Cross Addiction

_shikantaza

Badass junkie
Cross Addiction, tijdens mijn behandelingen en op meetings heb ik er genoeg over gehoord. Op het forum hier is er niet heel veel over te vinden.
Toch denk ik dat het een nuttig onderwerp is om in dit subforum te (blijven) benoemen.

Mijn middelengebruik heb ik dankzij een gedegen dagelijks onderhoud wel op orde. Trek heb ik niet meer, ik houd m'n gesteldheid met voldoende (herstelgerelateerd) contact wel op peil. En toch heb ik de afgelopen maanden in een cross addiction gezeten. En als ik terugkijk had ik het in de
gaten kunnen hebben. Maar dat was niet zo en dat is ook OK.

Einde van de zomer ben ik verhuisd, weer op mezelf wonen na een paar jaar bij mijn ouders. Tijdens het klussen merkte ik al dat ik zin kreeg ik
snaaierij. Voor de lunch een sauczijenbroodje. Een zakkie M&Ms voor wat snelle energie na een paar uur schilderen en laminaat leggen. En die trend
zette zich door nadat ik daadwerkelijk in mijn fijne nieuwe appartementje trok. in December eindigde dat met vrijwel dagelijks in de avond een
zak chips, nootjes, en/of snoepjes en koekjes. Mijn werkkleding begon steeds strakker te zitten en op de weegschaal gaan staan vond ik steeds
lastiger.

En het hele verloop van de snack attacks leek heel erg op gebruik. 's Avonds ogenschijnlijk uit het niets kwam de gedachten op ("ping!") om even
naar de supermarkt te lopen voor wat lekkers. Iets kleins. Maar in de supermarkt werd dat groter. Net zoals ik ging pinnen voor m'n dealer - vandaag
haal ik er 2. Maar bij de pinautomaat haalde ik dan genoeg voor 3. Afrekenen uiteraard bij de zelfscan, en dan in een ondoorzichtige plastic tas
mee naar huis. Alleen, in de slaapkamer met een serie of film en m'n bakje chips. En daarna nog een bakje en nog 1. Totdat de zak leeg was. En
dan met een te volle buik en spijt gaan slapen. Terwijl ik precies wist dat ik daar zou eindigen als ik naar de supermarkt zou lopen.

Hoezo eigenwijs? Hoezo hardleers? Hoezo m'n zin willen?

De oorzaak? Ik kan van alles beredeneren. Voor mijn gevoel komt het uit het niets, maar dat was met Cocaïne net zo. Ik kom er wel achter als ik
de juiste dingen ga doen. Zodra ik het onde controle krijg, zal ik in gaan zien wat ik weggewerkt heb. En zolang ik daar aan blijf werken zal ik
me er bewust van blijven. Als ik het allemaal ga proberen te bedenken, wordt het alleen maar moeilijker.

Ik ben nu als goed voornemen gestopt met snaaierij kopen. Als de ping komt ga ik mediteren en ik ben begonnen er over te praten met fellows.
Ik probeer m'n cross addiction in het licht te zetten. Dat vindt verslaving maar niks. Maarja, wat zal de volgende cross addiction worden? Ik kan het
alleen maar gaan meemaken en de patronen gaan herkennen. Maar ook zo leer ik mezelf weer beter kennen.

Een heel epistel al met al. Ik zou het fijn vinden als jullie je ervaringen met cross addiction zouden willen delen 😋

Hippie Langwaus

DF-koning
Cross addiction is voor mij zeer herkenbaar en ook het bewijs dat verslaving niet primair aan één middel is te koppelen. De verslaving zit veel dieper. Die heeft een andere oorzaak dan (te vaak) een middel gebruiken.

Ik kan stoppen met alcoholgebruik, maar dan ga ik meer blowen en andersom. Ga ik met beide stoppen, dan zoek ik iets anders om de 'drang' te bevredigen. Obsessief met een hobby of werk bezig zijn, nog een ander middel gebruiken, belachelijk veel koffie drinken, snacken, extreem sporten (voor mijn doen 🙂), de hele dag DF checken of een serie bingewatchen.

Mooi dat je het herkent, maar best lastig om niet in een andere obsessie te geraken als je nu besluit te stoppen met het snoepen en snacken.

