_shikantaza
Badass junkie
[QUOTE="Diametha, post: 1976405, member: 17676
en word helemaal gek 😭😭😭
Zie je ook in dat je met dat eindeloos herhalen jij jezelf aardig gek aan het maken bent?
[/QUOTE]
Oude patronen doorbreken is ook moeilijk.
[QUOTE="Diametha, post: 1976405, member: 17676
en word helemaal gek 😭😭😭
Ik kreeg de methadon van die vriend van eind november 2022 tot bijna eind januariIk begrijp het niet meer helemaal. Je kreeg in januari 2023 ontwenning methadon? Je hebt gezegd dat je in oktober 2023 naar de kliniek ging en dat je daarvoor al 4 maanden aan het aanmodderen was terwijl je op de wachtlijst stond bij Jellinek.
Van wanneer tot wanneer heb je precies methadon gebruikt en wanneer ben je precies gestopt?
Zie je ook in dat je met dat eindeloos herhalen jij jezelf aardig gek aan het maken bent?
Ah nu snap ik ‘m. Je bent eigenlijk al heel lang aan het aanmodderen. Na januari 2023 had je geen toegang meer tot methadon via die vriend van je, maar je hebt via de eerste hulp nog wel methadon gekregen terwijl je op de wachtlijst stond bij Jellinek. Vanaf juni kreeg je methadon van Jellinek en in oktober ben je de detox ingegaan. Vanaf dat moment was je clean totdat in februari 2024 weer met allemaal medicijnen gestart is en uiteindelijk ook met methadon. Volgens mij heb ik het nu scherp.Ik kreeg de methadon van die vriend van eind november 2022 tot bijna eind januari
Mee eens hoor. Ik wilde 'm even een beetje relativeren voor TS. Ik heb er ook een tijdje over gedaan voordat ik de knop echt goed om had namelijk.Oude patronen doorbreken is ook moeilijk.
[/QUOTE
Hoe oud zijn die patronen dan? En het kan geen kwaad om wat zelfreflectie te houden.
Jezelf rond wentelen in je ellende, daar word je alleen maar slechter van.
Je moet er ook zelf wat aan doen.
Als ik doorgegaan was met dat rond wentelen in de shit, dan was ik nooit van de drank en pillen af gekomen.
Je moet op een gegeven moment de stier bij de horens pakken en actie ondernemen.
Wij hier zijn geen arts, geen psychiater, wij hebben die adviezen gegeven die wij kunnen geven in deze complexe vraagstukken, het woord is nu aan de professionele hulp vind ik.
Maar waar zij die bel iedereen maar krijg geen antwoord of ik word van kastje naar de muur gestuurdOude patronen doorbreken is ook moeilijk.
[/QUOTE
Hoe oud zijn die patronen dan? En het kan geen kwaad om wat zelfreflectie te houden.
Jezelf rond wentelen in je ellende, daar word je alleen maar slechter van.
Je moet er ook zelf wat aan doen.
Als ik doorgegaan was met dat rond wentelen in de shit, dan was ik nooit van de drank en pillen af gekomen.
Je moet op een gegeven moment de stier bij de horens pakken en actie ondernemen.
Wij hier zijn geen arts, geen psychiater, wij hebben die adviezen gegeven die wij kunnen geven in deze complexe vraagstukken, het woord is nu aan de professionele hulp vind ik.
Wat ik ervan begrepen heb is dat ze eigenlijk nog niet weten wat de juiste behandeling is voor PAWS. Echt een lastig probleem… Je hoort hier op het forum en in de verslavingszorg toch relatief vaak dat mensen er last van hebben.Bij Benzo PAWS is het een gok of terug gaan naar de oude dosis verlichting geeft![]()
Dat verschilt heel erg per situatie, voordat je methadon via de psychiater kreeg, zat je toen over het algemeen altijd boven de 70 mg per dag of zat je hieronder?Slik nu al 5 dagen de 70 mg denk ik , (de diazepam laat me àlles vergeten)dus kan moeilijk naar 60mg nu toch?
Maar heb je ervaring met wanneer ik stabiel ben op de methadon?
Ja dat zou goed mogelijk zijn, bij veel mensen gaat de overstap van bepaalde benzo's naar diazepam niet lekker maar de enige manier om hier achter te komen is het met je arts te overleggen en uitproberenEn ddenk je dat ik me zo kut voel depressie en huilbuien door de overstap komt van rivotril naar diazepam?
