Dormicum / midazolam ( milligram )

dronecast

Experimenterende gebruiker
Hallo , hoeveel bedraagt de milligram van Dormicum / midazolam ? IK las 15 mg is dit de standaard of zijn er nog hogere doseringen , zoals bv xanax 1 mg , 2 mg , clonazepam 1 , 2 mg . Hoofdvraag wat is de grootste dosis per pil verkrijgbaar ? MVG

Fool

Badass junkie
Dit is verkrijgbaar in tabletvorm van 7.5 en 15 milligram. Ook kun je een neusspray krijgen die levert 0.5 tot 2.5 milligram per spray. :)

(Volgens medicijnkosten.nl)

Medic

Belezen gebruiker
Op medicijnkosten.nl kun je inderdaad een hele hoop beschikbare preparaten vinden.
Echter kan een apotheek, magistraal een andere samenstelling bereiden.

Ook zijn en preparaten met Midazolam/Atropine, maar ook Midazolam met morfine of Fentanyl is gebruikelijk, maar dan in een pomp bij palliatieve sedatie.

Midazolam is een sterk prikkelende stof, bij injectie en inhalatie via de neus steekt het behoorlijk, niet alleen door de conservering, ook door de Midazolam zelf.
Soms wordt er dan bijvoorbeeld bupivacaïne aan toegevoegd als lokaal anaestheticum om dit te verminderen (vaak ook weer bij palliatieve sedatie).

Maar nu dwaal ik een beetje af... vanwaar je vraag?

Medic

Belezen gebruiker
De combinatie kan worden gebruikt voorafgaand aan een operatie.
Midazolam voor de sedering en Atropine om overmatige slijmproductie in de longen en de mond te verminderen (anticholinerg effect), even simpel gezegd.

Hier een onderzoek:

The clinical significance of intramuscular premedication with 0.01 mg/kg of atropine in a procedure involving oral benzodiazepine premedication (15 mg midazolam the evening before surgery and on the morning of surgery) was investigated in a double-blind study. As far as sedation, apprehension, excitement, dizziness, emesis, and headache were concerned, there were no significant differences between group 1 (atropine) and group 2 (placebo) patients; however, both during and after anesthesia patients in group 1 had less excessive salivary secretion (especially during extubation). As a result of sympathetic overactivity, patients in group 1 had an increased heart rate and an increased incidence of supraventricular tachycardia. In group 1 intravenous infusion proved more difficult, and in addition, the patients complained more of subjective side effects (dry mouth). There was no significant correlation between the radioimmunologically measured serum concentrations and the clinical effects of atropine measured just before the induction of anesthesia. Substantial interindividual differences were found in these serum levels. From the anesthetist's viewpoint, atropine has both beneficial effects (antisecretory) and unwanted effects (cardiovascular effects). For the patient atropine caused only subjective unwanted effects. Midazolam, a new short-acting, sedative benzodiazepine derivatives, can be used without atropine as an oral premedicant.
PMID: 6715087 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Fool

Badass junkie
Ah, interessant, thanks.

Weegt gedoe met je hart in sommige gevallen op tegenover overtollige slijmproductie?

Medic

Belezen gebruiker
Het advies van het college van zorgverzekeraars acht het gebruik van Atropine bij onderstaande indicaties rationeel (de voordelen wegen op tegen de nadelen):

Premedicatie voor anesthesie om speeksel- en bronchiale secretie en vagusstimulatie te verminderen. Sinusbradycardie in de acute fase van een myocardinfarct. Als antidotum bij vergiftiging door cholinesteraseremmers.

Voorbeeld: tijdens en direct na ECT (= elektroconvulsietherapie, ja het bestaat nog) treden er onder andere vaak hartritmestoornissen en een hoge, maar soms ook een lage hartslag op.
Juist om dit te voorkomen kunnen anticholinergica zoals atropine en glycopyrrolate als premedicatie gegeven worden.

Kinderen en ouderen lopen (ik wil haast zeggen, zoals altijd) meer kans op bijwerkingen, ook bij hartproblemen/afwijkingen en nog een aantal andere indicaties is voorzichtigheid geboden.
Verder zal IV Atropine vaak alleen tijdens operaties en/of noodsituaties gegeven worden door kundig personeel en is de benodigde apparatuur om de patiënt in de gaten te houden en eventueel in te grijpen, binnen handbereik.