_shikantaza

Badass junkie
Cross addiction is voor mij zeer herkenbaar en ook het bewijs dat verslaving niet primair aan één middel is te koppelen. De verslaving zit veel dieper. Die heeft een andere oorzaak dan (te vaak) een middel gebruiken.

Ik kan stoppen met alcoholgebruik, maar dan ga ik meer blowen en andersom. Ga ik met beide stoppen, dan zoek ik iets anders om de 'drang' te bevredigen. Obsessief met een hobby of werk bezig zijn, nog een ander middel gebruiken, belachelijk veel koffie drinken, snacken, extreem sporten (voor mijn doen 🙂), de hele dag DF checken of een serie bingewatchen.

Mooi dat je het herkent, maar best lastig om niet in een andere obsessie te geraken als je nu besluit te stoppen met het snoepen en snacken.
Dank voor het delen. Het is inderdaad tricky. Ergens ben ik ook wel benieuwd naar wat dat gekke hoofd van mij nou weer gaat verzinnen :wink:

Goed dat je dit topic opent en het nu iig bewust bent dat je hier last van hebt. En er nu open over bent en er wat aan probeert te doen.

Ik ben de meesteres van de Cross Addiction, alleen bij mij is het drugsgebruik eigenlijk pas de laatste verslaving op latere leeftijd (30+) geworden.
Maar al vanaf mijn tienertijd heb ik allerlei destructieve patronen gehad. Wat varieerde van ook teveel snacken/eetbuien hebben tot juist weer heel restrictief eten en veel sporten. Veel online zijn, zelfbeschadiging, veel shoppen, veel aandacht/seks van mannen zoeken etc.

Ik heb heel veel therapie gehad en ik kan ook een stuk constructiever met mijn emoties en uitdagingen in het leven omgaan nu gelukkig. De meeste dingen doe ik dan ook totaal niet meer gelukkig, zoals die zelfbeschadiging. Heel af en toe nog een keer dat ik wel snaai, maar echt eetbuien heb ik ook niet meer. En ook qua gezond leven zit ik wel in een goede balans nu en sla ik niet door naar het hele restrictieve en 6x per week sporten.

En mn drugsgebruik is ook echt veel minder en recreatief en niet meer uit een destructieve reden zoals eerst toen ik nog dagelijks en alleen gebruikte. Maar het is bij mij ook wel een valkuil dat ik ook altijd denk wat zal mijn hoofd weer voor wat anders bedenken. Want toen ik ging minderen met drugs was ik wel echt bang om heel erg in wat anders terug te vallen. Maar dat is gelukkig niet gebeurd dus💪

_shikantaza

Badass junkie
Goed dat je dit topic opent en het nu iig bewust bent dat je hier last van hebt. En er nu open over bent en er wat aan probeert te doen.

Ik ben de meesteres van de Cross Addiction, alleen bij mij is het drugsgebruik eigenlijk pas de laatste verslaving op latere leeftijd (30+) geworden.
Maar al vanaf mijn tienertijd heb ik allerlei destructieve patronen gehad. Wat varieerde van ook teveel snacken/eetbuien hebben tot juist weer heel restrictief eten en veel sporten. Veel online zijn, zelfbeschadiging, veel shoppen, veel aandacht/seks van mannen zoeken etc.

Ik heb heel veel therapie gehad en ik kan ook een stuk constructiever met mijn emoties en uitdagingen in het leven omgaan nu gelukkig. De meeste dingen doe ik dan ook totaal niet meer gelukkig, zoals die zelfbeschadiging. Heel af en toe nog een keer dat ik wel snaai, maar echt eetbuien heb ik ook niet meer. En ook qua gezond leven zit ik wel in een goede balans nu en sla ik niet door naar het hele restrictieve en 6x per week sporten.

En mn drugsgebruik is ook echt veel minder en recreatief en niet meer uit een destructieve reden zoals eerst toen ik nog dagelijks en alleen gebruikte. Maar het is bij mij ook wel een valkuil dat ik ook altijd denk wat zal mijn hoofd weer voor wat anders bedenken. Want toen ik ging minderen met drugs was ik wel echt bang om heel erg in wat anders terug te vallen. Maar dat is gelukkig niet gebeurd dus💪
Wat heb jij gedaan om niet meer toe te hoeven geven aan de eetbui-impuls?

