Ik heb zelf nooit N-Ethylhexedrone (hexen) gebruikt, maar ik volg de posts op Reddit erover wel redelijk.
Hexen is weer een nieuwe stimulant in de reeks van cathinones, waar tientallen tot enkele honderden verschillende middelen toe behoren. Zoals (bijna) alle cathinones geeft hexen een stimulerend effect. N-Ethylhexedrone zit wat weer op de kant van cocaïne (praterig, egoboost, actief). Sommige andere cathinones zitten meer aan de entactogene kant van MDMA.
Het probleem van hexen is dat de plezierige euforie ongeveer 1 -2 uur duurt. De meeste gebruikers zijn redelijk positief over die kortdurende euforie. Het probleem is dat je al snel daarna een heel vervelende comedown krijgt, met irritatie, paranoia, angstklachten, depressieve gevoelens, hallucinaties, overmatig zweten, misselijkheid, hoofdpijn, noem het allemaal maar op. Die klachten blijven een tijdje aanhouden, zolang het stimulerende effect van Hexen door blijft gaan; tot wel vijf uur na inname. Bij een nachtje doorhalen kun je een paar dagen lang nog zulke na-effecten ervaren. Een nieuwe dosis laat de euforie terugkomen en de comedown verdwijnen. Dus je begrijpt: je krijgt keiharde cravings van dit spul.
Zo kan je hexen denk ik opsommen: korte maar plezierige euforie en daarna keiharde crash.
Volgens mij zijn er, zeker in Nederland, wel betere stimulanten te krijgen. Voor gebruikers is de drugsmarkt zo toegankelijk dat je imo geen uitvlucht hoeft te zoeken naar dit soort shitty legale vervangers.
Dus wordt de vraag een beetje: waarom ben je zo geïnteresseerd geraakt in hexen? Onthoud goed dat er een hele industrie is die constant nieuwe middelen uitvindt die ze aan jou willen verkopen. Het is gewoon keiharde business om hedonistische jongeren geïnteresseerd te maken in totaal onbekende 'research chemicals'. Ik vind zelf RC's ook wel leuk op zijn tijd. Maar ik vraag me altijd hard af 'waarom wil je dit toch?' Want volgens mij wil je liever niet het proefkonijn van een perverse farmacoloog zijn.