Deel je recepten!

Casaan

Badass junkie
Tripreporter

Zanza

DF-koning

ricorieks

In memoriam - 15 juli 2022

Druktemaker

DF-koningin
Zoetzure komkommer
150ml water
150ml natuurazijn
1 eetlepel suiker
1 theelepel zout
1,5 komkommer
1 kleine ui
2 teentjes knoflook

Stap 1
Het water en azijn samen met de suiker en zout in een pot of bak gooien en voor t idee even roeren.

Stap 2
De ui, komkommer en knoflook in dunne plakjes.

Stap 3
Alles bij elkaar in en effe laten staan.

Stap 4
Klaar

DF8079D7-88C7-4B41-8D3E-6BE3412F5BB9.jpeg

ljuv

DF-koningin
Vet makkelijk en vet weinig nodig:

Uitje en knoflookje fruiten, kaneel, paprikapoeder, komijn en kurkuma even meeverwarmen, 400g kikkererwten toevoegen en 1 of 2 blikjes tomatenblokjes. Meer kruiden en peper en zout toevoegen naar smaak en 1-2 handjes rozijnen erin pleure en minstens een kwartiertje laten pruttelen. In de tussentijd een sausje maken van yoghurt, paprikapoeder en peper en zout, en garneren met verse krulpeterselie (wie koopt hier überhaupt platte. Waarom bestaat het als krulpeterselie zoveel lekkerder is? Wie bedacht dat?). Voor de vegans: wij gebruikte cocos yogurt. Heeeeel andere smaak maar wel heeeeel lekker.

Ik heb het geserveerd met libanees brood, maar naan is ook lekker, of (parel)couscous of gewoon rijst.

IMG_20220301_192130.jpg

Druktemaker

DF-koningin
Meest skere, maar prima te eten maaltijd
Rode kool met aardappel en appel.

rondslingerende pot rode kool
2 appels
4 aardappels
Kaneel
Theelepeltje suiker

Stap 1
Laat de rode kool warm worden in een pan.

Stap 2
Schil de aardappels en appels, snijd beide in even grote blokjes en doe het in aparte bakjes.

Stap 3
Strooi wat kaneel over de appeltjes en een heel klein theelepeltje suiker.

Stap 4
Bak de appeltjes aan in de pan. De aardappeltjes in een andere pan (wel vooraf even goed omspoelen ivm het zetmeel).

Stap 5
De rode kool goed uit laten lekken en op de bodem van een pan/bak leggen.
Als de aardappeltjes en appeltjes gebakken zijn gooi je dit erover heen.

Stap 6
Je kan nog vlees bakken voor erbij, maar zo is ook prima en uitstekend om kinderen die zeuren ‘ik lust geen aardappel’ te foppen.

59C7831D-E044-4EE5-8A98-DAA9AE13C4AC.jpeg

Mevrouw Pløp

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Sinds mijn verblijf/opname in Spanje eet ik glutenvrij, vrij van dierlijke melkproducten, zoveel mogelijk vrij van toegevoegde suikers en zo nog een paar dingen.

Brood maak ik sindsdien zelf, en qua beleg ben ik nog zoekende. Guacamole en gerookte makreel gaan blijkbaar ook een keer vervelen, dus vandaag een experimentje gedaan.

IMG_20220811_161004.jpg
Panbrood (relatief snel klaar!) Met walnoten-paprikaspread.

Het brood:
125 gram maïsmeel
125 gram boekweitmeel
Eetlepel bakpoeder
Eetlepel zonnebloempitten
Eetlepel gebroken lijnzaad of chiazaad
Eetlepel sezamzaad
Eetlepel zonnebloemolie
Kleine theelepel zout
Theelepel kardemom
Indien gewenst andere kruiden
Een ei

Al roerend voeg je water toe, tot er een gladde massa ontstaat. Die gooi je in een hete koekepan (laag/iets hoger vuur), na een minuut of 9 laat je het brood op een deksel glijden en mik je hem ondersteboven weer in de pan. Nog eens 9 minuten bakken, en als het goed is is ie dan klaar.

