De misverstanden van GHB

Rebell

Wijs gebruiker
Drugs are bad mmmkay

Ben ik het niet mee eens het is een aanvulling tot het leven.
Maar wanneer en hoe je het gebruikt is alleen het ding.
Daarom vind ik het leuk hier.
Hoe pittig de discussies ook zijn je leert er wel van.
En later kan je een keer denken diegene had toch gelijk na langer gebruik van een bepaald middel.

T

ToetjesMonster

Gast
Er kan maar een ding gezegd worden over GHB en dat is:
GHB is levensgevaarlijk.

Geldt voor alle (hard)drugs en alcohol. Wiet en tabak zijn slow killers. Het gebruik van drugs kent geen voordelen, misschien op heel korte termijn, maar op lange termijn is alles troep en word je leven er simpelweg niet beter van. Misschien dat jij dit nog niet wilt inzien, maar het is gewoon keiharde waarheid.

Snap ook niet wat je wilt bereiken met deze post? Potentiele nieuwe gebruikers een hart onder de riem steken dat GHB gebruik alleen maar leuk is, zonder gevaren of negatieve aspecten? Drugs zijn niets voor niets verboden, omdat ze gewoon super schadelijk zijn. De waarschuwingen zijn er niets voor niets, alleen wij (gebruikers) lappen ze aan de laars en daar moeten we ook de consequenties van durven inzien.

Laatst bewerkt door een moderator:

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Drugs zijn niets voor niets verboden, omdat ze gewoon super schadelijk zijn.
Geldt voor alle (hard)drugs en alcohol.
Hier spreek je jezelf wel enorm tegen... Waarom is alcohol dan niet verboden? Drugs wetten en schadelijkheid hebben niks met elkaar te maken... Overigens is het ook wel erg kort door de bocht om alle drugs over een kam te scheren, iedere drug heeft zijn risico's maar die verschillen wel aanzienlijk. Bovendien kennen drugs als LSD en andere psychedelica wel degelijk voordelen op de lange termijn.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
@Psychedelibee ja ik zei dag omdat je aannames ging nemen en woorden in mijn mond ging leggen.
Dus daarom wees ik je daarop.
Nu kom je weer met een nette reactie zoals ik van jou gewend ben.
En zal ik ook verder toelichten wat het verschil is.

Dit is dus wel een verschil.
Het gaat niet alleen om achterlijke hoeveelheden.
Gelukkig had ik een neuroloog die zich al aan het verdiepen was in lachgas omdat hij er vaker mee te maken kreeg.

Ik zit zelf in de party scène en kom op veel afters en ga naar veel festivals.
Ballonnetjes zijn nu een groot onderdeel geworden op feestjes.
Er worden altijd dozen besteld en op festivals word er zelfs verkocht, heb zelf ook de ballonnen gedaan in verschillende clubs in Amsterdam in het verleden.
Steeds meer mensen gebruiken het elk weekend in de zomer of in het festival seizoen. En dat is nooit 1 ballonnetje, dat gaat vaak de hele avond door.

Wat is hier nou het verschil dan met andere drugs, dat is dat het je ruggenmerg aantast en dat het herstel daarvan heel erg moeilijk is voor je lichaam om dat te herstellen. Daar gaan wel maanden overheen en dan alsnog is het broos als je voor een deel bent hersteld. En zo komt dus je zenuwbanen steeds meer bloot te liggen.
Daardoor zit je steeds minder lekker in je vel en kan er op den duur zenuwpijn ontstaan.
Het hoeft niet zo te zijn dat je een maand lang dat elk weekend doet en er meteen last van hebt, maar de schade is al gedaan en kan in de verloop van de tijd dus je gesteldheid erg beïnvloeden.
Daarnaast ontrekt het je vitamine B12 uit je lichaam maar daar is iedereen wel een beetje bekend mee en zal daar verder niet op ingaan.
Je hebt die B12 ook nodig voor het herstel van de ruggenmerg dat wel.

