Benzo tolerantie | Hoe lang voor weer normaal?

yellow2020

Belezen gebruiker
Ik heb even gezocht maar ben zo 1-2-3 geen topic tegengekomen waar dit al in behandeld werd al zal er vast wel een zijn. Maar hier komt 'ie dan: Ik heb een vrij hoge tolerantie voor alprazolam. 6 mg geeft nog net een gewenst effect. Mijn vraag is hoe lang je geen alprazolam zou moeten nemen voordat je je weer "lekker" voelt op bijvoorbeeld 1mg. Mijn huisarts kon hier geen antwoord op geven, mijn psychiater niet en zelfs de fabrikant van het medicijn niet. Uit persoonlijke ervaring weet ik dat 1 maand in ieder geval niet genoeg is. Langer heb ik het niet geprobeerd. Kunnen jullie hier antwoord opgeven? Misschien uit persoonlijke ervaringen?

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Tja kan wel moeilijke formules gaan pakken maar komt denk ik hierop neer:

Als je bijvoorbeeld 6 maanden dagelijks xanax neemt, je daarna minimaal 6 maanden weer compleet clean van zijn. En dan weer de echte 'relaxedheid' ervan hebt.

Zou korter kunnen, maar dit werkt voor vele benzo's bij mij en kennissen.

yellow2020

Belezen gebruiker
Op het moment dat ik dit topic openende gaf (zoals je kan lezen) 6mg me nog net een lekker effect. Rond die periode had ik een vrij grote hoeveelheid alprazolam gekocht die redelijk snel op was. Mij tolerantie was daardoor zo erg gestegen dat ik op 20mg zat voor een merkbaar effect. Maar echt een lekkere roes gaf dat niet eens meer. Toen die zak op was heb ik besloten om het een aantal maanden (mijn richtlijn was 6 maanden) niet meer te gebruiken zodat mijn tolerantie kon zakken. Na een aantal dagen geleden een paar keer oxycodon gebruikt te hebben had ik het gevoel dat ik last had van ontwenningsverschijnselen (ik weet het, dat is wel erg snel maar ik voelde me gewoon echt niet fit. Wat koud en dan weer warm, niet lekker in mijn vel etc. etc.) Toen dus toch naar de alprazolam gegrepen. Het was precies twee maanden geleden dat ik het voor het laatst had genomen dus ik had geen idee in hoeverre mijn tolerantie was gedaald dus ik nam 5mg alprazolam. Dit gaf een heel licht effect. Nog een keer 5mg genomen en ik werd vanochtend wakker met een typische verwardheid ten gevolge van benzo-gebruik: "Huh? Hoe ben ik in bed beland?" Toen ik beneden kwam zag ik ook dat ik wat dingen had opgeruimd. Ook daar wist ik niets meer van. Ook heb ik de hele dag behoefte aan koffie, wat ik wel vaker heb na een benzo-avond. Nu even to the point: 5mg was dus net iets te weinig en 10 blijkbaar net iets te veel. Als ik daar het gemiddelde van neem zit je op 7,5mg. Ik denk dat dat een mooie dosis was geweest.

Op basis van deze ervaring kan ik zeggen dat (in mijn geval!) mijn tolerantie in 2 maanden tijd ongeveer met 62,5% gedaald is.

De reden dat ik dit schrijf is omdat veel mensen (ik zelf ook) met de vraag rondlopen hoe lang het duurt voordat je benzotolerantie is verdwenen, of in ieder geval grotendeels is verdwenen.

Onthoud wel dat deze bevinding voort komt uit een "onderzoek" van 1 persoon. Grote kans dat dit erg per persoon kan verschillen. Ook zijn er waarschijnlijk talloze andere factoren die invloed hebben op de snelheid waarin de tolerantie afneemt. En waarschijnlijk zal dit ook per benzo verschillen. Zie het dus meer als een richtlijn en laat vooral je eigen bevindingen achter! Als meerdere mensen hun eigen bevindingen posten kunnen we checken of deze bij elkaar in de buurt komen.