De spread:
2 handjes walnoten
Een kleingesneden (punt)paprika
Een halve rode peper
Een halve sinaasappel
Eventueel een desertlepel Tahin
Wat piri piri
Snuf zout
Scheutje azijn
Klein beetje suiker of honing
Klein beetje kikkererwtenmeel (paneermeel kan ook, maar gluten)
Klein scheutje olijfolie

Alles in de blender of de hakseldinges van de staafmixer gooien en mixen maar!

• Love
Waarderingen: ljuv

ljuv

DF-koningin
Melanzane met verse tomatensaus

OK nou tis gelukt hoor
2,5 uur in de keuken gestaan
maar niet van harte. De keuken is ook echt een teringbende😂. Die foto's bespaar ik jullie maar even maar dit
IMG_20220817_185907.jpg
is het eindresultaat. Melanzane met verse saus.
Dit omdat
Rondje lopen, vet enthousiast de markt oplopen (vergeten datie er was vandaag), voor 10 euro groente en fruit halen.
Bij thuiskomst realiseren dat ik EN mn vent vanaf donderdag tot en met maandag allebei niet thuis zijn VERDORIE😂
Zit je dan met een kilo tomaten, 10 limoenen, 5 avocado's, 10 kiwi's, 2 meloenen en 4 aubergines. Tering sukkel.
Ik een tering sukkel was en wat met mn tomaten moest. Denk niet dat ze ideaal waren voor saus want ze waren wat klein maar opzich lekker en ik had niet echt keus dus fine😂

Ik heb het recept van Conran erbij gehouden en her en der wat toegevoegd. Mijn ingrediëntenlijst voor de saus komt dan ook neer op:
- 1 kilo tomaten
- 4 tenen knoflook
- 2 sjalotten
- gedroogde tijm
- gedroogde oregano
- verse basilicum
- balsamico azijn
- schepje suiker

Ontvel de tomaten door een kruisje in de huid van een hele tomaat te kerven en de tomaat vervolgens in een pan kokend heet water te leggen tot je de huid eraf kunt trekken, en dat vervolgens te doen.
Kee ik had deze pliceertechniek ook van @Zanza geleerd en van hem moest ik voor ik ging koken ook het kroontje verwijderen. Dat was al helemaal kut want al mn messen zijn klote, heb er drie gebruikt en uiteindelijk bij de helft alsnog alleen een kruisje gezet want werd helemaal gek.

Snijd de lente uien (of bosuien) in schijfjes en fruit deze in een grote pan (wok werkt ook) tot ze glazig worden. Mik nu de tomatenblokjes erover en laat deze op een heel laag vuur 'smelten' in een soort van drab. Niet doorroeren.
Bij de ui heb ik nog knoflook en de kruiden toegevoegd. De basilicum heb ik klein gesneden en met de tomatenblokjes toegevoegd aan het mengsel.

Als de saus wat droog wordt de tomatensap (uitgelegde zaad) erbij gooien. Als de saus bijna saus is wat suiker erbij (een heel klein beetje) en/of het citroensap. Breng op smaak met zout en peper
Ik heb bijna alle sap gebruikt want mn saus dikte best wel wat in, en in plaats van citroen leek balsamico azijn me ook wel heel lekker want dat vind ik altijd chill met aubergine en laat ik er daar nou ook net genoeg van hebben!

IMG_20220817_173507.jpg

Kee - saus klaar, ljuv ook bijna met de wereld maar er was nog geen avondeten.

Ingrediënten melanzane:
- verse tomatensaus😌
- 2 aubergines
- 1 ciabatta
- bloem
- Grana pandano of andere Italiaanse harde kaas
- mozzarella

De oven verwarm je voor op 180 graden (als je een goeie oven hebt, die van mij mot altijd warmer) en de aubergines snijd je in langwerpige dunne plakken. In een kom mix je een laag bloem met peper en zout, hier haal je de plakken aubergines doorheen. Vervolgens bak je deze in een pan met aardig wat olie aan beide kanten bruin (dat het zo'n lekker knapperig laagje krijgt🤤). In een ovenschaal leg je een laagje augergines neer, die je bedekt met een laagje saus en geraspte Italiaanse kaas. Dit herhaal je en je eindigt met een laagje tomatensaus. Hierovereen leg je de plakken mozzarella met eventueel nog wat geraspte kaas.

