Caustic Soda, zuiverheid?

Soda uit de bouwmarkt?

• Alleen als er geen betere voor handen is

Stemmen: 0 0,0%
  • Ja hoor, geen probleem

• Alleen 99.98% of hoger, nee dus

• Totaal aantal stemmers
    0

Spy-gisch

Experimenterende gebruiker
Hallo,
Ik heb momenteel caustic soda van 99% volgens de verpakking. Het bedrijf waar het gemaakt word vertelde me dat het 98% is. Ik meen gelezen te hebben dat je toch wel minimaal 99,98% dient te gebruiken wil je jezelf niet direct vergiftigen. Weet iemand wat het werkelijke gevaar is als je een minder zuivere variant gebruikt? Hoe zuiver is de soda van de kruitvat?
Ik ben van plan met 100 ml gbl het te gaan proberen, een kleine test, hoeveel soda zou ik gebruiken?
Alvast bedankt

slunse

Bewuste gebruiker
100ml is 112 gram, 112 gedeeld door 28 maal 13 en je weet hoeveel NAOH je nodig hebt.
98procent zou ik niet gebruiken. die van het kruitvat is wel ok me dunkt

flexlexie

Newbie
Je bent echt stom bezig als je onzuivere NaOH gebruikt... die van de kruidvat kan nog wel geloof ik, maar zou m het luiefst ook willen afraden.

Is je GBL wel zuiver genoeg ook??

Succes, en laat m wel meteen testen bij de gg & gd !!!
weet je tenminste wat er allemaal inzit....

succes en gezondheid

Spy-gisch

Bedankt voor het meedenken maar:Volgens mij is de naoh van de kruitvat net zo onzuiver.....Zo niet, waar baseren jullie op dat die van de kruitvat beter zou zijn, omdat dat wat algemener gebruikt word? GBL is zuiver als ik de leverancier moet geloven, 99.8 % geloof ik uit mn hoofd. Waar kan ik dan goeie soda vandaan halen? Als ik deze heb zal ik een uitgebreid productieverslag doen hier met foto's.

mind

Newbie
100x1.124=112.4/86.06=1.30 mol x40 =52 gram NAOH.

100 ml x dichtheid: mol gewicht x gewicht naoh

Spy-gisch

Zozo, hogere wiskunde.....ik ga er vanuit dat je gelijk hebt, heb nu toch ook maar kruitvat soda gehaald. Even wachten op engeland nog en dan aan de slag.
Thanx

mind

Newbie
ik zou alleen een lichte excess aan gbl gebruiken zodat je geen naoh binnenkrijgt.
de gbl die niet gereageerd is kan je eruit laten verdampen door het op 150 graden te laten verdampen.

Bovenaan