Delier na afkicken ghb

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
http://www.npo.nl/doe-even-normaal/28-0 ... ON_1227550

Ik kwam deze mini-serie tegen over psychiatrische aandoeningen, elke aflevering gaat over wat anders. Heb ze allemaal gezien inmiddels, erg mooi en boeiend! Maar deze aflevering vinden jullie misschien ook interessant. Er worden twee mensen gevolgd, waaronder een meisje dat 6 jaar verslaafd was aan GHB, cold turkey stopte en daardoor een delier kreeg. Ik wist wel dat zomaar stoppen met GHB erg schadelijk is, maar niet dat dit ook nog eens kon gebeuren. Echt een heel bizar verhaal.

De aflevering over schizofrenie vinden sommigen van jullie wellicht ook interessant, aangezien het op het forum vaak over gevoelig zijn voor een psychose gaat. :wink:

Exceptional Insight

DF-koning
Emeritus Mod
"Als je een zware operatie hebt gehad, ben je natuurlijk wat van slag. Maar wat als er ineens allemaal palingen uit het plafond komen?"

Leuk ingeleid. Die ga ik straks wel even kijken.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Bedankt voor het delen! Heb het net gekeken, zeker interessant. Niet heel diepgaand, maargoed op deze manier blijft het wel voor iedereen toegankelijk.

Ik ga de rest later ook nog wel even kijken, alles rondom het brein blijft mij altijd fascineren. Vind het zo bijzonder wat er in die grijze massa gebeurd.

ElvenSpice

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Is een delier niet gewoon een acute psychose?
Vind over het algemeen dat men wel kan stellen dat als iemand een levensveranderende ervaring mee maakt; bijna dood ervaring, extreme verslaving van langere periode stoppen, oorlogsgeweld, ect., en die niet volledig kan plaatsen in zijn huidige beeld van de wereld, dat dit dan tot een ontrupsing van de realiteit kan zorgen.
Denk dat over dit topic echt goede research kan worden gedaan, hoe help je mensen hiermee, kunnen we mensen voorlichten zodat als het gebeurd ze weten wat er aan de hand is en hoe voorkom je het.

ZERO-

Badass junkie
Emeritus Mod
Psychedelibee zei:
Bedankt voor het delen! Heb het net gekeken, zeker interessant. Niet heel diepgaand, maargoed op deze manier blijft het wel voor iedereen toegankelijk.

Ik ga de rest later ook nog wel even kijken, alles rondom het brein blijft mij altijd fascineren. Vind het zo bijzonder wat er in die grijze massa gebeurd.
Tja het is natuurlijk maar een programma van 25 minuutjes.. Maar ik denk wel dat elke vorm van media die probeert helderheid te bieden op het gebied van psychiatrische stoornissen, al is het maar oppervlakkig, al iets goeds is! Draagt ook bij aan vermindering van neurotypical privilege.

ElvenSpice zei:
Is een delier niet gewoon een acute psychose?
Ik googlede er net even op, maar bij een delier staat acute verwardheid of psycho-organische stoornis. Als het een psychose was geweest had het wel psychose geheten. Ik denk dat het wel een wat andere aard heeft.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
ZERO- zei:
Tja het is natuurlijk maar een programma van 25 minuutjes.. Maar ik denk wel dat elke vorm van media die probeert helderheid te bieden op het gebied van psychiatrische stoornissen, al is het maar oppervlakkig, al iets goeds is! Draagt ook bij aan vermindering van neurotypical privilege.
Ja het is zeker iets goeds. Veel mensen weten hier echt te weinig vanaf en schuiven alles al snel in een hokje gek. Erg vervelend als je een psychische stoornis hebt en je dan ook nog eens niet begrepen wordt door anderen, dan wordt je eigenlijk dubbel gestraft.

Bovenaan