van religie: Het onderzoeken van de waarheid vanaf een neutrale positie van niet-weten. Tegenwoordig is daar weinig van overgebleven en is religie synoniem met 'geloof'. Dat, terwijl geloof juist compleet het tegenovergestelde is van een neutrale positie. Door in iets te geloven, creëer je mentaal een concept van iets en streef je er naar om bewijs te vinden voor die eigen creatie.

Stel je gaat hallucinogenen gebruiken om in contact te komen met het bovennatuurlijke, dan geloof je als het ware je eigen hallucinaties. Ben je ervan overtuigd dat het geen hallucinaties zijn, dan zit je al heel diep in het geloof en heb je die ''drugs'' helemaal niet nodig.
Dat is nogal een aanname. Het kan natuurlijk zijn dat iemand in een mentale projectie van zichzelf gaat geloven en dit gebeurd waarschijnlijk enorm vaak. Maar is dat per definitie altijd zo? En wanneer is iets precies een hallucinatie? Als ervaring is een trip net zo "echt" als een nuchtere ervaring. Als ervaring is een droom ook net zo echt als een ervaring in de waakstaat.

Het hele punt met psychedelica gebruiken voor zelf-exploratie, is dat het je gedachten stroom tijdelijk vermindert. Al het aangeleerde, alles wat wij cultuur noemen, zit "in" je gedachten. Letterlijker gezegd IS het je gedachten. Wanneer je gedachten stroom vermindert of zelfs helemaal stopt, is er geen cultuur. Ook is er geen geloof, omdat je enkel concepten (gedachten) kunt geloven. Wat valt er te geloven als je gedachten er niet zijn? Uiteraard is het ieders recht om te mogen geloven dat dit allemaal BS is. :wink:

Komt er toch op neer dat iedereen zichzelf iets wijsmaakt, om het leven een positieve invulling te geven.
En hier maak je jezelf wijs dat dit altijd het geval is.

Rowan0162

Mindless zei:
Maar is dat per definitie altijd zo? En wanneer is iets precies een hallucinatie? Als ervaring is een trip net zo "echt" als een nuchtere ervaring. Als ervaring is een droom ook net zo echt als een ervaring in de waakstaat.

Haha dat gaat ver wat je zegt, wel interessant natuurlijk.

Kan me niet voorstellen dat er meerdere realiteiten naast elkaar bestaan :stoned:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Rowan0162 zei:
Mindless zei:
Maar is dat per definitie altijd zo? En wanneer is iets precies een hallucinatie? Als ervaring is een trip net zo "echt" als een nuchtere ervaring. Als ervaring is een droom ook net zo echt als een ervaring in de waakstaat.

Kan me niet voorstellen dat er meerdere realiteiten naast elkaar bestaan :stoned:
Mijn ervaring met zelfexploratie (mbv psychedelica en meditatie) is dat er maar 1 realiteit is en potentieel een oneindigheid aan "werelden" (of: subjectieve werkelijkheden) Als je er bij stilstaat is elk organisme zo'n wereld. :)

SirErick

Wijs gebruiker
Rowan0162 zei:
Mindless zei:

Een hallucinatie of droom kan, ondanks dat het niet "echt" is, als realiteit ervaren worden. Als je het op die manier bekijkt dan heb je meerdere realiteiten die naast elkaar zouden kunnen bestaan. Met andere woorden: het is maar net hoe je realiteit op dat moment interpreteert.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
SirErick zei:
Mindless zei:
Het klopt dat iedereen een tekst op zijn of haar manier interpreteert, maar hoe komt het dat bepaalde bevolkingsgroepen hun religie op zo'n extreme manier interpreteert om vervolgens hun interpretatie in daden om te zetten? Ik heb geen verstand van religies en extremisme, dus ik kan die vraag niet beantwoorden, maar iemand die daar expert is in kan dat wel.
Persoonlijk denk ik dat het niet zozeer specifiek een kwestie van religies en extremisme is. Mijn mening hierover is dat het kunnen aandoen van leed aan andere mensen altijd een combinatie is van zelf niet gelukkig zijn, objectificatie van anderen (een ander mens of een complete bevolkingsgroep door interpretatie niet meer als menselijk/hetzelfde als jezelf zien en daardoor in staat zijn om dergelijke extremiteiten en gewelddadigheden op ze uit te voeren) en onbewustheid en daarmee gepaard gaand een gebrek aan intelligentie.

