Dagje concerta

Sally Tessio

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Teringggggggg, heb voor het eerst even een dagje aan de concerta gezeten. Of naja, het dagje lijkt nog niet voorbij. Wtf ouwe, ik wist niet dat dat spul (64mg jetser) zo sterk zou zijn. Dagje studeren voor de aankomende tentamenweek, and study I did. Om 13:30 ingenomen en tot 22:30 gestudeerd zonder in de tussentijd iets te eten of een break te houden van langer dan 10 minuten. Ergens wil ik het mini-speed noemen, maar dat doet het middel geen eer aan. Heel erg vergelijkbaar met een snuif pep, alleen iets minder opgefokt, minder wijde pupillen, minder kaak- en spierdpanning, minder rusteloosheid, etc. Maar, absoluut niet veel minder. Inmiddels een half uurtje thuis en slapen gaat er de komende paar uur niet inzitten, vrees ik. Wat ziek dat ze dit aan ADHD dreuteltjes geven, weet niet wat ik daar van moet denken. Weet je wat, ik vraag het aan jullie, dan heeft dit topic tenminste nog een beetje zin. Concerta voor ADHD koters of not done? Fijne nacht nog!

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Word nu wel nieuwsgierig door jouw verhaal, heb zelf alleen ervaring met methylfenidaat zonder verlengde afgifte (Ritalin en co). Ik vind het een handig stofje maar ook niet súper bijzonder, gebruik het sporadisch (10mg) als ik amper geslapen heb en toch de hele dag iets moet presteren voor werk. Vooral voor de wakkerheid die het geeft dus. Krijg er wel een bepaalde focus van, de ene keer meer dan de andere keer, maar zou het voor mijzelf geen tovermiddel voor concentratie noemen. Heb vaak ook een mild dipje van van ongeveer een uurtje als het uitwerkt. Beetje geprikkeld, soort van mist in mijn hoofd, soms ook hoofdpijn. Ben wel benieuwd of Concerta me om die reden beter zou bevallen. De rebound zou minder aanwezig moeten zijn.

Ik weet niet of het not done is dat methylfenidaat aan kinderen met ADHD wordt voorgeschreven. Mensen die ADHD hebben reageren er natuurlijk doorgaans anders op dan wij. Dus ik denk dat je onze ervaring in het geheel moeilijk met die van hen kunt vergelijken. Heb wel het idee dat dit soort middelen te makkelijk worden voorgeschreven. Het zou per individueel geval grondig bekeken moeten worden of het wel nodig en/of verstandig is, denk dat die grondigheid er tegenwoordig toch te vaak aan schort.

Had je al eerdere ervaringen met methylfenidaat (anders dan concerta) of niet?

Gabbertje

Wijs gebruiker
Ik heb zelf 8 jaar lang ritalin gebruikt voor me ADHD, voor mensen met ADHD is het een rust gevend middel.

Onze hoofd gaat 24/7 door, wij denken niet over 1 ding na maar over 100 tegelijkertijd. Zeker kinderen met ADHD hebben ritalin/concerta nodig. Op die leeftijd kun je nog niet omgaan met die extreme drukte in je hoofd en lichaam. Dat leer je pas echt als je rond de 12/13 bent.

Ik vind het toch wel grappig dat je heel anders reageerde op ritalin/concerta als ik. Ik heb nog nooit mogen ervaren dat ik er druk van werdt. Juist hoe langer ik het gebruikte (ik zat aan de maximale dossis) hoe meer ik er een zombie van werdt. Dat is overigens ook de reden dan ik op me 13/14de er uit het niets mee ben gestopt.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
In mijn optiek wordt het veel te snel voorgeschreven en zouden ze eerst veiligere en gezondere alternatieven moeten proberen. Maarja veel alternatieven kosten ook meer tijd en dus geld.