Wat heb jij gedaan om niet meer toe te hoeven geven aan de eetbui-impuls?

Net als wat jij doet eerst dus bewust leren omgaan met die emoties, ze op te merken en te voelen. Ik heb bijvoorbeeld een VERS-training gevolgd maar ook ACT en meditatie/mindfulness. Verder constructieve manieren geleerd om daarna bijvoorbeeld afleiding te zoeken ipv te gaan eten. Dus naar buiten gaan wandelen zodat je ook uit de situatie bent waarin je normaal gaat eten. Dus idd niet in je eentje in bed gaan liggen, want dan heb je die associatie natuurlijk heel erg.

En je eetpatroon plannen. Dat is echt heel belangrijk. Zorgen dat je regelmatig en voldoende eet, genoeg eiwitten, voedzame koolhydraten, gezonde vetten, voldoende water drinken. Als ik bijvoorbeeld overdag te weinig en/of ongezond at hielp dat ook niet mee. En soms ook praktische dingen als mijn pinpas aan mijn toenmalige partner meegeven als hij ging werken dat ik geen eetbui voedsel kon halen.

_shikantaza

Badass junkie
Net als wat jij doet eerst dus bewust leren omgaan met die emoties, ze op te merken en te voelen. Ik heb bijvoorbeeld een VERS-training gevolgd maar ook ACT en meditatie/mindfulness. Verder constructieve manieren geleerd om daarna bijvoorbeeld afleiding te zoeken ipv te gaan eten. Dus naar buiten gaan wandelen zodat je ook uit de situatie bent waarin je normaal gaat eten. Dus idd niet in je eentje in bed gaan liggen, want dan heb je die associatie natuurlijk heel erg.

En je eetpatroon plannen. Dat is echt heel belangrijk. Zorgen dat je regelmatig en voldoende eet, genoeg eiwitten, voedzame koolhydraten, gezonde vetten, voldoende water drinken. Als ik bijvoorbeeld overdag te weinig en/of ongezond at hielp dat ook niet mee. En soms ook praktische dingen als mijn pinpas aan mijn toenmalige partner meegeven als hij ging werken dat ik geen eetbui voedsel kon halen.
Thanks. Dit ga ik de komende tijd inzetten voor mezelf. Dan komt vast wel bovendrijven wat ik in mezelf kan veranderen om dit niet meer te hoeven doen.

Manu76

Badass junkie
Ik herken het. Ik denk tegenwoordig altijd dat we verslaafd zijn aan onze gewoontes. Het is mentaal zo zwaar op een bepaalde leeftijd om dagelijks andere zaken te doen en niet op de automatische piloot te gaan.

Maar met een beetje aanschroeven en met lange termijn doelen, kan ik wel verslaafd raken aan goede gewoontes.

Veel Gym, dagelijks lezen, dagelijks dagboekje (de wens om dagelijks te mediteren...) dagelijks aan juiste voeding werken ed.

Goede patroon volgen lukt me trouwens beter alleen dan wanneer mijn vriendin er is. Dan zie ik mezelf jammer genoeg nog altijd terugvallen in ongezonder eetpatroon..

Wat probeer je te bereiken in de komende jaren en zijn er terugkomende activiteiten die tegenstrijdig zijn met je doelstellingen?

Neo-Shulginist

Badass junkie
Ik zat laatst wat documentaires te kijken over sportscholen, en ook daar zie je dat er veel mensen zijn met een obsessief gedrag wat wel héél erg lijkt op verslaving. Nou is sporten natuurlijk op zichzelf gezond, maar niet als alles ervoor moet wijken.

Deze maand ben ik ook begonnen met crossfit en fitness. Maar je wordt ook echt meteen in zo'n wereld gegooid. Iedereen is bezig met bepaalde gains: daar een centimeter erbij, iets lager een centimeter eraf. Veel eiwitten vreten. En dan ook rusten tussendoor! Maar vooral zodat je extra gains kunt hebben. Want stress is slecht voor de spieren!

