Disbalans in neurotransmitters door 3mmc?

Torchic

Badass junkie
Ik denk dat ik door mijn gebruik van 3mmc in de weekenden toch misschien een disbalans heb opgelopen in de neurotransmitters. Ik ben sowieso al bekend met psychische klachten maar de laatste tijd word het wel weer erger als dat het geweest is. Merk dat ik heel snel overprikkeld ben en daardoor licht in m’n hoofd word, angstig, wankel op de benen, zweten, gevoel van flauwvallen, paniekerig, gevoel alsof je in een droom leeft en alles wazig en mistig meekrijgt. Soms duurt dit maar 10 minuten maar soms duurt het ook uren. Ik vraag me af of het overprikkeling is of dissociëren maar ik weet wel dat mijn lichaam dit doet als beschermingsmechanisme vanwege het gebruik, stress, chronisch slaaptekort, trauma's uit het verleden etc.

Ik heb nu een paar afspraken gehad bij verslavingszorg en we gaan mijn gebruik in kaart brengen en in eerste instantie proberen of ik er verantwoord mee om kan gaan.
Ja, ik weet dat dit haast onmogelijk is en vooral met 3mmc maar ik wil het toch eerst zelf ervaren of mij dat gaat lukken of niet. Met alle andere soorten drugs die ik gebruikt heb sinds mijn studententijd is het mij wel gelukt om dit recreatief te doen. Vorige week is het gelukt om het hele weekend nuchter te blijven dus dat was een lichtpuntje. Dit weekend is dat helaas niet gelukt maar merk ik wel dat ik tijdens het gebruiken soms andere keuzes maak of iets weiger wat mij word aangeboden. De komende tijd is het vooral nog kijken hoe de verslaving bij mij werkt, wat de triggers zijn, wat ik kan doen om minder lang te gebruiken en daar inzicht in te krijgen.

Maar goed, alweer genoeg gekletst haha.

Ik heb een beetje gegoogeld en research gedaan maar zou het zinvol zijn om GABA supplementen te gaan slikken voor mijn klachten die ik hierboven beschreven heb?
De klachten komen redelijk overeen met wat ze beschrijven bij een GABA tekort.

Verder heb ik vrij weinig verstand van supplementen en alles wat daarbij komt kijken maar volgensmij zijn er een aantal leden die daar wel verstand van hebben en ik hoop dat ze mij daarin een beetje op weg willen helpen en kunnen adviseren.

Ik hoop dat als mensen mij iets willen zeggen over mijn drugsgebruik dat dit wel op een respectvolle en fijne manier kan want ik baal er zelf al genoeg van en voel veel schaamte. Mocht iemand vragen hebben stuur me gerust een berichtje:relaxed:

Thanks!

Gambolitasjuh

Bewuste gebruiker
In de tijd dat ik veel 3mmc gebruikte voelde ik me ook zo. Ik voelde me iedere dag zo depressief, verdrietig, gedissocieerd, paniek. Al heb ik hier ook last van zonder, maar 3mmc maakt het 100x erger. Ik heb niet zoveel verstand van wat het precies doet met met je brein op lange termijn, maar het duurde nadat ik compleet ermee gestopt was nog een flinke tijd voordat ik me een beetje beter voelde, ik denk omdat mijn neurotransmitters zo lang uitgeput waren. En ik denk ook dat ik er misschien permanente schade aan heb overgehouden, ik ben niet meer te oude in sommige opzichten, na mijn 3mmc verslaving/binges. Wil niet zeggen dat dat voor jou ook zo is, maar ik zou echt proberen je lichaam en geest zo snel mogelijk wat rust te geven. Ik maakte de fout nog lang door te gaan nadat ik me zo begon te voelen als jij.

Misschien dat als je stopt/mindert dat je tijdelijk 5-HTP of L-Tryptophan kan slikken voor serotonine aanmaak. Weinig serotonine zorgt voor deze klachten. Alleen als je nog ieder weekend gebruikt is dat misschien niet zo nuttig, misschien zelfs het tegenovergestelde. Daar durf ik niks zeker over te zeggen.

Laatst bewerkt:

cutepool

Bewuste gebruiker
5-htp kan niet kwaad. Er zijn speculaties dat het gebruikt met serotonin drugs een serotonin syndroom kan veroorzaken maar het is letterlijk nooit gebeurt en er is geen echte reden waarom het zo zou zijn.

5-HTP is een precursor en wordt omgezet in verschillende neurotransmitters. Dat betekent dus niet dat op moment dat je pillen vreet en heel veel serotonine hebt vrijgelaten, je lichaam zegt "Wajooo maat! Kijk godverdomme hoeveel serotonine heb je hier, veels te veel! Ik maak nog wat extra ipv andere neurotransmitters".

Ik heb het zelf een aantal keer gebruikt vlak voor of na MDMA en nooit last van gehad. Maar het betekent niet dat het veilig is.

EDIT

Dus:
"When combined with antidepressants of the MAOI or SSRI class, very high parenteral doses of 5-HTP can cause acute serotonin syndrome in rats.[25][26] It is unclear if such findings have clinical relevance, as most drugs will cause serious adverse events or death in rodents at very high doses. In humans 5-HTP has never been clinically associated with serotonin syndrome, although a case report suggests 5-HTP can precipitate mania when added to an MAOI.[27]

Source:wiki

Torchic

Badass junkie
5-htp kan niet kwaad. Er zijn speculaties dat het gebruikt met serotonin drugs een serotonin syndroom kan veroorzaken maar het is letterlijk nooit gebeurt en er is geen echte reden waarom het zo zou zijn.

5-HTP is een precursor en wordt omgezet in verschillende neurotransmitters. Dat betekent dus niet dat op moment dat je pillen vreet en heel veel serotonine hebt vrijgelaten, je lichaam zegt "Wajooo maat! Kijk godverdomme hoeveel serotonine heb je hier, veels te veel! Ik maak nog wat extra ipv andere neurotransmitters".

Ik heb het zelf een aantal keer gebruikt vlak voor of na MDMA en nooit last van gehad. Maar het betekent niet dat het veilig is.