Voordat ik methadon via de psychiater kreegDat verschilt heel erg per situatie, voordat je methadon via de psychiater kreeg, zat je toen over het algemeen altijd boven de 70 mg per dag of zat je hieronder?
Stel jij slikte de meeste dagen 90/100mg en je gaat van dat naar 60 maak je een enorme sprong en kan je zeker wel een maand of 2 je tering beroerd voelen
Maar over het algemeen zou je na een maand lang stabiel elke dag 70mg slikkende stabiel genoeg moeten zijn om een stijgende lijn te zien, nog wel onrust en depressieve klachten maar het zou in een stijgende lijn moeten gaan
Ja dat zou goed mogelijk zijn, bij veel mensen gaat de overstap van bepaalde benzo's naar diazepam niet lekker maar de enige manier om hier achter te komen is het met je arts te overleggen en
Mijn arts vindt dat de overstap goed zou moeten gegaanDat verschilt heel erg per situatie, voordat je methadon via de psychiater kreeg, zat je toen over het algemeen altijd boven de 70 mg per dag of zat je hieronder?
Stel jij slikte de meeste dagen 90/100mg en je gaat van dat naar 60 maak je een enorme sprong en kan je zeker wel een maand of 2 je tering beroerd voelen
Maar over het algemeen zou je na een maand lang stabiel elke dag 70mg slikkende stabiel genoeg moeten zijn om een stijgende lijn te zien, nog wel onrust en depressieve klachten maar het zou in een stijgende lijn moeten gaan
Ja dat zou goed mogelijk zijn, bij veel mensen gaat de overstap van bepaalde benzo's naar diazepam niet lekker maar de enige manier om hier achter te komen is het met je arts te overleggen en
Zijn de klachten nou begonnnen na de methadon of na de rivotril? Dat is wel een relevant detail.De methadon daardoor is alles begonnen dus die wil ik wel afbouwen en denk als ik de diazepam stop dat ik sneller stabiel word op de methadon
3 weken zonder diazepam en dan stabiel worden op de methadon
Misschien binnen 2 weken
En dan rustig afbouwen die methadon met 5mg per 5 dagen of per week desnoods
Ik weet dat jullie geen artsen zijn maar heeft iemand dit geprobeerd of klinkt het voor iemand logisch om het voor te stellen aan de psychiater?
De klachten van de methadon waren onrustig opgejaagd en slapeloosheidZijn de klachten nou begonnnen na de methadon of na de rivotril? Dat is wel een relevant detail.
Volgens mij zoekt diametha gewoon steun geen medisch advies. Medisch gezien is het waarschijnlijk dubbele paws van methadon en rivotril. Zover is zn psychiater na overleg met verslavingsarts inmiddels ook als ik het goed begrijp. Maar gebrek aan vooruitgang is eng en verwarrend dat snap ik heel goed.Het kwartje valt nog steeds niet.....
Kijk dat is nuttige info voor artsen.De klachten van de methadon waren onrustig opgejaagd en slapeloosheid
En toen ik de rivotril wou afbouwen kreeg ik de depressie en huilbuien en erbij
En omdat ik die depressie en de huilbuien had gekregen van rivotril moest ik overstappen naar diazepam maar de klachten werden erger de depressie en de huilbuien
Maar de onrust opgejaagd gevoel die had ik sinds de methadon ontwenning en nog steeds dus vanaf november
Hier kan je psychiater wat mee!De klachten van de methadon waren onrustig opgejaagd en slapeloosheid
En omdat ik die depressie en de huilbuien had gekregen van rivotril moest ik overstappen naar diazepam maar de klachten werden erger de depressie en de huilbuien
Maar de onrust opgejaagd gevoel die had ik sinds de methadon ontwenning en nog steeds dus vanaf november
Ik heb het aan de psychiater verteld maar hij gelooft niet dat de overstap het gedaan heeftHier kan je psychiater wat mee!
Het gaat voorbij, alleen waarschijnlijk niet binnenkort.