De ovenschaal doe je zo'n 30 minuten in de oven. De laatste 6-10 minuten (idk hangt af van het brood check de verpakking pffff) leg je de ciabatta erbij, ik vind het lekker deze al op te snijden en echt opppp de schaal te leggen.

Eindresultaat ziet u hierboven, was hdp en toekomstige ex doet inmiddels de afwas en hopelijk de keuken schoonmaken terwijl ik uitbuik op de bank.

Hard werken. Ook nog baba ganoush maken...

Laatst bewerkt:

Dirkdirk

DF-koning

OK nou tis gelukt hoor

maar niet van harte. De keuken is ook echt een teringbende😂. Die foto's bespaar ik jullie maar even maar dit
Bekijk bijlage 45334
is het eindresultaat. Melanzane met verse pastasaus.
Dit omdat

Ik een tering sukkel was en wat met mn tomaten moest. Denk niet dat ze ideaal waren voor saus want ze waren wat klein maar opzich lekker en ik had niet echt keus dus fine😂

Ik heb het recept van Conran erbij gehouden en her en der wat toegevoegd. Mijn ingrediëntenlijst voor de saus komt dan ook neer op:
- 1 kilo tomaten
- 4 tenen knoflook
- 2 sjalotten
- gedroogde tijm
- gedroogde oregano
- verse basilicum
- balsamico
- schepje suiker

Kee ik had deze pliceertechniek ook van @Zanza geleerd en van hem moest ik voor ik ging koken ook het kroontje verwijderen. Dat was al helemaal kut want al mn messen zijn klote, heb er drie gebruikt en uiteindelijk bij de helft alsnog alleen een kruisje gezet want werd helemaal gek.

Bij de ui heb ik nog knoflook en de kruiden toegevoegd. De basilicum heb ik klein gesneden en met de tomatenblokjes toegevoegd aan het mengsel.

Ik heb bijna alle sap gebruikt want mn saus dikte best wel wat in, en in plaats van citroen leek balsamico azijn me ook wel heel lekker want dat vind ik altijd chill met aubergine en laat ik er daar nou ook net genoeg van hebben!

Bekijk bijlage 45336

Ingrediënten melanzane:
- verse tomatensaus😌
- 2 aubergines
- 1 ciabatta
- bloem
- mozzarella

De oven verwarm je voor op 180 graden (als je een goeie oven hebt, die van mij mot altijd warmer) en de aubergines snijd je in langwerpige dunne plakken. In een kom mix je een laag bloem met peper en zout, hier haal je de plakken aubergines doorheen. Vervolgens bak je deze in een pan met aardig wat olie aan beide kanten bruin (dat het zo'n lekker knapperig laagje krijgt🤤). In een ovenschaal leg je een laagje augergines neer, die je bedekt met een laagje saus en geraspte Italiaanse kaas. Je eindigt met een laagje tomatensaus. Hierovereen leg je de plakken mozzarella met eventueel nog wat geraspte kaas.

De ovenschaal doe je zo'n 30 minuten in de oven. De laatste 6-10 minuten (idk hangt af van het brood check de verpakking pffff) leg je de ciabatta erbij, ik vind het lekker deze al op te snijden en echt opppp de schaal te leggen.

Eindresultaat ziet u hierboven, was hdp en toekomstige ex doet inmiddels de afwas en hopelijk de keuken schoonmaken terwijl ik uitbuik op de bank.

1660760017114.png

Lemmy

Badass junkie

OK nou tis gelukt hoor

Bekijk bijlage 45334
is het eindresultaat. Melanzane met verse saus.
Dit omdat

- 1 kilo tomaten
- 4 tenen knoflook
- 2 sjalotten
- gedroogde tijm
- gedroogde oregano
- verse basilicum
- balsamico azijn
- schepje suiker

Bekijk bijlage 45336

Ingrediënten melanzane:
- verse tomatensaus😌
- 2 aubergines
- 1 ciabatta
- bloem
- mozzarella

De oven verwarm je voor op 180 graden (als je een goeie oven hebt, die van mij mot altijd warmer) en de aubergines snijd je in langwerpige dunne plakken. In een kom mix je een laag bloem met peper en zout, hier haal je de plakken aubergines doorheen. Vervolgens bak je deze in een pan met aardig wat olie aan beide kanten bruin (dat het zo'n lekker knapperig laagje krijgt🤤). In een ovenschaal leg je een laagje augergines neer, die je bedekt met een laagje saus en geraspte Italiaanse kaas. Dit herhaal je en je eindigt met een laagje tomatensaus. Hierovereen leg je de plakken mozzarella met eventueel nog wat geraspte kaas.

