WAARSCHUWING betreffende het “3-MMC/3-CMC-vervanger”-label!(4-FMC, 4-MPD, NEP, 2-MMC)

Mondkapje

Belezen gebruiker
Vanwege de enorme populariteit van de inmiddels verboden stof 3-MMC zijn er sinds dat verbod stoffen op de markt gebracht die gemarket worden als vervangers voor het middel. Met het verbod op de populairste onder deze alternatieven, 3-CMC, zijn er vervangers voor vervangers ontstaan.

Ik denk dat het niet verstandig om 4-FMC en 2-MMC te associëren met de alle effecten en belangrijker nog, het risicoprofiel van 3-MMC. Daar was natuurlijk wetenschappelijk gemeten niet heel veel over duidelijk, maar gezien 90% van de brugklas wel eens 3-MMC heeft gebruikt (ik overdrijf) is er met informatie op het internet een redelijke schets te maken van 3-MMC en wat je ervan kunt verwachten. De aanname dat 4-FMC en 2-MMC gezien kunnen worden als vervangers van 3-MMC vind ik niet vergezocht, wel enorm onverantwoord! Doe àltijd je onderzoek en doe extra moeite bij dit soort supernieuwigheden waarover in vergelijking nog heel weinig is te vinden. Hoe dan ook, deze stoffen delen eenzelfde basis in molecuulstructuur, ze zijn namelijk allemaal analogen van methcathinone. Het is geen helè verre familie dus. Alleen zullen we het allemaal wel eens zijn dat niemand graag wordt aangeprezen als vervangend alternatief op je broer of neef.

Waar ik echter wel een groot probleem mee heb, zijn obscure nooit onderzochte en nauwelijks online beschreven stoffen opgooien als vervanger voor de stof die iedereen kent. Ik heb het met name over pentedrone analogen NEP (n-ethylpentedrone) en 4-MPD(4-methylpentrdrone). Dit zijn stoffen waarbij de vergelijking met 3-MMC ronduit gevaarlijk is! Het zijn stoffen die kwa structuur, dosering en effect beter te vergelijken zijn met analogen van pyrovalerone, ook bekend als “pyros”.
Vele malen potenter, een veel minder vergeeflijk karakter en veel groter risico op overstimulatie met alle bijeffecten van dien (hartkloppingen, extreme spierspanning en vaatvernauwing, tot zelfs psychotische klachten). Gebruik je ze zoals je waarschijnlijk ook 3-MMC gebruikt (inkakken is bijpakken-achtige praktijken) kan je erop rekenen dat je kennis gaat maken met deze bijwerkingen. Zowel NEP als 4-MPD hebben de hele nare eigenschap dat de stof veel langer stimulerend werkzaam is dan de euforie duurt, een heel belangrijk effect als we het hebben over stoffen die vervangers voor 3-MMC zouden moeten zijn. Een avond/feest lang bijnemen wanneer je weer een euforische buzz wilt, eindigt in 8+ uur durende overstimulatie en een grote kans op hallucinaties en psychotische klachten door de zo sterk aangetaste neurotransmissie. Rot genoeg zijn de cravings die deze stoffen veroorzaken wanneer dit euforische effect afneemt wel te vergelijken met 3-MMC. Een gevaarlijk recept, dus pas op!!

De kern van het verhaal:

Verkooppunten van research chemicals zijn commerciële bedrijven die winst maken door producten te verkopen. Volgens de wet verkopen zij geen drugs, maar onderzoekschemicaliën die niet voor consumptie geschikt zijn. Zij mogen om die reden ook niet in gaan op het effect bij cconsumptie. Toch worden in dit stoffen verkocht als vervanger voor het consumeren van een stof die verboden is, terwijl bij deze claims wat belangrijke kanttekeningen te zetten zijn!

jackhan

Belezen gebruiker
Dank voor de waarschuwing.

Ben niet bekend met pyros. Maar als ik Google dan is dat vooral tegen moeheid en zit het op je dopamine.
Maar belangrijkste verschil is dus dat je er minder van moet nemen.

In dit topic: https://drugsforum.nl/threads/3cmc-vervanger.75527/ zijn ze namelijk wel fan van 4-MPD en zou het een goede vervanger zijn. NEP raadt vrijwel iedereen af.

Blijft lastig dat als iets verboden wordt men op zoek is naar een vervanger en de markt daar heel slim op inspeelt.
Maarja echt gebaseerd op iets is het natuurlijk niet anders dan de (paar) ervaringen van anderen en bijv. molecuulstructuur.

Is 4-MPD echt veel slechter dan CMC of is de boodschap vooral, let op je dosering en het bijpakken van?

BelowTheFlow

Wijs gebruiker
Het grote probleem van een verbod of een waarschuwing is dat potentiele gebruikers weer naar iets anders gestuurd worden. Onschuldiger op het oog want nog niet vrboden.
Tot nu toe is dat een iets ("vervanger)" is dat uiteindenlijk meer nadelen heeft. (wat een wankel criterium)
)
Daarbij wint het illegale circuit miljoenen (3-mmc nu drie keer zo duur als toen - en dan nog als vaak iets anders)

Mensen blijven gebruiken. Een verbod helpt niet.

Educatie helpt wel . Ook voor ouders.

Repzhel

Newbie
Als eerste thanks voor de waarschuwing.
Ik merk nu zelf ook nadat ik het een paar keer heb gebruikt het veel slechter voor je is dan 3-mmc/3-cmc. Ik heb nog geen erge klachten ofzo, maar een paar vrienden die ook hadden gebruikt kregen de volgende dag erge maag en darm klachten. Verder heb ik wel een paar dingen die je als voorbeeld gaf gehad, maar die waren niet veel erger dan dat ik bij andere simulanten krijg. Wel waren de psychotische klachten wat heftiger maar die vind ik niet erg, ik vind het soms fijn als mijn hoofd niet werkt op de manier dat het zou moeten.

Het over NEP gesproken ben ik helemaal mee eens. Van dat spul had ik nog geen 100 mg gesnoven en verder geen andere drugs. vervolgens voelde ik me denk 10 minuten energiek daarna kakte ik en had ik een hartslag van 190 terwijl ik in me bed lag en had ik de hele nacht plafonddienst. Geen goede ervaring.

Gelukkig heb ik net weer een erg goeie 3-mmc (echte 3-mmc, zelf getest) dealer gevonden met een goede prijs. Dus ik laat de 3-mpd weer lekker in de kast liggen.

Hebbenze?

Bewuste gebruiker
Het grote probleem van een verbod of een waarschuwing is dat potentiele gebruikers weer naar iets anders gestuurd worden. Onschuldiger op het oog want nog niet vrboden.
Tot nu toe is dat een iets ("vervanger)" is dat uiteindenlijk meer nadelen heeft. (wat een wankel criterium)
)
Daarbij wint het illegale circuit miljoenen (3-mmc nu drie keer zo duur als toen - en dan nog als vaak iets anders)

Mensen blijven gebruiken. Een verbod helpt niet.

Educatie helpt wel . Ook voor ouders.
En zelfs verkoop mogelijk in een fysieke winkel pas nadat de hersenen voldoende ontwikkeld zijn dat men zelf verstandige keuzes kan maken

Bovenaan