Ditzelfde gebeurd natuurlijk niet enkel op grote schaal zoals bij religies, maar ook op kleinere schaal en in een andere vorm op scholen (pesten), in families en gezinnen, enzovoort. Imo is het de donkere kant van de mensheid, de onbewuste kant.

ElvenSpice

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ik heb niks tegen religies zolang het geen extremisme is.
Ik ben van mening dat religie ook vaak meer negatieve aspecten met zich mee brengt (niet op individueel niveau maar internationaal) dan een wereld zonder religies. Zoals hierboven al vermeld is, zijn er zeer veel conflicten in de wereld die door religie veroorzaakt worden. Of het nu gaat over de IS, kruistochten en dergelijke; religie blijft mensen een reden geven om actie's te ondernemen voor een hoger doel.

Het zit hem niet in de normale gelovige, die gewoon hun god/goden aanbidden, maar de extremisten die de doel van religie verdraaien om zo de macht te krijgen.

Vaak worden de heilige teksten dan ook verkeerd geïnterpreteerd. Zelf denk ik dat er geen echte figuren hebben bestaan zoals Jezus Christus en dergelijke die superkrachten van god hadden, maar wel figuren zoals Budha; dus mensen die verlichte ervaringen hebben gehad door middel van meditatie, vasten, psychedelica of een andere manier om in het hogere bewustzijn te komen.
Zij kregen inzicht over normen en waarden, diep empathisch vermogen en hoe de menselijke psyche in elkaar steekt en hebben toen hun ideeën proberen te vereeuwigen in teksten.

Spiritualiteit is naar mijn mening het beste, geen boek dat je vertelt hoe je moet handelen volgens een cultuur, maar zelf bewust zijn en rekening houden met normen en waarden.

De vraag: "Wat valt onder drugs?" is ook erg vaag.
Als je het bekijkt vanuit wetten die door overheidsinstantie zijn gemaakt, dan is de term drugs alleen gebonden aan het land waar je in bent. In sommige landen worden bepaald middelen wel erkent en in andere niet, designer drugs zijn volgens de wet dus eigenlijk geen drugs.

Als je het bekijkt vanuit wetenschappelijk standpunt, dan valt elk stofje wat voor een geestelijke of lichamelijke verandering zorgt onder "drugs". Koffie, thee, suiker, nicotine, ect. hebben ieder ook een actieve werking op ons lichaam en geest en gebruiken we daarom ook in veelvoud. Alles heeft hoe dan ook een bepaalde uitwerking op lichaam en geest, alleen is het zodat de middelen die als Soft- en Harddrugs zijn gecategoriseerd er een vele malen aanwezige verandering is.

Het risico zit hem dan ook in dat mensen extreem verlichtende ervaringen kunnen hebben (met goede set-en-setting en ingelezen), maar ook erg angstaanjagende ervaringen als ze slecht geïnformeerd zijn of slecht in hun vel zitten. Daarnaast zit natuurlijk ook nog de vergrote kans dat je verslaafd raakt aan bepaalde middelen en dat het lichamelijk slecht kan zijn. Dit zijn dan ook reden waarom de overheid bepaalde drugs illegaal maakt en andere niet. Ik denk wel dat we nu naar een steeds bewustere samenleving gaan, waardoor de positieve kanten van nu nog verboden middelen steeds meer naar voren komen. Onderzoek met psychedelica begint steeds meer op gang te komen en mensen kunnen zich steeds beter inlezen.

Om dus terug te komen op de vraag van de TS, of drugsgebruik door religie goedgekeurd wordt kan alleen eenieder voor zichzelf uitmaken. Voor mij valt alles onder drugs, het leven is immers een grote chemische soep. Daarnaast hadden de religieuze personen inderdaad ook niet bepaalde middelen die we nu drugs noemen. :wink:

Susanne

Bewuste gebruiker
leipebaviaan zei:
Ter wille van tekzor zal ik dan maar de vraag proberen te beantwoorden. Het probleem is dat hedendaagse drugs als cocaine, speed en XTC in de huidige vorm toen niet bestonden. Het lijkt me dan sterk dat onze vriend Jezus hier uitspraken over heeft gedaan. Vanaf die kant bekeken is het onmogelijk om een genuanceerd oordeel over jezus en drugs. Wie kan nou weten wat die oude gek daarover zou hebben gezegd? Het schijnt dat hij al 2015 jaar dood is. :grin:

Met andere woorden: het blijft gissen of gebruik van drugs binnen het christendom legitiem is. Principiële geloofgekkies zullen gebruik vermoedelijk links laten liggen, wat meer ontwikkelde en ''open-minded'' people zullen minder problemen ervaren met drugs.