Ik kan er morgen tegen 13u zijn.

Mevrouw Pløp

DF Staff
Forumleiding
Moderator
150 gram pompoenpuree
430 gram bloem
320 ml water (afhankelijk van hoe nat de pompoenpuree is wat meer of wat minder)
12 gram zout
2 gram gist

Pompoenpitten

Alles door elkaar spatelen in een kom, kneden is niet nodig. Twaalf uur laten staan onder een vochtige theedoek. Met natte handen het deeg (bijna beslag) een paar keer naar binnen vouwen, daarna op een vel bakpapier storten EN DE KOM EROVERHEEN LATEN STAAN. Nog twee uur laten rijzen. Op de helft van die twee uur verwarm je de oven voor op 220 graden, de (ovenbestendige) pan waar je het brood in gaat bakken zet je dan al in de oven.

Kom van het deeg af, deeg met bakpapier en al in de hete pan laten zakken. Bestrooien met wat bloem en pompoenpitten. 30 min bakken met deksel erop, dan 30 min zonder deksel.

Eet smakelijk!1000138514.jpg
1000138516.jpg

Mevrouw Pløp

DF Staff
Forumleiding
Moderator
We beginnen deze post met pompoenpuree!

Ingrediënten:
Pompoen.

Schil de pompoen als je dat nodig vindt, snij hem in gelijkmatige blokjes en gooi hem in een pan met water. Koken tot de blokjes zacht zijn. Eerst roosteren kan ook, maar Ploppie is lui. Zachte blokjes afgieten, laat ze goed uitlekken in een vergiet, gewoon voor een tijdje ofzo. Dan terug in de pan, staafmixer erdoor totdat je een mooie puree hebt. Hatseflats, je hebt nu een shitload aan pompoenpuree!

En wat moet je daar nou weer mee?

Nou!

Bovenstaand pompoenbrood bijvoorbeeld. En!

Pompoendip/spread met feta 😍

Ingrediënten:
Pompoenpuree
Feta
Tijm
(Optioneel: zongedroogde tomaatjes, roomkaas, kwark, geroosterde pecannoten, honing, zout)

Bedenk hoeveel je ongeveer wil maken (of doe gewoon wat op de gok, kan ook). Gooi naar verhouding iets meer pompoenpuree dan feta in een kom/bakje. Je kunt de feta verkruimelen, maar je kunt ook de staafmixer aan het werk zetten. Beetje tijm erbij, naar smaak wat zout (of niet). Optioneel kun je de optionele ingrediënten erdoor gooien. Ik deed een schep kwark erdoor en dat was lekker!

Stiekem ben ik een beetje verliefd op deze spread en eet ik zodra ik eigen pompoenen kan oogsten denk ik alleen nog maar pompoenbrood met pompoenspread.

Nu heb je waarschijnlijk nog een shitload aan pompoenpuree over. Dat kan gewoon voor een paar maanden in de vriezer, en anders weet Google vast nog wel wat leuks!

Casrus

DF-koning
Aalbessengelei

2 kg aalbessen
Kristalsuiker (moet wit zijn) (500 gr per 500 ml aalbessensap)

Dag 1

Was de aalbessen en rits ze van de steeltjes met een vork. Doe de aalbessen voorzichtig in een roestvrijstalen of emaille pan en laat ze héél zachtjes sudderen totdat ze hun sap prijsgeven.
30 à 40 minuten.

Schenk het fruit voorzichtig in een vergiet met een kaasdoek erin en laat het boven een pan uitlekken (de hele nacht tot de volgende stap in het recept komt).

Weersta elke drang om het sap uit de uitlekkende bessen te persen!

Dan wordt je aalbessengelei troebel!

Dag 2

Meet de volgende dag de hoeveelheid uitgelekt aalbessensap en meet 500 gram suiker voor iedere 500 ml sap (had vandaag precies 1 liter sap dus gebruikte 1 kg pak kristalsuiker).

