Depressie

Geertje

Newbie
Goedenavond mensen, lees al een tijd met intresse jullie forum, nu zit ik zelf met een vraag die ik hier nog niet voorbij heb zien komen.

Mijn moeder is al ca 5 jaar manisch depressief vele keren in gesloten inrichting gezeten ( 1 jaar totaal over 5 jaar). Ze heeft alle soorten antidepressiva gehad. Waarvan de ene nog slechter uitpakte dan de andere. Het enige wat haar nu nog een beetje stabiel houdt is lithium(priadel). Toen ze dit niet meer nam kreeg ze een psychotische episode van een week.

Nu is mijn vraag zou het kunnen dat we een keer mdma proberen. Momenteel wordt gebruikt; zolpidem 10 mg voor slapen
Seroquel 25mg voor slapen
Priadel 400 mg
Lorazepam 1mg 2x1 zonodig

Geen moa remmers of ssri's dus in principe geen extra risico op het serotonine syndroom, naar mijn weten.

Ik ben vooral benieuwd naar jullie verwachtingen hoe zoiets zal gaan. Kan de mdma er voor zorgen dat mw toch nog ooit een geweldige avond heeft. Of is dat door de onstabiele neurotransmitters bij haar niet mogelijk om toch nog een keer een geweldige avond te beleven.

Ben me bewust van de risico's weken na het gebruik bij een instabiel persoon

Graag eerlijke antwoorden van wat jullie verwachtingen zijn

Groeten

Edit: mijn moeder heeft nog nooit mdma of en andere niet medische drug gebruikt

Laatst bewerkt:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dat zou ik sterk afraden. Wat heeft ze aan een geweldige avond wanneer de depressie daarna potentieel nog veel zwaarder wordt omdat ze na de high weer helemaal naar beneden valt. Dat pleziertje is dan niet meer dan een vage herinnering.

Ik weet niet in hoeverre het mogelijk is voor je moeder, maar wanneer het relatief goed gaat: meditatie toepassen. Het beste met begeleiding en een omgeving waarin anderen ook mediteren. Dat kan in ieder geval geen kwaad. En (simpele) yoga oefeningen: uit het hoofd en in het lichaam komen.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Daarnaast werkt lithium wel degelijk op het serotoninesysteem, er wordt meer serotonine vrijgemaakt, dus of dat veilig samengaat met MDMA ben ik niet zo zeker van?

Zou er gewoon niet aan beginnen, zeker gezien ze al eerder een psychotische episode heeft doorgemaakt. De ervaring lijkt me de potentiële risico’s niet waard in deze situatie.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Ik sluit me aan bij bovenstaande voor wat betreft de risico's tijdens en na gebruik.

Bovendien is seroquel een dopamine, serotonine en noradrenaline antagonist, dus ze zal er waarschijnlijk toch weinig tot niets van gaan merken.

dacide

Experimenterende gebruiker
De grote vraag is ook, heeft zij haar depressie vanuit een 'defect' in haar hersenen? Of is het een verworven depressie bijvoorbeeld na een soort van trauma?

In het tweede geval zou je _kunnen_ overwegen om haar een therapeutische ayahuasca ceremonie bij te laten wonen. Maar ga hiervoor eerst op zoek naar aanvullende informatie, ervaringen etc. van mensen die er ECHT verstand van hebben.

daarnaast zou microdoseren van psychedelica een optie _kunnen_ zijn. (wellicht ook veel minder risico's dan ayahuasca)

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
In het tweede geval zou je _kunnen_ overwegen om haar een therapeutische ayahuasca ceremonie bij te laten wonen. Maar ga hiervoor eerst op zoek naar aanvullende informatie, ervaringen etc. van mensen die er ECHT verstand van hebben.
Slecht advies! In Ayahuasca zitten MAO remmers, wat gevaarlijk is in combinatie met al die medicatie die ze al slikt.

Ik snap dat het goed bedoeld is, maar roep aub niet zomaar dit soort dingen, want dat kan gevaarlijke situaties opleveren als mensen die zomaar gaan opvolgen.

dacide

Experimenterende gebruiker
Excuus. Ik had het completer/duidelijker moeten uitleggen.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat ayahuasca een hulpmiddel KAN zijn.
Echter, op het moment dat de persoon in kwestie (of dochter van) zich verdiept in deze stof, zal deze direct lezen dat de medicatie erg gevaarlijk is i.c.m. mao remmer. De persoon kan dan, in overleg met behandelaar/arts, bekijken of de medicatie voor een aantal weken gestopt kan worden. Want hier kleven natuurlijk ook risico's aan (en is nogal een grote beslissing).

Fool

Badass junkie
Excuus. Ik had het completer/duidelijker moeten uitleggen.

Wat ik bedoelde te zeggen is dat ayahuasca een hulpmiddel KAN zijn.
Echter, op het moment dat de persoon in kwestie (of dochter van) zich verdiept in deze stof, zal deze direct lezen dat de medicatie erg gevaarlijk is i.c.m. mao remmer. De persoon kan dan, in overleg met behandelaar/arts, bekijken of de medicatie voor een aantal weken gestopt kan worden. Want hier kleven natuurlijk ook risico's aan (en is nogal een grote beslissing).
Het is echter ook zeker niet ongehoord dat mensen met psychische problematiek denken de oplossing gevonden te hebben, ayahuasca gaan doen en terugkomen met nog grotere problemen. Het blijft in mijn optiek een beetje Russische roulette met je mentale gezondheid, helemaal als je verder compleet geen tripervaring hebt!

Fool

Badass junkie
Dit komt allemaal van de Wikipedia-pagina van lithium, omdat ik even geen tijd/zin heb om de onderzoeken hierover voor je te controleren. Maar dit lijkt mij een bijzonder gevaarlijke combinatie.
Upon ingestion, lithium becomes widely distributed in the central nervous system and interacts with a number of neurotransmitters and receptors, decreasing norepinephrine release and increasing serotonin synthesis.

Unlike many other psychoactive drugs, Li+
typically produces no obvious psychotropic effects (such as euphoria) in normal individuals at therapeutic concentrations. Lithium may also increase the release of serotonin by neurons in the brain. In vitro studies performed on serotonergic neurons from rat raphe nuclei have shown that when these neurons are treated with lithium, serotonin release is enhanced during a depolarization compared to no lithium treatment and the same depolarization.

...

Lithium is also known to be a potential precipitant of serotonin syndrome in people concurrently on serotonergic medications such as antidepressants, buspirone and certain opioids such as pethidine (meperidine), tramadol, oxycodone, fentanyl and others. Lithium co-treatment is also a risk factor for neuroleptic malignant syndrome in people on antipsychotics and other antidopaminergic medications

...

Dehydration in people taking lithium salts can be very hazardous, especially when combined with lithium-induced nephrogenic diabetes insipidus with polyuria. Such situations include preoperative fluid restrictions, warm weather conditions, sporting events, hiking, or other periods of fluid inaccessibility. Dehydration can result in increased plasma lithium levels due to decreased glomerular filtration rate, which causes lithium retention. Further, in the case of diabetes insipidus, free water is lost in greater proportion to sodium and other electrolytes, artificially raising lithium's concentration in the blood.

Daarnaast lijkt het mij ook een bijzonder slecht idee om een hallucinogene én stimulerende drug te geven aan iemand die een geschiedenis heeft met psychoses en daar ook nog steeds voor in behandeling is.

Bovenaan