Ik wil nog wel het fabeltje weg nemen dat adhders er anders op zouden reageren dan niet adhders. Dit zit hem vooral in de dosis en de gevoeligheid. Niet adhders worden ook rustig van stimulanten, maar dan bij veel lagere doseringen. Adhders kunnen net zo goed dan weer druk worden van stimulanten maar dan op veel hogere doseringen. Wat ik nu zeg is een beetje simpel vertaald, maar adhders hebben gewoon minder dopamine van zichzelf beschikbaar eigenlijk. Hierdoor ligt hun drempel om er druk van te worden ook veel hoger.

Verder is het eigenlijk jammer maar wel begrijpelijk dat Ritalin meestal wordt voorgeschreven ipv dexamfetamine. Ritalin staat echt bekend om de vele vervelende bijwerkingen en is zeker bij langdurig gebruik een vervelende stimulant zoals HardcoreGabber ook aangeeft. Dexamfetamine is in dat opzicht veel fijner, alleen ook veel gevoeliger voor misbruik.

Onze hoofd gaat 24/7 door, wij denken niet over 1 ding na maar over 100 tegelijkertijd. Zeker kinderen met ADHD hebben ritalin/concerta nodig. Op die leeftijd kun je nog niet omgaan met die extreme drukte in je hoofd en lichaam. Dat leer je pas echt als je rond de 12/13 bent.

Er zijn mensen die anders beweren. Vaak zijn mensen die ''lijden'' aan ADHD/ADD erg impulsief en kunstzinnig. Ik keek laatst een documentaire van de artiest Kyteman. Hij ''lijdt' ook aan ADHD, maar heeft nooit enige vorm van medicatie gebruikt. Hij was hier achteraf bezien ook heel erg blij mee. Hij is in de veronderstelling dat hij met medicatie het nooit zo ver had kunnen schoppen, omdat hij dan totaal afgestompt zou zijn geraakt.

Voor iedereen is het natuurlijk verschillend. Als het jou helpt moet je vooral doorgaan. Onder het studeren schijnt het inderdaad wel heel erg relaxed te zijn.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Nog vergeten te vermelden. Ik heb ook wel eens op Ritalin gestudeerd en het helpt zeker. Maar papers erop schrijven vond ik het meer geschikt voor, die ram je er dan gewoon uit. Studeren op amfetamine is helemaal top, maar dat heb ik maar 2 keer gedaan ofzo omdat ik bang was het anders niet meer zonder te kunnen en snel naar een verslaving toe zou gaan.

Ik gebruikte dit soort middelen eigenlijk heel sporadisch als ik echt in nood zat qua tijd.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Zeker kinderen met ADHD hebben ritalin/concerta nodig. Op die leeftijd kun je nog niet omgaan met die extreme drukte in je hoofd en lichaam. Dat leer je pas echt als je rond de 12/13 bent.
Dat ben ik niet met je eens. Er zullen vast “gevallen” zijnwaarbij het bijna onmogelijk is zonder medicijnen maar de meeste, juist kinderen, kunnen best goed zonder. Er zijn vele therapieën die wel degelijk iemand helpen omgaan met hun ADHD. ADHD etc is niet te genezen, ook niet met medicatie. Medicatie ondrukt het maar geneest niet. In mijn ogen (en dat hebben mijn ouders en later ikzelf ook voor mij gedaan) is therpie en leren omgaan met een veel betere optie waar je later ook veel meer aan hebt dat dat pilletje. Met dat pilletje leer je niets.

In mijn optiek wordt het veel te snel voorgeschreven en zouden ze eerst veiligere en gezondere alternatieven moeten proberen. Maarja veel alternatieven kosten ook meer tijd en dus geld.

Dat is idd het probleem. Het moet snel, makkelijk en zonder gedoe. Dat kan niet met therapie, dat duurt langer en kost een hoop inzet. Zowel van de ouders als van het kind. Helaas moet er veel te veel met een quick fix, pilletje vlotte makkelijke oplossing. Men zou echt veel en veel meer TIJD aan hun adhd kids moeten geven ipv een pilletje.
Al die doped up kids zijn niet goed. Leer er mee omgaan en je hebt de helft al opgelost.
Ja het werkt echt therapie, ik weet het. Je moet der alleen echt wat voor doen ja.