Verwarm de suiker lichtjes in de oven samen met de (in heet water gewassen) potjes, deksels (en hun eventuele rubberringen).

Verwarm nu het sap langzaam en doe de suiker als de suiker warm in het hete sap.
Ben het mengsel aan de kook en laat het 1 minuut doorkoken. Haal het schuim van de gelei met een schuimspaan, en zet de hete potjes klaar (op een houten snijplank of een dikke doek, zodat ze niet springen).

Je kunt nu alufolie tijdelijk over de rand van de potjes vouwen zodat de gelei niet op de zijkant van de pot komt te zitten of een hittebestendige trechter gebruiken en daarin met een soepopscheplepel voorzichtig de gelei schenken net zolang tot alle gelei in de potjes zit.

Doe eventueel de rubber ringen om de deksels en sluit de potjes goed af.

Laat nu de gloeiend hete potjes langzaam afkoelen (nog steeds geïsoleerd tegen het springen).

Laatst bewerkt:

Lemmy

Badass junkie
Kiwi cheesecake - Porties: 8 punten (16cm)

Ingrediënten​

• 100 gram volkoren koekjes
  • 50 gram gesmolten boter
  • 2 eetlepel citroensap
  • 200 gram roomkaas
  • 50 gram fijne suiker
  • 0,75 dl slagroom
  • 5 kiwi’s
  • 1 eetlepel maïzena

Bereidingswijze van dit recept​

• Neem een springvorm van 16 cm en bekleed de bodem met bakpapier.
  • Verkruimel de koekjes en meng met de gesmolten boter. Verdeel dit over de bodem van de springvorm en druk dit goed aan. Zet in de koelkast tot de vulling klaar is.
  • Schil voor het laagje op de kiwi cheesecake 4 kiwi’s en snijd ze in stukken. Doe ze in een pannetje met 1 eetlepel citroensap en 2 eetlepels water. Kook de kiwi tot je ze met een spatel uit elkaar kunt drukken.
  • Los de maïzena op in een kopje met een bodempje water. Voeg dit al roerende bij de kiwi tot de massa dik lopend is, ongeveer yoghurt dikte. Proef en breng eventueel op smaak met een beetje suiker, dit kan per keer nogal verschillen. Zet opzij.
  • Klop in een kommetje de slagroom lobbig.
  • Klop in een ander kommetje de roomkaas met 1 eetlepel citroensap en de suiker los. Schep er de slagroom doorheen. Verdeel het over de bodem met koekjes en strijk de bovenkant mooi glad af. Verdeel er nu het lauwe lobbige kiwi mengsel overheen en zet dit minimaal 3 uur koud weg tot de kiwi cheesecake stevig aanvoelt.
  • Snijd de zijkanten met een scherp mesje los en haal de rand van de springvorm. Verplaats het taartje naar een bord en decoreer naar wens met nog meer kiwi. Snij de kiwi cheesecake met een scherp en heet mes in 6 of 8 mooie puntjes.

Lemmy

Badass junkie

Tiramisu met koffie

Ingrediënten voor 3 personen​

• mascarpone 250 g
  • eieren 1.5
  • griessuiker 75 g
  • vanillesuiker 1 zakje
  • boudoirkoekjes 1 pakje
  • sterke koffie 1.5 kopje
  • amaretto 20 ml
  • poedersuiker

Bereiding​

• Splits de eieren. Meng de dooiers met de mascarpone en de fijne suiker. Klop het eiwit stijf samen met de vanillesuiker. Spatel het door de mascarpone.
  • Meng de koffie met de amaretto. Dompel er de helft van de koekjes in en schik ze in een schaal. Bestrijk met de helft van de mascarponecrème en bestrooi met cacaopoeder.
  • Leg daarop de rest van de koekjes en bestrijk met de rest van de crème. Eindig met cacaopoeder en poedersuiker. Zet 1 nacht in de koelkast.