Wat is nou het grote verschil met andere drugs..
Ik heb het dus 10 dagen ofzo gebruikt en echt niet de hele dag! Dan was het een keer in de avond of in de middag etc. Maar de schade was zo groot dat het leek dat ik wel instorten en zo in het ziekenhuis terecht was gekomen omdat alles was ontregeld en erg last kreeg van mijn hart.
Dat heeft mij ongeveer 9 maanden gekost om te herstellen daarvan. De zenuwpijn was niet te houden in me voet en hand en ik kon shots krijgen met B12 omdat het herstel het beste bevorderd.
Ik heb in deze tijd ook geen enkele drugs gebruikt en ben alleen maar gezond bezig geweest.

Ik heb wel eens 10 dagen ghb gedaan 24/7 natuurlijk ook niet best en ook niet lekker als je daar dan ineens mee stopt. Ik ken ook mensen die weken lang de hele dag coke snuiven van s'ochtens tot s'avonds.
Ook pep snuivers, blowers, alcohol drinkers en ga zo maar door.
Het is allemaal niet normaal en gezond.
Maar na 10 dagen gebruik van al die andere drugs of zelfs veel langer wat ik zelf ook wel eens heb gedaan en mensen die heb gezien die het hebben gedaan zijn daar dan mee gestopt maar daarmee hebben zij dus niet zulke schade opgelopen als met lachgas.

Dit is dus het verschil!

De lichamelijke schade die het toebrengt aan het lichaam bij hoog gebruik of frequent gebruik is niet te vergelijken met andere drugs.
Dit is ook waar ik het met de neuroloog over heb gehad. Bij andere drugs is het niet zo dat het zoveel schade aanbrengt in zo korte tijd als bij andere drugs. Dat maakt lachgas dus gevaarlijk.

Ghb is ook gevaarlijk en dat heb ik ook echt wel gezegd. Maar de lichamelijke schade in een korte tijd en bij veel hoger gebruik van ghb is lachgas dus zoveel keer gevaarlijker dan ghb. Als ik lachgas zou nemen 24/7 wat ik wel is met ghb doe dan zou ik na een paar dagen in het ziekenhuis liggen met een dwarslaesie. Snap je het verschil nu?

Met aanvullingen die andere onder deze topic hebben geplaatst en ik zelf vind ik dat er best wel veel duidelijk is en er wel informatie uit de statistieken te halen valt.
En zoals ik om mij heen kijk is de problematiek dus niet zo ernstig als er word beweerd.
Dan heb je toevallig mensen op dit forum die zo erg in de problemen zijn geraakt met ghb en mensen om hun heen dat het op dit forum een No go drugs is geworden net alsof het een soort flakka drugs is..
En ik irriteer mij daar niet aan waarschuwingen zijn goed en ik heb er zelf ook wat aan gehad om het te lezen om te leren met ghb om te gaan.
Maar zoals ik al zei het is dus ook een leuke drugs en laat dat hier ook horen.
En kom dus met argumenten die ik zelf wel sterk vind en zie dat er een aantal mensen dat ook vinden.
Daarnaast zie ik ook dat tegenstanders van ghb hier boven op springen alsof het allemaal onzin is wat ik lul.. Maar goed ik weet niet alles maar doe goed onderzoek en deel mijn mening zo goed mogelijk.
En heb echt wel goede informatie en veel ervaringen met drugs.
Tja wat moet ik er van zeggen, de voorbeelden die je noemt lijken allemaal op excessief gebruik. Ik zeg lijken, omdat ik de precieze details niet ken maar zoals jij ze beschrijft zijn ze excessief. Ik begeef me ook nog wel eens in de techno scène en ging vroeger ook de illegale raves af waar ze ballonnetjes aan de bar verkochten. Dus ik weet dat ballonnetjes onderdeel zijn van feestjes, zelf ook vaak genoeg lachgas gedaan op feesten en heb ook een slagroomspuit thuis.

Als je lachgas goed gebruikt is het acute risico op zuurstof tekort heel klein, maar zie bijna iedereen het verkeerd gebruiken. Mensen blijven vaak lang in en uit ademenen in de ballon. De lucht in die ballon wordt steeds zuurstof armer op die manier en je blijft je zelf uitgeademde koolstofdioxide in ademenen terwijl dat er juist uit moet, bovendien is de extra hoeveelheid lachgas die je hier mee binnen krijgt minimaal. Dit vergroot het risico op zuurstoftekort onnodig, bij een enkel of paar ballonnetjes zal dit nog wel meevallen, maar bij vaker gebruiken is dit gewoon onnodig risicovol en verkeerd gebruik van lachgas.

