Deel je inzicht!

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Vorm is leegte - leegte is vorm
Yin - Yang

Bewust lijden creërt levensvreugde - Bewust genieten creërt lijden

Geen idee, misschien raaskal ik maar wat. Maar dat laatste stukje kwam vanavond op tijdens mediteren. Als er een inzicht is dat ik eruit haal is dat het universum houdt van balans.

En dan in bergijpelijke taal:

Bewust kiezen voor leed (denk aan mediteren, sporten, een leugen opbiechten, aan jezelf werken, alles waar je geen zin in hebt maar wel goed voor je is) creërt levensvreugde.

Bewust kiezen voor (kunstmatig) genot (in de vorm van vluchtgedrag in bijvoorbeeld drugs, eetbuien, uren gamen, Netflixen, alles waar je wèl zin in hebt maar niet goed voor je zijn als je er teveel van neemt) creërt lijden.

Die zenmeditatie begint me steeds meer te bevallen. Merk er echt bijzondere voordelen van als ik het met discipline consequent blijf doen. Inzichten die herstel gerelateerd zijn, maar ook praktische dingen hoe ik mn werk beter kan inrichten.

Voor je het weet zit ik ergens in het oosten in een klooster 😂

De Laatste Rohikaan

Belezen gebruiker
Er is geen "juiste" manier van zijn, ongeacht wat de maatschappij beweerd. Dit is slechts een "loop" om de exceptionele geesten te binden. Boeddha-schap kan net zo goed via conflict als vredelievendheid bereikt worden. Besef nu dat dit elkaars tegenhangers zijn en dus diep down 1.

Ben sinds kort gestopt met het vermijden van conflict en man wat voelt dat lekker om is niet mezelf continu af te remmen. Zal nooit zelf conflict zoeken maar oog om oog, tand om tand zeg maar. 🙈 Vermeed dit vaak zodat mensen "in hun waarde" bleven. Bijv ze gelijk geven voor de lieve vrede etc. Nu dus niet meer, finally I'm me. Bizar hoe makkelijk het is mensen geestelijk te domineren 🤔

Laatst bewerkt:

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Alles is vergankelijk, zo ook het ego!

Geen idee of dit een algemeen bekend iets is. Maar zat hier vanavond na wat Zenmeditatie mee in mn hoofd.

De Laatste Rohikaan

Belezen gebruiker
Alles is vergankelijk, zo ook het ego!

Geen idee of dit een algemeen bekend iets is. Maar zat hier vanavond na wat Zenmeditatie mee in mn hoofd.

Niet bekend bij mij.
Kreeg wel direct de volgende gedachte: Alles wat is, is ook vergankelijk. Anders zou het zich niet manifesteren. De twee gaan samen.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Niet bekend bij mij.
Kreeg wel direct de volgende gedachte: Alles wat is, is ook vergankelijk. Anders zou het zich niet manifesteren. De twee gaan samen.
Alles wat komt, gaat. :)

Vind het zelf nog het meest intrigerende dat elk moment dat in bestaan komt, op datzelfde moment uit bestaan verdwijnt! Je kunt niets "vastgrijpen", om het zo maar te zeggen. Je kunt nooit het nu "vatten" en toch is dat precies "waar" je bent.

De Laatste Rohikaan

Belezen gebruiker
Hm niet bij het begrijpen nee daar heb je gelijk in, maar als je het doet wel gok ik.
Stel dat zelf alleen nog even uit, vermaak me nog wel.

De Laatste Rohikaan

Belezen gebruiker
Ik heb iets...van iedereen die ik tegen kom.
Als in, ik zie "ik" als ik naar andere mensen kijk, vrij komisch, zeker als die persoon nog denkt hard aant werk te zijn voor ze toekomst.

Er is niks zo leuk als the trickster tri(c)ken. 😏

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik heb iets...van iedereen die ik tegen kom.
Als in, ik zie "ik" als ik naar andere mensen kijk, vrij komisch, zeker als die persoon nog denkt hard aant werk te zijn voor ze toekomst.

Er is niks zo leuk als the trickster tri(c)ken. 😏
Doet me denken aan een wijsgeer (Alan Watts maybe) die weleens zei tegen mensen: ik weet dat jij het bent Shiva, "come of it, stop pretending..."

"Huh, waar heb je het over?"

🤡🤪

De Laatste Rohikaan

Belezen gebruiker
Doet me denken aan een wijsgeer (Alan Watts maybe) die weleens zei tegen mensen: ik weet dat jij het bent Shiva, "come of it, stop pretending..."

"Huh, waar heb je het over?"

🤡🤪

Geen flauw idee wie die Alan gast is...maar als jij het mooi vind vind ik dat ook!

Bijlagen

• IMG20230209112531.jpg
    IMG20230209112531.jpg
    85 KB · Weergaven: 3

De Laatste Rohikaan

Belezen gebruiker
Tsja...een flamboyante! Ken geen 1 stem die me zo snel chill krijgt als die van mr WaTTs. prachtig :blush: hivas vashi, ben niet zo bekend met hindoe namen....

Doe zelf ook een aardige poging tegenwoordig, maar heb nog wat bijschaafwerk te doen..