VJ_LSD72

Bewuste gebruiker
Spaanse Courgettestamppot het Chorizo voor 4 personen:

800 gram Kruimige aardappels
250 gram Chorizo
Olijfolie
1 rode paprika
1 gele paprika
1 rode uit
1 teentje knoflook (of 2 of meer...)
2 courgettes
2 theelepels Italiaanse kruiden
50 ml. melk
Half bosje Bladpeterselie
60 ml. Olijfolie Extra vierge
100 gram Zongedroogde tomaten
Peper & zout

Schil & kook de aardappels met een beetje zout in 15 minuten gaar en giet af en laat ze droog stomen.
Verwijder het velletje van de Chorizo en snijd in blokjes en bak de Chorizo in 10 minuten krokant.
Halveer de paprika's en snijd ze in blokjes en bak ze de laatste 3 minuten mee met de Chorizo.

Pel en snipper de uit, snijd de knoflook fijn.
Snijd de courgette in blokjes.
Verhit een scheutje olie in een pan en fruit de ui, knoflook en de Italiaanse kruiden circa 2 minuten.
Voeg de courgette toe en bak ongeveer 6 minuten mee tot de courgette zacht is.

Verwarm de melk.
Stamp het courgettemengsel door de aardappels.
Maak de aardappelpuree lekker smeuïg met de melk en roer de Chorizo met bakvocht en de paprika's door de puree.

Pluk de blaadjes Peterselie.
Pureer in een hoge kom de olijfolie extra vierge, zongedroogde tomaatjes en de Peterselie met een staafmixer fijn.
Breng op smaak met wat peper en zout.

Serveer de stamppot met de Chorizo over de borden en lepel de tomaten-peterselieolie daar overheen.

Lemmy

Badass junkie

Ravioli in Romige Tomatensaus​

Ingrediënten voor twee porties​

• 250 gram Ravioli
  • 70 gram Tomatenpuree
  • 100 milliliter Kookroom
  • 30 gram Roomboter
  • 1 stuk Ui
  • 10 gram Basilicum
  • 100 gram Babyspinazie
  • 4 teentjes Knoflook
Optioneel: Parmezaanse Kaas

• We beginnen met het snijden van de ingrediënten. Snijd de knoflook en het uitje fijn en de zongedroogde tomaten in reepjes.
  • Breng in een kookpan water aan de kook en kook hierin de ravioli volgens de instructies op de verpakking.
  • In een andere pan smelten wij de roomboter en bakken wij hierin de fijngesneden ui en de knoflook. Voeg na 2-3 minuten de tomatenpuree toe. Verhit de tomatenpuree voor 1-2 minuten en voeg vervolgens de kookroom toe. Meng het goed voordat je de zongedroogde tomaat, babyspinazie en wat gescheurde basilicum toevoegt. Wanneer de babyspinazie goed is geslonken, voeg je de ravioli toe.
  • Breng het op smaak met peper en eventueel zout en serveer het met wat parmezaanse kaas vlokken en extra basilicum.

Mevrouw Pløp

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Pompoenpastasaus

Nodig:

Scherp mes
Snijplank
Grote pan
Staafmixer/blender

Ingrediënten:
2 of 3 uien
2 of 3 tenen knoflook
Ca 1kg pompoen.
Evt 1 courgette of andere rondslingerende groente
400gr (ontvelde)
Groentenbouillonblokje
1,5 eetlepel oregano
(Een) Rode peper/chilipeper
Parmezaanse kaas
(Zachte) Geitenkaas. Of feta.

Aan de slag:
Hak de uien, knoflook en pompoen en evt andere groenten in stukjes. Fruit ui en knoflook aan, gooi dan de pompoen erbij en laat nog even bakken. Mik kruiden (chilipeper naar smaak!), bouillonblokje en tomaten erbij en evt een beker water. Hou er rekening mee dat pompoen wat sneller aanbrand, dus blijf af en toe roeren en temper het vuur.
1000156983.jpg

Laat pruttelen tot alles mooi zacht is en mik dan door de blender of haal de staafmixer erdoor. Voeg naar smaak evt nog wat chilipeper toe.

Voeg de kazen toe en roer door.

Serveer met pasta naar keuze.
1000156966.jpg

Eet smakelijk!