Lachgas zelf kan op de lange termijn inderdaad ook schadelijk zijn, maar dan moet je wel vaak en veel gebruiken. Dagen achter elkaar of dozen of gasbussen gebruiken is gewoon excessief gebruik. Het is goed dat mensen daarop gewezen worden, maar de hoeveelheid mensen die echt grote problemen krijgt door lachgas is helemaal niet zo groot gelukkig omdat de meeste mensen het niet zo bont maken. Lachgas is eigenlijk een van de veiligste drugs als je het normaal gebruikt, ga je het excessief gebruiken dan kan het een van de gevaarlijkste drugs zijn. Lachgas is gewoon niet een drug om te binchen, wat je met andere drugs wel kunt doen. Binchen is natuurlijk sowieso slechts, maar bij lachgas is dat inderdaad gevaarlijk. Gebruik je het meer als leuke aanvulling op af en toe dan kan er weinig mis gaan als je het goed gebruikt. Jouw punt met dit topic is volgens mij dat GHB een gebruiksaanwijzing heeft en dat als je die kent en kunt blijven toepassen dat het dan een leuke drug is, nou dat geldt voor lachgas net zo. Ze hebben allebei hele andere soorten risico's die ze uiteraard niet echt goed te vergelijken maakt, maar het argument dat het leuk kan zijn als je het verstandig gebruikt gaat gewoon voor beiden zoals ik hierboven heb gezegd.

Dat jij je eigen argumenten sterk vind en dat sommigen dat ook vinden zegt verder niet zoveel, sowieso is een duidelijke meerderheid van de mensen het daar niet mee eens. Verder baseer je bijna alles in dit topic op anekdotisch bewijs, maar dat is over het algemeen niet representatief voor de gehele populatie aangezien een subset van de bevolking vaak afwijkende eigenschappen heeft van het gemiddelde of de mediaan. Ik heb niet zo'n zin om verder de statistiek in te duiken met je, maar anekdotisch bewijs is vaak weinig waard als je het over de populatie als geheel hebt en daardoor lijk je de risico's van GHB wat te onderschatten en die van lachgas en speed te overschatten. Die totale aantallen verslaafden die je liet zien, zegt verder nog steeds niks over het risico om verslaafd te raken zonder totale aantallen gebruikers erbij te hebben voor context. Kortom ik vind je argumenten overwegend gebaseerd op los zand en overall gewoon niet zo heel sterk. Ik snap je punt best wel dat GHB ook leuk kan zijn en dat niet iedereen direct verslaafd raakt, maar je maakt gewoon niet echt een overtuigend punt met dit topic. Ik ben overigens voor de duidelijkheid geen tegenstander van GHB, ik vind er persoonlijk echt geen reet aan maar heb niet een sterke voor of tegen mening naar GHB. Een GHB verslaving is echter wel een van de ergste verslavingen die er is en de kans erop is ook best groot door de aard van de drug. Voor elke drug geldt dat als je het goed kunt gebruiken dat het ook leuk kan zijn, anders had ook niemand drugs gebruikt natuurlijk. En aangezien dat eigenlijk je enige punt van dit topic lijkt te zijn, zie ik nog steeds het nut van dit topic niet echt. Ik denk daarnaast dat je vooral veel tegengeluid in dit topic krijgt door de titel 'misverstanden', welke misverstanden dan? Iedereen weet dat GHB ook leuk kan zijn.

T

ToetjesMonster

Gast
Wauw misschien moet je wat minder drugs gebruiken @Koffieboon want alles wat jij nu schrijft is al lang beantwoord.
Ik gebruik momenteel geen drugs. Ik denk dat jij eerder wat minder drugs moet gebruiken :tearsofjoy:.

Drugs wetten en schadelijkheid hebben niks met elkaar te maken...
Oh nee? Zeker weten van wel. Dat alcohol legaal is, is ook gewoon te bizar voor woorden gezien de schadelijkheid die het aanricht.