De verslavingsarts heeft hem toch verteld dat die overstap is mis gegaan en dat dat waarschijnlijk de extra klachten (die huilbuien enzo) heeft veroorzaakt? Maar als jij dan bevestigd dat toen je klachten inderdaad verergerden zegt hij dat het daar niet aan kan liggen? Huh!? De klachten zijn niet weg gegaan sindsdien dus dat slaat helemaal nergens op. Volgens mij moet je gewoon een andere, fatsoenlijke psychiater of verslavingsarts zoeken want dit klinkt als iemand die geen fouten toe kan geven en nog liever zn patiënten laat verrekken.Ik heb het aan de psychiater verteld maar hij gelooft niet dat de overstap het gedaan heeft
Hij vindt dat het misschien aan het begin door de overstap komt omdat ik toen 15 mg diazepam kreeg maar sinds het is verhoogd naar 20 mg diazepam vind hij dat het niet daardoor komt
Hij zegt ook dat de overstap altijd vlekkeloos gaat alleen ik had de pech met de mindere dosis maar sinds het is verhoogd gelooft hij dat het goed is gegaan
En dat de overstap altijd goed gaat van rivotril naar diazepam
Hij vindt dat ik de methadon tijd moet geven en dat het daardoor komt
Ik zit nu al 1 week op de 70 mg methadon hij zegt geeft het nog 1 week dan moet je een klein beetje verbetering voelen
En hij zegt het gaat echt langzaam
Dus het een tijdje duren voordat ik echt stabiel ben
Mij maakt het niet uit hoe lang het duurt al duurt het 6 maanden als ik maar verbetering voel en weet dat ik op de goede weg zit
Nu is het elke keer wachten zonder verbetering dan weet je niet of je ook aan de goede weg zit
Maar als ik een ietsje kleine verbetering voel dan weet ik , ik zit goed , dan wacht gewoon hoelang het ook nodig heeft
Wil alleen weten dat ik op de goede weg zit en dat ik de juiste behandeling heb
Tot nu toe is dat niet gebeurd voel me elke dag hetzelfde of slechter
Zodra ik verbetering voel hoe klein het ook is dan is het een kwestie van wachten
Maar zo weet je niet of je op de goede weg zit
Maar ik probeer het te wachten nog 1 week
Hoe slecht ik me ook voel met het huilen en voel me gewoon slecht
En al vanaf november en in februari is het slechter geworden dus kijk hoelang ik word er helemaal gek van maar heb geen keus steeds wachten wachten word gek van het wachten
Ik wil graag naar iemand anders maar kan nergens terecht of een second opinionDe verslavingsarts heeft hem toch verteld dat die overstap is mis gegaan en dat dat waarschijnlijk de klachten heeft veroorzaakt? Maar als jij dan bevestigd dat toen je klachten inderdaad verergerden zegt hij dat het daar niet aan kan liggen? Huh!? Volgens mij moet je gewoon een andere, fatsoenlijke psychiater of verslavingsarts zoeken want dit klinkt als iemand die geen fouten toe kan geven en nog liever zn patiënten laat verrekken.
Ja het verhaal van die verslavingsarts vond ik heel logisch klinken, klonk ook als iemand met ervaring. Maar je psychiater kan ik echt niet volgen. Maar afwachten is wel de bottom line. Hij veegt alleen zn eigen straatje even schoon, want het kan natuurlijk niet aan iets dat hij heeft gedaan liggen. Ken het type.Ik wil graag naar iemand anders maar kan nergens terecht of een second opinion
Maar de verslaving arts wil mij zo niet accepteren hij zegt je moet afwachten de methadon of anders afwachten hoe de overstap gaat want dat heeft ook tijd nodig
Iedereen zegt je moet nu afwachten terwijl ik helemaal gek aan het worden ben
Innen ten einde raad
voor de duidelijkheid, er zijn een aantal redenen dat iedereen nu zegt dat je moet afwachten:Ik wil graag naar iemand anders maar kan nergens terecht of een second opinion
Maar de verslaving arts wil mij zo niet accepteren hij zegt je moet afwachten de methadon of anders afwachten hoe de overstap gaat want dat heeft ook tijd nodig
Iedereen zegt je moet nu afwachten terwijl ik helemaal gek aan het worden ben
Innen ten einde raad
Weet je hoelang ik wachtvoor de duidelijkheid, er zijn een aantal redenen dat iedereen nu zegt dat je moet afwachten:
-sowieso past je brein zich uiteindelijk wel aan aan deze doseringen middelen. Maar dat kost tijd. Meer dan 1 week, echt maanden is geen uitzondering.