EDIT

Dus:
"When combined with antidepressants of the MAOI or SSRI class, very high parenteral doses of 5-HTP can cause acute serotonin syndrome in rats.[25][26] It is unclear if such findings have clinical relevance, as most drugs will cause serious adverse events or death in rodents at very high doses. In humans 5-HTP has never been clinically associated with serotonin syndrome, although a case report suggests 5-HTP can precipitate mania when added to an MAOI.[27]

Source:wiki

Dankjewel voor je advies! Zou ik die GABA supplementen ook kunnen slikken? En kan ik die vandaag nog slikken? Want heb vandaag ook nog gebruikt.

cutepool

Bewuste gebruiker
Ik weet heel weinig van gaba, maar zo ver in het weet heeft 3mmc niks met gamba te maken.
As je 100% veilig wil zijn, slik 5-HTP morgen. 100-300mg in de ochtend, zelfde dosis in de avond. Hoe lang? Geen idee.
Gebruikt dan echt geen 3mmc meer, wacht een aantal maanden voordat je iets van serotonin drugs gaat gebruiken.
Ashwagandha kan ook helpen. Sporten ook.
MAAR

Gebruik geen supplementen of medicijnen als je iets van je dokter slikt. Check eerst altijd interacties.

Torchic

Badass junkie
Ah ja! De klachten die ik benoemde komen denk ik dus voort vanuit het gebruik, slaaptekort etc. En daarvoor kan GABA helpen dacht ik?

Het zou in ieder geval geen kwaad kunnen of?

Gambolitasjuh

Bewuste gebruiker
Ik denk eerder dat je klachten voornamelijk voortkomen uit uitgeputte neurotransmitters. Helemaal als je ze de hele week door hebt.

Ik neem het altijd na 6-APB te gebruiken. Neem het dan 2 weken daarna en dan voel ik me veel sneller weer beter. Maar ik bedoel meer dat ik niet echt weet of het zin heeft als je supplementen slikt voor serotonine, en dan in het weekend weer een drug neemt die het beetje serotonine weer verbruikt.

Torchic

Badass junkie
Ja door het gebruik putten die neurotransmitters uit, zo bedoelde ik het haha. Maar ook chronisch slaaptekort en stress kunnen de klachten veroorzaken waar ik last van heb.

Gambolitasjuh

Bewuste gebruiker
Oh excuus haha. Ja dat zal zeker meespelen, maar denk dat dat een gevolg is ervan. GABA werkt ook op je neurotransmitters lees ik net. Maar wat het precies doet heb ik niet genoeg verstand van, het zou kunnen helpen daar heeft wellicht iemand anders beter antwoord op

Gambolitasjuh

Bewuste gebruiker
Sowieso denk ik wel dat supplementen niet heel veel gaan uithalen zolang je nog ieder weekend gebruikt. Dat is mijn eigen ervaring, het is een hulpmiddel maar het zal niet je klachten wegnemen die veroorzaakt worden door 3mmc. Als je je psychische problemen wil verminderen, zou ik zo zsm proberen minderen/stoppen, en dan die supplementen eventueel slikken zodat je er wat sneller bovenop komt.

Laatst bewerkt:

Torchic

Badass junkie
Nee klopt, ik verwacht ook niet dat ze de klachten zullen wegnemen maar ook al doen ze maar een heel klein beetje hun werk ben ik al blij😊

Yes! Daar ga ik ook mee bezig en heb ik veel motivatie voor!

Gambolitasjuh

Bewuste gebruiker
Motivatie is sowieso de eerste stap, stoppen met 3mmc is echt lastig met de cravings die erbij komen kijken. Maar na een tijdje wordt dat allemaal beter, net als je klachten!! Ik wens je heel veel succes :)

FerdFatoehaus

Badass junkie
Maak je geen zorgen over permanente schade. Het menselijk lichaam en brein heeft een enorme herstelcapaciteit.

Die schade (als die er al is) ga je pas veel later merken en je kan het niet tegenhouden.

FerdFatoehaus

Badass junkie
Maak je geen zorgen over permanente schade. Het menselijk lichaam en brein heeft een enorme herstelcapaciteit.

Die schade (als die er al is) ga je pas veel later merken en je kan het niet tegenhouden.
Plus kijk naar Steve O. Hij shined als nooit tevoren en ken weinig die het zo bont als hij gemaakt hebben. Allemaal anekdotisch natuurlijk maar permanente hevige schade gebeurt niet zomaar.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik denk eerder dat je klachten voornamelijk voortkomen uit uitgeputte neurotransmitters. Helemaal als je ze de hele week door hebt.

Ik neem het altijd na 6-APB te gebruiken. Neem het dan 2 weken daarna en dan voel ik me veel sneller weer beter. Maar ik bedoel meer dat ik niet echt weet of het zin heeft als je supplementen slikt voor serotonine, en dan in het weekend weer een drug neemt die het beetje serotonine weer verbruikt.
Hoe lang duurt het normaal voor jou dan, voordat je je weer goed/normaal voelt, na 6-apb gebruiken?

Gambolitasjuh

Bewuste gebruiker
Hoe lang duurt het normaal voor jou dan, voordat je je weer goed/normaal voelt, na 6-apb gebruiken?
Ik doseer hoog, eerste 2 dagen erna voel ik me echt kut. Na een week alweer prima maar merk vaak nog een lichte nasleep. Na 2 weken heb ik (haast) nergens meer last van, althans niet merkbaar. Ik weet niet hoe lang anderen hier last van hebben, ik ben wel gevoelig voor lange/erge katers volgensmij.

Gambolitasjuh

Bewuste gebruiker

Dan heb ik het misschien fout dat ik hersenschade heb. Het lijkt voor mij wel net alsof ik wel permanente schade heb opgelopen na mijn 3mmc verslaving. Ik wilde ook niemand bang maken of zo. Maar meerdere vlakken ben ik gewoon niet zo vaardig meer als voorheen. (En ook wel omgekeerd, vaardiger op andere vlakken maar dat is meer levenservaring denk ik)

Misschien geen hersenschade, maar meer aanhoudende psychische problemen denk ik. Ben depressiever en angstiger gebleven. ADHD klachten zijn erger geworden en gebleven, ik heb ook last van erge OCD symptomen (nog geen officiële diagnose) sinds ik 3mmc misbruikte, en die zijn nooit weggegaan. Ik heb mijn hele leven psychische problemen gehad, maar het was niet zo heftig als sindsdien.

Laatst bewerkt:

Starshine

Experimenterende gebruiker
GABA is een kalmerende neurotransmitter. Het is de rem en ontprikkelt. Glutamaat is het tegenovergestelde, dat is het gas en prikkelt. Ze zijn aan elkaar verbonden.