Ik doe nu wel even allerlei apps en voedingadviezen enzo. Maar dat is even om te helpen een nieuwe routine te zetten. En daarna weer snel vergeten om calorieën te tellen.

Wat mij betreft is het makkelijkst met dit soort dingen om alle onnodige zaken uit je leven te bannen. In de supermarkt loop je gewoon de schappen met chips, bier, en koekjes voorbij. Wat je niet hebt kun je niet eten. En dan zelf je eten koken. Je gaat dan haast automatisch al gezonder eten, en op meer gezette tijden.

Oh en ik weet niet of je frisdrank drinkt. Maar STOP DAARMEE.

Als je dan ook nog even oplet op de gezellige gelegenheden. Je weet wel, kaasje hier, borrelnootje daar. Dan ben je er eigenlijk wel. Je hebt dat allemaal echt niet nodig.

Het probleem met dit soort dingen is ook gewoon dat we een voedselomgeving hebben waarin ruim 80% van het aanbod ongezond is. En bedrijven die dat aanbieden gaan best ver in allerlei schreeuwerige reclames en opdringerige aanbiedingen. Ze pakken je vooral op plekken waar ze weten dat je wat minder oplet: bijvoorveeld als je gestrest of moe bent, of in gezelschap met anderen.

Wat dat betreft is het een goed idee om weekboodschappen te doen op de markt. Ik heb ook een paar jaar bij een community-supported agriculture (CSA) gezeten. Dat was sowieso leuk, want dan kon ik wekelijks mijn eigen groenten komen oogsten. Het kost even wat investering qua tijd. Maar mijn ervaring was dat het een geweldige ontspanning was. Ik ging er ook heel anders van eten: meer kijken wat er die week/maand beschikbaar is, en daar dan iets mee proberen te koken. Dat is dan weer een leuke creatieve uitdaging. Zo houd je jezelf bezig met dingen die ontspannend en gezond zijn. En op die akker staat de boer niet te schreeuwen of je nog een zak chips moet.

Verder zie ik bij mezelf dat ik nogal grote porties eet. Daar zit ook een beetje die hebberigheid van verslaving he. Want ik moet - NU METEEN - zoveel mogelijk bevrediging. Terwijl ik best weet dat het nou eenmaal 20 minuten duurt voordat je brein het signaal van de maag ontvangt 'ja, dit is goed zo hoor!'

Daarachter zit natuurlijk allerlei onrustig, impulsiviteit, onbevredigendheid, en prikkeldrang. Uiteindelijk zijn dat allemaal varianten op verlangens. En hoe sneller je die herkent, des te meer controle je erover krijgt.

Laatst bewerkt:

De Zandman

DF-koning
Dit topic is al wel wat ouder, maar ik vind het een verdomd goed topic, en daarom bump ik het.
Ikzelf heb ook een echte cross addiction mogen ervaren.
Bij mij ging het om alcohol en benzo's tegelijk. Dat heeft tot werkelijk bizarre situaties geleid moet ik toegeven.
Na het drinken van enkele liters trappistenbier nog wat temesta innemen bijvoorbeeld.
Dat klapte na slechts enkele minuten in als die trap van een drachtige kameel in volle galop met peper in haar reet!
Allerlei dwaze en beschamende activiteiten waren het gevolg. Dingen, waarvan ik nu nog altijd spijt heb.
Dan ook nog eens een joint erbij was de kers op de taart.
Het lukte mij niet eens om de hele joint op te roken. Meestal ging ik gestrekt, of kreeg ik een gigantische vreetkick.

Moraal van dit verhaal:
Herken je bij jezelf een cross addiction?
Dan wordt het de hoogste tijd om hulp te zoeken!
Anders ga je jezelf schade berokkenen.
Begin hier niet mee!
Het stoppen is erg, erg moeilijk en lukt je zeer waarschijnlijk niet in je uppie.....niet aan beginnen dus!