-specifiek voor methadon geldt dat het een middel is dat langer dan 24 uur in je lichaam actief blijft. Daardoor krijg je zogenaamde stapelwerking; naarmate je langer op een bepaalde dagelijkse dosis zit heb je meer methadon in je lijf en werkt het sterker. Om tot een redelijke indicatie te komen van wat ongeveer je nieuwe bloedspiegel wordt op deze dosis moet je zeker 2 weken afwachten, 1 week is te kort. Het moet even stapelen.
-Wat betreft die diazepam is het ook lastig om nu iets te doen. Je zit er al een tijdje op en de overstap terug is nog ingewikkelder dan die naar diazepam door de totaal verschillende farmacologie. Richt zich op hele andere subreceptoren, sterkte van de metabolieten is heel verschillend en de werkingsduur verschilt ook enorm. De verslavingsarts is van mening dat de kans groter is dat je stabiel wordt op die 20mg diazepam dan als je nu weer terug probeert te gaan naar rivotril. Dat zou ik echt niet weten maar het zou me zeker niet verbazen als dat idd uit onderzoek en/of klinische ervaring blijkt. Luister naar de verslavingsarts. Die heeft de kennis en ervaring om dit soort beslissingen te nemen.
-en daarnaast is het met al die nieuwe middelen en doseringen nu sowieso lastig te zeggen wat precies waar door komt. Daarom willen ze even afwachten en kijken of je stabieler wordt als alles tot rust is gekomen en je lichaam weer gewend raakt aan de nieuwe situatie.
Alle klachten die je opnoemt worden door beide middelen wel veroorzaakt en bij methadon houden ze heel lang aan de post acute withdrawalDe klachten van de methadon waren onrustig opgejaagd en slapeloosheid
Ik ben bang dat je daar niet je doel mee gaat bereiken waarschijnlijk. Je hebt een redelijk onbekende maar veel voorkomende reactie op 2 verschillende middelen. Beide gevallen zijn individueel al heftig en duren vaak lang om van te herstellen. Dat is kut om te moeten zeggen maar dit gaat nog wel even duren. Enige goede nieuws dat ik je kan geven is dat het beter wordt en uiteindelijk over gaat en dat er manieren zijn om er beter mee om te leren gaan tot die tijd. Bepaalde cognitieve trucjes om je brein uit de ergste staten te halen: cognitive reframing, ook al door anderen genoemd, of bijv. het gevoel van overweldiging aanpakken door een compleet ongerelateerde taak (hoeft niet nuttig te zijn) voor jezelf te stellen en te volbrengen om je brein het idee van controle terug te geven. Meditatie tegen de onrust. Dat soort dingen.Weet je hoelang ik wacht
Ik kan echt niet meer
Vrijdag de 17 gaat er een oplossing komen of ik ga daar mezelf wat aandoen
Ik ga al mijn medicatie meenemen als ie zegt wachten dan ga ik alles voor ze neus nemen
Zodat ie gelooft dat het slecht met me gaat en dat ik niet meer kan wachten
Hel leeft in jou, maar jij staat erop dat het andersom is. Je gevoelens laten je dat niet geloven, dat doe jij.Ik leef in een hel en moet afwachten 😭😭😭😭😭
Probleem is dat als je nu met alles stopt het waarschijnlijk nog veel erger wordt. Je kan beter die diazepam en methadon gelijk houden en hopen dat het snel stabiliseert, die verslavingsarts zegt dat niet voor niks. Ze hebben allebei tijd nodig. Mirtazepine is volgens mij totaal nutteloos in jouw geval en die zolpidem eigenlijk ook. Zou sowieso eerder zopiclon kiezen maar liever helemaal geen slaappillen. Die veroorzaken meestal juist alleen maar problemen als je ze langer dan paar weken krijgt en je hebt al zoveel downers die issues geven. Even wachten nu en niks veranderen maar dan zou ik eerst voorstelleb om die zolpidem en mirtazepine proberen te stoppen, volgens mij doen die niks nuttigs nu, zeker als je al zweet van de methadon en suf en vergeetachtig bent van diazepam. Dan zit je al vrij hoog met die middelen (valt objectief wel mee maar in verhouding tot je tolerantie bedoel ik dan). Zolpidem 10 mg doet denk ik de facto niks met al die sterke downers die je al gebruikt en mirtazepine was een raar idee vanaf het begin. Is niet geïndiceerd als middel tegen je klachten en verslavingsarts zag het nut volgens mij ook niet echt. Maar overleg met je arts, doe het ff in paar stapjes afbouwen om nog meer ellende te voorkomen iig. Als je stabiel bent op 20 mg diazepam en 70 mg methadon is het voordeel dat je zo kunt beginnen met afbouwen. Geen overstappen meer nodig.Heb echt alles geprobeerd maar lopen is het enige wat ik kan doen
