Ha Geneesmiddel,
Bedankt voor je uitgebreide reactie! En wat je zegt maakt zeker sense volgens mij. Al vraag ik me nog wel wat dingen af.
Een benzo is een handig hulpmiddel, maar jezelf in slaap forceren als de stimulant nog niet uitgewerkt is, is een gevaarlijk spelletje. Je gebruikt stimulerende stoffen die jouw heel graag wakker houden, waardoor je best wel extreme doses nodig hebt.
Ik snap wat je bedoelt. Nu moet ik stiekem wel toegeven dat ik een
sucker for stimulants ben, nog steeds. Verslaafd ben ik niet meer, maar als het op tafel ligt, geniet ik wel maximaal. Dat betekent niet dat ik alles voor de neuzen van de anderen wegstofzuig met mijn pepsnuit. Maar bij wijze van spreken om 21.00 uur stoppen met bijpakken om rond 02.00 à 03.00 uur te gaan slapen… Dat zou nog wel eens lastig kunnen worden.
Ik weet en begrijp ook goed dat het uiteindelijk natuurlijk beter is om überhaupt het ene middel niet te compenseren met het andere. Vroeger accepteerde ik ‘gewoon’ dat ik een nacht oversloeg of plafonddienst draaide. Wie strak wil staan, moet pijn lijden. 😬 Maar dat probeer ik nu toch echt zoveel mogelijk te voorkomen.
En nog even over die extreme dosering… 2 Etizolam is 4mg en daarmee sliep ik 9 van de 10 keer prima. 4mg is geen extreme dosis, toch?
Dit zijn tekenen dat je (te)veel hebt genomen, maar dat het stimulerende effect gewoon nog te sterk is om te slapen.
Wat je beter kunt doen is wachten tot de stimulant bijna helemaal is uitgewerkt. Dat kost helaas een aantal uren afhankelijk van wat je gebruikt, maar is wel de veiligste manier. Als je lichaamt dan wat meer tot rust is gekomen, kun je met een normale dosis benzo dat laatste zetje geven om te slapen.
Hmm, het 1e deel van je 1e zin verbaast me nogal. Ik heb pellets Pyrazolam van 3mg gekocht. Dat is een redelijk sterke dosis, maar nog niet echt topzwaar, toch?
Het 2e deel klinkt wel logisch, maar toch zit ik daar ook nog op te broeden.
Het verbaast me vooral dat mijn vriendin zo anders lijkt te reageren op Pyrazolam. Die valt supersnel en vast in slaap. Terwijl zij op die momenten ook best veel stimulanten op heeft en vaak op min of meer dezelfde momenten. Ja, haar doses (stimulanten) liggen wel iets lager dan die van mij, maar bij mij speelt gewenning een iets grotere rol en ik ben veel groter en zwaarder. En in ieder geval zijn op dat moment de stimulanten bij haar ook nog niet uitgewerkt.
Maar je hebt gelijk dat wachten beter zou zijn. Nadeel is dan wel dat je veel eerder moet stoppen of veel later kunt gaan slapen. Haha.
Het gevaar van gaan slapen op zeer hoge dosis benzodiazepinen onder invloed van stimulanten: het lukt om de stimulant te 'counteren' en je valt in slaap. Vervolgens werkt de stimulant uit, maar de benzo niet. Op dat moment zakt de stimulerende werking op jouw hart en ademhaling en zakt je hartslag en ademhaling frequentie. Je kan dan in een (lichte) comateuze toestand raken waardoor het zuurstofgehalte in je bloed daalt met hersenschade als gevolg.
Bestaat dit gevaar ook bij lagere doses benzodiazepinen? En wat is een zeer hoge dosis? Met Etizolam zat ik op 4 (en een heel enkele keer op 6) mg, waarbij 6mg inderdaad wat hoog is. Met Pyrazolam tot nu toe nooit meer dan 3 mg en als ik jou goed begrijp moet ik nooit (met stimulanten in m’n lijf)
Het loopt niet zo snel fataal af zolang je niet met andere downers combineert hoor, maar ik zeg het alleen om het risico te schetsen. Wat het risico wel enorm laat toenemen is als je er ook alcohol bij drinkt bijvoorbeeld.
Hmm ja, we drinken wel wat. Maar meestal niet meer dan een drankje of 2 à 3. Is dat ook al risicovol? Of geldt dat pas vanaf hogere doses alcohol?
Als laatste wil ik zeggen dat bromazolam een sterkere hypnotische werking heeft dan pyrazolam, daarom is het inderdaad meer geschikt om in slaap te vallen. Bromazolam is daarom ook wel berucht om zijn comateuze werking als je hoog doseert, en 3mg/1 pellet is al een hoge dosis.
Maar hiervoor geldt neem ik aan hetzelfde: beter niet nemen als de stimulanten nog te veel werken?
Het klinkt wel als een betere optie dan Pyrazolam (om te slapen dan).
Ik dacht dat ik me redelijk had ingelezen. Maar je benoemt wel wat dingen waar ik van ‘schrik’. Toch nog maar wat meer opzoeken dus!