De Zandman

DF-koning
Ik begrijp het en het is ook logisch.
Maar je kunt het verleden niet veranderen, wel hoe je er zelf naar kijkt.
Je bent een goed mens @De Zandman ❤️
Dank je wel!
Ik vind mezelf niet bepaald een goed mens, en in mijn tijd bij het Vreemdelingenlegioen was ik dat zeker niet....maar ja. Dat was vroeger, zullen we maar zeggen.
Deze cross addiction heeft me iig vreselijk veel gekost. Geld, reputatie, vrienden.
Ik heb willen waarschuwen in dit topic, zonder belerend te willen zijn.
Mss heeft iemand er iets aan, dit hele verhaal...

_shikantaza

Badass junkie
Dank je wel!
Ik vind mezelf niet bepaald een goed mens, en in mijn tijd bij het Vreemdelingenlegioen was ik dat zeker niet....maar ja. Dat was vroeger, zullen we maar zeggen.
Deze cross addiction heeft me iig vreselijk veel gekost. Geld, reputatie, vrienden.
Ik heb willen waarschuwen in dit topic, zonder belerend te willen zijn.
Mss heeft iemand er iets aan, dit hele verhaal...
Het belangrijkste is dat je nu een goed mens bent. En daar ben ik van overtuigd 😘

SneeuwStorm

Wijs gebruiker
Ha, dat is mooi om te horen!
Dank je wel voor dit mooie berichtje!
Ja, de laatste 7 jaren doe ik mijn best om idd een goed mens te zijn...of dat altijd lukt, blijft de vraag.
Doet mij denken aan "Life can only be understood backwards, but we have to live it forwards." Quote uit de geweldige "kleifilm" Memoir of a Snail. Filmtip! Nu in het filmhuis.

De Zandman

DF-koning
Off Topic:
Die slagzin getuigt van een groot inzicht, en behelst een waarheid die sluit als de deur van een bankkluis.
Het draait om de toekomst. En minder of niet ( meer) om het verleden.
Aan het verleden kan je jammer genoeg bijna niet iets veranderen. Gedane zaken nemen geen keer!
De toekomst. Daar heb je invloed op, daarin kun je nog schuiven.
On Topic:
Een cross addiction is iets, waarin je in je toekomst zo snel mogelijk kunt en moet optreden.
Vaak is het doorbreken daarvan slechts mogelijk indien je één van de twee of meer verslavingen, aanpakt. Twee of meer tegelijk is dubbel zo moeilijk...ik deed dit klinisch, met een streng regime en een boordevol programma.
Ik kickte af van de drank en van de benzo's.
In 6 weken. Ontzettend was het.
Dat maakt, dat ik mij nu wel twee keer zal bedenken om weer te gaan drinken, en ook geen benzo's meer te nemen alhoewel ik één keer een kleine terugval in die verdomde benzo's heb gehad. Ik stopte na een week nèt op tijd voordat ik weer naar de kloten zou gaan met die rotzooi.
Cross addiction? Doe er iets aan!

Shitzooi

Belezen gebruiker
Ik was 13 maanden clean, daarvoor 4 maanden. In de kliniek begonnen de eetbuien weer. Was 10 kg in 5 weken aangekomen. Ik struggle met eetstoornissen sinds ik 15 ben. Anorexia en boulimia. Me eetstoornis ‘verdween’ toen ik in actieve verslaving zat. Sinds ik dus in herstel ging kwam de eetstoornis helemaal terug.
na 13 maanden was ik terug gevallen. Ik zat er zo doorheen met de eetbuien en door me eetstoornis heb ik ergens nog steeds de gedachte dat ik liever aan de coke zit en slank ben dan clean en eetbuien heb en dus aankom. Voor mij zijn eetbuien inderdaad hetzelfde als gebruiken, het voelt als kiezen tussen twee kwaden.
ik ging weer terug in herstel en was 88 dagen clean. Maar ben toch weer terug gevallen. Ik had de stap genomen om naar AO meeting te gaan vorige week.
vandaag werden de eetbuien me te veel. Ik voel me echt verschrikkelijk over mezelf. De controle verlies. En ik heb dus weer opgepakt.