Een goed voorbeeld van hoge GABA activiteit is wanneer iemand alchohol of benzodiazepines gebruikt. Helaas heeft het als na effect dat glutamaat activiteit zich hersteld en dan als heftig / paniekerig kan worden ervaren.

De video's van 2 minute neuroscience zijn altijd wel een goeie inleiding om wat meer van het neurochemie te begrijpen:

GABA: [link]
Glutamaat:
[link]
Maar of het nou verstandig is om GABA te gaan supplementeren kan ik niet zeggen. Het is nogal omstreden hoe groot de biobeschikbaarheid van gesupplementeerde GABA is. Supplementen als valeriaan extract, kamille extract, apigenine, mulungu en blauwe lotus zijn voorbeelden van planten die op GABA werken en een kalmerende werking hebben. Zelfs onze mooie rood witte vriend 🍄 de Amanita Muscaria met zijn muscimol heeft een heel fijne werking (afhankelijk van dosering) op de GABAa receptoren, mits goed bereid.

Hopelijk heb je er iets aan. Ik zou in jouw situatie niet teveel zelf gaan aanklooien. Soms moet je helaas er gewoon doorheen en wachten tot het brein zich hersteld. Is niet leuk. Is niet makkelijk. Zwaar kut. Maar over het algemeen lukt het wel als je het de tijd geeft. Als je er ondersteuning bij nodig hebt, dan heb je denk ik meer aan het traject waar je nu in zit dan aan supplementen. Wie weet een GOEIE psychiater.

Hoe dan ook, heel veel succes 🤗

Torchic

Badass junkie
GABA is een kalmerende neurotransmitter. Het is de rem en ontprikkelt. Glutamaat is het tegenovergestelde, dat is het gas en prikkelt. Ze zijn aan elkaar verbonden.

Een goed voorbeeld van hoge GABA activiteit is wanneer iemand alchohol of benzodiazepines gebruikt. Helaas heeft het als na effect dat glutamaat activiteit zich hersteld en dan als heftig / paniekerig kan worden ervaren.

De video's van 2 minute neuroscience zijn altijd wel een goeie inleiding om wat meer van het neurochemie te begrijpen:

GABA: [link]
Glutamaat:
[link]
Maar of het nou verstandig is om GABA te gaan supplementeren kan ik niet zeggen. Het is nogal omstreden hoe groot de biobeschikbaarheid van gesupplementeerde GABA is. Supplementen als valeriaan extract, kamille extract, apigenine, mulungu en blauwe lotus zijn voorbeelden van planten die op GABA werken en een kalmerende werking hebben. Zelfs onze mooie rood witte vriend 🍄 de Amanita Muscaria met zijn muscimol heeft een heel fijne werking (afhankelijk van dosering) op de GABAa receptoren, mits goed bereid.

Hopelijk heb je er iets aan. Ik zou in jouw situatie niet teveel zelf gaan aanklooien. Soms moet je helaas er gewoon doorheen en wachten tot het brein zich hersteld. Is niet leuk. Is niet makkelijk. Zwaar kut. Maar over het algemeen lukt het wel als je het de tijd geeft. Als je er ondersteuning bij nodig hebt, dan heb je denk ik meer aan het traject waar je nu in zit dan aan supplementen. Wie weet een GOEIE psychiater.

Hoe dan ook, heel veel succes 🤗
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord!

Ik ben inderdaad ook niet van het zelf dokteren en aanklooien maar zag dit toevallig voorbij komen en vond het wel passend.
Maar jij zou dus niet adviseren om dit dagelijks te gaan slikken?
Ik slik zo nodig ook nog weleens Temazepam of Lendormin dus ik had al gelezen dat je de GABA en een benzo niet allebei mag innemen op een dag.

Yes! ik heb een psychiater maar juist alle medicatie die ik had afgebouwd behalve de zo nodig benzo's :)

FerdFatoehaus

Badass junkie
Dan heb ik het misschien fout dat ik hersenschade heb. Het lijkt voor mij wel net alsof ik wel permanente schade heb opgelopen na mijn 3mmc verslaving. Ik wilde ook niemand bang maken of zo. Maar meerdere vlakken ben ik gewoon niet zo vaardig meer als voorheen. (En ook wel omgekeerd, vaardiger op andere vlakken maar dat is meer levenservaring denk ik)

Misschien geen hersenschade, maar meer aanhoudende psychische problemen denk ik. Ben depressiever en angstiger gebleven. ADHD klachten zijn erger geworden en gebleven, ik heb ook last van erge OCD symptomen (nog geen officiële diagnose) sinds ik 3mmc misbruikte, en die zijn nooit weggegaan. Ik heb mijn hele leven psychische problemen gehad, maar het was niet zo heftig als sindsdien.
Ja tis niet zo gek dat je bestaande klachten verergeren door regelmatig 3mmc gebruik. Je pleegt roofbouw op je lichaam. Ik zou eens een flinke pauze inlassen en gedurende die pauze gezond leven en veel bewegen. Doet echt wonderen.

Nihilist88

Badass junkie
@Torchic heb je verhaal vrij grondig doorgenomen.
Ivm jouw psychische klachten, bijhorende slaapstoornissen, kan ik jou alvast vertellen, dat ik hier ook onder te lijden heb en ik je hopelijk hierdoor nog beter kan begrijpen en je sturen waar mogelijk.

Eerst een eigen vraag, hoe lang en frequent gebruikte je 3mmc? Zijn dit maanden, jaren, en (bijna) dagelijks, wekelijks?

Ikzelf heb maar een korte gebruikerservaring met 3mmc (2021), omdat ik reeds fijne stims had, nl 4fma en 6apb. Maar ik las en hoorde er zoveel over, dus bestelling gedaan (capsules, ik snuif zelden), 1 dosis viel wat tegen, maar al snel kwam ik in het straatje van, hogere doseringen en stapelen, wat echt wel lekker was en in tegenstelling tot andere stims, waarbij 1 dosis de standaard was en wat te veel, slechte effecten gaf. Bij 3mmc verlengde je echt de lekkere rush en het is ook geen stim waarbij je hard, strak of out of this world gaat. Maar ik snapte plots de hype rond 3mmc en nieuwe bestelling volgde. Het leek me ook eerder een 'brave' stim voor je lichaam, ik kon dit makkelijker nemen, 1 ik werd er vrolijk energetisch op, sociaal en kon vrij normaal functioneren (zo voelde het toch). Maar daar ging die op de ban en is ie uit mn assortiment verdwenen. En echt ik heb zot hard liggen twijfelen om op de 3mmc aanbiedingen in te gaan, maar uiteindelijk ni gedaan, omdat het stemmetje in mn hoofd dat zé, ts op zo'n korte tijd al te lekker geworden, waarbij het tot craving leed en ik het te makkelijk zomaar nam.

