De gevolgen van met weed betrapt te worden op weg naar belgi

belle316

Newbie
Wat zijn de gevolgen als je in nederland door de nederlandse politie betrapt wordt met 5 gram weed op weg naar belgie? Is iemand die ik ken overkomen- uiteindelijk geen boete gehad wel even in de cel moeten wachten.

Mijn vraag is wordt dit doorgegeven aan de belgische authoriteiten? Wat als je bv een blanco bewijs van goed gedrag en zeden moet aanvragen voor je werk?

Als vast bedankt voor jullie advies!

Flameon

Badass junkie
Re: De gevolgen van met weed betrapt te worden op weg naar b

Als je gepakt wordt in nederland met die hoeveelheid wordt je eventueel gestraft via ned strafrecht mijn inziens

SmokeMe

Belezen gebruiker

Waarom zou de Nederlandse politie je oppakken voor 5 gram?

clockcable

Bewuste gebruiker

Zolang je in Nederland bent moet het geen probleem zijn.

Wietje

Belezen gebruiker

En als je in belgië bent geef ik je deze tips:

-Leg wiet niet in de auto, maar in je zak/rugzak. anders kunnen ze de auto in beslag laten nemen (nu niet dat dit altijd kan gebeuren, maar leg het er gewoon niet in)

-Werk mee, en ga niet liegen, meestal nemen ze het gewoon mee, maar als je wat geluk
hebt met de smurf, kan je voor het zelfde geld alles, of een deel terug krijgen.

-Vooral dat van die auto is belangerijk :) (zeker als het niet de uwe is ^^)
-Als de smurf redelijk is, kan je altijd beginnen van het is voor ontspanning, zoals een pintje drinken etc...

Peace!

W.F.L.

Badass junkie

Wat je zegt van die wagen klopt, maar voor 5g wiet kunnen ze je auto niet verbeurd verklaren lijkt mij. Volgens mij kan dat enkel als ze kunnen aantonen dat je auto gebruikt wordt voor drugshandel. 5g is gewoon gedoogd in Nederland, in België is het zogezegd verboden maar dit wordt in de praktijk voor persoonlijk gebruik tot 3g gedoogd. Nu goed, wat ik wilde zeggen is dat ze voor 5g wiet je auto waarschijnlijk niet in beslag gaan nemen. :P Justitie weet ook wel dat je met 5g wiet uit de shop geen dealer bent, dus zoiets als je auto in beslag nemen lijkt me stug. Je kan wel een boete krijgen voor drugsbezit.

Better be safe than sorry though.

Hotseflots

Experimenterende gebruiker

Waarom zijn mensen ook niet gewoon slim genoeg om tijdens dat stukje van de shop tot thuis de dope bij hun edele delen te steken... daar gaat meneer de agent echt niet voelen hoor. En als je dan toch in de auto rookt, zorg dat je een klein zakje met een gram ofzo in de auto hebt liggen om af te geven in het geval ze je toch tegenhouden...

picturae

Newbie

Waarom zijn mensen ook niet gewoon slim genoeg om tijdens dat stukje van de shop tot thuis de dope bij hun edele delen te steken
Omdat dat valsspelen is, en dan is er helemaal niets meer aan :grin:

KoxBox

Badass junkie

Hotseflots zei:
En als je dan toch in de auto rookt, zorg dat je een klein zakje met een gram ofzo in de auto hebt liggen om af te geven in het geval ze je toch tegenhouden...
Haha, zo ken ik er nog. :grin:

Of achter een andere Belg rijden, dan wordt die tegengehouden en jij kan doorrijden.

Oom Klaas

Badass junkie

Of gewoon lekker niet blowen, is vet slecht voor je :openmouth:

Pizza Haze

Belezen gebruiker

Ik denk dat je als coffeeshopbezoekendebelg niet heel bang hoeft te zijn voor de politie. Niet zomaar iig. Je bent niet zo boeiend als je denkt dat je bent :wink:
Of je moet van te voren op internet afspreken voor een mooie drugsdeal weet ik veel wat. Dan kijken ze misschien mee en pikken ze je er uit.

Ik zie wel vaak op de a16/e19 motoragenten in de berm staan. Klaar voor actie. En ik heb ze ook al paar keer in de middenberm zoekend zien lopen.

Purple haze

Bewuste gebruiker

Flameon zei:
Als je gepakt wordt in nederland met die hoeveelheid wordt je eventueel gestraft via ned strafrecht mijn inziens

Als je niet meer dan 5 gram bij je hebt word je niet vervolgd hoor :)

Straf op bezit of gebruik van drugs

Het bezit van een kleine hoeveelheid drugs (5 gram voor eigen gebruik) of het gebruiken van drugs wordt niet vervolgd in Nederland.

Hieronder een aantal voorbeelden van straffen. Meer informatie is te vinden in het onderwerp externe link: Boetes voor drugs op de website van het Openbaar Ministerie.

Feit: bezit van 5 tot 30 gram cannabis voor eigen gebruik
Straf: maximaal 1 maand gevangenisstraf en/of € 3.350 euro boete

Feit: een joint op straat opsteken
Straf: dit is in sommige delen van gemeentes strafbaar gesteld om overlast op straat aan te pakken. De straf is lokaal vastgesteld

Feit: meer dan 5 hennepplanten telen
Straf: maximaal 6 jaar gevangenisstraf en/of € 67.000 boete

De Nederlandse regels rondom drugs staan in de externe link: Opiumwet. Als bijlage bij deze wet zijn twee lijsten opgenomen met illegale middelen.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/drugs/softdrugs

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod

De Nederlandse politie kan je dus wel aanhouden EN veroordelen.
Bij Terneuzen zijn ( waren) behoorlijk vaak fuik controle's.

Iedere auto word ( werd, sinds de sluiting van checkpoint) van de weg gehaald en oppervlakkig gecheckd. Heb je wiet mee? Dan zien ze dat al als smokkelwaar, jij kunt die 5 gram namelijk niet in 1km oproken.

Bij 5 gram kunne ze je auto zeker in bewaring stellen, je krijg hem uiteraard terug maar ze gaan gewoon even checken of die 5 gram ook 5 gram is en er niet nog een kilo'tje ergens verstopt ligt.

Afhankelijk van de hoeveelheid, je medewerking en verleden blijft het bij het afpakken van je wiet. Maar een boete en je auto een aantal dagen kwijt is zeker geen uitzondering.

Je strafblad blijft wel blanco.

Purple haze

Bewuste gebruiker

Bij meer dan 3 gram in België gaan ze je pas vervolgen. dus heb je minder dan 3 gram bij je is er niks aan de hand.

belle316

Newbie

Dus je strafblad blijft wel blanco da's goed want vriend van me ging met de trein terug, moest overstappen in Roosendaal en werd daar aangehouden door de politie (met hond)

en voor de genen die aanraden van het in je onderbroek te stoppen- daar hadden ze op het politie kantoor blijkbaar toch eens aangevoeld hoor :openmouth:

Het was 5 gram-maar aangezien die niet in Belgie aangehouden was maar in Nederland neem ik aan dat die in Belgie niet vervolgd wordt. Ik neem aan dat we geen schrik hoeven te hebben van interpol :grin:

bedankt voor all reacties

Bovenaan