Jazz35

Wijs gebruiker
Interessant en een voor mij zeer relevant topic. Inmiddels durf ik wel te zeggen dat ik een addict ben. Is het niet aan wiet, dan is het wel aan drank. Is het niet aan drank, dan is het wel aan benzo's. Is het niet aan benzo's, dan is het wel aan 3mmc. Mag 3mmc van mezelf niet meer? Ach joh, no problem. Dan pak ik toch 2mmc! Mag ik even geen drugs van mezelf. dan zoek ik op een andere manier de spanning op. Ga ik bijvoorbeeld stand-up comedy doen! Of megaspannende trainingen geven. Of ik begin een open relatie en ga daten met veel te jonge mannen. Hoe bedoel je aandachtsgeil. Mijn meest gezonde verslaving is (gelukkig!) sporten. Die is er al lang en die gaat ook nooit meer weg. Maar cross addiction: lang dacht ik dat het onzin was. Inmiddels weet ik beter. 🙈 :tilttearlaugh:

je moeder

Wijs gebruiker
En het hele verloop van de snack attacks leek heel erg op gebruik.
Ik betwijfel of dit wel echt kruisverslaving is.
Jou snacks zijn zo geëngineerd om onweerstaanbaar te zijn.

Deze docu legt het heel mooi uit. Overal is over nagedacht ; hoe een zak chips aanvoelt, dat knisperen van zon zak associeren we met “vers”. Zelfs de manier waarom we het uit de zak graaien doet iets met ons.

Deze docu legt het heel mooi en goed uit, hoe het is begonnen in de jaren 70 en hoe het is geëvolueerd. Alle termen die fabrikanten gebruiken komen voorbij.

Die bbc docu kun je in Nederland niet kijken zonder vpn denk ik

Deze hier onder is een trailer, maar dat doet er eigenlijk niet toe want niemand gaat het kijken 😬

_shikantaza

Badass junkie
Oh, dat weet ik wel zeker.
Dat is 100% waar! Maar dat ik het stiekem doe, en de lege verpakkingen weg moffel heeft daar niets mee te maken. Dat is toch echt mijn verslaafde hoofd die dat verzint.
Deze docu legt het heel mooi uit. Overal is over nagedacht ; hoe een zak chips aanvoelt, dat knisperen van zon zak associeren we met “vers”. Zelfs de manier waarom we het uit de zak graaien doet iets met ons.

Deze docu legt het heel mooi en goed uit, hoe het is begonnen in de jaren 70 en hoe het is geëvolueerd. Alle termen die fabrikanten gebruiken komen voorbij.

Deze hier onder is een trailer, maar dat doet er eigenlijk niet toe want niemand gaat het kijken 😬
Cool. Klinkt leuk en interessant 👍

Neo-Shulginist

Badass junkie

Ik heb inderdaad zijn boek Ultra-processed People: Why do we all eat stuff that isn't food? And why can't we stop?
Het boek ligt helaas nog op mijn leesstapel. Dus ik kan zelf geen samenvatting geven. Dus goed dat je de docu deelt! :wink:

Dub Soldier

Experimenterende gebruiker
Cross Addiction, tijdens mijn behandelingen en op meetings heb ik er genoeg over gehoord. Op het forum hier is er niet heel veel over te vinden.
Toch denk ik dat het een nuttig onderwerp is om in dit subforum te (blijven) benoemen.

Mijn middelengebruik heb ik dankzij een gedegen dagelijks onderhoud wel op orde. Trek heb ik niet meer, ik houd m'n gesteldheid met voldoende (herstelgerelateerd) contact wel op peil. En toch heb ik de afgelopen maanden in een cross addiction gezeten. En als ik terugkijk had ik het in de
gaten kunnen hebben. Maar dat was niet zo en dat is ook OK.

Einde van de zomer ben ik verhuisd, weer op mezelf wonen na een paar jaar bij mijn ouders. Tijdens het klussen merkte ik al dat ik zin kreeg ik
snaaierij. Voor de lunch een sauczijenbroodje. Een zakkie M&Ms voor wat snelle energie na een paar uur schilderen en laminaat leggen. En die trend
zette zich door nadat ik daadwerkelijk in mijn fijne nieuwe appartementje trok. in December eindigde dat met vrijwel dagelijks in de avond een
zak chips, nootjes, en/of snoepjes en koekjes. Mijn werkkleding begon steeds strakker te zitten en op de weegschaal gaan staan vond ik steeds
lastiger.