Maar wat ik erover lees mbt gevaren en blijvende hersenschade en je neurotransmitters totaal nr de Filistijnen helpt, kan ik alleen maar zeggen nr jou toe, goed dat je deze belangrijke stap wilt en kunt zetten, dat je het zelf inziet en hieraan wilt werken is al de belangrijkste stap. En ja het zullen vr jou vaak te kleine stapjes zijn, maar echt, als je het ff ni meer weet of het alleen te zwaar wordt, ga zeker ter hulp, eventueel bij verslavingszorg, andere professionele hulp en/of vertrouwenspersoon uit je familie- en of vriendenkring.

Nu ivm de genoemde supplementen.
GABA, 5-htp en L-tyrosine, gebruik ikzelf al langere tijd (8j).
Bij een totaal drugloze periode (is spijtig al ff geleden), nam ik smorgens net voor het eten 5-htp 200mg en L-tyrosine 500mg.
Later op de dag, eerder late namiddag of avond (afhankelijk hoe vroeg ik slapen moest), nam ik GABA 500mg. Maar dit werkte echt wel goed voor mij. Soms nam ik nog extra GABA, dichter bij slaaptijd en dan merkte ik nog betere slaap op.
Ik heb echt voor meerdere maanden, deze supplementen zo gebruikt ipv mirtazapine, quetapine, Zolpidem, cymbalta en dat gaf me goed gevoel.
Maar ja als mn psychische klachten weer groeien en mn leven overnemen...grijp ik weer naar al die vuile rommel, zowel de medicatie (mirtazapine, quetapine, Tramadol, xanax) als rc's en dan vooral stims.

Maar grijp je kans, want de genoemde supplementen die werken op enkele zeer belangrijke neurotransmitters mbt geluk, gemoedstoestand, slaap, stemming,... kunnen je zeker verder helpen, eventueel met aangepaste therapie.

En oké, ook al ben ikzelf de randjes aant opzoeken en ben ik mn eigen lichaam heel wat verschuldigd, ik zal het niet laten om anderen, hier en elders, goede raad en steuntje in de rug te geven en helpen waar mogelijk 😉

Nog veel goeie moed, doorzettingsvermogen en sterkte💜

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ik denk dat ik door mijn gebruik van 3mmc in de weekenden toch misschien een disbalans heb opgelopen in de neurotransmitters. Ik ben sowieso al bekend met psychische klachten maar de laatste tijd word het wel weer erger als dat het geweest is. Merk dat ik heel snel overprikkeld ben en daardoor licht in m’n hoofd word, angstig, wankel op de benen, zweten, gevoel van flauwvallen, paniekerig, gevoel alsof je in een droom leeft en alles wazig en mistig meekrijgt. Soms duurt dit maar 10 minuten maar soms duurt het ook uren. Ik vraag me af of het overprikkeling is of dissociëren maar ik weet wel dat mijn lichaam dit doet als beschermingsmechanisme vanwege het gebruik, stress, chronisch slaaptekort, trauma's uit het verleden etc.

Ik heb nu een paar afspraken gehad bij verslavingszorg en we gaan mijn gebruik in kaart brengen en in eerste instantie proberen of ik er verantwoord mee om kan gaan.
Ja, ik weet dat dit haast onmogelijk is en vooral met 3mmc maar ik wil het toch eerst zelf ervaren of mij dat gaat lukken of niet. Met alle andere soorten drugs die ik gebruikt heb sinds mijn studententijd is het mij wel gelukt om dit recreatief te doen. Vorige week is het gelukt om het hele weekend nuchter te blijven dus dat was een lichtpuntje. Dit weekend is dat helaas niet gelukt maar merk ik wel dat ik tijdens het gebruiken soms andere keuzes maak of iets weiger wat mij word aangeboden. De komende tijd is het vooral nog kijken hoe de verslaving bij mij werkt, wat de triggers zijn, wat ik kan doen om minder lang te gebruiken en daar inzicht in te krijgen.

Maar goed, alweer genoeg gekletst haha.

Ik heb een beetje gegoogeld en research gedaan maar zou het zinvol zijn om GABA supplementen te gaan slikken voor mijn klachten die ik hierboven beschreven heb?
De klachten komen redelijk overeen met wat ze beschrijven bij een GABA tekort.

Verder heb ik vrij weinig verstand van supplementen en alles wat daarbij komt kijken maar volgensmij zijn er een aantal leden die daar wel verstand van hebben en ik hoop dat ze mij daarin een beetje op weg willen helpen en kunnen adviseren.

Ik hoop dat als mensen mij iets willen zeggen over mijn drugsgebruik dat dit wel op een respectvolle en fijne manier kan want ik baal er zelf al genoeg van en voel veel schaamte. Mocht iemand vragen hebben stuur me gerust een berichtje:relaxed:

Thanks!
Het is niet zo gek dat je dergelijke klachten ervaart vlak na gebruik van 3-MMC. Het kan wel 4-6 weken duren voordat de balans in je brein weer een beetje hersteld is. Juist om die reden zou ik niet allerlei medicijnen of supplementen adviseren. Ga eerst maar eens gewoon gezond leven. In verse en gevarieerde voeding zitten sowieso voldoende voedingsstoffen om te herstellen. Dus wat dat betreft krijg je van supplementen alleen maar dure urine.

Zoals @cutepool zegt kan 3-MMC inderdaad neurotoxisch zijn.
Ik heb het niet gelezen maar ja, de titel klopt zoiezo. Ik heb pas geleden links gegeven: 3mmc veroorzaakt permanente schade.

EDIT

Hier: https://drugsforum.nl/threads/waar-is-mephedrone-2010-gebleven.71292/#post-1666559
Maar! De klinische relevantie daarvan is niet bekend.
Met andere woorden: we weten niet in hoeverre neurotoxiciteit optreedt bij mensen, en wat voor klachten je daarvan kunt krijgen. Schade aan zenuwcellen in het brein is weliswaar (grotendeels) onherstelbaar. Dus dat is altijd slecht nieuws. Maar het brein kan blijven functioneren ondanks die schade. Dat kan bijvoorbeeld door nieuwe verbindingen te groeien of door taken te verleggen naar andere onbeschadigde delen.