Het is voor moslims wel verboden om te drinken, dus waarschijnlijk mogen ze ook geen drugs gebruiken. Niet-strenge moslims blowen soms echter wel, maar nog minder strenge moslims drinken ook gewoon dus dat zegt niet heel veel. Fun fact: de taliban gedoogde/gedoogt de export van heroine omdat dat toch naar het westen gaat, en het daar onze samenleving kapot maakt.

Fool

Badass junkie
Susanne zei:
Fun fact: de taliban gedoogde/gedoogt de export van heroine omdat dat toch naar het westen gaat, en het daar onze samenleving kapot maakt.
En misschien ook wel omdat hij er een gigantische klap geld aan verdiend? :P

MeejheM

Badass junkie
ik wilde eigenlijk de islamieten(of moslims) buiten schot laten vanwege de beladen sfeer tegenwoordig. onder christenen zijn zat voorbeelden die al erg genoeg zijn. niet dat het echt verschil maakt.

religie is volgens mij allemaal in het extreme te vinden, en dat is al erg genoeg.

ervaringen onder invloed van middelen komen in elk geval uit de eigen geest, en niet uit oeroude geschriften die verkeerd geinterpreteerd kunnen en zullen worden.

dit topic gaat over drugs vs religieuze regels. het is denk ik wel duidelijk wat mijn standpunt is.

Jixx

Bewuste gebruiker
Gedoopt en communie gedaan. Maar verders nooit streng katholiek opgevoed. Ik had als kind min of meer geen keuze. Maar ik heb de vrijheid om te denken/geloven wat ik zelf wil. Dus ik werd min of meer atheist. Geloof in verschillende religieen boeide mij niet zo. Later ben ik me meer gaan verdiepen in creationisme, maar het creationisme heeft net zoals het darwinisme missing links. Daarnaast hangen er vele complottheorieen omheen die naar mijne inzien niet kloppen. Van daaruit ben ik me meer gaan verdiepen in gnosis. Niet de katholieke variant gnostiek. Maar gnosis die door de katholieken van de katharen is afgenomen. Katharen deden volgens de katholieke aan ketterij, en werden daarom uitgeroeid door de katholieken. Echter betekend gnosis niet meer dan (zelf)kennis of kennis uit eigen ervaring. Op dit punt ben ik een beetje blijven steken. Het is nog steeds niet dat ik me er teveel in verdiep. Maar zelfkennis gaat wel goed geliefd met mijn passie voor cannabis. Daarnaast vind ik boeddhisme wel een beetje interessant, alhoewel ik weiger om geen vlees te eten. :P
Daarnaast kun je je dan afvragen of gnosis wel goed samen gaat met een drug die deels paranoide maakt? Maar ik heb een hart die mij vertelt of iets klopt of niet :wink: Soms moet de geest onderzoek doen, maar de antwoorden liggen vaak in je hart.

Ik ben trouwens opgegroeid zoals vele in een dorp met verschillende culturen. Vroeger waren we min of meer allemaal vriendjes van elkaar ongeacht welk geloof of cultuur. En we rookte met z'n alle cannabis of hasj. Het zou jammer zijn als geloof daar een einde aan zou maken. Op latere leeftijd kreeg ik minder goede ervaringen met Marokkanen. (helaas) Maar het is ten onrechte om elke moslim als terrorist te beschouwen.

MeejheM

Badass junkie
ik ben van mening dat een dorp met meerdere culturen een voorbeeld is van hoe je, en iedereen niet zou moeten kijken naar hun omgeving.

een smeltkroes van samenlevende mensen is een beter beeld. om bijvoorbeeld moslims van de eerste generatie die zich hier verstigden over een kam te scheren met de huidige geeft geen compleet beeld. elke rasechte nederlander is ook geen veeboer of advocaat. sommigen hebben gestudeert, anderen niet. sommigen houden zich aan de wet, en joods/christelijke moralen, anderen totaal niet.

hier in de stad heb je enkele moskeen bijvoorbeeld. ik ben bij een naar een open dag geweest, veel geleerd, en een koran erbij. maar de koran is maar deel van wat het islamitische geloof invult, daarnaast heb je nog een deel niet opgeschreven dingen die in de moskee medegedeeld worden. dat laatste is volgens mij de oorzaak van de vele interpretaties van hetzelfde boek, en bepaald het verschil tussen moderne imam's, en haatzaaiende imam's.