Sally Tessio

Bewuste gebruiker
Tripreporter
@Roze olifant Ik had als het goed is wel de sterkste dosering die ze voorschrijven en ik heb de pil in zijn geheel ingenomen. Later zei iemand me dat ik bijvoorbeeld ook de helft had kunnen nemen, maar hier heb ik helemaal niet stil bij gestaan. De pil had ook geen breuklijn, dus dat leek me apart om te doen.
De ervaring kwam heel dicht bij mijn enigste ervaring met speed (i.c.m. mdma, dus oneerlijk vergelijkingsmateriaal). Ik had spier- en kaakspanning, verwijde pupillen, was erg alert, kon me hyper focussen en voelde me later op de avond ook zelfverzekerder dan anders toen ik de standaard reeks aan hygiënische verplichtingen voor de spiegel doorliep. Het was wel allemaal milder en minder opgefokt. Zo heb ik een half uur gestaan in de TL buis winkel van metro 54 in Amsterdam zonder dat het iemand op leek te vallen dat ik aan een amfetamine zat. Ik heb vrij prominente jukbeenderen, snel last van blauwige wallen en mijn pupillen verwijden veel extremer dan bij andere 'gebruikers' van amfetaminen, waardoor ik al snel met een schijnbaar ingevallen gezicht en enorme doppen rondloop als ik wat heb gebruikt. Zo ook weer tijdens ADE, waar ik me achteraf dood aan ergerde. Ik denk dan ook letterlijk dat ik dit ga vervangen voor mdma. Het duurt lang, het 'vlaagt' niet, je behoudt de controle over jezelf een stuk beter, het is allemaal ietsje minder opgefokt, etc. Ik had het wel rond 13:30 pas genomen en toen ik om 23:30 naar bed wilde was er geen mogelijkheid dat ik in slaap zou komen. Ik ben afgelopen nacht af en toe half ingedommeld, maar heb praktisch de hele nacht niet kunnen slapen. Pas om 08:00 viel ik in slaap. De werkingsduur zou een uur of 10 tot 12 moeten zijn, maar dit liep bij mij richting de 16, 17 uur. Ik heb de nacht ook nog vrij actief doorgebracht, want mijn libido schoot door het plafond heen. :sweatsmile:

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Ik wil nog wel het fabeltje weg nemen dat adhders er anders op zouden reageren dan niet adhders. Dit zit hem vooral in de dosis en de gevoeligheid. Niet adhders worden ook rustig van stimulanten, maar dan bij veel lagere doseringen. Adhders kunnen net zo goed dan weer druk worden van stimulanten maar dan op veel hogere doseringen. Wat ik nu zeg is een beetje simpel vertaald, maar adhders hebben gewoon minder dopamine van zichzelf beschikbaar eigenlijk. Hierdoor ligt hun drempel om er druk van te worden ook veel hoger.

Ja, sorry, ik bracht het wat onhandig. De werking van het medicijn is natuurlijk niet fundamenteel anders (in beide gevallen minder heropname van dopamine en noradrenaline uit synaps, dus stimulerend) maar hangt wel af van de toestand van je brein. Ik denk daarom dat we hoe wij op een pilletje methylfenidaat reageren niet direct kunnen vergelijken met hoe een ADHD’er dit ervaart. Thanks voor de nuance. Dat niet-ADHD’ers er ook rustig van kunnen worden op lage dosis wist ik trouwens niet, ik dacht dat dat zich beperkte tot zich geordend/gefocust voelen.