Dat moet je niet als vrijbrief gaan zien om dan maar schade aan je brein te blijven aanrichten. Want de schade is altijd erger dan het eventuele herstel kan verhelpen.

Wat ik vooral probeer uit te leggen is dat je niet gelijk in paniek moet raken. Zorg gewoon even goed voor jezelf de komende twee maanden. Als je daarna nog klachten ervaart, dan kun je rustig aan gaan kijken wat we daar concreet mee kunnen doen. Voor die tijd heeft het toch niet zoveel zin om overhaast conclusies te trekken, want je weet nog niet in hoeverre de verstoorde balans nog een rol speelt. Dus eerst even die balans herstellen :wink:

Torchic

Badass junkie
Ja tis niet zo gek dat je bestaande klachten verergeren door regelmatig 3mmc gebruik. Je pleegt roofbouw op je lichaam. Ik zou eens een flinke pauze inlassen en gedurende die pauze gezond leven en veel bewegen. Doet echt wonderen.
Ja, die oplossing had ik zelf ook wel bedacht haha. Maar als je er verslaafd aan bent dan is dat niet zo gemakkelijk. Daarvoor zit ik nu net pas in behandeling 😊

Anunnaki

Wijs gebruiker

Permanente schade ontwikkelen wanneer er onderliggende problemen spelen, veel drugsgebruik en bijna geen slaap is niet perse iets dat erg moeilijk is.

Om je druk te maken wil ik niet zeggen maar toch iets om zeker voor op te passen.

FerdFatoehaus

Badass junkie
Permanente schade ontwikkelen wanneer er onderliggende problemen spelen, veel drugsgebruik en bijna geen slaap is niet perse iets dat erg moeilijk is.

Om je druk te maken wil ik niet zeggen maar toch iets om zeker voor op te passen.
Tuurlijk moet je ermee oppassen. Ik bedoelde meer dat het geen zin heeft om daar over te stressen, dat verergert de huidige situatie alleen maar.

Torchic

Badass junkie
@Torchic heb je verhaal vrij grondig doorgenomen.
Ivm jouw psychische klachten, bijhorende slaapstoornissen, kan ik jou alvast vertellen, dat ik hier ook onder te lijden heb en ik je hopelijk hierdoor nog beter kan begrijpen en je sturen waar mogelijk.

Eerst een eigen vraag, hoe lang en frequent gebruikte je 3mmc? Zijn dit maanden, jaren, en (bijna) dagelijks, wekelijks?

Ikzelf heb maar een korte gebruikerservaring met 3mmc (2021), omdat ik reeds fijne stims had, nl 4fma en 6apb. Maar ik las en hoorde er zoveel over, dus bestelling gedaan (capsules, ik snuif zelden), 1 dosis viel wat tegen, maar al snel kwam ik in het straatje van, hogere doseringen en stapelen, wat echt wel lekker was en in tegenstelling tot andere stims, waarbij 1 dosis de standaard was en wat te veel, slechte effecten gaf. Bij 3mmc verlengde je echt de lekkere rush en het is ook geen stim waarbij je hard, strak of out of this world gaat. Maar ik snapte plots de hype rond 3mmc en nieuwe bestelling volgde. Het leek me ook eerder een 'brave' stim voor je lichaam, ik kon dit makkelijker nemen, 1 ik werd er vrolijk energetisch op, sociaal en kon vrij normaal functioneren (zo voelde het toch). Maar daar ging die op de ban en is ie uit mn assortiment verdwenen. En echt ik heb zot hard liggen twijfelen om op de 3mmc aanbiedingen in te gaan, maar uiteindelijk ni gedaan, omdat het stemmetje in mn hoofd dat zé, ts op zo'n korte tijd al te lekker geworden, waarbij het tot craving leed en ik het te makkelijk zomaar nam.

Maar wat ik erover lees mbt gevaren en blijvende hersenschade en je neurotransmitters totaal nr de Filistijnen helpt, kan ik alleen maar zeggen nr jou toe, goed dat je deze belangrijke stap wilt en kunt zetten, dat je het zelf inziet en hieraan wilt werken is al de belangrijkste stap. En ja het zullen vr jou vaak te kleine stapjes zijn, maar echt, als je het ff ni meer weet of het alleen te zwaar wordt, ga zeker ter hulp, eventueel bij verslavingszorg, andere professionele hulp en/of vertrouwenspersoon uit je familie- en of vriendenkring.

Nu ivm de genoemde supplementen.
GABA, 5-htp en L-tyrosine, gebruik ikzelf al langere tijd (8j).
Bij een totaal drugloze periode (is spijtig al ff geleden), nam ik smorgens net voor het eten 5-htp 200mg en L-tyrosine 500mg.
Later op de dag, eerder late namiddag of avond (afhankelijk hoe vroeg ik slapen moest), nam ik GABA 500mg. Maar dit werkte echt wel goed voor mij. Soms nam ik nog extra GABA, dichter bij slaaptijd en dan merkte ik nog betere slaap op.
Ik heb echt voor meerdere maanden, deze supplementen zo gebruikt ipv mirtazapine, quetapine, Zolpidem, cymbalta en dat gaf me goed gevoel.
Maar ja als mn psychische klachten weer groeien en mn leven overnemen...grijp ik weer naar al die vuile rommel, zowel de medicatie (mirtazapine, quetapine, Tramadol, xanax) als rc's en dan vooral stims.

Maar grijp je kans, want de genoemde supplementen die werken op enkele zeer belangrijke neurotransmitters mbt geluk, gemoedstoestand, slaap, stemming,... kunnen je zeker verder helpen, eventueel met aangepaste therapie.

En oké, ook al ben ikzelf de randjes aant opzoeken en ben ik mn eigen lichaam heel wat verschuldigd, ik zal het niet laten om anderen, hier en elders, goede raad en steuntje in de rug te geven en helpen waar mogelijk 😉

Nog veel goeie moed, doorzettingsvermogen en sterkte💜
Bedankt voor je uitgebreide en fijne antwoord!

Ik gebruik 3mmc nu ongeveer 1 jaar lang vrijwel ieder weekend. Ben dan zo 2/3 nachten wakker. De hoeveelheid zit tussen 1-2 gram in met weleens uitschieters na 2,5 gram😩

Ik ben inderdaad sinds een paar weken in behandeling bij verslavingszorg en ben ermee bezig! Moeilijk, maar wel echt nodig want deze klachten zijn verschrikkelijk en ik ga steeds verder achteruit.