En het hele verloop van de snack attacks leek heel erg op gebruik. 's Avonds ogenschijnlijk uit het niets kwam de gedachten op ("ping!") om even
naar de supermarkt te lopen voor wat lekkers. Iets kleins. Maar in de supermarkt werd dat groter. Net zoals ik ging pinnen voor m'n dealer - vandaag
haal ik er 2. Maar bij de pinautomaat haalde ik dan genoeg voor 3. Afrekenen uiteraard bij de zelfscan, en dan in een ondoorzichtige plastic tas
mee naar huis. Alleen, in de slaapkamer met een serie of film en m'n bakje chips. En daarna nog een bakje en nog 1. Totdat de zak leeg was. En
dan met een te volle buik en spijt gaan slapen. Terwijl ik precies wist dat ik daar zou eindigen als ik naar de supermarkt zou lopen.

Hoezo eigenwijs? Hoezo hardleers? Hoezo m'n zin willen?

De oorzaak? Ik kan van alles beredeneren. Voor mijn gevoel komt het uit het niets, maar dat was met Cocaïne net zo. Ik kom er wel achter als ik
de juiste dingen ga doen. Zodra ik het onde controle krijg, zal ik in gaan zien wat ik weggewerkt heb. En zolang ik daar aan blijf werken zal ik
me er bewust van blijven. Als ik het allemaal ga proberen te bedenken, wordt het alleen maar moeilijker.

Ik ben nu als goed voornemen gestopt met snaaierij kopen. Als de ping komt ga ik mediteren en ik ben begonnen er over te praten met fellows.
Ik probeer m'n cross addiction in het licht te zetten. Dat vindt verslaving maar niks. Maarja, wat zal de volgende cross addiction worden? Ik kan het
alleen maar gaan meemaken en de patronen gaan herkennen. Maar ook zo leer ik mezelf weer beter kennen.

Een heel epistel al met al. Ik zou het fijn vinden als jullie je ervaringen met cross addiction zouden willen delen 😋
Aard van het beestje. Ik zie het als perioden. In de ene gebruik ik drugs en in een andere uit het zich bv als koopverslaving als ik geen drugs gebruik. Het gaat allemaal weer voorbij. Zeg ik na langjarige ervaring hoor. Tis ook wederom verslaving en dat krijg je er niet meer uit. Dus kan het alleen maar accepteren en proberen zo'n cross verslaving niet uit de hand te laten lopen. Snap dat dat moeilijk is, maar tis wat het is. In jouw geval moet ik er wel bij zeggen dat snoepen vrij normaal is verslaafden. Ik heb zelf 3 jaar lang bv elke dag een zak snoep weggewerkt en de nodige chocoladerepen. Behoefte aan zoetigheid kan enorm zijn, vooral als je nog maar pas bent gestopt met drugs. Dus kan voor de rest alleen maar zeggen, blijf er bewust van en gebruik de tools die je hebt. Maar de behoefte aan een vorm van ontsnapping van het leven zal ws nooit verdwijnen en is ook een diep menselijke eigenschap.

Sjakka

Belezen gebruiker
Ik herken zó veel in wat hier gedeeld wordt. Vooral dat constante zoeken naar iets dat even verlichting geeft. Of het nu drugs is, snaaien, kopen, scrollen — het draait allemaal om dezelfde onderliggende drang: dopamine.

We zijn als mens nou eenmaal dopamine-gedreven. En als je dat systeem jarenlang overprikkelt met snelle beloningen, dan voelt iets ‘gezonds’ gewoon niet meer als voldoening. Je programmeert je lichaam letterlijk om alleen nog te reageren op excessieve prikkels.

Herstel is dan ook geen knop die je omzet, maar een langzaam traject waarin je je brein opnieuw moet leren belonen voor dingen die op lange termijn goed voor je zijn. Ritme, beweging, gezond eten, routine — het voelt in het begin bijna straf, maar op termijn bouw je weer échte stabiliteit op. En ja, onderweg val je soms. Maar zolang je het grotere plaatje blijft volgen, blijf je in beweging.

Respect voor iedereen hier die bewust durft te kijken naar die patronen. Alleen al dat is een grote stap.

Bovenaan