Blowen terwijl je brein zich nog aan het ontwikkelen is, is fout. Voor de zekerheid kun je volgens mij beter pas na je 20e beginnen. Als je brein al ontwikkeld is heeft het in principe geen nadelige gevolgen (dat je brein helemaal afstompt is een fabel, je wordt er misschien wat apathischer van, maar dat is in mijn geval meer om dingen die eigenlijk ook geen fuck boeien)
Schizofrenie en psychoses ontwikkelen door wiet is eveneens een fabel. Als een persoon al aanleg heeft voor deze dingen kan het inderdaad getriggerd worden door overmatig drugsgebruik, maar als het al niet in je genen zit om een dat te ontwikkelen zal wiet je niet spontaan schizofreen of psychotisch maken.
Wat betreft depressiviteit door wiet, daar is enerzijds wel wat voor te zeggen. Je gaat meer nadenken over dingen. Het leven, de maatschappij, nut van het leven, etc. Daar kan ik soms een beetje down van worden omdat je je dan realiseert in wat voor achterlijke maatschappij je gedoemd bent te leven, en dat je leven als bewust geworden hoop organisch materiaal eigenlijk weinig zin heeft.
Overigens geldt dit ook voor andere psychoactieve drugs.
Maarja, dan denk ik, als ik stop met blowen/drugs denk ik misschien minder over zulke dingen na, maar wil ik dat wel? Ik ben geen type om 'ignorance is bliss' als levensmotto aan te nemen, dus dan zie ik de wereld liever voor wat het is.
Bovendien realiseer ik me dat de gedachte misschien grauw is, maar daardoor is mijn levensdoel wel geworden om alleen bezig te zijn met de dingen waar ik om geef en waar ik gelukkig van wordt, en dat heeft prima uitgepakt. Ik denk dat ik toch een stuk onbezorgder in het leven sta dan veel andere mensen