@Roze olifant Ik had als het goed is wel de sterkste dosering die ze voorschrijven en ik heb de pil in zijn geheel ingenomen. Later zei iemand me dat ik bijvoorbeeld ook de helft had kunnen nemen, maar hier heb ik helemaal niet stil bij gestaan. De pil had ook geen breuklijn, dus dat leek me apart om te doen.
De ervaring kwam heel dicht bij mijn enigste ervaring met speed (i.c.m. mdma, dus oneerlijk vergelijkingsmateriaal). Ik had spier- en kaakspanning, verwijde pupillen, was erg alert, kon me hyper focussen en voelde me later op de avond ook zelfverzekerder dan anders toen ik de standaard reeks aan hygiënische verplichtingen voor de spiegel doorliep. Het was wel allemaal milder en minder opgefokt. Zo heb ik een half uur gestaan in de TL buis winkel van metro 54 in Amsterdam zonder dat het iemand op leek te vallen dat ik aan een amfetamine zat. Ik heb vrij prominente jukbeenderen, snel last van blauwige wallen en mijn pupillen verwijden veel extremer dan bij andere 'gebruikers' van amfetaminen, waardoor ik al snel met een schijnbaar ingevallen gezicht en enorme doppen rondloop als ik wat heb gebruikt. Zo ook weer tijdens ADE, waar ik me achteraf dood aan ergerde. Ik denk dan ook letterlijk dat ik dit ga vervangen voor mdma. Het duurt lang, het 'vlaagt' niet, je behoudt de controle over jezelf een stuk beter, het is allemaal ietsje minder opgefokt, etc. Ik had het wel rond 13:30 pas genomen en toen ik om 23:30 naar bed wilde was er geen mogelijkheid dat ik in slaap zou komen. Ik ben afgelopen nacht af en toe half ingedommeld, maar heb praktisch de hele nacht niet kunnen slapen. Pas om 08:00 viel ik in slaap. De werkingsduur zou een uur of 10 tot 12 moeten zijn, maar dit liep bij mij richting de 16, 17 uur. Ik heb de nacht ook nog vrij actief doorgebracht, want mijn libido schoot door het plafond heen. :sweatsmile:

Haha, klinkt echt best aantrekkelijk! Echt een veel langere en stabielere werking dan de normale methylfenidaat zo te horen en ook veel intenser (maar dat kan de dosis zijn geweest, vraag me dan wel af wat die exact was?). * zet Concerta op to do list * :relieved:

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Dat niet-ADHD’ers er ook rustig van kunnen worden op lage dosis wist ik trouwens niet, ik dacht dat dat zich beperkte tot zich geordend/gefocust voelen.
Dat geordende of gefocuste gevoel is wat je rustig maakt, dit geldt volgens mij zowel voor mensen met als zonder adhd. Ik wordt van een lage dosis amfetamine in ieder geval best rustig. Nu moet ik wel zeggen dat ik wel eens het vermoeden heb dat ik misschien een lichte vorm van add heb. Maar zie het ook bij anderen die niet een adhd diagnose hebben.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Dat geordende of gefocuste gevoel is wat je rustig maakt, dit geldt volgens mij zowel voor mensen met als zonder adhd. Ik wordt van een lage dosis amfetamine in ieder geval best rustig. Nu moet ik wel zeggen dat ik wel eens het vermoeden heb dat ik misschien een lichte vorm van add heb. Maar zie het ook bij anderen die niet een adhd diagnose hebben.

Hm oké, dat zou ik dan wel eens een keer willen uit willen proberen met amfetamine. Aangezien ik ook de concentratie heb van een goudvis. Niet dat ik daar als oplossing speed voor zou willen gebruiken want dan is het einde natuurlijk totaal zoek. Maar vind het wel een boeiend experiment. Over welke dosis heb je het dan ongeveer?

Van 10 mg methylfenidaat krijg ik wel tunnelvisie/focus en ik word niet echt druk ofzo, maar het voelt lichamelijk ook zeker niet aan als rustig.

Ik vond Concerta eigenlijk maar saai spul. Eenmalig gebruikt, de hele nacht wakker gebleven; een vlak gevoel. Vond het toentertijd niet voor herhaling vatbaar.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Hm oké, dat zou ik dan wel eens een keer willen uit willen proberen met amfetamine. Aangezien ik ook de concentratie heb van een goudvis. Niet dat ik daar als oplossing speed voor zou willen gebruiken want dan is het einde natuurlijk totaal zoek. Maar vind het wel een boeiend experiment. Over welke dosis heb je het dan ongeveer?
Ik weet het niet meer precies, maar denk zo 5 a 10mg.

Bovenaan