En bedankt voor je advies over de supplementen! Ik heb zelf voor zo nodig ook benzo’s maar wie weet kan ik is een keer proberen of GABA ook werkt voor mij. Heb al zoveel soorten medicatie geslikt voor psychische dingen en ben daar eigenlijk wel klaar mee. Daarom ook trots dat ik alleen nog maar zo nodig heb😊

Mocht ik een keer vragen hebben zou ik je dan een berichtje mogen sturen?

Torchic

Badass junkie
Het is niet zo gek dat je dergelijke klachten ervaart vlak na gebruik van 3-MMC. Het kan wel 4-6 weken duren voordat de balans in je brein weer een beetje hersteld is. Juist om die reden zou ik niet allerlei medicijnen of supplementen adviseren. Ga eerst maar eens gewoon gezond leven. In verse en gevarieerde voeding zitten sowieso voldoende voedingsstoffen om te herstellen. Dus wat dat betreft krijg je van supplementen alleen maar dure urine.

Zoals @cutepool zegt kan 3-MMC inderdaad neurotoxisch zijn.

Maar! De klinische relevantie daarvan is niet bekend.
Met andere woorden: we weten niet in hoeverre neurotoxiciteit optreedt bij mensen, en wat voor klachten je daarvan kunt krijgen. Schade aan zenuwcellen in het brein is weliswaar (grotendeels) onherstelbaar. Dus dat is altijd slecht nieuws. Maar het brein kan blijven functioneren ondanks die schade. Dat kan bijvoorbeeld door nieuwe verbindingen te groeien of door taken te verleggen naar andere onbeschadigde delen.

Dat moet je niet als vrijbrief gaan zien om dan maar schade aan je brein te blijven aanrichten. Want de schade is altijd erger dan het eventuele herstel kan verhelpen.

Wat ik vooral probeer uit te leggen is dat je niet gelijk in paniek moet raken. Zorg gewoon even goed voor jezelf de komende twee maanden. Als je daarna nog klachten ervaart, dan kun je rustig aan gaan kijken wat we daar concreet mee kunnen doen. Voor die tijd heeft het toch niet zoveel zin om overhaast conclusies te trekken, want je weet nog niet in hoeverre de verstoorde balans nog een rol speelt. Dus eerst even die balans herstellen :wink:
Thanks! Heldere uitleg!😊

Ik ben in behandeling en ga kijken hoe het loopt. Sowieso eerst minderen en hopen dat dat gaat lukken en vanuit daar verder kijken😊

Maar stel ik gebruik niet meer ieder weekend maar bijvoorbeeld 2 weekenden in de maand, heeft die GABA dan ook helemaal geen nut? Ook al doet het maar een minimaal iets met de klachten. Gelijk helemaal stoppen en hopen dat de balans over 4-6 weken hersteld is is nu nog geen optie voor mij.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Iks! Heldere uitleg!😊

Ik ben in behandeling en ga kijken hoe het loopt. Sowieso eerst minderen en hopen dat dat gaat lukken en vanuit daar verder kijken😊

Maar stel ik gebruik niet meer ieder weekend maar bijvoorbeeld 2 weekenden in de maand, heeft die GABA dan ook helemaal geen nut? Ook al doet het maar een minimaal iets met de klachten. Gelijk helemaal stoppen en hopen dat de balans over 4-6 weken hersteld is is nu nog geen optie voor mij.
Ik denk ook niet dat voedingssupplementen heel veel zin hebben. Je kan beter gezond leven met op gezette tijden vers en gevarieerd eten. De handeling van het eten klaarmaken, opeten en weer afwassen geeft ook structuur en zingeving en dat alleen al kan veel schelen.

Gambolitasjuh

Bewuste gebruiker
Nee het is inmiddels al meer dan een jaar geleden dat ik het gebruikte, en deze klachten zijn nooit weggegaan, ondanks ik erg mijn best doe. Daarom dacht ik hersenschade...

Neo-Shulginist

Badass junkie
Nee het is inmiddels al meer dan een jaar geleden dat ik het gebruikte, en deze klachten zijn nooit weggegaan, ondanks ik erg mijn best doe. Daarom dacht ik hersenschade...
Het kan best dat je een vermindering van cognitieve capaciteit merkt sinds een aaneengesloten periode van heftig gebruik van stimulerende middelen. Alleen de oorzaak daarvan is lastig te achterhalen. Bovendien is het lastig om objectief te vergelijken wat eerst je cognitieve capaciteiten waren, en wat die nu zijn. In het geval weten we van 3-MMC gewoon niet echt wat het doet. Dus er zijn nogal wat onzekerheden. Neurotoxiciteit lijkt dan een voor de hand liggende verklaring, en we moeten dat ook zeker niet uitsluiten, maar het is ook kort door de bocht om te zeggen dat je daar zeker last van hebt en dat het ten grondslag ligt aan de verergering van klachten.

Wel is bekend van andere stimulerende middelen dat hevig en aaneengesloten gebruik kan leiden tot concentratiestoornissen, angstklachten, emotie regulatie problemen en depressiviteit.

Nihilist88

Badass junkie
Bedankt voor je uitgebreide en fijne antwoord!

Ik gebruik 3mmc nu ongeveer 1 jaar lang vrijwel ieder weekend. Ben dan zo 2/3 nachten wakker. De hoeveelheid zit tussen 1-2 gram in met weleens uitschieters na 2,5 gram😩

Ik ben inderdaad sinds een paar weken in behandeling bij verslavingszorg en ben ermee bezig! Moeilijk, maar wel echt nodig want deze klachten zijn verschrikkelijk en ik ga steeds verder achteruit.

En bedankt voor je advies over de supplementen! Ik heb zelf voor zo nodig ook benzo’s maar wie weet kan ik is een keer proberen of GABA ook werkt voor mij. Heb al zoveel soorten medicatie geslikt voor psychische dingen en ben daar eigenlijk wel klaar mee. Daarom ook trots dat ik alleen nog maar zo nodig heb😊

Mocht ik een keer vragen hebben zou ik je dan een berichtje mogen sturen?
Dat is met graagte gedaan 😄

Oké dat zijn indd serieuze dosissen 😵 als ik grammen zien passeren krijg ik altijd een 😱 gevoel. En dit reeds voor een jaar.