Ik loop en probeer mijn gedachten en gevoelens te accepteren maar dat is zo moeilijk vooral omdat het door medicatie komt
Heb het met de psychiater gehad en hij heeft het ook bevestigd dat het de moeilijkste is wat iemand kan doen om zijn gedachten en gevoelens te negeren of te accepteren die door deze medicatie wordt veroorzaakt
Het is hetzelfde als je neemt medicatie die pijn weghaalt en ik neem medicatie die dit veroorzaakt dus het is zo moeilijk want wat je ook doet accepteren of afleiding zoeken
Toch blijf je die soort depressie en huilbuien krijgen want het wordt veroorzaakt door de medicatie je kan er niks aan doen behalve tijd geven en denken dat het tijdelijk is
Maar de depressie somber en hulilbuien kan je niks aan doen zegt de arts psychiater dat komt door de medicatie pas als je stabiel ben op de methadon dat denken zij dan gaat het weg of als het niet weggaat dan moet ze kijken waardoor het komt maar ik denk dat het door bijwerkingen van medicatie of door de overstap van rivotril naar diazepam eerst te laag diazepam en dan 20 mg diazepam
Door eerst een lage dosis diazepam gekregen heb ik ontwenning gekregen en toen de juiste dosis gekregen maar toch gaat de overstap met gepaard met zulke klachten
Dus medicatie is de oorzaak van mijn gevoelens en huilbuien en vind het raar dat ze geen oplossing hebben behalve wachten tot je lichaam er aan wendt en stabiel wordt en ze kunnen je ook geen tijd geven het kan 2 weken duren tot 6 maanden
Ik leef in een hel en moet afwachten 😭😭😭😭😭
No offense, cognitive reframing helpt zeker, maar diametha heeft wel een vrij heftige en onbekende complicatie. Gewone ontwenning zuigt al, dit is nog veel erger. Daar kun je je niet uit denken. Dat kost tijd en kennis van de klachten en hoe er mee om te gaan om ze te minimaliseren. Als je dan ook nog een arrogante prutser van een psychiater hebt die je gewoon laat verrekken en lekker op valantie gaat na een gigantische medische fout en nadat ie van de expert hoort dat ie het heeft verknalt met zn aanpak gewoon nog steeds glashard ontkent dat hij iets fout heeft gedaan en geen coping skills mee geeft wordt het wel erg lastig.Hel leeft in jou, maar jij staat erop dat het andersom is. Je gevoelens laten je dat niet geloven, dat doe jij.
Het lijkt er wel op dat die psychiater er heel slecht mee omgaat ja.No offense, cognitive reframing helpt zeker, maar diametha heeft wel een vrij heftige en onbekende complicatie. Gewone ontwenning zuigt al, dit is nog veel erger. Daar kun je je niet uit denken. Dat kost tijd en kennis van de klachten en hoe er mee om te gaan om ze te minimaliseren. Als je dan ook nog een arrogante prutser van een psychiater hebt die je gewoon laat verrekken en lekker op valantie gaat na een gigantische medische fout en nadat ie van de expert hoort dat ie het heeft verknalt met zn aanpak gewoon nog steeds glashard ontkent dat hij iets fout heeft gedaan en geen coping skills mee geeft wordt het wel erg lastig.
Ik probeer mijn gevoelens te accepteren en denken dat het tijdelijk is maar na een tijdje heb je geen hoop geen kracht ben je gewoon helemaal leegHel leeft in jou, maar jij staat erop dat het andersom is. Je gevoelens laten je dat niet geloven, dat doe jij.