maar dat geld net zo goed voor christenen die zich niet uitsluitend op hun eigen visie op de boodschap in de bijbel bepalen, maar een van de vele christelijke stromingen aanhangen.

natuurlijk probeert iedereen met hokjes een soort overzicht hierin te creeren, zo werkt ons brein schijnbaar.

om het topic levend te houden:

Boeddhisme: het doel is: "inzicht in de keten van oorzaak en gevolg, en de beheersing en uitdoving van de verlangens, brengt verlossing uit samsara, het almaar doorgaande rad van doodgaan en geboren worden." Hun belangerijkste boek heet de trippikata. zou je dan wel of geen doping mogen gebruiken onderweg?

ps: excuses voor gelovigen die zich ergeren aan mijn beperkte kennis over uw geloof. ik ben zelf ook nog steeds maar een mens. fouten horen erbij. als ik iets echt moet verbeteren pm me maar. verder graag je overtuiging niet met mij delen, als ik wat wil weten zoek ik wel een gelovige op.

Rowan0162 zei:
Drugs gebruiken is lekker! Maar toch knaagt er iets, is het je geweten of is het God?

Bijna iedereen kent het wel, de welbekende ''JEZUSBUS''. Het is een terugkerend fenomeen dat op bijna elke danceparty te vinden is.

Ik ben zelf niet gelovig.
Maar ben vroeger wel naar een christelijke school geweest.
Waarom zouden ze wel alcohol mogen drinken maar geen drugs?
Ze beginnen nu alcohol hard drugs te noemen sinds je aan een overdoses dood kunt gaan.
Dus wat is het verschil?

(Jezus dronk wijn met zijn discipelen, dat is wat de bijbel ons verteld
Ook deelde hij wijn en brood uit aan de armen (het stukje over brood breken))
Zoals ik zij, ik ben niet gelovig maar heb respect voor de mensen die het wel zijn.
En dit is wat ik te horen kreeg op mijn school toen er werd voor gelezen uit de bijbel.

Rowan0162 zei:

Ik ben zelf niet gelovig.
Maar ben vroeger wel naar een christelijke school geweest.
Waarom zouden ze wel alcohol mogen drinken maar geen drugs?
Ze beginnen nu alcohol hard drugs te noemen sinds je aan een overdoses dood kunt gaan.
Dus wat is het verschil?

(Jezus dronk wijn met zijn discipelen, dat is wat de bijbel ons verteld
Ook deelde hij wijn en brood uit aan de armen (het stukje over brood breken))
Zoals ik zij, ik ben niet gelovig maar heb respect voor de mensen die het wel zijn.
En dit is wat ik te horen kreeg op mijn school toen er werd voor gelezen uit de bijbel.

SmartieAndMe zei:
Over de moslims gesproken.. de Islamitische Staat wordt er ook van verdacht vrij veel drugs te gebruiken. Er staan tenminste hele verhalen over op internet. Dit bijvoorbeeld:

http://www.vice.com/nl/read/exclusief-m ... sche-staat

hoeveel wiet hash en andere drugs komt naar Nederland vanaf Marokko? :tearsofjoy:
geloof niet dat iedereen dat dat doet geen moslim is.

SirErick

Wijs gebruiker
Desperado070 zei:
Alcohol is een legale en over het algemeen getolereerde harddrug die meer schade (aan de gezondheid) en (dodelijke) slachtoffers veroorzaakt dan alle andere drugsoorten bij elkaar. Met andere woorden: het is hypocriet als het ene wel toestaan en het andere niet.

SirErick zei:
Desperado070 zei:
Alcohol is een legale en over het algemeen getolereerde harddrug die meer schade (aan de gezondheid) en (dodelijke) slachtoffers veroorzaakt dan alle andere drugsoorten bij elkaar. Met andere woorden: het is hypocriet als het ene wel toestaan en het andere niet.

Precies...

SkittlesAndMe

Badass junkie
Emeritus Mod
SirErick zei:
Desperado070 zei:
Ja maar dat is natuurlijk een drogreden en een scheve vergelijking. Alcohol veroorzaakt meer slachtoffers omdat je het op elke straathoek legaal kunt kopen en gebruik als normaal gezien wordt. Als drugs als XTC of coke op dezelfde manier verkrijgbaar waren hadden ze net zo veel problemen veroorzaakt. Ik zeg niet dat ik tegen legaliseren ben, maar wel om de juiste redenen.

Maargoed, daar ging dit topic niet over :P

Bovenaan