Dan is het 1 al top dat je inziet dat dit erover gaat en een wijze beslissing om hier ook daadwerkelijk iets aan te doen en dus reeds bezig bent. Ik begrijp dat zo'n verslaving niet op 123 weg is en dit sowieso zeer zware momenten oplevert. Ik hoop dat je de behandeling/therapie doorzet en je niet laat ontmoedigen door, de hel dat afkicken vaak met zich meebrengt.
Bedoel je dat het nu met de behandeling zo'n verschrikkelijke klachten geeft en je verder achteruit gaat of van vóór de behandeling?

Extra supplementen mbt neurotransmitters is afhankelijk van hoe je lichamelijk in elkaar zit, maakt je lichaam uit zichzelf en met de juiste voeding voldoende van al deze stofjes (neurotransmitters) aan of juist niet. Iemand die van zichzelf gemakkelijk neerslachtig, depressief, futloos is heeft sowieso een tekort aan serotonine en dopamine. Deze zijn dan ook vaak slechte slapers en moeten we ook nr hun slaaphygiëne kijken.

Zowel 5htp en GABA supplementen, zorgen finaal voor een betere slaap. 5htp die je serotonine niveau opkrikt, zorgt dat het goed met ons gaat, werkt anti-stress en heeft het vermogen om stresshormonen af te breken, dus nodig de ganse dag, daarnaast is het de voorloper vh slaaphormoon melatonine.

GABA op zijn beurt de belangrijkste inhiberende neurotransmitter in de hersenen, dus die remmend werkt op te actieve neuronen, zodat er rust optreedt in je hersenen. Het is zowat de tegenhanger van noradrenaline, als je daar 's avonds nog te veel van hebt om een goede nachtrust te hebben, is GABA nodig om hier remmend op te werken.

Tyrosine, waarvan enkel de L-vorm natuurlijk voorkomt en fysiologisch actief is. Een tekort hieraan, zorgt voor tekort aan dopamine en noradrenaline, wat aanleiding geeft tot depressie en apathie. Dus dit supplement niet s'avonds nemen, maar gaat perfect samen met 5htp wanneer je u dag start.

PM'tjes zijn altijd welkom en als ik kan helpen en raad geven, met alle plezier 😄 Vergeef me wel als ik niet steeds onmiddellijk reageer, soms zit hier dagen niet opt forum. Ook afhankelijk van mijn eigen toestand 🙂 Nu kan ik vb niet slapen, kan ik uitgebreid reageren, vr velen vaak te uitgebreid 😆

Hou je nog goed en goeie moed e😄

Torchic

Badass junkie
Dat is met graagte gedaan 😄

Oké dat zijn indd serieuze dosissen 😵 als ik grammen zien passeren krijg ik altijd een 😱 gevoel. En dit reeds voor een jaar.

Dan is het 1 al top dat je inziet dat dit erover gaat en een wijze beslissing om hier ook daadwerkelijk iets aan te doen en dus reeds bezig bent. Ik begrijp dat zo'n verslaving niet op 123 weg is en dit sowieso zeer zware momenten oplevert. Ik hoop dat je de behandeling/therapie doorzet en je niet laat ontmoedigen door, de hel dat afkicken vaak met zich meebrengt.
Bedoel je dat het nu met de behandeling zo'n verschrikkelijke klachten geeft en je verder achteruit gaat of van vóór de behandeling?

Extra supplementen mbt neurotransmitters is afhankelijk van hoe je lichamelijk in elkaar zit, maakt je lichaam uit zichzelf en met de juiste voeding voldoende van al deze stofjes (neurotransmitters) aan of juist niet. Iemand die van zichzelf gemakkelijk neerslachtig, depressief, futloos is heeft sowieso een tekort aan serotonine en dopamine. Deze zijn dan ook vaak slechte slapers en moeten we ook nr hun slaaphygiëne kijken.

Zowel 5htp en GABA supplementen, zorgen finaal voor een betere slaap. 5htp die je serotonine niveau opkrikt, zorgt dat het goed met ons gaat, werkt anti-stress en heeft het vermogen om stresshormonen af te breken, dus nodig de ganse dag, daarnaast is het de voorloper vh slaaphormoon melatonine.

GABA op zijn beurt de belangrijkste inhiberende neurotransmitter in de hersenen, dus die remmend werkt op te actieve neuronen, zodat er rust optreedt in je hersenen. Het is zowat de tegenhanger van noradrenaline, als je daar 's avonds nog te veel van hebt om een goede nachtrust te hebben, is GABA nodig om hier remmend op te werken.

Tyrosine, waarvan enkel de L-vorm natuurlijk voorkomt en fysiologisch actief is. Een tekort hieraan, zorgt voor tekort aan dopamine en noradrenaline, wat aanleiding geeft tot depressie en apathie. Dus dit supplement niet s'avonds nemen, maar gaat perfect samen met 5htp wanneer je u dag start.

PM'tjes zijn altijd welkom en als ik kan helpen en raad geven, met alle plezier 😄 Vergeef me wel als ik niet steeds onmiddellijk reageer, soms zit hier dagen niet opt forum. Ook afhankelijk van mijn eigen toestand 🙂 Nu kan ik vb niet slapen, kan ik uitgebreid reageren, vr velen vaak te uitgebreid 😆

Hou je nog goed en goeie moed e😄
Ik heb je even een privé berichtje gestuurd!😊

Torchic

Badass junkie
Aangezien mensen weleens benieuwd zijn hoe het nu een paar maanden later met mij gaat en ik het waardevol vind om dit te delen zodat andere gebruikers met dezelfde klachten de voortgang kunnen lezen.

Half november had ik voor de laatste keer 3mmc gebruikt en dit was een regelrechte ramp. Zelfs tijdens het gebruiken had ik alleen maar last van negatieve effecten zoals angst, paniek, dissociaties. Zelfs nog langs geweest bij de spoedeisende hulp want ik was ervan overtuigd dat ik een hartaanval kreeg maar dit bleek in het ziekenhuis niet zo te zijn en waren het mentale klachten waardoor ik enorm last kreeg rondom mijn borstkas en pijn in mijn schouderbladen. De volgende dag kwam ik echt tot het besef dat dit niet meer zo langer kon. Daadwerkelijk alles ging lijden onder mijn gebruik en ik kon het allemaal niet meer volhouden en ik was echt rock bottom. Ik had hele dagen last van angst/paniek/derealisaties en durfde vrijwel nergens meer heen.