Bovendien kennen drugs als LSD en andere psychedelica wel degelijk voordelen op de lange termijn.
Oke met uitzondering van enkele gevallen... Al geeft het gebruik van deze middelen niet een 100% kans op voordelen op lange termijn. Er bestaan ook gevallen dat deze psychedelica mensen psychisch hebben beschadigd op de lange termijn, en die mensen ken ik helaas.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Oh nee? Zeker weten van wel. Dat alcohol legaal is, is ook gewoon te bizar voor woorden gezien de schadelijkheid die het aanricht.
Hiermee spreek je jezelf toch echt tegen. Drugs wetten en schadelijkheid hebben met elkaar te maken vind je en je geeft vervolgens zelf aan het raar te vinden dat alcohol legaal is. Waar is dan nog de link tussen risico's van drugs en de bijbehorende wetten?

En even los van het alcohol voorbeeld scheer je ook gewoon alle drugs over een kam nu. Maar iets zegt me dat dit een kansloze discussie gaat vormen...

Oke met uitzondering van enkele gevallen... Al geeft het gebruik van deze middelen niet een 100% kans op voordelen op lange termijn. Er bestaan ook gevallen dat deze psychedelica mensen psychisch hebben beschadigd op de lange termijn, en die mensen ken ik helaas.
Geen een drug is helemaal zonder risico, maar dat is het leven ook niet. Je kunt van de trap aflopen, verkeerd vallen en overlijden. Gebeurd meestal niet, maar het kan wel...

Rebell

Wijs gebruiker
@Psychedelibee ja omdat
Jouw punt met dit topic is volgens mij dat GHB een gebruiksaanwijzing heeft en dat als je die kent en kunt blijven toepassen dat het dan een leuke drug is, nou dat geldt voor lachgas net zo. Ze hebben allebei hele andere soorten risico's die ze uiteraard niet echt goed te vergelijken maakt, maar het argument dat het leuk kan zijn als je het verstandig gebruikt gaat gewoon voor beiden zoals ik hierboven heb gezegd.

Klopt dat was mijn punt.
Maar omdat jij aanhaalde dat ik waarschuwde voor lachgas is alleen maar dat ik er nog over inging.
Die verslaving van ghb is ook kut!
Maar de blijvende letsel van lachgas is erger.
Jammer genoeg gaat bijna niemand goed om met de ballonnetjes en je hoeft niet meteen de schade te ervaren, maar mensen zitten minder goed in hun vel na een tijd en hebben niet door waardoor dat komt.
Je zenuwbanen zijn echt belangrijk hoe je je voelt.

welke misverstanden dan?

Die vraag heb ik al beantwoord aan Raver in het begin van deze topic.

Oke met uitzondering van enkele gevallen

Als dat het geval is dat drugs je alleen maar problemen geeft moet je het gewoon niet gebruiken.
Het is helemaal niet zo dat bijna alle drugs alleen maar schadelijk is.

maar het argument dat het leuk kan zijn als je het verstandig gebruikt gaat gewoon voor beiden zoals ik hierboven heb gezegd.

Wat hij hier zegt is voor veel meer drugs zo.
Mdma af en toe kan b.v. heel fijn werken in een relatie de openheid die je er door krijgt en de gesprekken die je kan voeren.
LSD is zelf een drugs die je verder helpt in dit leven.
Een fles rode wijn als je bezoek hebt en gezellig wat gaat eten brengt ook een sfeer die anders niet zou ontstaan.

Drugs is een aanvulling tot het leven.
En natuurlijk als je er verkeerd mee om gaat kan het je leven tot een hell maken.
Maar dat hebben sommige mensen zelfs met eten!
Die eten zoveel troep en kunnen niet stoppen tot ze dik en ziek worden.

Drugs zijn niets voor niets verboden, omdat ze gewoon super schadelijk zijn.

Ik zou zeggen stop er dan mee al je zo negatief er tegen aan kijkt.
En omdat de staat bepaald dat jij wel mag roken maar geen MDMA gebruiken denk jij dat het allemaal zo goed en slecht is zoals de wet het voorschrijft?

Zo is het niet en zo werkt het niet dat zit allemaal veel dieper. Maar ik zie dat je het niet begrijpt.