Voordat ik door ratel... ik heb het gevoel dat ik een beetje afdwaal, is dit antwoord op je vraag? :mrgreen:

Fool

Badass junkie
Yup, thanks! Je voorbeeld verduidelijkt het wel. Het leek me bij normale ingrepen in ieder niet heel gunstig om stofjes als Atropine in een lichaam te gooien, dat komt altijd maar als eng stofje over op mij. :P

dronecast

dronecast zei:
Hallo , hoeveel bedraagt de milligram van Dormicum / midazolam ? IK las 15 mg is dit de standaard of zijn er nog hogere doseringen , zoals bv xanax 1 mg , 2 mg , clonazepam 1 , 2 mg . Hoofdvraag wat is de grootste dosis per pil verkrijgbaar ? MVG

Hoeveel pilletjes zitten er in 1 doosje ? en wat is de prijs zo ongeveer ?

dronecast

Fool zei:
dronecast zei:
Hoeveel pilletjes zitten er in 1 doosje ? en wat is de prijs zo ongeveer ?
Zie ook: http://www.medicijnkosten.nl/.

Hoeveel keer sterker is midazolam 15 mg sterker dan alprazolam 2mg . Het zijn beide snelwerkende angstkillers , maar ik begin al op een heel redelijke dosis te zitten voor ik me rustig voel . Onlangs nog clonazepam gebruikt voor de 1ste keer gedurende 1 week , maar voel me er te moe van , ongezellig moe voor overdag , wel perfect om te gaan slapen . MVG

Fool

Badass junkie
Volgens deze tabel is 0.5 milligram alprazolam equivalent aan 10 milligram diazepam. Dat komt voor 2 milligram alprazolam neer op 40 milligram diazepam.

Uit andere bronnen(bronnen verschillen engszins met andere bronnen) lijkt het dat midazolam 15 milligram ongeveer equivalent is aan 20 milligram diazepam. Misschien is midazolam wel veel angstremmender dan alprazolam op eenzelfde dosisequivalentie, dat durf ik je niet te vertellen. Kun je wat met deze informatie?

dronecast

Fool zei:
Volgens deze tabel is 0.5 milligram alprazolam equivalent aan 10 milligram diazepam. Dat komt voor 2 milligram alprazolam neer op 40 milligram diazepam.

Uit andere bronnen(bronnen verschillen engszins met andere bronnen) lijkt het dat midazolam 15 milligram ongeveer equivalent is aan 20 milligram diazepam. Misschien is midazolam wel veel angstremmender dan alprazolam op eenzelfde dosisequivalentie, dat durf ik je niet te vertellen. Kun je wat met deze informatie?

Had al wat gelezen over midazolam en daar staan veel pagina's over , belangrijkste wat ik gelezen heb dat tegen het karakter van midazolam niet te winnen is en zou dus sterker zijn dan xanax ?

Weet ook iemand wat de werkingsduur is van midazolam , bij xanax is dit 2 uur ongeveer mits je geen tolerantie hebt ?

dronecast

dronecast zei:
Fool zei:

Had al wat gelezen over midazolam en daar staan veel pagina's over , belangrijkste wat ik gelezen heb dat tegen het karakter van midazolam niet te winnen is en zou dus sterker zijn dan
xanax ?

Wat is eigenlijk de prijs van midazolam , had ergens gelezen 40 euro per doosje van 15 mg en hoeveel stuks zitten er dan in ? Bij clonazepam van 2 mg weet ik de juiste prijs niet meer er zitten er 30 stuks in . Weet iemand daar de prijs van want ik was mijn kasticket vergeten. Had me toen nog andere medicijnen besteld .Ik denk ongeveer 20 euro voor 30 stuks , bestaan er ook pillen van meer dan 30 stuks clonazepam of is 30 stuks het maximale ? Mvg

Had mijn vraag al gesteld hoeveel keer sterker is alprazolam vs midazolam .
Weet ook iemand wat de werkingsduur is van midazolam , bij xanax is dit 2 uur ongeveer mits je geen tolerantie hebt ? en hoe snel werken deze pillen xanax denk ik 15 minuten , bromazepam 30 a 1 uur , clonazepam na 1 uur volgens wat ik op het forum gelezen heb , hoeveel bedraagt dan midazolam 15 MIN ? Even snel als xanax bij inname en werkingsduur waar wel sterker maar hoeveel weet ik niet . Wat zij de voor en nadelen tussen deze 2

Fool

Badass junkie
Ik weet wel dat midazolam nog korter werkt dan alprazolam, maar getallen durf ik je niet te geven.

Medic

Belezen gebruiker
Zoek naar de Tmax en T1/2.

Tmax wilt zeggen de tijd tot de max. werking van het (genees)middel.

T1/2 is de halfwaardetijd.

Bovenaan