(Ik heb de saus gemaakt om te wecken, dus in een grote hoeveelheid en nog zonder de kaas. Hoeveelheden zijn niet in steen gebeiteld, voel je vrij om te varieren. Ik heb ipv geitenkaas feta gebruikt want het een had ik niet en het ander wel 🤷🏼‍♀️ lepeltje creme fraiche erdoor is ook lekker)

Lemmy

Badass junkie

Rigatoni Amatriciana​

Total Time: 55 mins
Servings: 4

• 2 tablespoons olive oil
  • 1 medium-size (9-ounce) yellow onion, finely chopped (about 1 1/2 cups)
  • 1 (4-ounce) package chopped pancetta
  • ¼ teaspoon crushed red pepper
  • 1 (28-ounce) can whole plum tomatoes
  • ¼ teaspoon kosher salt
  • 1 pound uncooked rigatoni pasta
  • 1 ½ ounces Parmigiano-Reggiano cheese, finely shredded (about 2/3 cup), plus more for serving
  • ¾ ounces pecorino Romano cheese, finely shredded (about 1/4 cup), plus more for serving
  • 2 tablespoons unsalted butter
  • Finely chopped fresh flat-leaf parsley, for garnish

1. Heat oil in a large, deep skillet over medium-high. Add onion, and cook, stirring often, until softened, about 4 minutes. Stir in pancetta; cook, stirring often, until pancetta begins to render, about 5 minutes. Stir in crushed red pepper. Using your hands or a wooden spoon, crush tomatoes; add tomatoes and their juices to skillet. Bring to a boil over medium-high; reduce heat to medium-low, and simmer, stirring often, until flavors meld and mixture thickens, about 20 minutes. Stir in salt. Remove from heat.

2. While sauce cooks, bring a large pot of salted water to a boil over high. Add rigatoni, and cook according to package instructions for al dente, about 13 minutes. Drain, reserving 1/2 cup cooking liquid.

3. Add rigatoni, reserved 1/2 cup cooking liquid, Parmigiano-Reggiano, pecorino Romano, and butter to sauce in skillet. Cook over medium, stirring constantly, until sauce thickens and coats pasta, about 2 minutes. Remove from heat, and garnish with parsley. Serve with additional Parmigiano-Reggiano and pecorino Romano cheeses.

Mevrouw Pløp

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Pompoen pompoen pompoen pompoen pompoen!

Vandaag in deel drie van 'hoe verander ik in een pømpoen?' met Pløp een ontbijtreceptje.

1000157513.jpg

Nodig:

Schaaltje
Magnetron

Ingrediënten:
100 gram pompoenpuree
4 eetlepels havermout
1 eetlepel honing
1 eetlepel (plantaardige) melk
1 theelepel bakpoeier
1 ei
1 snuf kaneel
1 snuf speculaaskruiden

Werkbeschrijving:
Mik alle ingrediënten in het schaaltje, meng ze goed door elkaar en gooi het schaaltje in de magnetron. Zet de magnetron op vol vermogen op een minuut of 5, maar controleer tussendoor af en toe. Is de bovenkant droog? Dan is ie gaar!

Zo uit het schaaltje of even op een bord mikken. Lekker met fruit, met pindakaas, met yoghurt of wat je zelf maar erbij bedenkt.

Enne, de eerste 100 gram groenten van de dag zijn binnen!

Lemmy

Badass junkie
Bruschetta met tomaat

• Vul een kom met kokend heet water. Snijd met een mes een kruis aan de onderkant van de tomaten. Leg de tomaten een minuutje in het water en spoel ze af moet koud water. Als het goed is moet nu het velletje makkelijk te verwijderen zijn. Snijd ook het waterige gedeelte met de zaadjes er uit en snijd het vruchtvlees in kleine blokjes.
  • Doe de stukjes tomaat in een kom en voeg een klein beetje olijfolie toe.

Bruschetta met tomaat
  • Hak de basilicum fijn en schep door de tomaten. Breng het tomatenmengsel op smaak met een snufje peper en zout.

• Snijd het brood in plakken en bestrijk aan beide kanten met een beetje olijfolie. Grill het brood aan beide kanten in een grillpan (of oven) knapperig.
  • Wrijf met een teentje knoflook over de bovenkant van de knapperige broodjes.
  • Leg ze op een bord en schep de bruschetta topping er over. Garneer eventueel met een extra blaadje basilicum.

1731335972343.jpeg

Laatst bewerkt:
Bovenaan