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Tsja...een flamboyante! Ken geen 1 stem die me zo snel chill krijgt als die van mr WaTTs. prachtig :blush: hivas vashi, ben niet zo bekend met hindoe namen....

Doe zelf ook een aardige poging tegenwoordig, maar heb nog wat bijschaafwerk te doen..
Ja mooie stem en prachtige verteller!

Ik ben ook niet zo bekend met Hindoe namen, maar Shiva wordt gezien als het hoogste wezen. Hij vormt met Shakti een twee-eenheid, waarbij Shiva het mannelijke, het ongemanifesteerde, maar ook het penetrerende is en Shakti het vrouwelijke, het gemanifesteerde en de kosmische energie. Samen vormen ze een geheel vanuit een lager (meer aards) standpunt gezien, maar in de kern is uiteindelijk alles Shiva, omdat manifestatie uiteindelijk een projectie is van Shiva, van het ongemanifesteerde. Dus alles en iedereen is uiteindelijk Shiva. En Shiva neemt via Shakti oneindig veel rollen aan en speelt deze alsof ze echt zijn.

Namaste Shiva :)

Zo even uit het hoofd, dus neem het niet van me aan, maar zoek het even op als je het precies wilt weten. :wink:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ben zelf meer van Kali, Godin Der Totale Destructie... de Hollywood versie.. val me niet lastig met theologie.
Shiva wordt ook wel de vernietiger genoemd. En dit heeft niet alleen maar een vage theologische betekenis, maar een tastbare: dat in ons dat alle vormen terugbrengt naar vormloosheid: totale destructie, zodat er een compleet nieuw begin/moment kan ontstaan.

Alles gaat de hele tijd maar bergafwaards.

Nur bergab, nur bergab...

oder....

Von nun an gings bergab...
Wat is er aan de hand?

Casrus

DF-koning
Dat klinkt niet best. Nergens een sprankje hoop?

Helaas niet.

Entropie...

Kali-yuga (ook maar ergens gelezen)...

Ouder worden en sterven...

Die liedjes vind ik gewoon leuk. "Nur Bergab" is een nummer van de Duitse versie van de musical Hair.

Als je niet-technische teksten in andere talen verandert, verandert dikwijls het karakter ervan, net zoals ons karakter verandert als we ons leren uitdrukken in een andere taal (o.a. ook opgemerkt door McKenna en wijlen mijn vriend Jack).

Zo lijkt bijvoorbeeld De Flierefluiter van Bonnie en José heel ergens anders over te gaan dan The Piper van Abba, waar het een losse vertaling van is.

De origenele versie van Abba lijkt gebaseerd te zijn op The Stand van Stephen King, terwijl de Nederlandse versie over rebellie tegen een (nu goeddeels verdwenen) burgerlijk leven lijkt te gaan.

Als bonus leek mijn tante ook op Bonnie St. Claire en woonde ze in een boerderij met luiken.

Het nummer "Von Nun An Ging's Bergab" is een lied van Hildegard Knef over haar eigen leven, dat steeds 'erger' werd. Héél geestig om naar te luisteren als je Duits kent.

Laatst bewerkt:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter

Casrus

DF-koning

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Dan is Casrus d'r niet meer.
Het is niet echt in chronologische tijd op die manier.

Het Grote Niks? Is dat niet nog veel erger?
Het is mijn overtuiging dat het "Grote Niks" de dood lijkt vanuit het verstand bekeken, maar in werkelijkheid het Leven is. We zijn alreeds niks. We zijn nooit écht wat geweest, we zullen nooit écht wat worden. Dát is de verlossing. Dat alles uiteindelijk maar een spel is, betekenisloos van zichzelf. Het is het perspectief waarin je ernaar kijkt dat ál het verschil maakt. Imo...

Casrus

DF-koning
Het is mijn overtuiging dat het "Grote Niks" de dood lijkt vanuit het verstand bekeken, maar in werkelijkheid het Leven is. We zijn alreeds niks. We zijn nooit écht wat geweest, we zullen nooit écht wat worden. Dát is de verlossing. Dat alles uiteindelijk maar een spel is, betekenisloos van zichzelf. Het is het perspectief waarin je ernaar kijkt dat ál het verschil maakt. Imo...
Ik weet Niks.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik weet Niks.
Fijn toch? We weten niks, we spelen alleen een tijdje alsof we iets weten. Maar het heeft allemaal alleen maar betekenis in relatie tot elkaar. Het heeft 0 absolute betekenis.

Niks weten is rust. Gaan we daarom ook niet zo graag een diepe nacht slapen? Even lekker helemaal niks weten. :blush: Maar dat kan overdag ook, térwijl je doet alsof je dingen weet. The show must go on... (het leven is gek... :laughing:)

Casrus

DF-koning
Fijn toch? We weten niks, we spelen alleen een tijdje alsof we iets weten. Maar het heeft allemaal alleen maar betekenis in relatie tot elkaar. Het heeft 0 absolute betekenis.