Rebell

Wijs gebruiker
Snap ook niet wat je wilt bereiken met deze post? Potentiele nieuwe gebruikers een hart onder de riem steken dat GHB gebruik alleen maar leuk is, zonder gevaren of negatieve aspecten? Drugs zijn niets voor niets verboden, omdat ze gewoon super schadelijk zijn. De waarschuwingen zijn er niets voor niets, alleen wij (gebruikers) lappen ze aan de laars en daar moeten we ook de consequenties van durven inzien.

Dan nog even dit.
Mensen komen op dit forum en lezen 30 horror verhalen over GHB en nu lezen ze ook een post dat er een hele grote groep er wel mee kan omgaan en dat het ook een leuke drugs kan zijn.
Heb ik gezegd dat het alleen maar leuk is en dat er geen gevaren aan vast zitten. NEE.
Dus verschillende posten van jou hier gaan nergens over en jij legt mij ook woorden in mijn mond.
Goed lezen dan pas reageren.

Tevil19

Bewuste gebruiker
Snap niet helemaal waarom jullie het zo nodig vinden om het te vergelijken met andere drugs, net of we hier allemaal 24/7 gebruik van speed, coke, tabak, en alcohol aanmoedigen..

Ik probeerde te illustreren dat er veel negatieve verhalen worden verspreid over ghb en dit gebeurt niet zoals bij alcohol en tabak, waardoor mensen een verkeerd beeld krijgen. Vandaar de 'misvatting'.

Om nu inhoudelijk te reageren op je heb je helemaal gelijk dat je ghb los moet zien van andere drugs. En het is niet goed te praten door te zeggen dat iets anders nog slechter is.

Avīci

Bewuste gebruiker
Keyboard warrior pfff Zuurpruim...
Moeilijk mannentje.Kom je wat tekort ofzo?
Je hoeft niks te begrijpen of je hebt antwoordt al zelf beschreven?
(Hij worstelt met GHB) Hij belicht alleen zijn positief en negatief kanten over GHB gebruik...IK herken dit wel! Over GHB dat het lekker drugs is en gevaarlijk! Waar je moeilijk vanaf kunt blijven!Als Bijv! Op verjaardagen komt! Waar jij overigens nooit komt! Gezien je zuur reactie’s geen vrienden hebt en nog maagd bent! Maar goed je hebt gezellige discussie met mensen op verjaardagen over drugs! En je begint over GHB dat meeste mensen meteen hun mening hebben! Zoals gootsteen ontstopper ,velgen reiniger...

Conjo'tje.... doe nu niet. Direct heb je een ban te pakken wegens 'Argumentum ad hominem'.
Adem in adem uit. Laat je niet verleiden tot dergelijke uitspraken.

Conjo

Bewuste gebruiker
Conjo'tje.... doe nu niet. Direct heb je een ban te pakken wegens 'Argumentum ad hominem'. Adem in adem uit... Laat je niet verleiden tot dergelijke uitspraken.

Ja komop Zeg... hij belicht alleen over ghb of hij iets toevoegt aan deze discussie over ghb (zuur reactie eronder).komt natuurlijk ook stukje emotie bij kijken ... ik ben ook maar van vlees en bloed! Peace Ps excuses dat was adriaan laatst bericht. Bassie is nog bezig met het circus. Ik heb de post verwijdert bassie is boos @Avīci je hebt gelijk adem in en adem uit 5 x gedaan en het werkte! Dit ga ik dus vaker doen als ik sommige berichten lees...

Laatst bewerkt:

Rebell

Wijs gebruiker
Topic leeft weer lees ik net.
Net weer een tijdje aan de GHB gezeten.
Was weer heerlijk!
Gestopt in 2018 al weer met alles.
2019 helemaal clean van de harddrugs dat houden we nog wel even zo.
Zit nog te twijfelen of ik een paar maanden clean ga zijn of later in het jaar.
Want ik heb nog een paar feestjes in de aankomende tijd.
Dus dat word even goed nadenken.

Ghb heerlijk spul weer goed op tijd gestopt de fles staat in de kast en komt er pas weer uit wanneer ik daar zin in heb!

:peace2:

Bovenaan