Ik post dit ook even in het het topic: Benzodiazepinen algemene informatie

*Schizophrenic*

Experimenterende gebruiker
Welke dokter zal er 20 mg alprazolam per dag voorschrijven ?

Enkele kritische, realistische vragen:

1) Wat ga je doen als je zo'n hoge dosis neemt en de artsen het middel niet meer voorschrijven (vb. bij verhuizing) ?

2) Hoe ga je afbouwen, alleen gaat dit niet lukken in jou geval. Heb je geen lief of vriend die mee op consultatie kan gaan om dit probleem uit te leggen ?

3) Waarom heb je het advies van 25tolife niet opgevolgd, maar net het omgekeerde gedaan ?

Uiteindelijk snap ik het niet, je zit met extreme angsten waardoor zelfs de dokter bellen in die fase niet meer gaat omdat je constant met deze :openmouth: angstgevoelens zit tijdens het afbouwen. Hoe dan ? Kan je dan nog "normaal" functioneren, nee toch. Hoe zit het dan met je financiën ?

Wat zegt jou lief er trouwens van dat je minstens 7 pillen per dag slikt en sterk afhankelijk bent ?

Mijn advies: als je het gebruikt, doe het met mate. Dan kom je met zo'n doosje toch knap bijna 2 maanden verder.

yellow2020

Belezen gebruiker
"Welke dokter zal er 20 mg alprazolam per dag voorschrijven ?"

Geen. Ik spaarde het op en kocht zelf bij.

"1) Wat ga je doen als je zo'n hoge dosis neemt en de artsen het middel niet meer voorschrijven (vb. bij verhuizing) ?"

Ik heb zelf op een gegeven moment gewoon geen herhaalrecept meer aangevraagd. Uit mezelf gestopt dus.

"2) Hoe ga je afbouwen, alleen gaat dit niet lukken in jou geval. Heb je geen lief of vriend die mee op consultatie kan gaan om dit probleem uit te leggen ?"

Ik heb niet afgebouwd. In een keer gestopt. Ik nam het ook niet elke dag. Zo'n 3 keer in de week ongeveer.

"3) Waarom heb je het advies van 25tolife niet opgevolgd, maar net het omgekeerde gedaan ?"

Ik was van plan om het zes maanden niet te gebruiken maar wegens de omstandigheden toch een keer er naar gegrepen.

*Schizophrenic*

Experimenterende gebruiker
Zelf heb ik het een keertje als tiener voorgeschreven gekregen (3 weken) en dan heb ik vage herinneringen dat ik uit mijn bet sprong in het midden van de nacht om voorzichtig naar beneden te gaan en f***ing zenuwachtig alles eraan deed om nog ergens één pilletje te vinden.

Met ploegen heb ik het voor een langere tijd voorgeschreven gekregen. Dan ben ik blijven steken op 1mg, na 3 weken volledig stoppen had ik nog altijd dezelfde zware terugtrekverschijnselen. (spinning, niet kunnen concentreren, plots beginnen te lachen en de-personalisatie wat door mijn lief als "je bent zot" telkens opnieuw werd beschreven) dan kreeg ik continu te horen van mijn klagende moeder "heb je al werk gevonden ?", ook elke avond van mijn lief trouwens, zodat het financieel niet haalbaar is (tot dusver) om er volledig mee te stoppen.

Als je clean bent, dan ben je niet clean. Dit hele proces duurt méér dan 3 weken en bij mij was er geen verbetering merkbaar en de sfeer 's avonds was al helemaal omzeep, saai en gespannen.

Dokters weten dit in de meeste gevallen niet, ze kunnen het zichzelf voorschrijven natuurlijk.

Ik ben eigenlijk ten einde raad en zal hoe dan ook een psychiater met kennis en ervaring moeten vinden voor dat ene pilletje alprazolam. Maar ik heb geen flauw idee wie ?

De psychologische oorlogsvoering met arrogante, onvriendelijke dokters ben ik beu als :kots:

Bovenaan