Niks weten is rust. Gaan we daarom ook niet zo graag een diepe nacht slapen? Even lekker helemaal niks weten. :blush: Maar dat kan overdag ook, térwijl je doet alsof je dingen weet. The show must go on... (het leven is gek... :laughing:)
Geen idee. Doe maar wat.

Laatst bewerkt:

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Geen idee. Doe maar wat.
Je kunt degene zijn die maar wat doet of je kunt naar degene kijken die maar wat doet.

Ik zou de laatste aanraden als je gesteld bent op je peace of mind, geluk, dat soort dingen. But what do i know :laughing:

Casrus

DF-koning
Je kunt degene zijn die maar wat doet of je kunt naar degene kijken die maar wat doet.

Ik zou de laatste aanraden als je gesteld bent op je peace of mind, geluk, dat soort dingen. But what do i know :laughing:
Wil dingen doen... nu het nog kan.

Al is het maar in een droom.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Wil dingen doen... nu het nog kan.

Al is het maar in een droom.
In mijn ervaring gaat dat 1000 keer beter als ik dat "stapje achteruit" zet (is het niet eens, het is een verandering van perspectief). Voelt geregeld eerst wel contra-intuïtief gek genoeg. Maar met dat "stapje achteruit" is er ten eerste het overzicht, ten tweede de rust en vanuit daaruit de creatieve kracht om daadwerkelijk dingen te doen/manifesteren.

Maar ik begrijp je. Ik heb geregeld weleens dat gejaagde gevoel alsof ik dingen snel moet doen omdat ik weinig tijd heb. Maar ten eerste raak ik dan dus in een tunnelvisie (overzicht kwijt), ik raak mijn rust/vrede kwijt en mijn vermogen om te creëren.

Mijn opvatting is dat wij het als westerlingen extra moeilijk hebben met dit. We zijn als maatschappij zó gericht op "doen".

De droom wordt het mooiste wanneer je wortels diep in de Realiteit: het vormloze, onveranderlijke, zijn verankerd.

Casrus

DF-koning
In mijn ervaring gaat dat 1000 keer beter als ik dat "stapje achteruit" zet (is het niet eens, het is een verandering van perspectief). Voelt geregeld eerst wel contra-intuïtief gek genoeg. Maar met dat "stapje achteruit" is er ten eerste het overzicht, ten tweede de rust en vanuit daaruit de creatieve kracht om daadwerkelijk dingen te doen/manifesteren.

Maar ik begrijp je. Ik heb geregeld weleens dat gejaagde gevoel alsof ik dingen snel moet doen omdat ik weinig tijd heb. Maar ten eerste raak ik dan dus in een tunnelvisie (overzicht kwijt), ik raak mijn rust/vrede kwijt en mijn vermogen om te creëren.

Mijn opvatting is dat wij het als westerlingen extra moeilijk hebben met dit. We zijn als maatschappij zó gericht op "doen".

De droom wordt het mooiste wanneer je wortels diep in de Realiteit: het vormloze, onveranderlijke, zijn verankerd.
Je voelt je gejaagd... maar je gaat tóch dood.

Dan zou het je niet moeten kunnen schelen, maar dat doet het wel.

HuisbaasBob

Bewuste gebruiker
Even een random onderwerp switch:
Men zegt dat het universum oneindig is, maar we denken ook dat het uitzet. Oftewel de afstanden groter worden.

Hoe kan iets wat oneindig is groter worden? Simpele wiskunde laat al zien dat het niet klopt ∞ + 1 = ?
🙃 Mooi brein brekertje op de maandag middag hehe
Neem een oneindige straat met een oneindige reeks lantaarnpalen. Er zit 10 meter tussen elke paal.

Zet nu de lantaarnpalen 20 meter van elkaar af. Je hebt nog steeds een oneindige straat lantaarnpalen maar toch is er meer ruimte. Dat is een benadering van wat ze bedoelen met een groter wordend universum.

Tevens is ∞ + 1 groter dan ∞ paradoxaal genoeg. Niet alle oneindigheden zijn gelijk.

AlwaysTrying

Bewuste gebruiker
*Dat het ook oké mag zijn, als ik het even echt niet meer weet.

*Dat ik ook begrip voor onbegrip moet hebben, want net als ik, willen de mensen die iets niet kunnen begrijpen, ook begrepen worden.

🍀

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Je voelt je gejaagd... maar je gaat tóch dood.

Dan zou het je niet moeten kunnen schelen, maar dat doet het wel.
Het gejaagd voelen komt door de misperceptie imo. Er is een gedachte/gevoel en je "klikt" daarop vast en weg is je rust weer. Vervolgens wil je er met denken/wilskracht uitkomen, niet beseffende dat dat het gejaagde verder in stand houdt.

Het is een subtiel iets.

Casrus

DF-koning
Het gejaagd voelen komt door de misperceptie imo. Er is een gedachte/gevoel en je "klikt" daarop vast en weg is je rust weer. Vervolgens wil je er met denken/wilskracht uitkomen, niet beseffende dat dat het gejaagde verder in stand houdt.

Het is een subtiel iets.
"Casrus" en "Wilskracht" zijn per se woorden die zonder ontkenning in dezelfde zin thuishoren.

Bovenaan