Ik heb toen twee weken niet kunnen werken en lag alleen maar in bed en op de bank want ik kon geen licht en geluid verdragen sinds ik gestopt was met de 3mmc. Na twee weken besloot ik om weer aan het werk te gaan en kon ik mijn hoofd maar net boven water houden want de klachten waren echt heel heftig. Ik was constant in gevecht met mezelf en had zoveel spijt dat ik het zover had laten komen. Want ik dacht altijd ''mij overkomt dit niet'' maar dat had ik uiteraard helemaal verkeerd, ik zat er namelijk middenin en was bang dat ik er nooit meer vanaf zou komen. Samen met de GGZ en verslavingszorg hebben we een nieuw plan opgesteld zodat ik clean zou blijven van de 3mmc. In de eerste 2-3 maanden was het eigenlijk best gemakkelijk om nuchter te blijven omdat ik zoveel last had van bovengenoemde klachten dus moest ik er niet aan denken om 3mmc te gebruiken met het risico dat deze klachten nog erger zouden worden. Mijn leven voelde aan als een bodemloze put en zo diep had ik nog nooit gezeten in mijn jarenlange carrière in de GGZ. Deze klachten waren vrijwel nieuw voor mij en zijn hoogstwaarschijnlijk ontstaan door mijn 3mmc misbruik en de nodige benzodiazepines die ik daarnaast ook steeds meer ging gebruiken. Ik heb heel lang alle gevoelens en emoties onderdrukt met middelen en toen ik gestopt was hiermee kwamen deze er allemaal uit. Eigenlijk alles was teveel voor mij, boodschappen doen, met vrienden afspreken, werken, huishouden, zelfzorg niks lukte meer omdat alle prikkels van het leven zo hard op me binnen kwamen. Na een tijdje werden naast mijn andere behandelingen en therapieën die ik op dat moment volgde met spoed cognitieve gedragstherapie en exposure opgestart om hiermee te leren omgaan. Uiteindelijk lukte het mij na keihard vechten ook niet meer om te werken en heb ik besloten om de ziektewet in te gaan om mijn focus te leggen op mijn herstel. Dit was voor mij een enorme teleurstelling omdat ik eindelijk na jarenlang therapieën en opnames een goede baan had waar ik het ontzettend na mijn zin had maar het gaf mij anderzijds ook de rust en ruimte en niet constant het gevoel te hebben dat ik moest presteren. Ik merkte dat ik af en toe wat betere dagen had maar die konden de dag erna weer helemaal dramatisch zijn maar langzamerhand merkte ik en mijn omgeving wel een kleine verbetering in mijn klachten en dat was ontzettend fijn na maanden in een hel geleefd te hebben.

Alleen wat ik toen ook heel snel merkte was dat als ik me wat beter ging voelen de cravings na 3mmc steeds vaker en groter werden en heb ik in de maand februari twee terugvallen gehad. Ik kwam tijdens die twee terugvallen er heel gauw achter dat ik al heel snel de angst/paniek/derealisatie klachten weer had tijdens het gebruiken dus eigenlijk heb ik er niet van genoten en was het de verslaafde stem die mij over heeft gehaald. De terugvallen heb ik uitgebreid besproken bij verslavingszorg en daar merkten we op dat ik mezelf heel graag wil verdoven en recreatief zou willen gebruiken in de toekomst. Ik weet bijna zeker dat 3mmc er niet meer inzit voor mij en dat besef ik me nu steeds beter alhoewel dit besef veel pijn doet. Maar welk gevaar ook op de loer ligt is dat ik mijn verslaving ga verplaatsen na een ander middel. Ik merk dat ik veel research aan het doen ben over bepaalde middelen en iets wil vinden waar ik tijdens het gebruiken geen of weinig angst en paniek klachten van krijg en ik zoals vroeger (vanaf mijn 16e heb ik recreatief kunnen gebruiken totdat ik anderhalf jaar geleden in aanraking kwam met 3mmc) weer af en toe kan gebruiken op bijvoorbeeld een festival. Anderzijds hebben mijn vriend en ik een hele grote kinderwens en dit is een grote motivatie voor mij om niet meer volledig terug te vallen in mijn verslaving. Op dit moment volg ik de VERS training (emotie regulatie) en cognitieve gedragstherapie / exposure en heb ik mijn behandeling bij verslavingszorg. Ik werk keihard voor een beter leven maar merk dat ik erg kwetsbaar blijf voor middelen gebruik en dit veel in mijn hoofd speelt. Vorige week had ik besloten dat ik toch nog iets wou proberen om te gebruiken om te kijken hoe het zou vallen. Ik heb dit een week uitgesteld en gepland op dagen waar ik geen verplichtingen had en er niets onder zou lijden. Het feit is wel dat ik gebruikt heb maar ik zie ook heel goed welke stappen ik hierin maak en ga niet meer impulsief gebruiken en het randje opzoeken. Ik merk dat ik daarin al veel heb geleerd en mijn verantwoordelijkheid daarvoor neem en vaardigheden die ik aangeleerd heb inzet. Ik ben eerlijk over mijn gedachten en plannen qua gebruik en communiceer dit ook met mijn hulpverleners en vriend. Voor degene die benieuwd zijn, de pep viel wisselend en merkte met vlagen wel de angst en paniek klachten maar heb het grotendeels leuk gehad. Afgelopen weken is de angst/paniek/dissociaties wisselend aanwezig maar kan ik het beter herkennen en ben ik er minder bang voor. De therapieën doen z'n werk en dat voelt goed!

Deel gerust je mening of als je vragen hebt laat het maar weten maar wees wel een beetje lief! 🥰

_shikantaza

Badass junkie
@Torchic wat goed en waardevol dat je dit deelt. De gevolgen van verslaving kunnen heel ver gaan. De keuze om werk even te laten voor wat het is vind ik heel sterk. Dat was vast een pittige keus. Wel de enige juiste. Je gaat je nog wel realiseren dat drinken en gebruiken niet meer kunnen. Wordt ook steeds makkelijker.

Blijf jezelf inzetten bij de behandelingen. Hoe meer je vecht om jezelf te verbeteren, hoe minder groot het gevecht tegen de trek zal worden. Wat je met therapie bereikt zal je de rest van je leven gaan helpen. Opruimen dat hoofd en het leven zal overzichtelijker en simpeler worden. Ik denk zelfs dat je geheel of grotendeels van je mentale issues af kunt komen ermee.

Zet ‘m op en hou vol. Je bent het zo waard 😘

Lief genoeg zo? 😄

Laatst bewerkt:
Bovenaan